مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره طراحی کارت ویزیت طلایی و مفهومی که باید به آن توجه کرد

مفید بود؟

رنگ طلایی یا همان گلد یکی از عجیب‌ترین و البته جذاب‌ترین رنگ‌هایی است که می‌تواند در کسب‌وکار و تجارت مورداستفاده قرار بگیرد. ازآنجایی‌که این رنگ از عنصری به نام طلا گرفته‌شده است و تقریباً در هیچ عنصری دیگر این رنگ وجود ندارد، به آن رنگ طلایی گفته می‌شود. بنابراین در همین ابتدای کار به‌راحتی می‌توان گفت که طلایی ‌رنگی است که نشانه هایی از ارزش و کمیابی دارد. همین موضوع باعث شده است که طراحی کارت ویزیت طلایی تبدیل به یکی از محبوب‌ترین انواع طراحی‌ها در بین کسب‌وکارهای مختلف مطرح شود.

در این مقاله قصد داریم طراحی کارت ویزیت طلایی را از زوایای مختلف آن موردبررسی قرار دهیم. در این بررسی قرار است ابتدا به‌طور کامل با رنگ طلایی آشنا شویم و نمادهای آن را به‌طور کامل بشناسیم و بر اساس نمادها و مفاهیم روانشناسی رنگ ترکیب‌های مناسب آن را نام ببریم. در ادامه نیز سعی می‌کنیم این مفاهیم گفته‌شده را در کنار هم بیاوریم تا بتوانیم طراحی کارت ویزیت طلایی را موردبررسی قرار دهیم.

رنگ زبان دنیایی است که در آن زندگی می‌کنیم

توجه داشته باشید که رنگ زبان دنیایی است که در آن زندگی می‌کنیم. هر رنگ می‌تواند معنایی خاص داشته باشد و درست مانند زبان انسان‌ها، لحنی خاص دارد. همان‌گونه که ” دوست دارم ” در لحن‌های مختلف می‌تواند معانی مختلف داشته باشد و حتی می‌تواند معنای نفرت را نیز به خود بگیرد، رنگ‌ها نیز بسته به نوع استفاده و نوع ترکیبی که دارند می‌توانند لحن‌های مختلفی به خود بگیرند. این لحن‌ها می‌تواند درست معنایی برعکس آن چیزی که در دل معنای رنگ وجود دارد به خود بگیرد.

 ازاین‌رو آن چیزی که در طراحی کارت ویزیت رنگی و سایر استفاده‌ها از رنگ وجود دارد که درست حس و حال و لحن رنگ را در موقعیت‌های مختلف درک کنیم تا اشتباهی نشود که به‌جای انتقال معنای اصلی، معنی درست عکس آن را به ذهن مخاطب منتقل کنیم. بنابراین در ادامه با ما باشید تا با چیزهای جذابی در این مسیر آشنا شویم. به هر زبان رنگ و نمادهای هر رنگ را می‌توانید در هر سایت و گفتاری پیدا کنید، اما بعید می‌دانم لحن رنگ و مفهومی که رنگ به برای هر انسان در موقعیت‌های مختلف دارد را درجایی نوشته باشند! با ما بمانید.

طلایی، رنگی که می‌تواند با ارزش باشد

همان‌طور که در بالا گفته شد رنگ طلایی برگرفته از عنصری به نام طلا است. ازآنجایی‌که طلا ماده‌ای کمیاب و بسیار باارزش محسوب می‌شود، بنابراین رنگ طلایی اولین و مفهومی که می‌تواند به خود بگیرد ارزشمندی، گران‌قیمت بودن و … خواهد بود.رنگ طلایی مسلماً در دسته رنگ زرد قرار می‌گیرد. بنابراین به‌راحتی می‌توان گفت که طلایی‌رنگ گرمی محسوب می‌شود. رنگ زرد به‌عنوان تم اصلی در کنار کمی کرمی ‌توانسته رنگ طلایی را به شکل مصنوعی برای انسان‌ها ایجاد کند.

 براق بودن معمولاً از ویژگی‌های این رنگ محسوب می‌شود. به معنی بهتر کلمه هرچه رنگ طلایی براق‌تر باش، طلایی‌تر به نظر می‌رسد! اگر کمی به طبیعت ارفاق کنیم رنگ طلایی را می‌توانیم در خورشید نیز مشاهده کنیم. اما به‌هرحال نظر هر شخص می‌تواند متفاوت باشد. بسیاری رنگ خود خورشید را طلایی نمی‌دانند و معتقد هستند که رگه‌هایی از قرمز در آن وجود دارد که باعث می‌شود رنگ آن از طلایی بودن به سمت آتشی حرکت کند که راست هم می‌گویند. به‌طورکلی رنگ طلایی نماد موفقیت، ثروت، اعتبار، مهربانی و سخاوت محسوب می‌شود. کسانی که احساس مثبت و خوب نسبت به رنگ طلایی دارند و آن را دوست می‌دارند اصولاً انسان‌هایی متعهد هستند که از زندگی پر زرق ‌و برق خوششان می‌آید.

 ازاین‌رو آن‌ها معمولاً انسان‌های دارای اعتمادبه‌نفس خوب و باهوش هستند که برای رؤیاهای بلند پروازانه خود آماده می‌شوند. شخصیت این افراد بسیار مهربان است و معمولاً سعی می‌کنند که به سخن دیگران گوش بدهند و به نظر و عقاید آن‌ها احترام بگذارند.  همچنین در نظر داشته باشید مهم‌ترین استفاده از طلا، به‌جز خریدوفروش آن و ارزش‌هایی که به آن وابسته است، در مسابقات است. در کلام بهتر طلا حکم نفر اول و برتری بر تمام رقبا را دارد.

این مهم‌ترین نماد و الگویی است که در طراحی کارت ویزیت طلایی باید از آن استفاده کرد. از این ‌رو توجه داشته باشید که در همین ابتدای کار می‌توانیم بگوییم که سعی کنید از رنگ‌های نقره و برنز در کنار این رنگ استفاده کمتری داشته باشید. چراکه مفهوم اصلی که می‌خواهید برسانید برتری نسبت به رقباست درحالی‌که رنگ‌های نقره و برنز ( به‌عنوان نفرات دوم و سوم ) این مفهوم را کمرنگ‌تر می‌کند. در ادامه بیشتر از این موضوع می‌گوییم.

تشخیص لحن رنگ طلایی

اما همان‌طور که گفته شد طلایی‌رنگی است که می‌تواند به‌خوبی ارزش را منتقل کند. اما برخی از صاحبان کسب‌وکارها و بسیاری از افراد عادی معتقد هستند که دیگر این رنگ اثر خود را ازدست‌داده است و همان ارزش سابق را ندارد. اما مسئله اصلی اینجاست که مگر خود طلا ارزشش را ازدست‌داده است؟ طلا از زمانی که کشف شد تا به امروز هنوز به‌عنوان مهم‌ترین عنصر و به‌عنوان اصلی‌ترین پایه در تمام جنبه‌ها،  به‌خصوص اقتصاد مطرح است. بنابراین عملاً طلا هیچ‌گاه ارزش خود را از دست نمی‌دهد و این یعنی این‌که رنگ طلایی که وابسته به آن دارد مفاهیم گفته‌شده را همواره با خود دارد.

اما پس چرا این‌گونه تصور می‌شود که رنگ طلایی دیگر معنای ثروت و وقار را نمی‌دهد؟ زیرا در موقعیت‌های بدی از آن استفاده‌شده است و لحن چندان درستی نداشته است. در کلام بهتر رنگ طلایی به‌تنهایی نمی‌تواند به یک محل یا به یک‌چیز ارزش و اعتبار بدهد. رنگ طلا آخرین ضربه‌ای است که قرار است به ذهن مخاطب وارد شود. درواقع اگر قرار است نشان دهید که ثروتمند هستید و کسب‌وکار شما مانند طلا باارزش است. خب واقعاً باارزش باشید. در کلام بهتر استفاده صرف از رنگ طلایی در بسیاری از کسب‌وکارها لحن بعدی در ذهن مخاطب ایجاد کرده است.

استفاده بجا از رنگ ها

 وقتی یک کسب‌وکار از مبلمان شکسته در برابر مشتریان خود استفاده می‌کند، نباید از رنگ طلایی برای دیوارهای خود استفاده کند. در کلام بهتر رنگ درست مانند کلمات ارزش خاصی دارند. در هر موقعیت و در هر وضعیتی نمی‌توان از آن استفاده کرد. بنابراین وقتی ارزش کلمات به‌خوبی رعایت نمی‌شود و ارزش رنگ دیده نمی‌شود انتظار نداشته باشید که همان مفهومی که فکر می‌کنید به چشم بیننده منتقل شود. ازنظر ترکیب رنگی نیز هم‌خانواده‌های رنگ زرد می‌تواند به‌راحتی در کنار طلایی قرار بگیرند. این هم‌خانواده‌ها می‌تواند رنگ‌هایی از جنس سبز و آبی باشند. چراکه رنگ زرد محصول ساخته‌شدن این دورنگ است.

به نظر می‌آید ازآنجایی‌که رنگ طلایی‌رنگ غالبی محسوب می‌شود استفاده از رنگ‌های ساخته‌شده با تم اصلی زرد مانند کرم و … چندان جذاب نباشد. زیرا طلایی به‌راحتی آن‌ها را در خود جذب و حل می‌کند. اما رنگ‌های ساخته‌شده با تم اصلی سبز و آبی هم مفاهیم خوبی را در این رنگ تقویت می‌کند و هم ازنظر زیبایی‌شناختی می‌تواند جذابیت خوبی برای چشم بیننده داشته باشد. اما به‌هرحال مهم این است که چگونه از این رنگ‌ها استفاده شود.

طراحی کارت ویزیت طلایی و توجه به چند نکته

تا اینجای داستان سعی کردیم رنگ طلایی و لحن آن و دیدی که بازار نسبت به این رنگ دارد را موردبررسی قرار دهیم. چیزی که در اینجا مهم است بدانید این است که در استفاده از رنگ مهم‌ترین عنصر مخاطب شماست. باید بدانید که دقیقاً گروه مشتریان شما به دنبال چه ویژگی‌ها و مفاهیمی هستند. این شناسایی به‌راحتی می‌تواند شما را در راه رسیدن به طراحی کارت ویزیت طلایی راهنمایی کند. به‌طور مثال گروه مشتریان شما خانم‌هایی مابین 30 تا 50 سال هستند که تأهل و زندگی در مناطق متوسط رو به بالا جز ویژگی‌های غالب آن‌هاست.

خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر به رنگ طلا جذب می‌شوند. از طرف دیگر خانم متأهل در این سن بیشتر از هر خانم دیگری از رنگ طلا خوشش می‌آید. همچنین محدوده منطقه مرکزی و کمی بالاتر ازآنجایی‌که در نظر دارند خود را ازلحاظ ذهنی به مناطق بالاتر نزدیک‌تر کنند، علاقه آن‌ها به طلا بیشتر از حالت معمولی است. بنابراین شما با طراحی کارت ویزیت طلایی می‌توانید پاسخ مثبت به این علاقه آن‌ها بدهید که این یعنی ذهن مخاطب در اختیار شما خواهد بود و این در نهایت به معنی سودآوری برای کسب‌وکار شماست.

کارت ویزیت طلاکوب برجسته

توجه داشته باشید هرچقدر می‌توانید در طراحی کارت ویزیت طلایی ویژگی‌های منحصربه‌فردتری داشته باشید یعنی یک کارت ویزیت خاص طراحی و تولید کنید همان‌قدر در جذب مخاطب موفق‌تر خواهید بود. به‌طور مثال کارت ویزیت طلاکوب برجسته می‌تواند این ویژگی منحصربه‌فرد را به شما بدهد. از طرف دیگر ویژگی برجسته بودن باعث می‌شود که علاوه بر احساس بینایی حس لامسه نیز درگیر بازی تبلیغاتی و تجاری شما شوند و این بیشتر به نفع شما خواهد بود. به‌طورکلی می‌توان گفت که این رنگ طلایی نیست که می‌تواند مخاطب شما را جذب کند، بلکه این تفکر شما در استفاده از رنگ طلایی چه به شکل  طراحی کارت ویزیت طلایی و چه به هر نوع و مدل دیگر آن است که می‌تواند مخاطب را جذب یا دفع کند.

یادتان باشد، رنگ در دنیای اقتصادی یک ابزار است. گرچه این ابزار را می‌توان جز مهم‌ترین و اثربخش‌ترین ابزارهای دنیای اقتصاد معرفی کرد. ازاین‌رو انتظار نداشته باشید که صرف استفاده ساده از این ابزار نتیجه خوبی به دست بیاورید. مهم‌ترین عامل در موفقیت این است که بدانید و بتوانید به‌درستی از آن استفاده کنید. بنابراین اگر دیدید مشتری و مخاطب شما احساس بعدی نسبت به طراحی کارت ویزیت طلایی شما دارد یا این‌که از طراحی دکوراسیون شما بدش می‌آید، مشکل را در طراح یا در رنگ و … ندانید، این مشکل شماست که نتوانستید به‌درستی نیاز مشتری خود را تشخیص بدهید. پس مشتری خودتان را بشناسید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.