طراحی وب شامل بسیاری از مهارت ها و رشته های مختلف در تولید و نگهداری وب سایت ها می شود. زمینه های مختلف طراحی وب شامل طراحی گرافیک وب
اگر با اینترنت و فضای مجازی سروکار داشته باشید قطعاً تا به حال نام دیجی کالا را شنیدهاید. این وب سایت یکی از وبسایتهای فعال در زمینه تجارت الکترونیک در ایران است و به طور میانگین روزانه 850 هزار بازدید کننده دارد. دیجی کالا در حال حاضر در رتبه سوم الکسا در ایران قرار دارد. در این مقاله به بررسی طراحی سایت و ویژگیهای دیجی کالا پرداخته و زوایای پنهان این وب سایت را آشکار خواهیم کرد.
وبسایت فروشگاهی چیست و چه مزیتهایی دارید؟
تجارت الکترونیکی باعث بهبود چهره برند از شرکت میشود. تجارت الکترونیکی به سازمان در ارائه خدمات بهتر مشتری کمک میکند. تجارت الکترونیکی به ساده سازی فرایندهای تجاری کمک میکند و آنها را سریعتر و کارآمدتر میکند. تجارت الکترونیکی کار کاغذی را کاهش میدهد. این دراقع همکان وظیفه وبسایتهای فروشگاهی است. این روزها خرید آنلاین جایگزین خرید حضوری و سنتی شده است و بسیاری از افراد ترجیح میدهند روی مبل بنشینند و تنها با چند کلیک ساده خریدهای خود را انجام دهند و سپس درب منزل تحویل بگیریند.
طراحی سایت فروشگاهی همانند دیجی کالا
طراحی سایت فروشگاهی با استفاده از روشهای مختلفی انجام میشود اما یکی از سادهترین آنها استفاده از وردپرس و افزونههای مختلفی مانند وکامرس است. برای طراحی سایتهای فروشگاهی مانند وبسایت دیجی کالا باید موارد زیادی را در نظر بگیرید. از جمله آنها میتوان به انتقادات و پیشنهادات کاربران، نخوه خرید، توضیحات محصول، شیوه پرداخت و … اشاره کرد.
اما برای داشتم سایتی با قدرت دیجی کالا نیاز به استراتژی محتوا و تولید محتوای منظم برای بازاریابی محتوایی دارید.
مزایای استفاده از فروشگاه آنلاین
۱. بازار بزرگتر
تجارت الکترونیکی به شما امکان میدهد تا به مشتریان در سراسر کشور و سراسر جهان دسترسی پیدا کنید. مشتریان شما میتوانند در هر مکان و هر زمان خرید انجام دهند، به ویژه افراد بیشتری عادت به خرید از طریق دستگاه های تلفن همراه خود دارند.
۲. بینش مشتری از طریق پیگیری و تجزیه و تحلیل
خواه از طریق سئو، تبلیغات PPC یا کارت پستال قدیمی خوب به وب سایت تجارت الکترونیکی خود بازدید کننده بفرستید، راهی برای ردیابی ترافیک و کل سفر کاربر مشتری وجود دارد تا از کلمات کلیدی، تجربه کاربر، پیام بازاریابی، استراتژی قیمت گذاری اطلاعات کسب کنید.
۳. پاسخ سریع به روندهای مصرف کننده و تقاضای بازار
تدارکات ساده ، به ویژه برای بازرگانانی که “کشتی رها می کنند” ، به مشاغل اجازه می دهد تا به روشی بازار و تجارت الکترونیکی و تقاضای مصرف کننده به شکلی ساده پاسخ دهند. بازرگانان همچنین می توانند برای جلب مشتری و فروش بیشتر ، تبلیغات و معاملات را در پرواز انجام دهند.
۴. هزینه کمتر
با پیشرفت در زمینه فناوری های پلت فرم تجارت الکترونیکی ، راه اندازی و نگهداری فروشگاه تجارت الکترونیکی با سربار کم بسیار آسان و مقرون به صرفه شده است. بازرگانان دیگر مجبور نیستند بودجه زیادی را برای تبلیغات تلویزیونی یا بیلبورد اختصاص دهند و همچنین نگران هزینه پرسنل و املاک و مستغلات نیستند.
۵. فرصت های بیشتر برای “فروش”
بازرگانان میتوانند فقط مقدار محدودی از اطلاعات مربوط به یک محصول را در فروشگاه فیزیکی ارائه دهید. از طرف دیگر، وب سایتهای تجارت الکترونیکی به فضا اجازه میدهند تا اطلاعات بیشتری مانند فیلمهای آزمایشی، بررسیها و توصیفات مشتری را برای کمک به افزایش تبدیل در اختیار شما قرار دهد.
۶. پیام رسانی شخصی شده
سیستم عامل تجارت الکترونیکی به بازرگانان این فرصت را می دهد تا محتوای شخصی و توصیههای محصول را به مشتریان ثبت شده ارائه دهند. این ارتباطات هدفمند میتواند با نشان دادن مرتبط ترین محتوا به هر بازدید کننده، به افزایش تبدیل کمک کند.
پیشنهاد میکنیم بخوانید: نکاتی در رابطه با طراحی سایت فروشگاهی
ویژگیهای دیجی کالا
دیجی کالا با فروش طیف گسترده کالاها تبدیل به بزرگترین وب سایت خرده فروشی در ایران شده است. در حال حاضر بسیاری از اقلام مصرفی خانوادهها را می توان از این وب سایت تهیه کرد. علاوه بر آن، امکان بازپس فرستادن کالاها طی مدت زمان مشخصی از جلمه ویژگیهای مهم این وب سایت است که توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب میکند. یکی از مهمترین ویژگیهای دیجی کالا، امکان نقد و بررسی کالاها توسط کاربران است. این ویژگی نقش گستردهای در جلب اعتماد کاربران داشته و یکی از دلایل محبوبیت این وبسایت در میان رقیبانش است.
سیستم مدیریت محتوای دیجی کالا
سیستم مدیریت محتوای دیجی کالا با زبان asp.net طراحی شده است. این سیستم تا به حال کارایی و قدرت خود را نشان داده است و همواره در حال بهبود است. هر از گاهی شاهد تغییراتی در طراحی سایت دیجی کالا هستیم که نشان دهنده توجه و اهمیت ظاهر سایت برای مسئولین دیجی کالا است.
یکی از ویژگیهای فنی وب سایت دیجی کالا استفاده از CDN داخلی آروان است. این امر از توجه و اعتماد دیجی کالا به شرکت های دانش بنیان داخلی حکایت میکند.
استراتژی دیجی کالا
طبق گفتههای برادران محمدی که بنیان گذاران دیجی کالا هستند، هدف آن ها از ایجاد دیجی کالا داشتن وب سایتی با اطلاعات گسترده و نقدهای مناسب از کالاها و ارائه تجربه خرید دلنشین به کاربران بود.
دیجی کالا هنگامی وارد بازار خرید اینترنتی شد که کاربران ایرانی دید واضحی و شفافی نسبت به خرید اینترنتی نداشته و از جمله دلایل موفقیت دیجی کالا تغییر این دیدگاه بود.
طراحی وب سایت دیجی کالا از دو سایت CNET و Amazon ایده برداری کرده است و با ترکیب و بومی سازی این ایده ها به بهترین نتایج دست یافته است. اما مهمترین نکته در مورد استراتژی دیجی کالا شعار آن با عنوان، بررسی، انتخاب و خرید کالا است.
تبدیل دیجیکالا به یک مارکت پلیس
تا چند سال قبل اگر قصد خرید از دیجیکالا را داشتید کافی بود به وبسایت آن مراجعه کنید و با یک جستجو ساده به کالایی که نیاز دارید برسید. خرید کالا یکی از راحتترین مراحل در این وبسایت بوده است و کاربر رابطه بسیاری راحتی با آن داشته است. در سالهای اخیر شرکت دیجیکالا تغییرات زیادی را در نحوه فروش خود انجام داد و آن تبدیل فروشگاه اینترنتی خود به یک فروشگاه مارکت پلیس بود. احتمالا از خود میپرسید فروشگاه مارکت پلیس چیست؟ در ادامه بیشتر با آن آشنا میشویم و تفاوت آن را با فروشگاههای اینترنتی معمولی متوجه میشویم.
وب سایت مارکت پلیس چیست؟
مارکت پلیس یا همکاری در فروش ازجدیدترین اصطلاحاتی است که ممکن است این روزها در حوزه فروشگاههای انلاین بشنوید. مارکت پلیسها یک وب سایت یا برنامه است که خرید از منابع مختلف را تسهیل میکند. متصدی بازارهیچ موجودی ندارد، کار آنها ارائه موجودی دیگران به کاربر و تسهیل معامله است. این درواقع همان کاری است که دیجی کالا در این روزها انجام میدهد. این شرکت با فروشندگان زیادی قرارداد دارد در نتیجه اجناس از طریق سات دیجیکالا فروخته میشوند و از انبار فروشگاه ارسال میشوند. از مهمترین مزیتهای همکاری در فروش تنوع محصولات و قیمتها برای مشتریان است در نتیجه میتوانند با توجه به بودجهای که دارند خرید خود را از یکی از فروشندگان انجام دهند.
سخن نهایی
شکی نیست که دیجی کالا روند رو به رشد خود را حفظ خواهد کرد و علاوه بر آن این رشد افزوده خواهد شد. با موفقیت دیجی کالا کسب و کارهای آنلاین زیادی پا به عرصه فضای مجازی گذاشته و شکل سنتی و قدیمی تعاملات کاربران ایرانی با کسب و کارها و دنیای خارج را تغییر دادهاند. مهمترین تاثیر دیجی کالا ایجاد اعتماد و دیدگاه خوب نسبت به خرید آنلاین است. اگر به دنبال ایجاد فروشگاه اینترنتی هستید میتوانید با اطمینان بیشتری نسبت به سال های قبل اقدام کنید و فروشگاه خود را طراحی کنید، زیرا به لطف وب سایت های قدرتمند و قابل اطمینانی مانند دیجی کالا که از طراحی و کارایی فوق العاده ای برخوردار هستند، دیدگاه افراد به خرید آنلاین تغییر یافته و به طرز چشمگیری پیشرفت داشته است.