مقالات آموزشی

توضیحاتی در خصوص آموزش تقویم محتوای و بررسی طراحی آن

مفید بود؟

آموزش تقویم محتوای را میتوان یکی از مهمترین گام ها در برنامه ریزی برای محتوا و تنظیم استراتژی های مربوط به این موضوع دانست. برنامه ریزی کمک میکند تا دید درستی نسبت به موقعیتی که در آن قرار دارید و موقعیتی که خواستار رسیدن به آن هستید داشته باشید. تقویم محتوا ابزار مناسبی است که برای رسیدن به یک برنامه جامع و کامل در اختیار فرد قرار میگیرد.

فرقی نمیکند حوزه فعالیتی شما چیست. اگر کسب و کار شما وابسته به تولید محتواست به کار گرفتن تقویم محتوا بسیار موثر واقع خواهد شد. تقویم محتوا برای فعالان در شبکه های اجتماعی مثل بلاگر ها، اینفلوئنسرها، مدیر یا گرداننده وبلاگ و سایت و… قابل استفاده است. اگر در هر کدام از حوزه های نام برده شده مشغول فعالیت هستید لازم است به فکر آموزش تقویم محتوای باشید.

ممکن است برخی از مجموعه ها سال ها در فضای دیجیتال مارکتینگ به فعالیت پرداخته باشند اما از تقویم محتوا استفاده نکرده باشند. البته که استفاده از تقویم محتوا هیچ ضرورتی ندارد اما این ابزار را میتوان در حکم نقشه راه برای تولید محتوا دانست. مسلما روزها برای فردی که از تقویم استفاده میکند و کسی که از تقویم استفاده نمیکند به یک صورت میگذرند اما نفر اول دید بهتری نسبت به آینده دارد و میتواند بهتر از نفر دوم برنامه ریزی کند.

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا یک برنامه است که مشخص میکند محتواهای مورد نیاز باید به چه ترتیبی تولید شده و انتشار یابند. این برنامه میتواند بسته به اهداف مجموعه بازه ای چند هفته ای ، چندماهه و یا حتی سالانه داشته باشد. تقویم محتوای اینستاگرام و تقویم سوشال مدیا نیز از زیرمجموعه های تقویم محتوا هستند.

اولین نکته ای که باید درباره تقویم محتوا خاطرنشان کرد این است که تقویم محتوا در هر کسب و کار و هر حوزه فعالیتی متفاوت است. البته این تقویم ها اسلوب یکسانی دارند و ممکن است شما برای تولید تقویم محتوای مناسب با فعالیت تان از دیگر تقویم ها الگوبرداری نمایید اما به هیچ عنوان یک تقویم محتوای مشترک برای همه قابل استفاده نیست.

همانطور که هر مجموعه ای محتواهای مختص خود را دارد تقویم محتوایی نیز باید یکتا یا یونیک باشد:

مسلم است که از زمان شروع هر فعالیتی تمام محتواهای مورد نظر آماده و قابل بارگذاری نیست اما لازم است برنامه بلند مدتی در آغاز موجود باشد. در یک تقویم محتوا برنامه محتواهایی که در صف تولید قرار دارند به همراه زمان انتشار آن ها موجود است. این مسئله سبب میشود تا امکان برنامه ریزی طولانی مدت برای محتوا، تبلیغات و انتشار آن ها وجود داشته باشد.

در آموزش تقویم محتوای شاید دانستن این نکته که زمانبندی انتشار محتوا هم برای مخاطب و هم برای رسانه (سوشال مدیا یا فضای سایت) اهمیت دارد؛ خالی از لطف نباشد. بازه های زمانی مرتب و در اکثر موارد روزانه میتواند در راستای رسیدن به بهترین نتیجه در بازاریابی محتوا و سئو کمک کننده باشد.

مزایای استفاده از تقویم محتوا

مهمترین ارمغان تولید محتوا برای حرفه شما نظم است. با برنامه ریزی برای انتشار محتوا میتوانید سریع تر و ساده تر به اهداف مورد نظر دست یابید. تقویم محتوا کمک میکند تا بتوانید نظم و ثباتی را که در انتشار محتوا دارید به مخاطبانتان هم نشان دهید.

این کار سبب میشود تا هوش مصنوعی در بخش های مختلف متوجه پویایی پیج ، وب سایت یا وبلاگ شما شود و در نتیجه به معیارهایی که برای تخصیص رتبه های بالا در نظر گرفته شده اند نزدیک تر شوید. استفاده از تقویم محتوا سبب میشود تا با بالاتر بردن بهره وری کاری خود امکان تولید محتواهای بیشتر و با کیفیت تر را داشته باشید. در واقع با صرف هزینه و زمان اندک بازدهی محسوسی را در برنامه محتوایی خود شاهد خواهید بود.

فراموش نکنید که تغییرات و پیشرفت های کوچک نخستین مراحل در رسیدن به تغییرات بزرگ هستند. آموزش تقویم محتوای کمک میکند تا بتوانید به صورت بهینه تری از زمان، هزینه و انرژی تیم استفاده نمایید و زودتر به نتیجه مورد نظر برسید. این مدیریت درست منابع سبب میشود تا در فعالیت های اعضا یکپارچگی ایجاد شود.

آموزش تقویم محتوای و طراحی آن

در این بخش به اختصار آموزش تقویم محتوای پرداخته ایم. برای شروع کار با تقویم محتوا بهتر است نمونه های آماده فراوانی که در سطح اینترنت هستند را مورد بررسی قرار دهید. حتی مشاهده نمونه هایی از تقویم محتوا که با زمینه فعالیتی شما همخوانی ندارند هم میتواند بسیار کمک کننده باشد. سپس تقویم محتوا را برای یک کوتاه طراحی نمایید.

این مسئله کمک میکند تا بتوانید در مدت زمان کوتاهی نقاط قوت و ضعف برنامه خود را مورد بررسی قرار دهید. پس از آن میتوانید تقویم را برای مدت زمانی طولانی تر و حتی به صورت سالانه طراحی نمایید. تقویم محتوا را به صورتی برنامه ریزی کنید که تک بعدی نباشد و تمام جنبه های فعالیت شما را در بر بگیرد.

این تقویم نباید تنها روی یک موضوع خاص متمرکز باشد. برای رسیدن به بهترین نتیجه لازم است انواع محتوا را در قالب های متفاوت آماده کرده و مطابق با برنامه نوشته شده منتشر نمایید. فرمت های مختلف محتوا باید در بازه های زمانی مشخص منتشر شوند. برای مثال ممکن است یک کسب و کار فعال در اینستاگرام روزی یک پست و پنج استوری منتشر نماید. این مسئله درباره تمام مجموعه ها صدق میکند.

برای مثال:

ممکن است انتشار روزانه یک محتوای متنی و هفته ای یک محتوا به صورت صوت یا ویدیو برای کسب و کاری مثل فروش فرش مناسب باشد. البته در این زمینه فاکتورهای دیگری مثل تعداد مخاطبان و بازدیدکنندگان، مدت زمان فعالیت و … باید در نظر گرفته شود.بسته به این که در چه زمنیه های فعالیت میکنید محتواها را باتوجه به موضوع در طول هفته پخش کنید. محتوا میتواند در زیرمجموعه هایی مثل دانستنی، علمی، کاربردی، طنز قرار بگیرد.

این کار سبب میشود تا مطالب از یکنواختی خارج شوند. میتوان در تقویم محتوا به ساعت انتشار محتوا نیز اشاره کرد. این که در چه تاریخی و در کدام یک از روزهای هفته و در چه ساعتی نوبت انتشار کدام محتواست باید در تقویم محتوا مشخص باشد. البته اگر در طول روز تنها یک محتوا را بارگذاری میکنید نیازی به تعیین کردن ساعت نیست. فقط باید به یک ساعت مشخص وفادار باشید.

برای برنامه ریزی محتوایی لازم است با تیم سئو و تولید محتوا مشورت نمایید و از راهنمایی ها و تجارب آن ها نیز بهره مند شوید. در تقویم محتوا باید تاریخ و ایام هفته مشخص باشد. همچنین زمانبندی از پیش تعیین شده ای برای این روزها در نظر داشته باشید. یعنی بهتر است هر روز راس ساعت مشخصی محتوا منتشر شود. استفاده از ساعت های متمایز ممکن است نشان بی نظمی و یا بی توجهی باشد.

از کلمات کلیدی مربوط به محتوا استفاده کنید

پس از طراحی جدول برای آن که موضوع محتوا مشخص باشد بهتر است از کلمات کلیدی مربوط به محتوا و یا عنوان محتوا استفاده کرده و آن را در جدول قرار دهید. اگر در رسانه های مختلفی اقدام به بارگذاری محتوا مینمایید میتوانید با استفاده از رنگ های مختلف خاطرنشان کنید که این محتوا به کدام بخش تعلق دارد.

برای مثال میتوانید با استفاده از رنگ آبی محتوای مربوط به اینستاگرام را از محتوای سایت تفکیک کنید. میتوان در تقویم محتوا نام نویسنده و موضوعاتی که در محتوا باید پوشش داده شوند را نیز متذکر شد. تقویم های محتوایی بسیار زیاد و متنوعی در سطح اینترنت موجودند که شما با سادگی و با اعمال تغییراتی اندک امکان استفاده از آن ها را خواهید داشت. در فرآیند طراحی و ساخت تقویم محتوا باید بدانید به هدفی که مجموعه دنبال میکند توجه داشته باشید.

در یک تقویم محتوا باید روزهایی که از نظر فرهنگی، تاریخی، مذهبی و … اهمیت دارند مشخص باشد. در چنین روزهایی باید محتوایی متناسب با شرایط در نظر گرفته شود. نکته ای که توجه به آن در بخش آموزش تقویم محتوای لازم است انعطاف پذیر بودن آن است. به این معنی که اگر تصمیم ها و برنامه ریزی های جدیدتر و بهتری اتخاذ شد بتوان تقویم محتوا را منطبق با تغییرات جدید بروزرسانی کرد.

ابزارهای طراحی تقویم محتوا

خوب است بدانید که در بخش آموزش تقویم محتوای  ابزارهای متفاوتی برای طراحی وجود دارند که میتوانید از آن ها کمک بگیرید. برخی از این برنامه های به صورت رایگان در اختیار افراد قرار دارند. برنامه exel  یکی از این ابزارهاست. البته ابزارهای پیشرفته تری چون SproutSocial نیز وجود دارند.

این برنامه قابلیت برنامه ریزی و انتشار خودکار پست در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام را دارد.  Agorapulse یکی دیگر از برنامه هایی است که میتواند شما را در مسیر استفاده از تقویم محتوا  یاری نماید.

این برنامه قابلیت هایی چون صف بندی محتوا، استفاده برای به عنوان تقویم ماهانه یا سالانه دارد که سبب منحصر به فرد شدن آن گردیده است. Trello برنامه ای است که در هنگام کار گروهی میتواند بسیار مفید واقع شود. برای استفاده از این ابزار لازم است ماهانه مبلغی را به عنوان حق اشتراک بپردازید.

در طراحی تقویم محتوا دیدن نمونه کارهای رقبا و توجه به نقاط قوت و ضعف آن ها میتواند بسیار کمک کننده باشد:

 در تقویم محتوا میتوان بخش هایی مثل تاریخ تولید، تاریخ انتشار، نام نویسنده، مخاطب هدف، موضوع، کلمات کلیدی، ساعت انتشار، رسانه یا کانال انتشار را نیز در نظر داشت. تولید محتوا مهمترین گام در داشتن یک کسب و کار اینترنتی موفق است و آموزش تقویم محتوای را میتوان پایه اصلی این مرحله دانست. تقویم محتوا صرفا یک جدول ساده نیست، بلکه راهنمای شما در مسیر بازاریابی و تولید محتواست.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.