آن چه خوبان همه دارند…
علاوه بر پروژه های لینک سازی، رپورتاژ به دلیل کیفیت محتوا، ظاهر جذاب و چارچوب حرفه ای، می تواند به طرز چشمگیری ترافیک ورودی به یک پایگاه اینترنتی را افزایش دهد.
هر رپورتاژ می تواند در قالب های زیر نگارش شود:
- نقد؛
- خبر؛
- گزارش؛
- داستان و غیره.
در این میان نقش نقد بالاتر از همه قرار می گیرد. به این دلیل که افراد دوست دارند از تجارب یکدیگر اطلاع پیدا کنند. چنین محتوای جذابی اگر به عنوان رپورتاژ در سایتی منتشر شود، فارغ از تمام تکنیک ها و نکات فنی، می تواند منجر به بهبود جایگاه آن پایگاه اینترنتی در فضای مجازی شود.
باری، حواشی سخن را کوتاه می کنیم و مستقیم سراغ اصل مطلب می رویم، آن چه در ادامه خواهید خواند، فواید رپورتاژ است.
رپورتاژ جلب توجه می کند
به نقل از David Ogilvy سلطان عالم مارکتینگ و رسانه، اگر یک تبلیغ به جای کلیشه های سنتی، لباس رپورتاژ به تن کند، تا شش برابر بیشتر مخاطب جذب می کند. در این باره جادویی در کار نیست، بلکه صحبت از ذات و سرشت آدمی است. بشر به صورت فطری دوست دارد از مسائل مطلع شود.
رپورتاژ اعتبار به همراه دارد
بحث فریب نیست، اگر یک برند در نظر خود مزیتی نسبی ارائه می دهد، نیاز دارد تا آن را به مخاطبین حوزه ی کاری خود معرفی کند. چنین اموری از طریق تبلیغات میسر نمی شوند، بلکه این کارزار، میدان عرض اندام رپورتاژ است. ماهیت خبری و مستند رپورتاژ به گونه ای است که اطمینان مخاطب را جلب می کند و برای صاحب رپورتاژ، اعتبار جذب می کند.
رپورتاژ به صورت طبیعی لینک می سازد
فرض کنید که برند “آ” یک رپورتاژ در رسانه ی معتبر “ب” چاپ می کند. حال اگر آن رپورتاژ قدرتمند کار شده باشد، واضح است که مخاطبین رسانه ی ما شرکت “آ” را در گوگل جست و جو می کنند و به آن سر می زنند. از این طریق یک چرخه ی طبیعیِ ساخت لینک پدید می آید. هم با قوانین گوگل سازگار است و هم ترافیک ورودی سایت افزایش یافته است.
رپورتاژ ظاهر و تصویر بهتری ارائه می دهد
از آن جا که یک رپورتاژ به صورت تمام و کمال با استانداردهای مقاله های خبری یا مستند نگارش می شود، در نتیجه شکل و شمایل سایت را در شرایط مناسب و بهتری قرار می دهد. این مطلبی نیست که به سادگی از کنارش گذر کنیم، محتوا، قلب و مفهوم یک نوشته مورد کنکاش قرار نمی گیرد، اگر در گام اول، ظاهر زیبایی داشته باشد.
چند توصیه در ارتباط با انتشار رپورتاژ
- در گام اول، نشریه، سایت، شبکه یا به طور کلی محلی که قرار است رپورتاژ خود را در آن منتشر کنید مطالعه کنید. مهم است که بدانید در چه چارچوبی کار می کنید.
- برای چاپ رپورتاژ سراغ سایت هایی بروید که با حوزه ی کاری شما همخوانی دارند. آگهی کفش ورزشی در جمع نمایشنامه نویسان تئاتر جواب نمی دهد.
- رپورتاژ در ذات بی نظیر است، آن را خراب نکنید. منظور این است که کسی در متن یک رپورتاژ پیشنهاد خرید و فروش نمی دهد، بیشتر خود را معرفی کنید، اگر خوب باشید سراغ شما خواهند آمد(متن تبلیغاتی با رپورتاژ تفاوت دارد).
- یک متن قدرتمند تولید کنید. اگر مقاله است، ساختار دستور زبان را با وسواس رعایت کنید، اگر ویدئو است، از نورپردازی تا تدوین را حرفه ای کار کنید و درباره ی سایر قالب ها عمل باید به صورت مشابه صورت بگیرد.
- رپورتاژ خود را از منظر SEO بهینه سازی کنید. نوشته ی شما باید در گوگل شناخته شود. اما در این قسمت یک نکته ی مهم را مد نظر داشته باشید، بهینه سازی SEO نباید باعث افت کیفیت و روانی متن شما شود. به همین خاطر توصیه می کنیم ابتدا متن را با اصول چاپ کاغذی نگارش کنید و در بازنویسی تا حدی که به کیفیت ادبی کار لطمه وارد نمی شود، اصول فنی مورد نظر را رعایت کنید.
دنیای رپورتاژ سرزمین عجایب است و هر چه پیش می رویم، یک مسیر جدید باز می شود. علم به این دنیا به روز رسانی مدام می طلبد و تلاش و کوشش بی وقفه. این نوشته را با این هدف نگاشتیم که نشان دهیم رپورتاژ یک گونه ی قدیمی نیست که تنها در نشریات و روزنامه های سیاه و سفید یافت شود، بلکه به دلیل خصیصه های بی نظیر، می توان همین امروز هم از این ابزار بهره گرفت.