مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره طراحی لوگو حروف الفبای فارسی و نکاتی در این خصوص

مفید بود؟

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی و نیازی که تبلیغات دارد

به طور کلی اگر بخواهیم بگوییم طراحی لوگو حروف الفبای فارسی یکی از نیازهای اساسی است که در تبلیغات داخل کشور وجود دارد. به هر حال ما در کشوری زندگی می‌کنیم که زبان رسمی ان فارسی است و رسم‌الخط نگارشی استفاده شده نیز در آن فارسی هست. حتی سایر لهجه‌ها وگویش ها داخلی نیز بر اساس رسم‌الخط فارسی نگارش می‌شوند.

بنابراین به طور کلی می‌توان گفت آن چیزی که یک مخاطب ایرانی از برندها و تبلیغات اطراف می‌تواند درک کند بیشتر به واسطه حروف فارسی است. از این رو طراحی لوگو حروف الفبای فارسی تبدیل به یکی از ملزومات تبلیغات در ایران و حتی کشورهای همسایه شده است. اما بیایید طراحی لوگو حروف الفبای فارسی را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.
اولین جنبه ای که باید به آن بپردازیم این است که طراحی لوگو چه ضرورتی دارد؟ در واقع سوال اول که به ذهن هر کسی می‌تواند خطور کند این است که ما اصلا چه نیازی به طراحی لوگو داریم؟ لوگو در دنیای تجارت حکم نماینده واقعی و زنده هر برندی محسوب می‌شود. آن چیزی که باعث شده است عکس گرفتن با محصولات شرکت اپل جذاب و دوست داشتنی شود، فارغ از کیفیت و زیبایی محصول و کارایی که دارد، مربوط به لوگویی است که استفاده می‌کند.

در واقع هر چیزی که لوگوی شرکت اپل را داشته باشد نشان دهنده محصول آن برند است و این خود به خود برای استفاده کنندگان اهمیت خاصی دارد. لوگو یک نوع زبان سخنگو برای برندهای مختلف هست. شما بدون استفاده از لوگو نمی‌توانید برند خودتان را در ذهن و جان مردم جای بیاندازید.

در واقع این موضوع به خاطر توانایی ذهنی انسان‌هاست. در کلام بهتر ذهن انسان‌ها به طور کامل زمانی چیزی را یاد می‌گیرد که بتواند برای آن تصویر سازی داشته باشد. در واقع شما به عنوان یک صاحب کسب و کار باید سعی کنید نام برند خود را به ذهن مشتری یاد بدهید و این ممکن نیست مگر این که از تصویرسازی‌های ذهنی استفاده کنید. بهترین نوع این تصویرسازی‌ها استفاده از لوگو است.

 

طراحی لوگو و انواع آن

قبل از آن که بخواهیم به طراحی لوگو متن و حروف الفبای فارسی بپردازیم بهتر است به یک نکته مهم اشاره کنیم. طراحی لوگو تنها طراحی شکل و خطوط نیست. به طور کلی طراحی لوگو به دو صورت نوشتاری و شکل انجام می‌شود. یعنی به جز آن چیزی که ما از طراحی لوگو تصور می‌کنیم، می‌توانیم در نظر داشته باشیم که طراحی لوگو به صورت نوشتاری نیز صورت می‌گیرد. برندهای مطرحی چون سامسونگ به جای این که بخواهند از طراحی گرافیکی و شکل در طراحی لوگوی خود استفاده کنند، لوگوی خود را به صورت نوشتاری طراحی می‌کنند.
مسئله اصلی که باعث شد کم کم لوگوی نوشتاری به عنوان یکی از انواع مختلف طراحی لوگو مورد توجه قرار بگیرد موضوع انتقال اطلاعات بوده است.  در کلام بهتر ما می خواهیم با استفاده از طراحی لوگو اطلاعاتی مربوط به کسب و کار که می‌تواند همان نام برند باشد را به ذهن مخاطب منتقل کنیم.

دو مشکل اساسی

دو مشکل اساسی وجود دارد. مشکل اول این است که چشم مخاطب به عنوان اصلی ترین و شاید تنهاترین راه دریافت اطلاعات لوگوی برند، اصطلاحا پر است و مخاطب عمدتا توجهی نسبت به لوگوهای جدید ندارد. مگر این که لوگو بسیار خلاقانه باشد و یا این که آن را مدام جلوی چشم خود احساس کند. در غیر این صورت ذهن انسان به صورت ناخودآگاه بسیاری از این اطلاعات را از رده خارج می‌کنند و حتی به مرحله پردازش اطلاعات در ذهن نمی‌رسد. اگر به خوبی نگاه کنیم، ذهن چاره ای جز این حرکت ندارد. ذهن توانایی پردازش تمام اطلاعات اطراف خود که از طریق  حس اساسی به آن می‌رسد را ندارد.

 

مسئله دوم زمانی اتفاق می‌افتد که به هر طریق ذهن دست به پردازش اطلاعات می‌زند. یعنی لوگو به هر شیوه‌ای که شده باشد وارد ذهن مخاطب شده است. اما تازه در این مرحله کار اصلی قرار است اتفاق بیفتد. یعنی انتقال اطلاعات. توجه داشته باشید مهم‌ترین نکته‌ای که در بین وجود دارد این است که مخاطب به شما بیش از چند ثانیه محدود فرصت انتقال اطلاعات نمی‌دهد. از این رو شما ناچار هستید که با ساده‌ترین حالت و کمترین اطلاعات ممکن این انتقال را صورت دهید.

توجه داشته باشید که ارسال اطلاعات اضافی ناخواسته مانند ترکیب رنگ‌های مختلف و استفاده از طرح‌های مختلف باعث می‌شود که عملا ذهن مخاطب اطلاعات اصلی شما را دریافت نکند و آن زمان محدود که به شما اختصاص داده شده است تنها به پردازش یک سری اطلاعات اضافی و شاید به درد نخور سپری شده باشد.

اگر دقت کرده باشید برندهای مطرح و بزرگ دنیا تنها و تنها از یک یا نهایتاً دو رنگ اصلی در لوگوی خودشان استفاده می‌کنند. آن‌ها دوست ندارند ذهن مخاطب را بیخودی درگیر کنند. اما بر اساس نکاتی که گفتیم طراحی لوگو حروف الفبای فارسی در کجای آن قرار می‌گیرد.

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی، انتقال سریع اطلاعات

همانطور که گفتیم ما در طراحی لوگو با دو مشکل اساسی رو به رو هستیم. این دو مشکل اما راه حل‌هایی کاملا متناقض با یک دیگر دارند. در واقع برای حل مشکل اول شما نیاز به استفاده از طرح‌ها و الگوهای خلاقانه خاصی دارید. این طراح‌ها باعث می‌شود که رفته رفته بار اطلاعات افزایش پیدا کند. اما در مشکل دوم ما باید کاری کنیم که بار اطلاعات کاهش پیدا کند. پس به یک تناقض در میان این دو راه حل برخورد می‌کنیم.
مسئله اصلی این است که ما باید بدانیم چگونه با استفاده از کمترین اطلاعات اضافی به ذهن مخاطب نفوذ کنیم و با سرعت بالایی اطلاعات اصلی را منتقل کنیم. طراحی لوگو حروف الفبای فارسی دقیقا کاربردی ترین روش در این مسیر محسوب می‌شود.

در کلام بهتر طراحی لوگو حروف الفبای فارسی یا طراحی لوگو حروف انگلیسی این فرصت را به برند می‌دهد که بتواند سریع‌ترین انتقال اطلاعات با کمترین همراهی اطلاعات اضافه را داشته باشد. در واقع هدف شما از طراحی یک لوگو چیست؟ این که مخاطب بتواند نام برند شما را به خاطر بسپارد و لوگوی شما را با نام برند همسان کند.

خب با نوشتن نام برند و یا نشانه‌گذاری از این نام در لوگو می‌توان این انتقال اطلاعات را سریع‌تر کرد. یادتان باشد شما در طراحی لوگو قرار نیست که معما طراحی کنید. بلکه وظیفه شما این است که بتوانید سریع‌ترین و بهترین راه برای ورود و نفوذ به ذهن مخاطب و انتقال پیام را پیدا کنید.
طراحی لوگو حروف الفبای فارسی این فرصت را به شما می‌دهد که این کار را با سرعت و دقت بالایی انجام دهید. مسئله مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که در طراحی لوگو حروف الفبای فارسی می‌توانید اسم برند را به طور کامل ذکر کنید یا نشانه گذاری‌هایی با استفاده از حروف اول و میانی داشته باشید.

آن چیزی که اهمیت دارد این است که شما بتوانید بر اساس نیاز خودتان دقیقا آن چیزی را که می‌خواهید به دست بیاورید که در علم تبلیغات و برندینگ این اتفاق همان جذب مخاطب هست. حال در ادامه می خواهیم به این سوال بپردازیم که آیا در طراحی خود از لوگو فارسی استفاده کنیم یا از طراحی حروف انگلیسی؟ با ما در ادامه کار همراه باشید.

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی یا انگلیسی؟

حال سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که استفاده از طراحی لوگو حروف الفبای فارسی بهتر است یا این که بخواهیم حروف از طراحی حروف انگلیسی استفاده کنیم؟ به طور کلی می‌توانیم بگوییم که برای دادن پاسخ دقیق به این سوال باید نوع کسب و کار و گروه مشتریان خودتان را به خوبی شناسایی کنید.

در واقع این مشتریان شما هستند که مشخص می‌کند که کدام نوع طراحی و کدام روش نوشتاری می‌تواند به شما در این زمینه کند. اما چیزی که کاملا مشخص است امروزه طراحی انگلیسی طرفداران خاص خودش را دارد و البته باید قبول کرد که این طراحی از نظر مخاطب نیز شیک تر به نظر می‌رسد. اما همین عامل باعث شده است که بسیاری از برندها سراغ این نوع طراحی بروند که این یعنی افزایش طراحی های حروف انگلیسی و پر شدن چشم مخاطب!

پس این می‌تواند موقعیتی در اختیار طراحی لوگو حروف الفبای فارسی بگذارد که به واسطه آن می‌توان از خلا ایجاد شده استفاده کرد و با یک طراحی درست سریع‌تر به ذهن مخاطب نفوذ کرد. این موضوع در مورد کسب و کارهای کوچک یا سنتی بسیار بازدهی خوبی دارد. به هر حال همه ما فارسی زبان هستیم و ناخودآگاه ذهنمان آشنایی بیشتری با زبان فارسی دارد.

پس استفاده از طراحی لوگو حروف الفبای فارسی می‌تواند این موقعیت را در برندینگ ایجاد کند که هم با سرعت بیشتری اطلاعات را منتقل کنیم و هم اجازه نفوذ به ذهن مخاطب را داشته باشیم.

البته باید در نظر گرفت که طراحی حروف فارسی به این معنی نیست که حتماً باید آن‌ها را به شکل و طرح خاصی درآورد. بلکه بیشتر مقصود این است که بتوانیم طراحی داشته باشیم که با استفاده از حروف فارسی صورت گرفته باشد.

اگر به طراحی لوگو سامسونگ دقت داشته باشید. هیچ طراحی خاصی روی حروف انگلیسی آن رخ نداده است. بلکه کاملا ساده و طبیعی از یک فونت بسیار عادی در این مسیر استفاده کرده است. این مسئله ما را بر آن می‌دارد که بتوانیم از طراحی لوگو حروف الفبای فارسی به شکل ساده اما درست و کمی طراحی های مخفی در دل آن استفاده کنیم.

توجه داشته باشید که این طراحی های مخفی تا سال‌ها ممکن است مخفی بماند و عملا دیده نشود. اما رفته رفته می‌تواند تأثیرات عجیبی در ذهن ناخودآگاه مخاطب داشته باشید. باور کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.