تولید محتوا
در سال های اخیر رشد قابل تاملی داشته است. این رشد بنا به زمینههای مختلفی که در این حوزه موجود هستند؛ به صاحبان مشاغل مختلف اجازه دادهاست تا، در این زمینهها اقدام به تولید محتوا برای سایت خود نمایند. به همین دلیل است که آشنایی با تولید محتوا
، یکی از ملزومات قدم گذاشتن در این مسیر پر فراز و نشیب و البته جذاب است.
آشنایی با تولید محتوا در زمینههای گوناگون به شما کمک میکند؛ تا آنچه را که میخواهید به مخاطب خود عرضه کنید را بهتر شناخته، و به نوعی روش بیان کردن آن را پیدا کنید. چرا که هر موضوعی به تنهایی به کمک متن، یا فقط گرافیک یا ویدئو منتقل نخواهد شد.
پس در نهایت باید ببینید که، آیا واقعا میدانید این کار مستلزم چه چیزی است؟ آیا ابزار درستی را برای کشاندن مخاطب به سوی خود انتخاب کردهاید؟ باید خوب بدانید که تولید محتوا دامنه وسیعی از زمینهها را پوشش میدهد. شناختن چنین مسئلهای در ابتدای راه به شما کمک میکند؛ تا ابزار لازم را به دست بگیرید و آنچه را که درخور کاربران و یا مشتریان است را، به آنها ارائه دهید.
البته آشنایی با تولید محتوا در زمینههای مختلف، نباید باعث بوجود آمدن سردرگمی شود. انواع مختلفی از محتوا آمادهاند، تا شما برای ایجاد علاقه و ترافیک بیشتر به سمت برند خود، آنها را تولید کنید. و اگر یک نفر با هدفتان در این زمینه موافق نباشد، مطمئن باشید که حتما یکی دیگر از آنها مشتاق دریافت مطالب از سوی شما خواهد بود. برای کمک به شما در این رابطه، لیستی از انواع محتوا را که میتواند کلید بازاریابی آینده شما باشد، تهیه کردهایم.
بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا
آشنایی با تولید محتوا در قالب وبلاگ نویسی
آشنایی با تولید محتوا در زمینه وبلاگ نویسی برای هیچ کس چندان سخت نیست. برای بسیاری از برندها، پستهای وبلاگ بخش مرکزی استراتژی بازاریابی محتوای آنها را تشکیل میدهند. محتوا نویسی در این زمینه بهترین نوع آن است. پستهای وبلاگ به طور معمول طرفداران بیشتری را دارند، چون به راحتی توسط گوگل پیدا میشوند. کاربران از خواندن و تقسیم کردن آنها راضی خواهند شد، زیرا یک راه سریع برای ارائه اطلاعات به قیمت نسبتا پایین است.
تولید محتوا در قالب بلاگ نویسی به علت شایعتر بودن میتواند نخستین انتخاب هر کسب و کاری باشد. از طرفی دیگر میتوان گفت که پستهای وبلاگ برای ایجاد روابط با خوانندگان تان بسیار ایدهآل هستند، که در نهایت میتواند به هدایت و توسعه سایت شما کمک قابل توجهی نماید.
آشنایی با تولید محتوا در قالب ویدئو
شاید بسیاری از افراد در نگاه اول نتوانند ویدئو را جزء دنیای بازاریابی محتوا به حساب آورند. اما باید بدانیم که ویدئو یکی از قویترین و بهترین محتواهای حال حاضر در بستر اینترنت است. طبق بررسیهای انجام شده در این رابطه خوب است بدانیم که، تا چند سال آینده مردم بیشتر ترجیح میدهند که موضوعات مختلف را در قالب ویدئو مشاهده نمایند.
این ترجیح میتواند شما را برای آشنایی با تولید محتوا در زمینه ویدئو بیشتر ترغیب نماید. جالب است که بدانید مردم عمدتا به محتوای ویدئویی جذب میشوند. زیرا سریع ترین راه برای دریافت اطلاعات محسوب میشود. یک مثال ساده در این رابطه میتوان به درک بهتر شما کمک نماید. تصور کنید که مشغول خواندن رمان بلندی هستید، که ممکن است هفتهها وقت شما را بگیرد. اما اگر فیلم آن را تماشا کنید شاید در عرض دو سه ساعت بتوانید موضوع را جمع بندی کنید. البته این یک قانون کلی نیست! هرکس فراخور وقت و مدت زمانی که میتواند برای یک موضوع صرف کند، ترجیح میدهد متن یک موضوع را روخوانی کند، یا با تماشای یک ویدیو از آن آگاه شود.
آشنایی با تولید محتوا در قالب اینفوگرافیک
اینفوگرافیک به شما این امکان را میدهد، که حجم مشخصی از اطلاعات را به شکلی که از نظر بصری جالب و قابل هضم است، به یک تصویر اضافه کنید. به زبان سادهتر میتوان آن را ارائه مفاهیم و موضوعات مختلف در قالب بصری دانست. به عنوان مثال، اگر شما آمار متفاوتی از یک مطالعه موردی داشته باشید، به جای ارائهی آن در قالب متن میتوانید: با نمایشهای بصری، جداول، و گرافیک در کنار آمار، یا فقط با کمک یک فهرست شماره گذاری شده آن را به مخاطب معرفی کنید.
آشنایی با تولید محتوا در شکل اینفوگرافی به شما کمک میکند تا از شر شاخ و برگ دادن به یک موضوع رهایی یافته و آنچه را که لازم است، به طور خلاصه منتقل نمایید. این ابزار قدرتمند مانند خلاصه کردن مطالب حجیم با کمک گرافیک میتواند بهتر در ذهن مخاطب باقی بماند. و از طرفی دیگر جذابیت ظاهری آن را نیز بهبود بخشد.
آشنایی با تولید محتوا در قالب ایبوک ( کتاب الکترونیکی)
یک کتاب الکترونیکی یک قطعه محتوای بلند است که در فرمت متفاوتی بستهبندی شدهاست. شاید ارائهی Ebook یا همان کتاب الکترونیکی در نگاه اول کمی دشوار بنظر برسند. اما باید بدانید که این نوع از محتوا امروزه طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. این دسته، زمان و سود بیشتری به شما ارائه میکنند. زیرا میتوانید فرآیند تولید محتوا در این زمینه را به نویسندهای مستقل که تجربه نوشتن آنها را دارد، برون سپاری کنید.
فرمتی که بسیار شایعتر است PDF میباشد. اما از زمان ظهور کتاب الکترونیکی برای تولید محتوا، فرمتهای کتابها، کتب درسی و فایلهای دیگر، به ویژه در پنج سال گذشته گسترشیافته است. با تهیه یک محتوا در حوزه کتاب الکترونیکی، شما میتوانید دانش خود را با دیگران به شکلی که به نظر مقتدرانه میرسد، تقسیم کنید. این نوع از محتوا به شما کمک میکند، تا در دسترس بودن را از حالت ایستا به پویایی تبدیل نمایید.
بازاریابی محتوا و انواع محتوا
بازاریابی محتوا، همانطور که توسط مؤسسه بازاریابی محتوا تعریف شده است، «رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و ثابت برای جذب و حفظ یک مخاطب کاملاً تعریف شده و در نهایت، هدایت اقدام سودآور مشتری متمرکز است».
وقتی بازاریابی محتوا به خوبی انجام شود، باعث صرفه جویی در هزینه سازمانها، افزایش فروش، ایجاد مشتریان وفادار و ایجاد سود میشود. به عبارت دیگر، بازاریابی محتوا مشتریان بالقوه را به وبسایت شما جذب میکند، آگاهی از برند را ایجاد میکند و به برند شما کمک میکند. وظیفه شما این است که با قرار دادن برند خود به عنوان یک مرجع در صنعت خود، به مشتریها کمک کنید تا تصمیم خود را بگیرند. در همه انواع بازاریابی محتوا، ایجاد محتوای به موقع و مرتبط مهم است.
بنابراین چگونه خود را با استراتژی ای مسلح میکنید که چشم انداز را در طول فرآیند به همراه دارد؟ با نوشتن محتوایی که خوانندگان را به سمت برند شما میآورد، شما را به عنوان یک مرجع معتبر معرفی میکند، با احساسات یا جهانبینی خواننده ارتباط برقرار میکند، و اقدام (ایجاد مشتری) را هدایت میکند.
به عبارت دیگر با نوشتن 4 نوع محتوای جذاب، مقتدر، وابسته و عامل. بنابراین، در حالی که تک تک تکههای محتوا ممکن است به اهداف بیش از یکی از این نوع محتوا دست یابند، ما آنها را یک به یک مورد بحث قرار میدهیم، فقط برای اینکه واضحتر شود که هر کدام چگونه به یک کمپین موفق کمک میکنند.
محتوای جذاب
اگر کسی محتوا را نبیند آن محتوا اهمیتی ندارد. محتوای جاذب بازدیدکنندگان را به صفحات شما میآورد و پایهای برای استراتژی محتوای شما فراهم میکند. وبلاگهایی که برای تولید محتوای جذاب ایجاد و نوشته میشوند برای خواندن و اشتراکگذاری ارائه شدهاند، و این اشتراکگذاری است که ترافیک بیشتری را به سایت شما هدایت میکند. ایده اصلی این است که اطلاعات ارزشمندی را به صورت رایگان ارائه دهید – چیزی که میدانید مردم در جستجوی آن هستند -. هنگامی که آنها مطالب را میخوانند و به اشتراک میگذارند، چشمهای بیشتری آن را میبینند. یکی از نمونههای محتوای جذاب میتواند پستهای فهرستی باشد، چیزهایی مانند «۵ روند بازاریابی محتوا که باید در مورد آن در سال ۲۰۲۲ بدانید»، «۳ نکته برای ایجاد محتوای همیشه سبز»، «۸ دلیل برای اینکه پستهای شما خوانده نمیشوند» و غیره .
این نوع محتوا به دلیل کارآمد بودن محبوب است. تصور کنید در نقش بازاریابی محتوا تازه کار هستید و به سادگی سعی میکنید تا جایی که میتوانید در مورد آن بیاموزید، بنابراین میتوانید موفقتر باشید. محتوای جذاب باید خواننده را جذب کند و محتوای مفیدی را ارائه دهد تا خواننده مطلب را تا انتها مطالعه کند. پس از اینکه کاربران به پایان محتوا رسیدند، تشویق میشوند تا اقداماتی انجام دهند – مانند بازدید از صفحه وب شما برای کسب اطلاعات بیشتر یا دانلود منبع ارائه شده.
محتوای مرجع
بیان یک محتوای معتبر با قرار دادن برند شما به عنوان مرجع در یک موضوع خاص، فراتر از جذابیت صرف است. آنچه در مورد محتوا مهم است این است که شما باید اقتدار خود را نشان دهید، نه اینکه صریحاً بیان کنید که شما مرجع هستید.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که محتوایی را به قدری آموزنده و معتبر ارائه دهید که مجبور نباشید بگویید که شما مرجع هستید – بگذارید خودش صحبت کند. محتوای معتبر میتواند اشکال متنوعی داشته باشد. پستهای فهرست مانند میتوانند محتوای معتبر باشند، همانطور که محتوایی که به سوالات متداول پاسخ می دهد، راه حلی برای یک مشکل تعریف شده ارائه می دهد و غیره میتواند باشد.
بنابراین، چگونه اقتدار خود را نشان میدهید؟ شما اطلاعات ارزشمندی ارائه میدهید که به خوبی جمع آوری شده و به نحوی که به راحتی قابل درک است و با لحنی مناسب برای موضوع یا مخاطب نوشته شده است. شما نشان میدهید که مخاطب هدف خود را درک میکنید. وقتی محتوای استثنایی ایجاد میکنید، دامنه دسترسی خود را افزایش میدهید. این زمانی اتفاق میافتد که محتوای برندهای دیگر به محتوای شما پیوند میخورد (به این معنی که آنها محتوای شما را معتبر میدانند).
محتوای عامیانه
در حالی که محتوای معتبر مهم است (از آنجایی که بدون اعتماد، هیچ تجارتی وجود ندارد)، محتوای عامیانه باعث الهام بخشیدن به مشتریان احتمالی برای دوست داشتن یا ترجیح دادن شما بر رقبا میشود. نکته این است که با نشان دادن اینکه شبیه آنها هستید (یا حداقل آنها را درک میکنید) با احساسات خوانندگان ارتباط برقرار کنید. محتوای عامیانه شما را (در ذهن خواننده) نه تنها به عنوان برندی که به آن اعتماد دارد، بلکه برندی که احساس میکند به همان چیزهایی که به آنها اعتقاد دارند، اعتقاد دارد – برندی که فقط مایل به تجارت با آن نیستند.
درک مرز بین محتوای قوی و عامیانه میتواند دشوار باشد، بنابراین در اینجا یک راه برای فکر کردن در مورد آن وجود دارد. فرض کنید رقبای شما یک قطعه “محتوای معتبر” نوشتهاند که تا حد زیادی از اطلاعات و منابع مشابه شما استفاده میکند. چه چیزی پست شما را از پست آنها متمایز میکند؟ ارتباطی که با خوانندگان از طریق طنین عاطفی ایجاد میکنید. به خوانندگان اجازه دهید بدانند به چه چیزهایی اهمیت میدهید، به چه چیزی افتخار میکنید – به عبارت دیگر، شما مانند آنها هستید.
محتوای عامل
مانند انواع دیگر محتوا، محتوای عامل برای تبدیل خوانندگان علاقه مند به مشتری طراحی شده است.
آیا میخواهید مردم صفحه فرودی را ببینند که جدیدترین محصول یا خدمات شما را تبلیغ میکند؟
آیا میخواهید آنها به یک نظرسنجی پاسخ دهند یا برای یک لیست پستی ثبت نام کنند؟
آیا در تلاش برای ایجاد اشتیاق (و ثبت نام افراد) برای یک وبینار آینده هستید؟
آیا منبعی دارید که میخواهید آنها را دانلود کنند (با ارائه اطلاعات تماس خود)؟
برای افزایش شانس خواننده برای انجام کاری که امیدوارید انجام دهد، باید مطمئن شوید که محتوای شما دلیل قانعکنندهای برای انجام آن اقدام است.
به عنوان مثال، اگر میخواهید افراد را برای یک وبینار آینده در مورد نحوه موفقیت در بازاریابی محتوا در سال 2022 ثبت نام کنید، ممکن است محتوایی بنویسید که چند روند اصلی را توضیح میدهد که ممکن است باعث شود در استراتژی محتوای خود تجدید نظر کنند. اما پس از آن، آنها چگونه یاد میگیرند که چگونه استراتژیهای خود را برای آمادگی بهتر برای سال آینده تنظیم کنند؟ آنها برای وبینار شما ثبت نام میکنند، که نوید پاسخها را میدهد!
اهداف تولید محتوا
محتوای عالی باید در هسته استراتژی بازاریابی شما باشد. کسب و کارهای بیشتری به ارزش بازاریابی محتوا پی بردهاند. اگر به خوبی انجام شود، راهی عالی برای ایجاد سرنخ، افزایش دید شرکت شما، و همچنین ایجاد شهرت برای برند شما و ایجاد ارتباط با مشتریان شما است. بازاریابی محتوا ارتباط تنگاتنگی با رویکردهای بازاریابی مختلف دارد که ممکن است بسیاری از آنها را قبلاً دنبال کنید. سئو، بازاریابی رسانههای اجتماعی، بازاریابی ورودی، PPC یا روابط عمومی بازاریابی محتوا اغلب یا در این استراتژیها گنجانده شده است یا در واقع یک الزام برای کارکرد آنهاست.
همانطور که از نام آن پیداست، یک کمپین بازاریابی محتوا بسته به یک عامل اصلی: کیفیت خود محتوا، یا پابرجا میماند یا سقوط میکند. بازاریابی محتوا طبیعتاً پیچیده است. شما میخواهید با محتوای کامل در لحظه مناسب به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید تا با آنها ارتباط برقرار کنید یا رابطه موجود خود را تقویت کنید. بسیاری از کسب و کارها برای رویکرد بازاریابی محتوا از نقطه نظر استراتژیک تلاش میکنند. تنها برخی از کسب و کارهایی که از این رویکرد بازاریابی پیروی میکنند، یک استراتژی مستند دارند. برای انجام این عدالت پیچیده و دستیابی به اهداف کلی تجاری خود، باید از چند هدف اصلی که محتوای آن را برآورده میکند آگاه باشید.
هدف بازاریابی محتوا ایجاد ارتباط با مشتریان احتمالی شما و مشتریان و ذینفعان موجود است. هم قالب و هم هدف محتوایی که ایجاد میکنید میتواند تأثیرات بسیار متفاوتی بر روی مخاطبان شما داشته باشد. بسته به مرحله قیف پرسونای خریدار شما، محتوا باید سرگرم کننده، آموزش، الهام بخش یا متقاعد کننده باشد. هدف شما این است که محتوایی را برای مخاطبان خود ارائه دهید که دقیقاً برای آنها در یک لحظه خاص از سفر خریدارشان مناسب باشد. عدم تامین یکی از این اهداف باعث میشود نیازهای بالقوه مخاطبان خود را از دست بدهید که در غیر این صورت ارزش افزوده ای برای آنها به همراه خواهد داشت. و به شما کمک کرد تا با آنها رابطه برقرار کنید.
محتوا باید به نیازها و علایق مخاطبان شما در سطح عقلانی و احساسی توجه کند و به شما کمک کند از همان نقطه اول تماس با نام تجاری خود تا تصمیم خرید، با مخاطبان خود در ارتباط باشید. بازاریابی محتوا به همین جا ختم نمیشود. همچنین هدف آن حفظ این رابطه با مشتریان شما با تبدیل آنها به حامیان برند و خوشحال کردن آنها پس از خرید است. هر یک از چند هدف را میتوان از طریق انواع مختلف محتوا برآورده کرد.
سرگرم کردن
بازاریابی محتوا میتواند شما را قادر سازد تا از طریق سرگرم کردن مخاطبان خود با آنها درگیر شوید. این هدف به شدت بر ایجاد یک واکنش عاطفی متکی است و به ویژه برای برقراری ارتباط با افرادی مناسب است که یا هنوز نام تجاری شما را نشنیدهاند یا محصول یا خدمات شما را به عنوان راه حلی برای مشکلی که ممکن است داشته باشند شناسایی نکردهاند. محتوای احساسی احتمالاً رابطه عمیقتری با مخاطبان شما ایجاد میکند و به وفاداری به برند کمک زیادی میکند. فرمتهای عالی برای سرگرم کردن مخاطبان، ویدیوها، آزمونها، بازیها، مسابقات و … هستند (که البته به سختی به دست میآیند اما در صورت موفقیت بسیار مؤثر هستند).
الهام بخش
محتوای الهامبخش در سطح احساسی مشابهی به مخاطبان شما میرسد، اما معمولاً افراد پایینتر در قیف خرید را مورد خطاب قرار میدهد. ابزارکها، انجمنهای انجمن ارائهشده توسط برند شما، تأییدیههای افراد مشهور یا بررسیها و رتبهبندیها هدف این نوع محتوا، سوق دادن مخاطبان شما به سمت تصمیم خرید و در عین حال الهام بخشیدن به آنها در سطح احساسی است.
آموزش
بسته به نوع محصولی که ارائه میکنید و نیازها و علایق شخصیت خریدار شما، محتوای آموزشی میتواند برای یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق بسیار مهم باشد. این محتوای کمتر احساسی نسبت به محتوای سرگرم کننده است و هدف آن کمک به مخاطبان شما برای حل چالشهایی است که ممکن است با آنها دست و پنجه نرم کنند. انواع محتوایی که در این دسته قرار میگیرند عبارتند از: اینفوگرافیک، کتاب الکترونیکی، روابط عمومی، راهنماها و گزارشهای روند. از آنجایی که آنها معمولاً در ابتدای قیف شما قرار میگیرند، باید به مخاطبان شما این امکان را بدهند که با موفقیت مشکلات خود را شناسایی کرده و راه حلهایی را پیشنهاد دهند که به حل آنها کمک میکند، که یکی از آنها محصول یا خدماتی است که شما ارائه میدهید.
متقاعد کردن
هدف محتوای متقاعد کننده این است که به خریدار شما آخرین فشار لازم برای تبدیل شدن به مشتری را بدهد. ویدئوهای نمایشی، رویدادها و وبینارها انواع محتوایی هستند که هنوز در میانه سفر خریداران احتمالی شما هستند، در حالی که مطالعات موردی و راهنمای قیمت معمولاً پیشنهادات محتوایی در سطح تصمیم هستند. برخلاف محتوای الهام بخش، این دسته از طریق حقایق و ارقام متقاعد میشود و به علایق منطقی شخصیتهای خریدار شما میپردازد.
نتیجه گیری
تولید محتوا عمل تولید اطلاعات برای مخاطبان برای مشاهده در یک پلتفرم رسانه با هدف نهایی در ذهن است. هر یک از اقداماتی را که باید برای انتقال یک محتوا از مختصر به تایید و منتشر شده انجام شود، فهرست کنید. اگر ترتیب کارها در فرآیند تولید محتوای شما به هم بخورد، افرادی را خواهید داشت که منتظر یکدیگر هستند تا کارها را به پایان برسانند. محتوا به شما کمک میکند تا مشتریان بالقوه را جذب و خوشحال کنید، بازدیدکنندگان جدیدی را به سایت خود جذب کنید و در نهایت برای کسب و کار خود درآمد ایجاد کنید.
ایجاد لینک به طور فزایندهای دشوار میشود، اما با ایدههای درست و درک اهداف، ایدهپردازی و تولید میتوانند برای ارائه محتوایی که منحصراً برای این منظور است هماهنگ شوند. این به شما این فرصت را میدهد که تأثیر محتوایتان را بر تصویر بزرگتر بررسی کنید، و به شما زمان میدهد تا کل استراتژی بازاریابی محتوای خود را بر اساس آن بررسی و تنظیم کنید. چه یک کارآفرین، تأثیرگذار یا صاحب کسب و کار باشید، تولید محتوا نقش مهمی در نحوه ارتباط و برقراری ارتباط شما با مخاطبان بازی میکند. روی دیدن نتایج عالی از هدف اصلی خود تمرکز کنید و برای رسیدن به اهداف دیگر به تولید انواع دیگر محتوا بروید.
در صورتیکه قصد داشتهباشید تولید محتوا انجام دهید، پیشنهاد ما انتخاب سایت رایا مارکتینگ میباشد تا سفارش خود را با بیشترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید.