مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره شوک محتوایی عصر حاضر

مفید بود؟

تولید محتوا یکی از راهکارهای جدید و مفید در علم امروز است. تقریبا همه‌ی کسانی که کسب و کار خوبی دارند از تولید محتوا برای پیشرفت کار خود استفاده کرده‌اند. اما مسئله‌ای که امروزه پیش آمده، شوک محتوایی است. بنابراین کار برای خیلی از تولید کننده‌های محتوا دشوار و پیچیده شده است و باید فکری برای این موضوع کرد.

تولید محتوا

امروزه بحث داغ تولید محتوا در همه جا شنیده می‌شود. ممکن است هرکسی شروع به انجام این کار کند و محتوایی تولید کند اما کسی موفق‌تر است که تجربه و اطلاعات کافی در این زمینه دارد. راجع به هر موضوعی که شما تصور کنید می‌توان محتوا تولید کرد و در اختیار مخاطب قرار داد. استفاده از ایده‌ها و خلاقیت در این کار بسیار اهمیت دارد زیرا در غیر این صورت محتوا بسیار کسل کننده و در نهایت موجب نارضایتی مخاطب می‌شود. شما باید تولید محتوای انگیزشی را به عنوان یک هدف در این کار به خاطر داشته باشید، ایجاد انگیزه در مخاطب، میل و شوق و ذوق مخاطب را در دنبال کردن محتوا در پی دارد. اگر می‌خواهید مانند یک متخصص وارد این عرصه شوید بهتر است ابتدا به دنبال آموزش تولید محتوا باشید تا این کار را با اصول و کاملا هدفمند شروع کنید، قطعا در مرور زمان تجربه‌ی بسیار زیادی هم بدست می‌آورید. در قالب تولید محتوا بهتر است اصول نگارشی و دستوری را به طور کامل رعایت کنید تا متنی ادبی و در عین حال جذاب داشته باشید. تولید کننده محتوا وظیفه دارد همه‌ی مواردی که باعث جذابیت و زیبایی محتوا می‌شود استفاده کند

شوک محتوایی در دنیای امروز

همان طور که گفتیم تولید محتوا در بسیاری از کار‌ها دیده می‌شود. بدین معنی که  هر‌کسی که کوچکترین کسب و کاری هم دارد از تولید محتوا برای رشد کار خود استفاده کرده است.، پس در واقع تولید محتوا تبدیل به مسئله‌ای جا افتاده بین مردم شده است. امروزه تولید محتوا را در کارهای یک دانش آموز تا یک انسان مسن که صاحب کسب و کار است می‌بینیم. بدین صورت که حتی دانش آموزی که یک پیج معمولی در اینستاگرام برای خود دارد برای پست‌ها و استوری‌های خود از تولید محتوا استفاده می‌کند و بدین صورت توضیحی در مورد پست‌های خود می‌دهد که مخاطبین را به پست‌هایش متمرکز کند. بنابراین متوجه می‌شویم قشر‌های زیادی از مردم با هر سلیقه و فرهنگی در دنیای تولید محتوا حضور دارند. همیشه زیاد بودن یک مسئله و استفاده‌ی زیاد مردم از یک ایده باعث ایجاد رقابت می‌شود. پس ما در قسمت تولید محتوا هم دچار شوک محتوایی شده‌ایم. زمانی که تولید محتوا زیاد بر سر زبان‌ها نبود و تعداد کمی از مردم از آن خبر داشتند همه چیز خوب و عادی و قوی بود اما حالا مسئله خیلی پیچیده شده است و رقابت بسیار دشواری پیش آمده است. در واقع این شوک باعث شده تا تولید کردن محتوا در یک موضوع کافی نباشد و شما نیاز دارید ایده‌ای در آن به کار ببرید تا با محتواهای دیگر متمایز باشد و در نهایت باعث جلب رضایت مخاطب شود و شما در این رقابت پیروز شوید.

رپورتاژ در عصر شوک محتوایی

خب در تولید محتوا قسمتی به عنوان رپورتاژ وجود دارد، در واقع قسمتی از آگهی است که شما از این سبک در تولید محتوا کمک می‌گیرید. در واقع مخاطب شما فکر می‌کند محتوای شما یک متن یا ویدئویی بی‌طرفانه است و تنها اطلاعاتی در اختیار شما گذاشته و کاملا بی‌طرفانه است. در واقع سبک رپورتاژ نوعی سیاست کاری در زمینه تولید محتوا است که علاوه بر انجام تبلیغ کاملا مورد اعتماد قرار گرفته است و به مخاطب حس نفع طلبی از طرف صاحب کسب و کار دست نمی‌دهد، این نکته بسیاری مهمی در ایده‌ی تولید محتواست. بنابراین این موضوع می‌تواند یک عامل جلوگیری از شوک محتوایی در این روز‌ها باشد و محتوای شما از محتوای رقیبان چند پله جلوتر قرار گیرد. امروزه رسانه‌ها مخاطبین زیادی دارند و مردم اعتماد بیشتری به رسانه‌ها دارند پس چون مخاطب رسانه‌ها زیاد هستند بهتر است از رپورتاژ آگهی استفاده شود. شما ممکن است یک محتوایی را ببینید که تصور کنید یک محتوای خبری است اما در اصل یک متن تبلیغاتی است  مثلا یک سایت در متن استفاده شده است و لینک وب‌سایت در اختیار شما قرار گرفته است، پس این متن با یک هدف و برنامه‌ریزی خاصی توسط متخصصین تولید شده است. بنابراین تولید کننده محتوا این موارد مهم و اساسی را در متن خود در نظر می‌گیرد.

مبحث آموزشی تولید محتوا

همان‌گونه که گفته شد تولید محتوا هم مانند تمامی اصول دیگر نیاز به تدریس و آموزش دارد در این قسمت کمی اطلاعات اساسی و اصلی آن را بیان می‌کنیم تا با آن آشنا شوید.  تولید محتوا می‌تواند به عنوان متن و یا تصویر و یا ویدئو گاهی هم به عنوان پادکست در اختیار مردم قرار بگیرد. قسمت اصلی این کار هم هدف آن است. نکاتی مانند “اصول سئو” در تولید محتوا اهمیت دارد تا هنگامی که مخاطب به دنبال موضوعی در موتور جستجو‌گر می‌گردد به راحتی آن را پیدا کند و از محتوای شما استفاده کند. استفاده از ایده‌های جالب و متنوع باعث زیبایی و جذابیت کار شما می‌شود. برای مثال از فتوشاپ برای تولید محتوا استفاده کنید تا محتوای شما ارزش بیشتری پیدا کند.

 یکی دیگر از ایده‌ها در نوشتن تولید محتوا استفاده از تصاویر در محتوا است. اگر محتوای شما متنی است، از تصاویر، معرفی کتاب و… استفاده کنید تا ذهن مخاطب تنها به تبلیغ شما جذب نشود و با این کار شما تبلیغ را به صورت درون‌گرا انجام داده‌اید. در واقع رپورتاژ همین مسئله است که شما ذهن مخاطب را فقط درگیر تبلیغ خود نکنید و از استراتژی‌هایی استفاده کنید که مخاطب را سرگرم کند و در عین حال به محتوای شما اعتماد کند. موضوع برای تولید محتوای الکترونیکی حائز اهمیت است که با توجه به موضوع از تصاویر و یا از انیمیشن‌ها استفاده شود.

توزیع محتوا

بعد از توضیح در مورد تولید محتوا حال باید به اصل توزیع محتوا بپردازیم. بعد از این که شما با کلی برنامه‌ریزی و هدف و به کارگیری ایده‌های خلاقانه محتوای خود را تولید کردید حال نوبت آن است که به توزیع محتوا بپردازید. توزیع محتوا برای انتشار و ترویج محتوای شما است. شما باید با استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی محتوای خود را نشر دهید تا به دست مخاطب برسد. امروزه شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، سایت‌ها و … کمک بسیاری در این زمینه کرده است.

مسئله مهم این است که شما بدانید مخاطب شما بیشتر در کدام یک از شبکه‌ها فعالیت دارد و در واقع شناخت مخاطب، این که چه قشری هستند با چه فرهنگ و شرایط سنی و…کمک زیادی به شما می‌کند. همان‌طور که گفتیم در معرض شوک محتوایی قرار داریم که باید برای ادامه‌ی روند تولید محتوا در زمینه کسب و کارها و معرفی هر برندی، از توزیع محتوا استفاده کنیم. توزیع محتوا بعد از تولید محتوا عنوانی اساسی به حساب می‌آید. حال محتوای شما تولید شده است و نیاز است در شبکه‌های زیادی نشر داده شود تا به راحتی در دسترس مخاطب قرار بگیرد. در این بازار رقابتی تولید محتوا، متخصصی که محتوای خود را بیشتر و بهتر نشر داده است برنده است. می‌توان گفت یکی از راه‌های مقابله با شوک محتوایی همین توزیع درست محتواست.

استفاده از لینک در محتو

یکی دیگر از راهکار‌های جذب مخاطب در تولید محتوا استفاده از لینک است. هنگامی که شما به طور نامحسوس تبلیغ کسب و کاری و یا برندی را انجام داده‌اید بهتر است برای راحتی کار مخاطب و به عنوان یک ایده‌ی جذاب لینک مستقیم آن سایت یا شرکت را در محتوای خود استفاده کنید تا مخاطب به راحتی وارد آن شود و در مورد محصول و یا برند مد نظر شما اطلاعات بدست بیاورد. به این نکته فکر کنید اگر لینک را وارد محتوا نکنید مخاطب ممکن حوصله‌ی این کار را نداشته باشد که دوباره موتور جستجو‌گر را روشن کند و لینکی که شما از آن صحبت کرده‌اید را سرچ کرده و مطالعه کند. پس انجام این کار هم یک حس رضایت در مخاطب ایجاد می‌کند و اعتماد مخاطب بیشتر جلب خواهد شد.

قیمت تولید محتوا

اگر می‌خواهید به عنوان یک شغل پر درآمد به تولید محتوا نگاه کنید بهتر است مهارت خود را بالا ببرید تا نظر کارفرما‌ها را به خود جلب کنید. امروزه تولید محتوا در اینترنت شغلی پر درآمد به حساب می‌آید و تولید کننده محتوا با کمی تلاش و صبر می‌تواند درآمد قابل توجهی داشته باشد. هر تولید محتوایی که انجام می‌دهید بسته به تعداد کلمات، تعرفه آن محاسبه می‌شود. سایت‌های مختلفی وجود دارند که کارفرما براساس یک موضوعی تولید محتوا می‌خواهد و شما آن محتوا را انجام می‌دهید، سپس یک ویراستار آن را بررسی می‌کند و اگر ایرادی داشته باشد به شما اطلاع می‌دهد و شما پس از تصحیح آن را دوباره ارسال می‌کنید. زمانی که محتوای شما قبول شود مبلغ طی شده به حساب شما واریز می‌گردد. هر چقدر تعداد کلمات به کار برده شده بیشتر باشد مبلغ کار هم بیشتر است. رپورتاژ آگهی هم قیمتی دارد و قیمت آن در پکیج‌های آگهی با نازل‌ترین قیمت‌ها در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. در این میان که شوک محتوایی پیش آمده است و همه مشغول به کار تولید محتوا هستند بهتر است متخصصین این کار با قیمت مناسب‌تری محتوا تولید کنند تا کار‌های بیشتری در اختیارشان قرار بگیرد. ضرب‌المثل سود کمتر فروش بیشتر در این میان کاربرد دارد.

چالش های محتوایی

در این میان که از شوک محتوایی صحبت می‌کنیم، منظور آسان بودن تولید محتوا نیست. درست است که هرکسی مشغول به این کار است اما هرکسی متخصص و متبحر در این زمینه نیست. تولید محتوا با چالش‌هایی رو‌به‌رو است که برای رفع آن‌ها نیاز به هم‌فکری و تمرکز است. برای مثال موضوع محتوای درخواستی شما بسیار بحث برانگیز است اما تعداد کلمات درخواستی از شما محدود است، در این میان شما مجبور هستید اصل موضوع به همراه تبلیغ و ایده‌ی خود را تنها در چند جمله بیان کنید. ترکیب این‌ها با محدودیت‌های وارده در تعداد کلمات کار آسانی نیست که باز هم تجربه به شما کمک خواهد کرد.

راهکار‌های جذابیت محتوا در دوران شوک محتوایی

همان‌طور که گفته شد تولید محتوا اطلاعاتی را در قالب‌های مختلف به مردم ارائه می‌دهد، حال علاوه بر اطلاعات به معرفی محصول مورد نظر می‌پردازد اگر قرار باشد این معرفی به صورت علنی و خسته کننده انجام شود دیگر نام آن تولید محتوا و رپورتاژ نیست، آن زمان یک نوع تبلیغ واضح به حساب می آید و هواداری نخواهد داشت. مردم وقت برای گشتن در اینترنت و فضای مجازی وقت و هزینه‌ای را صرف می‌کنند پس قطعا دیدن، خواندن و یا شنیدن یک محتوای پوچ و کسل کننده آن‌ها را اذیت خواهد کرد، مردم به دنبال اطلاعات مفید همراه با سرگرمی هستند پس چه بهتر که این اطلاعات را در قالب سرگرمی به آن‌ها ارائه دهید. برای مقابله با شوک محتوایی و انتخاب محتوای شما بین هزاران محتوا نیاز است خلاقانه عمل کنید. حتما استفاده از تصاویر و حتی شوخی در بین حرف‌ها را فراموش نکنید اما نکته حائز اهمیت این است که شوخی به صورت ادبی و کاملا مودبانه باشد تا باعث بی‌احترامی به مخاطب نشود. به هر حال محتوا باید محاوره‌ای باشد اگر محتوا خشک و رسمی باشد، مردم به آن جذب نمی‌شوند و البته درک مفهوم محتوایی که به این گونه نوشته شود سخت و دشوار است و توجه مخاطب را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود مخاطب از ادامه دادن به این موضوع بپرهیزد.

نتیجه گیری

بنابراین با وجود هر رقابتی بین هر عرصه‌ی کاری آن کسی موفق است و نتیجه بهتری می‌گیرد که هدف مشخصی دارد و با برنامه‌ریزی پیش می‌رود. پس با به وجود آمدن رقابت در عرصه‌ی محتوا بهتر است رقیبان خود را بشناسید و کار‌هایی متمایز از سبک و روش آن‌ها انجام دهید کار‌هایی که نظر مخاطب را به آن جلب کند زیرا در آخر، این مخاطب است  که بین محتوای شما و دیگر متخصصین این کار، محتوایی را انتخاب می‌کند که مفید، صریح، خلاقانه و جذاب است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.