2. برای تغییر جهت محتوایی که روی یک سایت جداگانه قرار دارد به سایت اصلی خودم باید از Rel canonical استفاده کنم یا 301؟
اما سوال بعدی، این سوال در مورد rel=canonicalها و 301هاست به خصوص Cross-domain rel=canonicalها به این معنی که مردم با rel=canonical siteهایی که روی وبسایت و صفحات خود دارند خیلی راحت هستند و ممکن است بگویند:”هی، نسخه ی print این صفحه باید واقعاَ شبیه به نسخه ی وب اش باشد. یا نسخه ی موبایل این صفحه باید شبیه به نسخه ی معمولی اش باشد.” این خوبه.
اما وقتی صحبت از cross-domain rel=canonical به میان می آید، امکان دارد که محتوا متعلق به آنها باشد چون آنها چندین وب سایت دارند که متعلق به خودشان است و یا چندین licence agreement در میان این وب سایت ها دارند یا اینکه کسب و کار در حال توسعه است یا شریک شغلی دیگران محسوب می شوند و یا انواعی از این قبیل، و این موضوعات باعث می شود که همه هیجان زده بشوند و سوالات زیادی برای آنها مطرح شود و با خودشان بگویند:” هی، من در چندین وب سایت محتوا دارم و می خواهم بعضی از آنها را انتقال بدهم و یا می خواهم برای موتورهای جستجو این طور به نظر برسد که همه ی این محتواها متعلق به وب سایت من هستند. باید آنها را در وبسایتهای مختلف قرار بدهم و یا الان برای اینکه عنوان کنم که صفحه ی قدیمی به این صفحه ی جدید تغییر کرده باید از 301 برای رجوع مستقیم استفاده کنم و یا از یک cross-domain rel=canonical ؟”
خب این واقعاَ کجای یک دیدگاه تکنیکال است، موتورهای جستجو مثل Google کارشان را خیلی خوب انجام میدهند. مثلاً ما تا الان شاهد این بوده ایم که Bing گامهایی را با cross-domain rel=canonical می سازد. من تا الان خیلی این موضوع را مورد بررسی قرار نداده ام ولی به نظر می رسد این گامها کارشان را خیلی خوب انجام می دهند.
داستان اصلی این است که با 301، site.com/a می تواند مستقیم به این آدرس site.com/a که متعلق به شما است رجوع کند و هم بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجو، هرکدام که درخواست صفحه ی قدیمی را داشته باشند با صفحه ی جدید روبرو خواهند شد. تنها تفاوتش با rel=canonical این است که وقتی بازدیدکننده درخواست صفحه ی قدیمی را می دهد، آنها هنوز قصد دارند که همان صفحه ی قدیمی را ببینند و قصد دارند که با صفحه ی مربوط به لینک site.com/b روبرو شوند. هر چند موتورهای جستجو نسخه ی جدیدی از این صفحه ی وب را بدست می آورند اما کارآمدتر این است که این دو صفحه ی قدیمی و جدید یکی و شبیه به هم باشند.
چیزی که ما تا الان راجع به هر دوی آنها شاهد بودیم این بوده است که سیگنالهای رتبه بندی هر دو بسیار مشابه هستند درواقع اگر کاملاَ شبیه به هم نباشند ولی می شود گفت که خیلی شبیه به هم هستند و خیلی سخت می توان به تفاوت بینشان پی برد. اما rel=canonical، optionای در اختیار شما قرار می دهد که به موجب آن وقتی شما پیش خودتان می گویید:” هی، من می خواهم از برندسازی و برخی از جنبه های منحصر به فرد همه ی وقایعی که در otherite.com اتفاق می افتد؛ نگه داری کنم و همچنین دوست دارم که بازدیدکنندگان این توانایی را داشته باشند که به اون صفحه ی قبل هم بروند و اگر آنها قصد داشته باشند که این دو را رتبه بندی کنند ترجیح می دهم که رتبه های آنها یکسان باشد.”، Rel=canonicalها قادر هستند این نیازها را رفع کنند.
این درواقع بهترین استفاده ای است که می توان از cross-domain rel=canonical داشت. اما این موضوع بیشتر از اینکه موضوع تکنیکال SEO باشد موضوع تجربه ی کاربر و یک تجربه ی برندسازی است چون هر دوی این کارها بسیار خوب هستند.
3. اینکه چند وب سایت دارم که همه لینکهایی برای برگشت به سایت اصلی ام دارند، برای SEO من مفید است یا نه؟
پس آخرین موضوعی که امروز آنرا تحت پوشش قرار میدهیم در مورد بعضی از محتواها و مسائلی راجع به بهینه سازی لینک است مثلاً اینکه اگر شما چندین وب سایت در دست دارید همه لینکها به صفحه ی اصلی رجوع کنند، و در این شرایط برای شما سوال پیش می آید که این موضوع می تواند به SEO من کمک کند یا نه؟ افراد خیلی زیادی از جمله اشخاصی که تجربه ی تکنیکال خیلی بالایی در این زمینه دارند و بسیار باهوش هستند و توانسته اند دنیای وب را از دیدگاه SEO توسعه بدهند، به این مورد خیلی فکر می کنند.
می تونم بفهمم که این موضوع از کجا نشإت می گیرد. اساساً، دیدگاه شما این است که لینکها خوب هستند و تنوع لینکها بهتر هستند. پس با خودتان فکر می کنید که: ” ممکن است بتوانم لینکهای بیشتر و تنوع لینکهای بیشتری را با داشتن سایتهای کمی متنوع تر Capture کنم. قصد دارم که همه چیزهایی که در سایت اصلی ام هستند در مورد یک موضوع خاص باشد و یا اینکه یک niche خاص در مورد آن موضوع داشته باشم، و همچنین می خواهم سایر niche سایتهای خودم هم داشته باشم و ممکن است که روی نمونه کارهای خودم یک نام بزرگ دامنه و یا یک نام قابل اعتماد داشته باشم. ممکن است که تا الان نام های دامنه ی قدیمی را انتخاب کرده باشد که فروخته شده باشد یا اینکه من تمام خواص آنها را به طور کامل خریده باشم. بنابراین کاری که قصد دارم انجام بدم این است که یک لینک site-wide اضافه کنم و یا اینکه از لینکهای خیلی زیادی را روی این صفحات قرار بدهم که به سایت اصلی خودم رجوع میکنند.”
سایت niche: وبسایت niche سایتی است که تمرکز آن روی قشر کمی از مردم است که در یک بازار بزرگ مناقع مشخصی دارند. درحالی که هدف گذاری یک اصطلاح خیلی خاص است که مردم آن را در موتورهای جستجو به کار می برند، یک سایت niche به صورت کارآمد بازدیدکنندگان خودش را پیشنهاد میدهد و کیفیت محتوا می تواند پاسخگوی سوالات باشد و یا اینکه مشکلات را حل کند.
چیزی که شما را امیدوار کرده است این است که با این کارها سیگنالهای رتبه بندی شما تقویت خواهند شده و موقعیتهای شما بیشتر خواهند شد. باید بگویم که خلاف این درست است در واقع چیزی که اتفاق می افتد این است که شما یک مانع ایجاد کردید که باعث عدم توازن کامل بین لینکهای برندتان ، کاربر و سیگنالهای مصرف داده و پتانسیل همه ی سیگنالهای شبکه های اجتماعی، شما خواهد شد و باعث می شوید که خیلی مسائل در همینجا متوقف شود.
بیایید تصور کنید که شما فقط چهار لینک همین جا بدست آوردید، و همه ی آنها به mysubsite1.com اشاره دارند و همین جاست که شما با خودتون فکر می کنید که:” این خیلی عالیه. دقیقاَ همون چیزی است که من می خواهم اتفاق بیافتد و حالا mysubsite1 به سایت اصلی من اشاره می کند.” ولی شما درواقع بیشتر لینکها، ارزش، قدرت رتبه بندی ای که ممکن بود اگر فقط دو یا سه لینک از این لینکها را مستقیم به سایت اصلی خود ارجاع داده بودید به دست می آورید را از دست داده اید.
بر طبق گفته هایمان در باره ی موضوع subdomain یا subfolder اگر تمام سیگنالهای رتبه بندی را روی یکی از زیر دامنه ها و یا دامنه ی اصلی تجمیع کنید، شما توانسته اید بهترین سود ممکن را داشته باشید. این مفهموم مالکیت دامنه –منظورم لزوماَ شماره ی index مربوط به mozscape سایت Moz نیست– این است که اساساً به عنوان یک دامنه که میان کاربران محبوب شده است همه سیگنالهای رتبه بندی را به ارث می برد و می تواند از همه لینکها، از قدرت دید، از برندسازی ، کاربران و داده ی مصرفی، همه انواع سیگنالهایی که یک دامنه به ارث می برد، را به همه ی صفحات مرتبط، انتقال می دهد. اما این موارد را به سایتهای دیگر انتقال نمی دهد.
این در مورد همه دامنه ها و سایتها صدق می کند. آنها در واقع سیگنالهایی را به ارث می برند که به طور کامل روی خودشان ندارند. من پیشنهاد می دهم که یک سایت اصلی داشته باشید و از 301 برای رجوع به همه ی این سیگنالها استفاده کنید. این قسمتی از کار شما را ساده می کند و به صورت کلی باعث بهتر سازی روند کارتان خواهد شد همچنین به شما کمک می کند که روی ساختار برند خود تمرکز داشته باشید. بدون در نظر گرفتن SEO که این یک تمرین خیلی خوب است، برندسازی اکنون بسیار قدرتمند عمل می کند و قدرت دید آنلاین در واقع همه چیز محسوب می شود.
من برخلاف شما که زیردامنه بهترین کاری هستند که شما از پس آن برمی آیید قصد دارم تا آنجا که می توانم فرار کنم. هنوز هم دلایلی وجود دارد که گاهی اوقات سایتهای کوچک و یا انواع مختلفی از وب سایتها را با هدف برندسازی داشته باشید، یا اینکه قصد داشته باشید که این سایتها را جداگانه بفروش برسانید، یا یک تیم کاملاً متفاوت روی آنها وقت بگذارند و کار کنند. اما از دیدگاه SEO هر چیزی روی دامنه ی اصلی و یا زیردامنه واقعاً ایده آل است.