مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره نکات مثبت استفاده از تولید محتوا رسانه

مفید بود؟

تولید محتوا رسانه یا به اصطلاح همان مولتی‌مدیا نقش بسیار زیاد، چشم‌گیری و پر رنگی در تبلیغات آنلاین ایفا می‌کند. استفاده از این نوع تولید محتوا مزیت‌های زیادی از جمله چند رسانه‌ای بودن از نوع شنیداری و دیداری، دسترس پذیری و کم حجم بودن از نوع فیزیکی را در بر دارد. محتواهایی این شکلی می‌تواند به اشکالی متنوع از جمله فیلم، تصاویر، صدا، موشن‌گرافی و غیره تولید شود.

در حال حاضر تمامی کسب و کارها این وظیفه را بر عهده دارند تا خدماتشان را به مخاطبین و بازدیدکننده‌های خود معرفی کنند. این در حالی است که مخاطبین در یک دسته خاص قرار ندارند و به چندین و چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. بنابراین استفاده از تولید محتوا رسانه متعدد و متفاوت، امکان برقراری رابطه مستقیم را بهتر از همیشه محیا کرده است. به طور مثال شما این توانایی را دارید که از رسانه‌های متعددی مانند موسیقی، متن، گفتار، موشن‌گرافی، عکس و غیره برای تعامل بیشتر با مخاطب استفاده نمایید.

تولید محتوا رسانه چیست؟

یکی از ساده‌ترین تعریف‌هایی که می‌توان برای این نوع تولید محتوا بیان کرد این است:

به تولید انواع محتواهای متنی، ویدیویی، تصاویر، موشن‌گرافی و غیره در کنار هم برای انتقال ساده‌تر و راحت‌تر مطالب تولید محتوا رسانه یا به اصطلاح ‌یا چند رسانه‌ای (مولتی‌مدیا) گفته می‌شود. هدف اصلی این نوع محتواها در واقع افزایش سرعت انتقال پیام و همچنین عمق یادگیری کاربر در هنگام یادگیری است.

یک مثال در مورد تولید محتوا رسانه

 

به طور معمول قالب این نوع محتواها به صورت نرم افزار است و در حال حاضر هم نرم‌افزارهای آموزشی بسیار زیادی با عنوان مولتی‌مدیا در بازار وجود دارد و می‌تواند یک موضوع خاص را به دیگران آموزش دهد. این نوع برنامه‌ها این توانایی را دارند که از شیوه‌های متفاوت و متعددی آموزش را در اختیار دیگران قرار دهند.

به طور مثال بعد از نصب برنامه آیکون‌های متفاوتی از جمله ویدیو، صوت، تصاویر، فلش و غیره را مشاهده خواهید نمود که با کلیک کردن روی هر بخشی به راحتی به محتوایی که در درون آن قرار دارد، روبرو خواهید شد. برای نمونه اگر وارد بخش صوتی یا ویدیویی برنامه شوید، با پادکست‌های صوتی و ویدیوهایی مواجه خواهید شد که یک موضوع خاص را به شما آموزش خواهد داد و این در واقع رایج‌ترین عرضه تولید محتوا رسانه یا همان مولتی‌مدیا به شمار می‌رود.

چه دلایلی وجود دارد که از تولید محتوا رسانه استفاده می‌شود؟

یکی از نکاتی که باید مد نظر داشته باشید این است که تولید محتوا رسانه یک ابزار خاص نیست که بتوانید آن را در سایت یا نرم‌افزار خود به کار ببرید. در واقع این نوع از تولید محتوا، مفهوم است. این مفهوم به معنی به کارگیری انواع محتوای لازم آن هم برای اینکه بتوان درک کاربر را نسبت به مطلب، محصول و یا خدمات، افزایش داد.

همان‌طوری که قبلاً هم به این موضوع اشاره کردیم به هیچ عنوان لازم نیست که در تولید محتوا رسانه همه انواع آن به کار گرفته شود. مهم‌ترین موضوع این است که از هر کدام که بیشترین تأثیر را روی اهداف شما دارد، استفاده نمایید. پس برای اینکه بیشترین تأثیر را روی مخاطبین داشته باشید به هنگام تولید محتوا رسانه سعی کنید بهترین را انتخاب نمایید.

یکی از توصیه‌های ما قبل از شروع تولید محتوا رسانه‌ این است که کاربران و مخاطبین و همچنین اهداف اصلی خودتان را مشخص نمایید. به طور مثال از خودتان بپرسید:

  • کدام ویژگی این نوع از تولید محتوا (مولتی‌مدیا) می‌تواند بیشترین کمک را به شما بکند؟
  • کدام یک از ابزارهای تولید محتوا رسانه مناسب با نوع کسب و کار شما است؟
  • این محتوا را از چه کانالی می‌توان به مخاطبین معرفی کرد؟

جواب این سوالات به شما کمک می‌کند تا در تولید مولتی‌مدیا بهترین تصمیم را بگیرد. اما اگر باز هم سردرگم بودید می‌توانید از خدمات شرکت رایامارکتینگ استفاده نمایید. در حقیقت شرکت رایامارکتینگ افتخار این را دارد که با شرکت‌های زیادی در زمینه تولید محتوا رسانه همکاری و به همه این شرکت‌ها کمک کرده تا به اهدافی که مد نظرشان هست، دست پیدا کنند.

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که باید قبل از شروع از خودتان بپرسید این است که، دلیل استفاده از تولید محتوا رسانه چیست؟ این سوالی است که خیلی از شرکت‌هایی که با هلدینگ رایامارکتینگ همکاری می‌کنند باید از خودشان بپرسند و متأسفانه این مشکلی است که خیلی از شرکت‌ها از آن بی‌اطلاع هستند.

این شرکت‌ها فقط به دلیل اینکه این نوع محتواها در جامعه به نوعی رواج پیدا کرده آن را مناسب کسب و کار خود می‌دانند. اما جای هیچ نگرانی نیست چرا که هلدینگ رایامارکتینگ تا زمان رسیدن به هدف نهایی در کنار شما خواهد بود و از هرگونه اقدامی کوتاهی نخواهد کرد.

مزیت‌های استفاده از آموزش‌های محتواهای چند رسانه‌ای

استفاده از محتواهای چند رسانه‌ای مزیت‌های زیادی را به همراه دارد که در زیر به مهم‌ترین آنها اشاره‌ای کوتاه خواهیم کرد:

  • در تولید محتوا رسانه به راحتی می‌توانید به جای متن از تصاویر ثابت یا تصاویر متحرک و یا فیلم، استفاده نمود
  • محتواهای چند رسانه‌ای این قابلیت را دارد که به همراه آموزش از صوت و موسیقی استفاده نمود
  • برای جلوگیری از خستگی می‌توانید از وسایل تفریحی و بازی‌های مختلف در تولید محتوا رسانه استفاده کرد
  • یادگیری با محتوای چند رسانه‌ای خیلی سریع‌تر، موثرتر و پایدارتر است
  • برای صرفه‌جویی در هزینه آموزشی می‌توانید از کارگاه‌ها و یا آزمایشگاه‌های مجازی بهره برد
  • حافظه تصویری افراد و همچنین بازده آموزشی آنها در چنین محتواهایی افزایش پیدا می‌کند

چرا باید در بحث دیجیتال مارکتینگ تولید محتوا رسانه را جدی گرفت؟

 

در بحث تولید محتوا رسانه سلیقه کاربرها کاملاً متفاوت و متنوع است. برخی از کاربرها با مطالعه متن ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند. برخی دیگر سعی می‌کنند با دیدن ویدیوهای آموزشی به اهداف خود برسند. اما وجه مشترکی که بین تمامی این افراد وجود دارد این است که هیچ یک از این کاربرها تا به حال نتوانسته‌اند این ادعا را ثابت کنند که کدام روش از تولید محتوا رسانه بهترین و مناسب‌ترین روش و شیوه برای ارائه آموزش به مخاطبین است.

همین مورد باعث شده تا خیلی از شرکت‌های تبلیغاتی و آموزشی و همچنین شرکت رایامارکتینگ سعی بر این داشته باشند که به کاربران خود در زمینه تولید محتوای چند رسانه‌ای کمک زیادی کنند.

چند نکته مهم در زمینه تولید محتوا رسانه

هر وقت از تولید محتوای چند رسانه‌ای یا به اصطلاح همان مولتی‌مدیا صحبت می‌شود ذهن ناخودآگاه انسان به سمت تلویزیون جلب می‌شود و این در واقع یک معرفی اشتباه برای مولتی‌مدیا است. چرا که محتوای چند رسانه‌ای چیزی فراتر و برتر از نرم‌افزارهای آموزشی و یا تلویزیون به شمار می‌رود.

در حقیقت تولید محتوا رسانه بیشتر برای نمایش محتواهای آموزشی و حتی تبلیغاتی که توانایی در نظر گرفتن همه جوانب را دارد، تولید شده است. در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که در مورد این روش وجود دارد اشاره‌ای کوتاه خواهیم داشت.

نکته اول: انتخاب نوع محتوای تولید شده

 

همان‌طوری که در بالا هم اشاره کردیم تولید محتوا رسانه در اصل همان سی‌دی‌های مولتی‌مدیا است که به صورت محتوای صوتی، تصویری، عکس و ویدیو و غیره در کنار هم قرار گرفته شده‌اند. روی هر کدام از آموزش‌ها کلیک شود به نوعی می‌تواند به کاربران آموزش دهد. به هر حال این فقط یک دسته از انواع محتواهای چند رسانه‌ای است.

اما نکته مهم این است که همه این نوع محتواهای چند رسانه‌ای برای آموزش مناسب نیستند و برخی از آنها حالت تبلیغاتی دارند و امکان دارد در ساخت آنها فقط از ویدیو استفاده شده باشد. در کل نوع محتوای تولید شده به صورت مستقیم به هدف کاربران، مکان اشتراک‌گذاری، بودجه، نوع محتوا (آموزشی و یا تبلیغاتی) وابسته است. پس اولین قدم این است که مشخص کنید چه هدفی دارید.

نکته دوم: مکان توزیع تولید محتوا رسانه را مشخص کنید

انتخاب نوع فرمت و همچنین انتخاب نوع قالب، ارتباطی مستقیم به مکان توزیع تولید محتوا رسانه دارد. به طور مثال اگر قصدتان تولید یک محتوا چند رسانه‌ای برای شبکه‌های اجتماعی مانند شبکه محبوب ایرانی‌ها، اینستاگرام را دارید به طور حتم باید زمان، نوع فرمت و دیگر فاکتورهای مورد نیاز را برای تولید چنین محتوایی در نظر بگیرید.

اما اگر هدفتان تلویزیون و یا رادیو است پس این ساختار به کلی تغییر می‌کند فقط به خاطر اینکه مکان انتشار آن تغییر کرده است. در واقع یکی از مزیت‌های بزرگ تولید محتوا رسانه‌ این است که به راحتی می‌توانید بر بسترهای متفاوت و متنوعی آن را منتشر نمایید و همین مورد باعث شده تا خیلی از شرکت‌های کوچک و بزرگ به دنبال استفاده از این قالب‌ها برای تولید محتوا هستند.

نکته سوم: استفاده از به روزترین تکنولوژی

یکی از اشتباهات افراد این است که تصور می‌کنند خروجی کار از هر چیزی مهم‌تر است و می‌توان از هر ابزاری برای تولید محتوا رسانه استفاده نمود. اما در واقع نکته اصلی این است که یا در این حوزه به صورت کامل فعالیت نکنید و یا اگر قصد ورود به این حیطه را دارید سعی کنید از به روزترین تکنولوژی و ابزارها برای تولید چنین محتواهایی استفاده نمایید.

البته منظور و مفهوم به روز بودن این نیست که از نسخه جدید نرم افزار استفاده کرده و دیگر نسخه‌های نرم افزاری را کنار بگذارید. در واقع منظور ما این است که به صورت روزانه دانش، اطلاعات، تخصص و مهارت‌تان را در این زمینه افزایش دهید و این مورد قطعاً در کیفیت کاری شما هم بی‌تأثیر نخواهد بود. هرگاه که کیفیت کاری شما بیشتر شود به طور حتم مشتری‌های بیشتری را هم به دست خواهید آورد.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.