دیجیتال شدن صنعت بازاریابی فرمت روشهای سنتی را ارتقا داده است. در نتیجه این تغییر، تقاضا برای تجربیات فردی مشتریان افزایش یافته است. برای یک بازاریاب سنتی شاید همراه شدن با تکنولوژی جدید و روشهای صنعت دیجیتال مارکتینگ دلهره آور باشد.
بازاریابی سنتی در مقابل دیجیتال
1. مشتریان توانمندتر
نوع جدیدی از بازاریابی که در حال رونق گرفتن است micro-moment marketing است. وقتی بازاریابی را در چهارچوب این مفهوم تازه درک می کنیم، متوجه می شویم که بازاریابی سنتی باید از بازاریابی دیجیتال متفاوت باشد. امروز دیگر مشتریان به تبلیغاتی که برایشان نمایش داده می شود توجهی نمی کنند. بلکه در عوض به راحتی با یک سرچ در کسری از ثانیه به دنبال نیاز و خواسته خود می گردند و راه رسیدن به آن را پیدا می کنند. این چیزی است که مشتریان را نسبت به گذشته و سیستم سنتی بازار توانمند کرده و لزوم و اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ را روشن می سازد.
2. اندازه گیری های دقیق تر
دیجیتال مارکتینگ نیازمند آن است که بتوان گزارش و رصد کاملی از رفتار مشتریان در یک مسیر منظم و با اندازه های دقیق داشت. اگرچه تیم متخصص در زمینه تحلیل این کار را به عهده می گیرند، اما استراتژیست بازاریابی لازم است درک کلی از مفاهیم این موضوع داشته باشد تا بتواند بر اساس نتایج به سمت آگاه سازی از برند و ساخت استراتژی موفق تری برود.
این نوع پیگیری و اندازه گیری، هیچگاه در سیستم سنتی بازاریابی ممکن نبوده است. اگرچه به طور مثال از روی روزنامه های فروخته شده یا تعداد بینندگان تلویزیونی می توانند تخمینی بزنند. اما در روش دیجیتال اندازه ها دقیق و قابل استناد هستند.
3. جمعیت های متفاوت
به طور عمومی، افراد به طریق متفاوتی از روش سنتی، با برندها در ارتباطند. در سیستم سنتی بازاریابی، بیلبردها هستند که تبلیغات را به نمایش می گذارند. در سیستم دیجیتالی، هر پستی را که برای تبلیغات به صورت آنلاین می فرستید، در زمان کوتاهی توسط عده زیادی مشاهده می شود. پس ارتباط افراد با برندها تغییر کرده است. افراد در فضای آنلاین در ارتباط با برندها فعال ترند و ممکن است تبادل اطلاعات داشته باشند. در حالی که در روش سنتی این امکان پذیر نیست.
ترکیب بازاریابی سنتی و دیجیتال
در حال حاضر برخی از شرکتها همچنان از هر دو روش به طور همزمان بهره می برند و این امکان پذیر است. در واقع تکنیکهای آنلاین و آفلاین به صورت تلفیقی استفاده می شود. مثلا یک کمپانی دارای تبلیغات تلویزیونی است و مشتریانی را که کمتر در فضای آنلاین هستند نیز برای خود نگه می دارد. همچنین در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیز در حال فعالیت است و محتوا تولید می کند.