محتوای آموزشی نیاز به رعایت یک سری اصول مهم دارد به طوری که پارامترهای رعایت شده در تولید محتوای آموزشی سبب می شود که در هزینه نهایی تغییر ایجاد شود. در نظر داشته باشید که برای بررسی دقیق هزینه ساخت محتوای آموزشی باید به طور دقیق یک سری روال را مد نظر قرار داد.
کیفیت محتوای آموزشی
محتوای آموزشی باید با کیفیت باشد بنابراین یکی از گزینه های مهم در تولید محتوای آموزشی این است که کیفیت ان مد نظر قرار بگیرد در نظر داشته باشید که کار تولید محتوا به هیچ عنوان ساده نبوده و از دسته مسایل بسیار زمانبر و دشوار است حال اگر محتوا بخواهد موضوعی را آموزش دهد حساسیت آن بیشتر خواهد شد. اینطور که شواهد نشان می دهد در تولید محتوای آموزشی هدف اصلی ارتباط مشتری با سایت شماست پس باید همه هدف در همین مسیر دنبال شود. یک مورد بسیار مهم در کیفیت متن آموزشی این است که آیا محتوا در وضعیت ترجمه قرار دارد یا تألیف؟ بین این دو گزینه تفاوت وجود دارد که شاید کاربران به خوبی متوجه آن نباشند. یک نمونه تفاوتی که در این مسیر دیده می شود به این شکل است که در متون آموزشی ترجمه ای تنها یک الی دو سایت با زبان غیر فارسی انتخاب شده و نویسنده شروع بع ترجمه آن می کند. ترجمه او باید سلیس و روان باشد و آموزش به شکل دقیق و اصولی صورت بگیرد در متن آموزشی تألیفی شرایط فرق دارد، قلم نویسنده در این سری از محتوا بسیار مهم است به این صورت که نویسنده سایت های داخلی و خارجی را بارها و بارها مورد ارزیابی قرار می دهد سپس محتوایی که از نظر خود با کیفیت تر را انتخاب نموده و با یک قلم جدید شروع بع نگارش می کند بنابراین کیفیت محتوای آموزشی تألیفی همیشه بیشتر از گزینه های دیگر است و مبرهن است که هزینه ساخت محتوای آموزشی نیز بیشتر خواهد بود. از دیگر مواردی که برای تولید محتوای آموزشی باید در مسیر هزینه مدنظر قرار بگیرد تصاویر است. می دانیم که برای یک محتوای آموزشی تصویر می تواند بهتر به کاربر کمک نماید به این ترتیب استفاده از تصاویر به صورت گام به گام سبب می شود که محتوای ارسال شده از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و به نوعی کاربردی تر باشد. در نظر داشته باشید که برخی از تصاویری که مورد استفاده قرار می گیرد نیاز به ترجمه شدن دارد پس باید این امر نیز به طور دقیق صورت بگیرد .
چگالی کلمات کلیدی در محتوای آموزشی
محتوای آموزشی باید با برنامه ریزی باشد، یعنی در این سری از محتوا اینکه کلمه کلیدی اصلی کدام است و بهتر است در کدام بخش از متن به کار رود بسیار مهم است و باید به طور دقیق مدنظر قرار بگیرد. دقت نمایید که انتخاب کلمه کلیدی فرعی نیز از دیگر موضوعاتی است که باید به شکل حرفه ای دنبال شود. یک نکته بسیار مهم در زمینه متن آموزشی وجود دارد. اینکه آیا افرادی که این کلمه کلیدی را جستجو کرده اند دقیقاً به مطلب مورد تناسب به کلمه کلیدی برخورد دارند یا خیر. شاید باورش کمی سخت باشد اما متن هایی که در وضعیت بازنویسی قرار دارد و خبری از تألیف و ترجمه در آنها نیست از نظر چگالی کلمه کلیدی اصلاً اوضاع خوبی ندارند و این روند سبب می شود که بازخورد نهایی برای این سری از متن ها هرگز خوب نباشد. عموماً قیمتی که برای تولید متن آموزشی در نظر گرفته می شود به نسبت محتوای تبلیغاتی و یا شرکتی بیشتر است زیرا اصل آموزشی و کاربردی بودن باید در جمله به جمله این محتوا رعایت شود. یک نکته بسیار جالب در این مسیر وجود دارد به این ترتیب که رعایت سئو در محتوای آموزشی بسیار مهم است حتماً می پرسید چرا؟ دقت نمایید که وقتی یک محتوا در وضعیت آموزش قرار می گیرد و قرار است یک موضوع را به کاربر یاد دهد در ابتدا باید خود از نظر فنی و قواعدی درست باشد بنابراین سئو در تولید محتوای آموزشی بسیار مهم است و در صورتی که به درستی رعایت شود محتوا از نظر کیفیت در وضعیت خوبی قرار نخواهد گرفت. ما یک موضوع بسیار مهم در زمینه محتوای آموزشی را مورد ارزیابی قرار داده ایم آن هم اینکه الگوریتم های گوگل برای یافتن متون کپی بسیار دقیق و اصولی شده اند به طوری که کوچکترین کپی به خوبی قابل تشخیص است.
برنامه ریزی محتوای آموزشی
محتوای آموزشی نیاز به برنامه ریزی قانونمند دارد یعنی باید در همان ابتدای مسیر مشخص باشد که محتوای شما قرار است برای یک سایت طراحی شود و یا یک مطلب برای صفحات مجازی مانند کانال های تلگرام و یا اینستاگرام است به این ترتیب بسیار مهم است که این گزینه به طور دقیق اعمال شود چه خوب است نگاه دقیق و کاربردی در زمینه تولید محتوای آموزشی وجود داشته باشند و مشخص شود که مقاله دقیقاً چه هدفی را دنبال می کند. تیم های حرفه ای که در زمینه محتوای آموزشی فعالیت می کنند اغلب هزینه بیشتری دریافت می کنند و نظم و ترتیب و مسئولیت پذیری این افراد نیز به مراتب بیشتر از روال معمولی است . شایان ذکر است که یک متن خوب متنی است که سلیقه افراد سخت پسند نیز سازگار باشد. اصل غافلگیری در بخش های مختلف آن تکرار شود. محتوای آموزشی هرگز نباید خسته کننده نظر برسد یعنی باید نوشتار به صورتی ایجاد شود که مخاطب علاقمند به ادامه آن باشد. از یاد نبرید که برای تولید محتوای آموزشی باید اطلاعات ارائه شده دقیق و درست باشد اشتباه بودن یک متن آموزشی هرگز چهره خوبی ندارد و کاربر به سرعت متوجه می شود که سایت خوبی را برای یادگیری انتخاب نکرده است و به زودی سایت را ترک می کند. اینطور که شواهد نشان می دهد سایت های بزرگ از نویسندگان برتر در زمینه متن آموزشی استفاده می کنند این در حالی است که سایت های متوسط سعی می کنند از محتوای معمولی تری استفاده نمایند. برای تعیین دقیق هزینه ساخت متن آموزشی باید تمامی عوامل گفته شده مدنظر قرار بگیرد و مشخص شود که هدف اصلی کدام است و چطور می توان به آن دست یافت.