مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره طراحی کارت ویزیت رنگی و مسائلی که در این راستا وجود دارد

مفید بود؟

رنگ جز مهم‌ترین مسائلی است که در زندگی انسان‌ها وجود دارد. اگر به‌خوبی به مسئله رنگ نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این عنصر جزو معدود ویژگی‌های طبیعت است که قبل از همان ابتدای وجود جهان وجود داشته است. به‌راستی کسی می‌داند که رنگ از کجا و چگونه شروع‌شده است؟ آیا هر چیزی  از همان ابتدای خلقت رنگی داشته است؟  امروز شاهد این موضوع هستیم که رنگ تبدیل به عضو جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها شده است. روی بهتر سخن این است که بگوییم رنگ‌ها جزئی از زندگی ما انسان‌ها نیستند؛ بلکه این انسان ها هستند که در دنیایی از رنگ ها غرق شده اند و جزئی از آن محسوب می شوند.

شما هرجایی را که نگاه کنید پر از رنگ است. عمده تکنولوژی‌های دیداری ما نیز بر اساس نمایش باکیفیت‌تر رنگ‌ها ساخته‌شده است. ازاین‌رو به‌واقع این رنگ‌ها هستند که ما را کنترل می‌کنند و ما را به سمت و سویی خاص راهنمایی می‌کنند. برخی از این رنگ‌ها پیدا و برخی دیگر پنهان هستند. اگر بخواهیم به ذات رنگ پی ببریم باید نور را بشناسیم. پس رنگی جزئی از نور است. ازآنجایی‌که هرجایی را بخواهیم نگاه کنیم و ببینیم باید نوری وجود داشته باشد، بنابراین عملاً رنگ در هر نگاه و در هر منظره‌ای وجود خواهد داشت. اما این مسئله چه کمکی به طراحی کارت ویزیت رنگی می‌کند؟

طراحی کارت ویزیت رنگی

مسئله مهم و اساسی اینجاست که چه در طراحی کارت ویزیت رنگی و چه سایر مسائل تجاری و اقتصادی همیشه دنبال این موضوع بودیم که همه‌چیز را سریع حل کنیم. این حل سریع یعنی نگاه سرسری به مسائل و مفاهیم و این نگاه می‌تواند در دنیای اقتصاد نوین بسیار گران تمام شود. همان‌طور که گفتیم انسان‌ها جزئی از طبیعتی هستند که رنگ‌ها یکی از اساس آن را تشکیل می‌دهد.

 بنابراین اگر می‌خواهیم به‌واسطه طراحی کارت ویزیت رنگی انسان‌ها را کنترل کنیم و آن‌ها را به سمت کسب‌وکار خود بکشیم باید کمی دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم. ازاین‌رو در ادامه این مقاله آموزشی می‌خواهیم مسئله رنگ در اقتصاد و رنگ در طراحی کارت ویزیت را بیشتر مورد بازبینی قرار دهیم و از طراحی کارت ویزیت رنگی به‌عنوان‌مثال در این مقاله استفاده خواهد شد که درنهایت این مثال خود تبدیل به یک کاربرد عملی در حوزه تبلیغات می‌شود. بنابراین با ما همراه باشید که قرار است اتفاقات جذابی را بررسی کنیم.

اقتصاد چیست؟

قبل از این‌که بخواهیم طراحی کارت ویزیت رنگی و مفهوم رنگ در اقتصاد را موردبررسی قرار دهیم بهتر است ابتدا کمی از اقتصاد صحبت کنیم. اقتصاد با تمام بزرگی و ابهام و فرمول‌ها و اعداد و گراف‌هایی که دارد بر اساس یک مفهوم بسیار ساده پایه‌گذاری شده است. اقتصاد به‌سادگی تنها و تنها بر اساس مفهومی به نام خریدوفروش بنا گذاشته‌شده است. یعنی اگر خرید یا فروشی در دنیای کنونی رخ ندهد اقتصادی نیز وجود نخواهد داشت. حال خود خریدوفروش در ساده‌ترین حالت آن بر اساس دو انسان و یک پل به نام معامله ایجاد می‌شود.

 این دو انسان یکی در نقش خریدار و دیگری در نقش فروشنده قرار دارد و پلی که میان آن‌ها به نام پل معامله ایجادشده است، از یک جاده دوطرفه ساخته‌شده. این جاده دوطرفه از یک‌سوی آن سرمایه و از سوی دیگر آن محصول یا خدمات عبور می‌کند. مادامی‌که این پل برقرار باشد، معامله در حال انجام و اقتصاد در حال گردش پول است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که بااین‌همه فرمول و اندیکاتور و شاخص و … نمی‌توانیم تحلیل صددرصدی از اتفاقات دنیای سرمایه‌گذاری داشته باشیم این است که در دو طرف داستان انسان‌ها ایستاده‌اند و انسان موجودی است که اساساً غیرقابل‌پیش‌بینی و در لحظه می‌تواند تصمیم خود را عوض کند و کاملاً خلاف چیزی که فکر می‌کردیم اقدام کند.

اقتصاد مفهوم ساده اما پیچیده‌ای است

بنابراین درنهایت می‌توان گفت که اقتصاد مفهوم ساده اما پیچیده‌ای (!!) است که می‌تواند مفاهیم ساده با زیرشاخه‌های گسترده‌ای داشته باشد. گاهی صاحبان تجارت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک فراموش می‌کنند که رو به روی آن‌ها انسان به‌عنوان مشتری ایستاده است. این فراموشی یعنی این‌که این کسب‌وکار به‌راحتی با یک حرکت غیرقابل‌تصور مشتری می‌تواند به‌راحتی فروبریزد و تنها کافی است برند رقیب این حرکت غیرقابل‌تصور را برای او ایجاد کند و به همین راحتی از دور رقابت او را خارج کند.

 همان‌طور که می‌بینید در عین این‌که می‌توان با اعداد و ارقام و فرمول‌ها بسیاری از روندهای اقتصادی را توجیه کرد، همچنان اقتصاد می‌تواند مبهم و غیرقابل‌برنامه‌ریزی باشد. اما حال نوبت این است که بدانیم رنگ در اقتصاد و به‌صورت اختصاصی‌تر طراحی کارت ویزیت رنگی چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد.

رنگ، اهرمی برای کنترل در اقتصاد

همان‌طور که در ابتدای این متن بیان کردیم، رنگی یکی از اساس‌ها دنیایی است که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند. ازاین‌رو می‌توان بر اساس این پایه اتفاق‌های عجیب غریبی را رقم زد. اگر بتوان رنگ را به‌درستی مدیریت کنیم درواقع می‌توانیم از تأثیری مهم درروند تفکری مخاطب خود بگذاریم. این تأثیر یعنی توانایی کنترل مخاطب که یکی از دوپایه اصلی اقتصاد محسوب می‌شود. پس یعنی رنگ می‌تواند به صاحب یک کسب‌وکار یا برند این اجازه را بدهد که مخاطب خود را به کنترل کند و با آن دنیای اقتصادی را در دست بگیرد.

بنابراین رنگ به‌طورکلی تبدیل به یک اهرم بزرگ در دست صاحبان قدرت اقتصادی شده است. تا حالا فکر کرده‌اید که چرا نوشته سامسونگ به بارنگی سفید درون محوطه‌ای آبی‌رنگ است؟ یا به این نکته دقت کرده‌اید که چرا دات ( نقطه ) استفاده‌شده در x.vison قرمزرنگ است؟ تمام این رنگ‌ها به نظر ساده و یا بی‌اهمیت بزرگ‌ترین اطلاعات را به ذهن مخاطب وارد می‌کند. یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت طراحی کارت ویزیت رنگی دقیقاً همین است که رنگ اطلاعاتی را به ذهن مخاطب وارد می‌کند که خود او آن‌ها را نمی‌فهمد. این نفهمیدن باعث می‌شود که هیچ مقاومتی برای پس زدن آن از خود نشان ندهد.

 هر رنگ مفهوم خاص و مهمی برای خود دارد

یعنی تا حالا مخاطب نمی‌دانسته که رنگ آبی و سفید آرم سامسونگ چه مفهومی را منتقل می‌کند که بخواهد در برابر این مفهوم مقاومت کند. در کلام بهتر ذهن انسان در برابر مفاهیم منتقل‌شده توسط رنگ‌ها بی‌دفاع هستند. این مسئله بزرگ‌ترین فرجه و لطف طبیعت به اقتصاد است که اهرمی مهم و اثرگذار به نام رنگ را در اختیار صاحبان کسب‌وکارهای گذاشته است. البته باید قبول کرد که چه در طراحی کارت ویزیت رنگی و چه در سایر انواع طراحی‌های مربوط به حوزه تجارت بسیاری رنگ‌ها را تنها در سطح سلیقه می‌دانند.

روانشناسی رنگ‌ها به‌خوبی می‌تواند ثابت کند که هر رنگ مفهوم خاص و مهمی برای خود دارد که می‌تواند تأثیر جالبی روی ذهن انسان بگذارد. اما این تمام‌کار نیست، طراحی کارت ویزیت رنگی نشان می‌دهد که چگونه باید مفاهیم رنگ را به مرحله عمل برسانیم و آن را تبدیل به یک اهرم عملیاتی کنیم. پس در ادامه مسیر با ما همراه باشید که قرار است یاد بگیریم چگونه طراحی کارت ویزیت رنگی داشته باشیم.

طراحی کارت ویزیت رنگی در عمل

فکر می‌کنید تنها من و شما هستیم که از اهمیت رنگ‌ها باخبر شده‌ایم؟ یا قبل از این اتفاق سایر برندها به‌صورت تصادفی از رنگ‌ها استفاده می‌کردند؟ مسلماً نه. رنگ و کلا هر نوع طراحی دیگر امروز تبدیل به یکی از مهم‌ترین اهرم‌هایی شده است که تقریباً هر برند مطرح و غیر مطرحی از آن استفاده می‌کند. درست است که ذهن در برابر این به‌ظاهر بی‌دفاع است اما ذهن نیز قدرت پردازش محدودی دارد. ازاین‌رو نمی‌تواند تمام اطلاعات واردشده به آن را تحلیل کند.

 بنابراین باید در نظر داشته باشید که طراحی کارت ویزیت رنگی با تمام معیارهای روانشناسی و … لزوماً بدین معنی نیست که ذهن مخاطب در اختیار شما قرار دارد. مهم‌تر از این‌که بداند چه مفهومی به مخاطب منتقل می‌کنید این است که دقیقاً بدانید این مفهوم را چگونه منتقل کنید که بتوانید توجه ذهن مخاطب را برانگیخته کنید. در کلام بهتر طراحی کارت ویزیت رنگی شما باید به نحوی باشد که میان هزارن هزار طرح و رنگ و اطلاعات تصویری دیگر، طراحی شما دیده شود. یعنی عملاً شما به یک کارت ویزیت خاص نیازمندید.

شما باید مشتری‌های خود را بهتر و بیشتر بشناسید

برای این‌که بتوانید طراحی کارت ویزیت رنگی به‌صورت خاص انجام دهید، شما باید به نیاز کسب‌وکار و مشتری‌های خود را بهتر و بیشتر بشناسید. هرچقدر بتوانید گروه مشتریان خود را کوچک‌تر کنید همان‌قدر طراحی کارت ویزیت رنگی شما خاص‌تر خواهد شد. به‌طور مثال ” کسب‌وکار شما به‌گونه‌ای است که زنان با سنین 20 تا 40 سال که عموماً در منطقه مرکزی شهر سکونت دارند و غالباً شاغل هستند مشتری شما هستند.

این گروه همچنین در بیشتر موارد مجرد هستند. ” شما تا می‌توانید باید ویژگی‌های خاص‌تری از این گروه برای خود پیدا و تعریف کنید. باور کنید انسان‌ها در عین گسستگی از هم بسیار نزدیک و شبیه به هم هستند. پس اگر خوب ببینید می‌توانید شباهت‌ها و نقاط مشترک بهتر و خاص‌تری پیدا کنید. این نقاط مشترک می‌تواند به‌راحتی طراحی کارت ویزیت رنگی به شکل خاص و یونیک اجرا کند. این طراحی خاص برای یک گروه خاص این امکان را به‌خوبی ایجاد می‌کند که ذهن آن‌ها آماده دریافت اطلاعات شما باشد.

 یادتان باشد که بهترین راه نفوذ به ذهن مخاطب استفاده از ویژگی‌های ذهنی اوست که به‌صورت کهنه و قدیمی در ذهنش باقی‌مانده است. به‌طور مثال در گروه مشتریانی که مثال زدیم، زیبایی یک ویژگی ذهنی بسیار غالب است. اما این وظیفه شماست که بتوانید از این ویژگی ذهنی استفاده کنید و آن تبدیل به یک اهرم قوی کنید. در ضمن هیچ‌گاه این موضوع را فراموش نکنید که مخاطب شما قبل از این‌که بخواهد تبدیل به مشتری شما، یک انسان است!

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.