مقالات آموزشی

توضیحاتیی درباره تولید محتوای کاربردی برای سایت کتابفروشی

مفید بود؟

به جرات می‌توان گفت با رشد کسب و کارهای مجازی امروزه اغلب صنایع و بنگاه‌‎های اقتصادی که  به هر دلیلی فعالیت‌های اقتصادی مشخصی دارند دارای وب سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبری هستند که به نوعی شناسه آن صنعت یا کسب و کار به شمار می‌آید. طبیعتا این وب سایت‌ها نیازمند بارگذاری محتوا و استفاده از محتوای مناسب

بوده و این کار به حوزه تخصصی نویسندگان تولید محتوا مربوط می‌شود. در این بین کتاب نیز همواره یکی از مواردی بوده‌است که دسترسی به آن و یا مراجع معتبر در این زمینه در قالب یک نیاز عمومی مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است.

در طی دو دهه اخیر تحولاتی که در زمینه پیدایش صفحات مجازی و وب سایت‌هایی بدین منظور شکل گرفته است کتابفروشی‌ها و انتشارات خوشنام و معتبر را که در سطوح بین المللی و داخلی دارای تجاربی هستند به این حیطه کشانده است. به تدریج همزمان با وجود نمایشگاه‌ها و کتابفروشی‌هایی که کتاب را به شکل حضوری عرضه می‌کنند انواع کتب مورد نیاز بر اساس موضوع و یا عناوین مختلف طبقه بندی شده و در این سایت‌ها در معرض فروش قرار گرفته‌اند. از همین رو تولید محتوای مناسب بدین منظور به یک ضرورت تبدیل شده‌است.

پیشرفت‌های حوزه اینترنت و فضای مجازی دسترسی اهالی کتاب را به کتاب‌های مورد نظر خود آسانتر کرده و در هر نقطه از جهان می‌توانند با جستجوی کتاب مورد نظر آن را از وب سایت‌های معتبر در این زمینه سفارش داده و خریداری نمایند. این امر مادامی که تولید محتوای مناسب انجام نگیرد بطوریکه بتواند خریدار را به سمت وب سایت مربوطه هدایت کند، به هیچ وجه محقق نخواهد شد. از همین رو تولید محتوای مناسب برای سایت کتابفروشی و سایر فروشگاه‌های کتاب از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

تولید محتوای مناسب و نقش آن در جذب مخاطبان حوزه کتاب

تا همین یکی دو دهه اخیر برای پیدا کردن یک کتاب لازم بود تا در بعضی موارد کتابفروشی‌های مختلف را زیر و رو کنید تا بالاخره بتوانید کتاب مورد نظرتان را پیدا کنید. این کار غیر از اتلاف وقت و انرژی می‌توانست در بسیاری موارد موجب انصراف خریدار از این کار شود. ولی به لطف شکل گیری وب سایت‌های معتبری در این زمینه و تولید محتوای مناسب این مشکل نیز رفع گردیده و امروزه دیگر کسانی که در جستجوی منابع آموزشی و یا کتاب‌هایی در زمینه‌های مختلف هستند نیازی به صرف وقت و هزینه نداشته و می‌توانند فقط با یک کلیک کتاب موردنظرشان را در اینترنت پیدا کنند و نسبت به خرید آن اقدام کنند.

 یکی از معتبرترین وب سایت‌‎هایی که ضمن ارائه کتاب‌های مطرحی از سراسر جهان امکان بررسی اجمالی کتاب و نیز سفارش آن را فراهم می‌نماید سایت آمازون و گوگل ریدرز می‌باشد. در این دو سایت به بخش بزرگی از کتاب‌‎هایی که در سراسر جهان منتشر می‌شود می‌توان دست پیدا کرد. البته گوگل ریدرز ضمن سفارش کتاب امکان مطالعه آنلاین کتاب را نیز فراهم نموده است. تولید محتوای مناسب برای کتاب‌هایی که پرطرفدار و همچنین در سطح جهانی شناخته شده و پر تیراژ هستند از جمله دلایل گرایش و ترغیب مخاطبین به بازدید و خرید از این وب سایت‌ها می‌باشد.  با این همه بی انصافی بزرگی است اگر بخواهیم نقش تولید محتوای مناسب را بدین منظور کمرنگ جلوه دهیم. در واقع با این کار کلیت وب سایت مربوطه را زیر سوال برده‌ایم چرا که تولید محتوای مناسب که در سایت‌های معتبر جهانی از طرف نویسندگان مجرب و حرفه‌ای صورت می‌گیرد ارتباط تنگاتنگی با فروش و ارتقا رتبه وب سایت دارد.

در واقع زمانی که نویسنده تولید محتوا قادر نباشد اطلاعات مناسبی در زمینه کتاب، نویسنده و مشخصات کلی کتاب از قبیل تعداد صفحات و خلاصه‌ای از آن و نیز شرایط خرید آن در اختیار مخاطب قرار دهد و یا در تولید محتوای مناسب آن دچار ضعف‌هایی باشد قضیه می‌تواند نتیجه‌ای معکوس در پی داشته باشد و فرد به سراغ سایر وب سایت‌های مرتبط برود.

تولید محتوای مناسب برای کتاب‌های نایاب و دست دوم

در واقع غیر از ارائه کتاب‌هایی که به تازگی منتشر شده‌اند و در وب سایت انتشارت مختلف قابل دسترسی هستند امکاناتی نیز به منظور عرضه و فروش انواع کتاب‌های نایاب و دست دوم در سایت‌های مرتبط با حوزه کتاب و کتابفروشی نیز طراحی شده‌است. مشتریان ضمن سفارش کتاب می‌توانند نسبت به خرید آن از طریق درگاه‌های معتبر اقدام نموده و کتاب را درب منزل دریافت نمایند. همانطور که اشاره شد تمام این مراحل زمانی می‌تواند موجب جذب مشتری و یا افرادی شود که به نوعی در جستجوی منابع و کتاب‌های مورد نیاز خود هستند که تولید محتوای مناسب در این زمینه صورت گرفته و موجب جذب مخاطبین این حوزه شده‌است.

تولید محتوای مناسب برای کتاب‌های پی دی اف و الکترونیکی

غیر از وب سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی که در زمینه فروش و ارائه کتاب فعالیت دارند اغلب کتاب‌هایی که به نوعی از مخاطبین بیشتری برخوردار بوده یا به دلالی نسخه چاپی آن قابل دسترسی نمی‌باشند به شکل پی دی اف نیز تولید شده و وب سایت‌های مربوطه این کتاب‌ها را به صورت رایگان یا فروشی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. در این بین نویسنده تولید محتوا باید بتواند با ارائه محتوای مناسب در این زمینه و شناسایی و معرفی کتاب‌های الکترونیکی یا ایبوک زمینه فروش یا ترغیب مشتریان را به این منابع فراهم سازد.

البته اغلب افرادی که به عنوان اهل مطالعه و کتابخوانان حرفه‌ای شناخته می‌شوند به این نکته اذعان دارند که مطالعه کتاب‌های واقعی که بتوان آن را در دست گرفته و به اصطلاح لمس و حس کرد در مقایسه با کتاب‌های دیجیتالی از لذت بیشتری برای مطالعه برخوردار است. با این همه عدم دسترسی به کتاب‌ها و یا شرایط مالی مشتریان شاید اجازه خرید را به تمامی افراد و علاقمندان این حوزه ندهد. بدین معنی که تولید محتوای مناسب برای این کتاب‌ها نیز می‌تواند از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار باشد.

 

 

بازاریابی محتوا برای سایت کتاب می‌تواند شامل داستان‌های کوتاهی باشد که به صورت رایگان در سایت شما ارائه می‌شوند یا در مجلات منتشر می‌شوند که خوانندگان را به سمت شما جذب می‌کنند. با انتشار محتوای خود در رسانه‌های مختلف، می‌توانید مخاطبان مختلفی را جذب کنید. محتوایی با کیفیت خوب، مفید یا سرگرم کننده ارائه دهید که افراد را به سایت شما جذب کند. آنها شروع به شناختن شما می‌کنند و به شما اعتماد می‌کنند، و سپس که کتابی رونمایی می‌کنید، ممکن است به فکر خرید کتاب از سایت شما باشند. محتوا برای مدت طولانی دوام می‌آورد و همچنان به کار شما مرتبط است و می‌توان آن را در موتورهای جستجو پیدا کرد. زیرا محتوا همیشه سبز است.

بخش‌های مختلفی که می‌توانید برای سایت کتابفروشی در نظر بگیرید:

1 معرفی کتاب‌ها

برای یک سایت کتابفروشی وجود بخشی برای معرفی کتاب‌هایی که در سایت موجود هستند، مهم‌ترین بخش است. می‌توان بخشی از کتاب‌های موجود را در صفحه اصلی سایت قرار داد و گزینه‌ای در نظر گرفت که با کلیک بر روی آن بتوان به تمام کتاب‌های موجود دسترسی پیدا کرد. همچنین اگر کتاب‌ها بر اساس موضوع دسته بندی شوند دسترسی به کتاب‌ها آسان‌تر خواهد بود و کاربر می‌تواند راحت‌تر کتاب مورد نظر خود را بیابد. همچنین کتاب‌ها را می‌توان بر حسب ناشر آن طبقه بندی کرد.

2 معرفی هر کتاب به طور کامل

وقتی روی هر کتاب کلیک شد، کاربر باید به صفحه‌ای جداگانه هدایت شود و در صفحه جدید، اطلاعات کاملی از کتاب وجود داشته باشد. مثلا نام کتاب، تعداد صفحات کتاب، قیمت، موضوع، خلاصه متن، ناشر، نویسنده و سال انتشار آن.

وجود این محتوا ضروری است و باعث می‌شود کاربر بتواند راحت‌تر برای انتخاب کتاب تصمیم بگیرد. همچنین کلمه کلیدی نام کتاب در صفحه مربوطه باعث می‌شود هنگام جستجوی نام کتاب در موتورهای جستجوگر، سایت شما نشان داده شود. وجود خلاصه کتاب باعث می‌شود کاربر زمان بیشتری را در صفحه سایت شما سپری کند و به خواندن خلاصه کتاب مشغول شود. همچنین بهتر می‌تواند برای انتخاب کتاب تصمیم گیری کند.

3 نظرات کاربران

این بخش یکی از قسمت‌های مهم سایت است و باعث می‌شود از سایت شما بیشتر بازدید شود. زمانی که هر کاربر تجربه خود را در مورد کتابی که خوانده است در قسمت نظرات مربوط به آن کتاب می‌نویسد باعث می‌شود دیگران را ترغیب کند که کتابی را خریداری کنند. همچنین باعث می‌شود سایت شما مرجعی برای تصمیم گیری و انتخاب و خرید کتاب شود. زیرا خواندن نظرات دیگران درباره یک کتاب بسیار مهم است و باعث می‌شود بتوان بهتر درباره انتخاب یک کتاب تصمیم گرفت. همچنین کاربران از اینکه می‌توانند در سایت مشارکت داشته و با دیگران تعامل داشته باشند، لذت می‌برند و منبعی برای سرگرمی در نظر گرفته می‌شود.

4 خرید آسان

مراحل خرید باید آسان باشد تا کاربر بتواند بلافاصله بعد از انتخاب کتاب، خرید خود را نهایی کند. اگر مراحل خرید سخت و پیچیده باشد کاربر از خرید منصرف می‌شود و به سایت‌‎های دیگری که مراحل خرید آسان‌تری دارد مراجعه می‌کند.

 

5 بخش پرفروش‌ترین‌ها

 

این بخش تاثیر بسزایی در خرید کاربران دارد. همیشه دانستن اینکه چه کتاب‌هایی بیشترین خواننده را داشته‌اند جذاب است و به انتخاب کتاب کمک می‌کند.

 

6 جستجو

 

وجود بخشی برای جستجوی کتاب باعث می‌شود کاربر سریع بتواند به کتاب مورد نظر خود دسترسی داشته باشد. جستجو می‌تواند بر اساس نام کتاب یا نام نویسنده باشد. اگر سایت بدون قسمتی برای جستجو باشد کاربر باید تمام سایت شما را بررسی کند تا کتاب مورد نظر خود را بیابد که به احتمال زیاد همچین عملی را انجام نخواهد داد و به سرعت از سایت شما خارج خواهد شد.

نکات مربوط به سایت کتابفروشی

کتابفروشی‌های آنلاین خرید کتاب‌ها و مجلات مورد علاقه خود را تنها با چند کلیک برای مشتریان بدون دردسر ساخته‌اند. سهولتی که مردم می‌توانند رمان‌ها، کتاب‌های تاریخی یا زندگی‌نامه‌های مورد علاقه‌شان را در فروشگاه‌های کتاب الکترونیکی پیدا کنند، میلیون‌ها خریدار سرسخت کتاب را برایشان به ارمغان آورده است. با این حال، فراتر از انتظارات مشتریان می‌تواند برای این فروشگاه‌ها چالش برانگیز باشد. یک نقص فنی یا ارتباطی کوچک می‌تواند منجر به تیرگی روابط با مشتری شود، بنابراین برای اینکه تجربه مشتری خود را برای خریداران آنلاین کتاب به یاد ماندنی کنید، باید به آنها خدمات راحتی، سریع و پیشگیرانه ارائه دهید تا نشان دهید که برای آنها ارزش قائل هستید. در اینجا چند نکته برای شروع وجود دارد!

یافتن کتاب‌های مورد نیاز خود را برای مشتریان آسان کنید

اولین قدم برای بهتر کردن تجربه مشتریان در فروشگاه کتاب الکترونیکی شما این است که به آنها پیمایش آسان وب را ارائه دهید. کتاب‌ها را در بخش‌های مناسبی مانند داستان، تاریخ، سیاست، شعر، علمی و غیره دسته‌بندی کنید. بیشتر کتاب‌ها را بر اساس نام نویسندگان تقسیم کنید و گزینه جستجوی آسان را در اختیار بازدیدکنندگان وب‌سایت خود قرار دهید، جایی که آنها فقط می‌توانند نام آن را تایپ کنند. یافتن کتاب برای مشتریان خود باعث افزایش سطح رضایت آنها می‌شود.

پشتیبانی فعال و شبانه روزی از مشتری ارائه دهید

مشتری که می‌خواهد یک کتاب دست دوم بخرد یا به دنبال پیشنهادهایی برای خواندن مطالب است، می‌خواهد که بلافاصله با کسی صحبت کند. به جای دادن گزینه فرم را پر کنید و ما با شما تماس خواهیم گرفت، از یک رسانه فعال و شبانه روزی برای پشتیبانی مشتری استفاده کنید. چت زنده یکی از این کانال‌های ارتباطی است که از طریق آن می‌توانید به طور فعال با مشتریان آنلاین در تعامل باشید، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهید و همچنین به شکایات و مسائل رسیدگی کنید. با ارائه پیشنهادات می‌توانید سطح رضایت مشتری را به راحتی از طریق چت زنده افزایش دهید و همچنین می‌توانید بازخورد فوری از آنها دریافت کنید.

فرآیندهای پرداخت و حمل و نقل را ساده نگه دارید

دو عامل مهمی که می‌تواند بر تجربه مشتری تأثیر بگذارد، تعداد مراحلی است که برای پرداخت آنلاین باید طی کنند و اینکه آیا محصولات را در تاریخ تحویل وعده داده شده دریافت می‌کنند. بنابراین برای اینکه خریداران آنلاین کتاب خود را خوشحال و راضی کنید، فرآیندهای پرداخت و ارسال خود را ساده نگه دارید. گزینه‌های پرداخت آنلاین و نقدی هنگام تحویل را نیز ارائه دهید. زمان ارسال باید حداقل باشد، در صورت وجود مشکل، از قبل به مشتریان خود اطلاع دهید و گزینه پیگیری سفارش را به آنها پیشنهاد دهید.

به مشتریان خود تخفیف ارائه دهید

کتاب‌شناسان عاشق تخفیف‌های کتاب هستند و بهترین راه برای اینکه آنها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید، ارائه تخفیف‌ها و معاملات مکرر به آنهاست. شما می‌توانید مناسبت‌هایی را در وب سایت خود داشته باشید و 20٪ تخفیف برای کتاب‌ها بدهید. همچنین می‌توانید 3 تا 4 کتاب ادبیات، تاریخی و سیاسی نویسندگان مختلف را بسته‌بندی کنید و آنها را با تخفیف به فروش برسانید. به وفادارترین مشتریان خود معاملات ویژه بدهید. قیمت رقابتی و فروش دو هفته‌ای یا ماهانه باعث می‌شود مشتریان برای خرید بیشتر به فروشگاه شما بازگردند.

مشتریان خود را تشویق کنید تا نقد و بررسی کتاب و وبلاگ بنویسند

برای افزایش تعامل با مشتری، آنها را تشویق کنید تا برای وب سایت شما نقد کتاب و وبلاگ بنویسند. این نه تنها به تقویت پیوند شما با مشتریان کمک می‌کند، بلکه محتوای وب سایت قانع کننده‌ای را نیز برای شما به ارمغان می‌آورد که احتمالاً ترافیک بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. پست‌های وبلاگ جالب و نقد کتاب توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. همچنین می‌توانید از مشتریان بخواهید به کتاب‌ها امتیاز دهند و جامعه خوانندگان خود را در وب سایت شما ایجاد کنند. ایجاد احساس مهم بودن در مشتریان، بخش مهمی از ارائه یک تجربه مشتری شگفت انگیز است!

مزایای سایت کتابفروشی‌ها

راحتی مشتری

حضور آنلاین گزینه‌ای ساده و آسان را برای خوانندگان مشتاق شما برای خرید فراهم می‌کند. از طریق وب‌سایت شما، آن‌ها می‌توانند عناوین شما را در هر زمان و هر مکان مرور کنند و زمانی که آماده شدند روی خرید کلیک کنند. راحتی و بی‌درنگ این تجربه خریدهای بیشتری را تشویق می‌کند، زیرا آنها نیازی به ترک امنیت و آسایش خانه‌های خود ندارند. جدا از افزایش فروش، یک کتابفروشی آنلاین نیز به نگهداری بسیار کمی نیاز دارد.

ظرفیت نامحدود

کتابفروشی خرده فروشی شما فضای محدودی برای نگهداری و نمایش عناوین خاص کتاب دارد که میتواند انتخاب خوانندگان شما را محدود کند. با این حال، داشتن یک پایگاه داده آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که طیف وسیع‌تری از عناوین را ارائه دهید و در معرض دید همه سهامی که دارید افزایش دهید.

افزایش تجربه مشتری

کسب و کارهای مشتری محور آنهایی هستند که بیش از همه برجسته می‌شوند. داشتن کتابفروشی آنلاین می‌تواند به شما کمک کند تا تجربه خریداران را فراتر از راحتی افزایش دهید همچنین به خوانندگان این امکان را می‌دهد تا نظرات، پیشنهادات و بازخوردها را بررسی کنند و به آنها کمک می‌کند سفارش‌های رضایت‌بخش‌تری داشته باشند.

دسترسی

خرید از یک کتابفروشی آنلاین به خوانندگان این امکان را می‌دهد که کتاب‌های گرانبهای خود را مستقیماً در خانه به آنها تحویل دهند. این امر چالش‌های لازم برای رفتن به فروشگاه و بازگشت فیزیکی را کاهش می‌دهد.

قرار گرفتن در معرض

ایجاد یک کتابفروشی آنلاین باعث می‌شود که هم فروشگاه و هم کتاب‌های شما توسط موتورهای جستجو مانند گوگل قابل کشف باشند. این باعث می‌شود محصولات شما نه تنها برای مشتریان معمولی شما در محله محلی شما، بلکه برای مردم دورتر، در سراسر کشور و حتی خارج از کشور نیز در دسترس باشد. حضور آنلاین یک کتابفروشی می‌تواند به کسب و کار شما مزیتی برای کسب نتایج عالی بدهد و نیازهای در حال رشد مشتری مدرن را برآورده کند.

سخن آخر

استفاده از پلتفرم کتابفروشی آنلاین روشی موثر برای معرفی برند شما به افراد بیشتری و تثبیت بهتر خود در صنعت است. این به کتابفروشی شما کمک می‌کند تا خود را با پیشرفت فناوری تطبیق دهد و به مشتریانتان خدمات بهتری ارائه دهد که هر دوی این موارد انعطاف‌پذیری کسب‌وکار بیشتری را تضمین می‌کنند.

در صورتی‌که قصد داشته‌باشید در زمینه سایت کتابفروشی تولید محتوا انجام دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم سایت رایا مارکتینگ را انتخاب کنید زیرا با داشتن نویسندگان متخصص، سفارش شما را با بالاترین کیفیت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل خواهند داد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.