مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره کیفیت و کمیت محتوا

مفید بود؟

کمیت محتوا، یکی از مسائلی است که همیشه در هنگام تولید محتوا با آن درگیر هستیم. ما در هنگام تولید محتوا، باید معیارهای مختلفی را در نظر بگیریم تا بتوانیم به یک استاندارد قابل قبولی دست پیدا کنیم. کیفیت و کمیت محتوا در کنار یکدیگر می‌توانند برای ما منجر به یک محتوا خوب و مناسب شوند. اما علاوه بر کیفیت، در رابطه با کمیت محتوا ما می‌بایست چگونه رفتار کنیم. در این مقاله قصد داریم در رابطه با کمیت محتوا صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا

کمیت محتوا چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده کمیت محتوا را تعریف کنیم، می‌بایست بگوییم که مقدار محتوا که در محتوای متنی می‌تواند معیار ما باشد کلمه است و در محتواهای ویدئویی و صوتی مدت زمان آن می‌باشد. اما آیا واقعا می‌توان در رابطه با کمیت محتوا به یک فرمول کلی بسنده کرد؟ جواب مشخصا خیر می‌باشد. ما در هنگام تولید محتوا به عوامل زیادی توجه می‌کنیم. و همیشه عقیده داریم که تولید محتوا باید به یک محتوا ارزشمند منتهی شود. و یکی از معیارهایی که ما باید در نظر بگیریم، کمیت محتوا می‌باشد.

کمیت محتوا به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال ما از چه شیوه و روشی برای تولید محتوا استفاده خواهیم کرد. مخاطبان محتوا چه اشخاصی می‌باشند. ما قصد داریم این محتوا در چه پلتفرمی و با چه معیارهایی منتشر کنیم. هدف و سیاست ما از تولید محتوا چیست. زمانی که شما برای همه این سوالات پاسخ مشخصی داشته باشید، مطمعنا می‌توانید میزان کمیت محتوا خود را مشخص کنید. و طبق برنامه ریزی، هدف و موضوعی که مد نظرتان می‌باشد، تولید محتوا کنید.

کیفیت محتوا در مقابل کمیت محتوا

چقدر محتوا کافی است؟ چقدر باید خوب باشد؟ هر کسب و کاری با سوال کیفیت محتوا در مقابل کمیت دست و پنجه نرم می‌کند. بازاریابان همیشه با آن مشکل داشته اند. بازاریابان محتوا در هر صنعتی اکنون با یک معضل روبرو هستند: چه اندازه محتوای وبلاگ ایجاد کنیم، چند بار باید منتشر کنیم، چقدر باید باشد، چقدر باید هزینه داشته باشد، و چقدر باید خوب باشد؟ مطالعات نشان می‌دهد که کمیت محتوا باعث رشد ترافیک وب است. هرچه بیشتر منتشر کنید، ترافیک بیشتری دریافت خواهید کرد. اما کیفیت باید وجود داشته باشد. نیازی نیست بین کیفیت و کمیت محتوا مبادله‌ای وجود داشته باشد. با چند تغییر در استراتژی محتوای خود، می‌توانید بهترین محتوا را داشته باشید. وقتی صحبت از محتوا می‌شود، کیفیت در مقابل کمیت نیست.

اول اینکه کمیت محتوا چیست؟ کمیت محتوا اندازه گیری میزان محتوایی است که در یک دوره زمانی منتشر می‌کنید. کمیت محتوا یک عدد واقعی است که با یک عدد در یک اندازه گیری زمان نشان داده می‌شود. مثلا 2 مقاله در هفته یا 1 مقاله در روز.

کیفیت محتوا چیست؟ کیفیت محتوا معیاری ذهنی است که نشان می‌دهد یک محتوا چقدر خوب است یا اینکه محتوا چقدر به هدف جستجوی خواننده پاسخ می‌دهد. تنها خواننده می‌تواند کیفیت را برای خود تعیین کند.

به عنوان بازاریاب محتوا، ما باید محتوایی تولید کنیم که به مخاطبان هدف ما برسد، آنها را درگیر کند و الهام بخش آنها باشد. اما ما باید همه اینها را در مقیاسی انجام دهیم که بر تجارت تأثیر بگذارد. وقتی ماندگاری محتوا در دنیای امروزی در بهترین حالت چند روز و در بدتر چند ثانیه است، نمی‌توانیم هر ماه یک محتوای عالی تولید کنیم. پس آیا به محتوای بیشتر یا بهتر نیاز داریم؟

شاید پاسخ من در مورد بحث کیفیت محتوا در مقابل کمیت شما را شگفت زده کند. به این دلیل است که من داده‌های مربوط به کمیت محتوا را مطالعه کرده‌ام و ارتباط بسیار واقعی با ترافیک و مشتری‌ها را نشان می‌دهد. شرکت‌هایی که 2 تا 4 بار در هفته پست می‌کنند افزایش زیادی در ترافیک ورودی نشان می‌دهند از 2 تا تقریبا 4 برابر. بنابراین اگر انتشار محتوا در وب سایت خود را از 2 پست وبلاگ در ماه به 2 پست در هفته افزایش دهید، باید انتظار بازدید 2 تا 4 برابر داشته باشید.

بنابراین هنگامی که برنامه زمان بندی انتشار خود را انتخاب می کنید، برای هر قطعه‌ای که بیرون می‌آورید، استانداردهای کیفیت بالایی را باید در نظر بگیرید. حجم محتوا نیز مزایایی دارد. محتوای بیشتر برابر است با فرصت‌های بیشتری برای ایجاد تعامل اجتماعی. محتوای بیشتر برابر است با فرصت‌های بیشتری برای پاسخ به سوالات اصلی مشتریان‌تان.

پس بدون کمیت، نمی‌توانید یک جریان ثابت از محتوا ایجاد کنید که مخاطبان مناسب را جذب کند. به یاد داشته باشید، وقتی صحبت از رسانه‌های اجتماعی می شود، برای جلب توجه با افراد زیادی رقابت می‌کنید. رقبای شما، مشتریان شما، رسانه‌ها، اینفلوئنسرها. بنابراین اگر مقدار کافی محتوا در فیدهای خود نداشته باشید، کاهش نویز را برای شما بسیار دشوار خواهد کرد. شما به کیفیت و کمیت نیاز دارید تا استراتژی محتوای خود را مقیاس بندی کنید و تعاملات کافی برای تأثیرگذاری بر سلامت برند ایجاد کنید.

ما در ادامه این مقاله قصد داریم در رابطه با کمیت محتوا متنی و ویدئویی صحبت کنیم.

کمیت محتوا متنی

منظور از محتوا متنی، تولید محتوا در قالب مقاله، نوشته، مطلب، رپورتاژ و انواع دیگر محتواهای متنی می‌باشد. شما هنگامی که قصد دارید محتوا متنی تولید کنید. در ابتدا می‌بایست موضوع و هدف خود را از تولید محتوا مشخص کنید. در ادامه نیز باید مشخص کنید که قصد دارید محتوا خود را در چه پلتفرمی منتشر کنید. همه این عوامل به شما کمک می‌کنند که کمیت محتوا خود را به طور نسبی مشخص کنید. تمامی صحبت‌هایی که در این متن در رابطه با کمیت محتوا اعلام خواهیم کرد، به هیچ عنوان قانون‌های صد درصدی نمی‌باشند بلکه فقط قصد داریم شما را با مناسب‌ترین کمیت‌های تولید محتوا آشنا کنیم. زمانی که شما درصدد تولید محتوا در آمدید، می‌بایست با توجه به تمام مسائلی که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد، توجه داشته باشید.

عموما طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته اگر شما قصد دارید در رابطه با یک موضوعی تولید محتوای متنی انجام دهید، و در سایت و رسانه خود منتشر کنید، کمیت محتوا شما مناسب است که بین 800 تا 1000 کلمه باشد. البته باز هم بر این مسئله تاکید داریم که این مسائل تنها به عنوان پیشنهاد مطرح می‌شود.800  تا 1000 کلمه بهترین کمیت محتوا برای انتشار در سایت و رسانه شما می‌باشد. قطعا اگر شما تصمیم داشته باشید که در شبکه‌های اجتماعی محتوا خود را منتشر کنید، این میزان کلمه نه امکان پذیر می‌باشد و نه عقلانی. به همین دلیل است که در بالا به این مورد اشاره کردیم که در کمیت محتوا، یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که می‌بایست مد نظر قرار بگیرد، محل انتشار محتوا می‌باشد.

اما اگر شما قصد دارید از محتوا متنی در شبکه‌های اجتماعی بهره بگیرید، می‌بایست از پایین ترین کمیت محتوا استفاده کنید. به این منظور باید با کمترین میزان کلمه مفهوم و پیام خود را انتقال دهید. برای اینکه همه شبکه‌های اجتماعی معمولا محدودیتی برای تعداد کلمات دارند، و شما نمی‌توانید از دایره این محدودیت خارج شوید. البته که افرادی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند به دنبال محتوای متنی با تعداد بالا نمی‌باشند. و بیشتر به دنبال این هستند که به سرعت محتوا را بررسی کنند و از آن گذر کنند.

کمیت محتوا ویدئویی

روش دیگری برای تولید محتوا که این روزها نیز بسیار محبوب می‌باشد و افراد زیادی را جذب خود کرده‌است، تولید محتوا ویدئویی می‌باشد. در رابطه با کمیت محتوا ویدئویی همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، می‌بایست عوامل مختلفی را در نظر داشته باشید. اما در محتواهای ویدئویی کیفیت بیشتر از کمیت مورد اهمیت می‌باشد.

شما همیشه در هنگام تولید محتوا باید این مسئله را در نظر داشته باشید که در کوتاه‌ترین فرصت ممکن پیام و یا اطلاعاتی را که قصد دارید به مخاطب اعلام کنید را باید انجام دهید. در رابطه با کمیت محتوا ویدئویی در سایت و یا رسانه‌های دیگر شما محدودیتی ندارید، بلکه با توجه به موضوعی که قصد دارید در رابطه با آن تولید محتوا برای مخاطبان خود انجام دهید می‌بایست در رابطه با کمیت آن تصمیم گیری کنید.

اما در رابطه با کمیت محتوا ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی نیز باید یکسری از نکات را رعایت کنید. این روزها محبوب‌ترین شبکه اجتماعی که ایرانیان بسیاری در آن عضو هستند، اینستاگرام می‌باشد. اینستاگرام در رابطه با کمیت محتوا شما  به معنی مدت زمان آن در ابتدا محدودیت‌‎هایی قائل بود ولی با مرور زمان این محدودیت‌ها نیز برطرف شده‌است.

اینستاگرام شبکه اجتماعی محبوب و معروفی نه تنها در ایران و بلکه در کل دنیا می‌باشد. در هر پست خود در این شبکه اجتماعی شما هم می‌توانید عکس منتشر کنید و هم ویدئو. ولی در رابطه با ویدئو شما می‌بایست ویدئوهای خود را ویرایش کنید. به دلیل اینکه در هر یک مرتبه شما تنها می‌‎توانید یک دقیقه از ویدئو را نمایش بدهید و ادامه ویدئو را در اسلایدهای بعدی نمایش بدهید.

در رابطه با کمیت محتوا، محدودیتی وجود ندارد ولی معمولا اگر ویدئو و یا فیلم شما خسته کننده و طولانی باشد، قطعا مورد استقبال مخاطب قرار نخواهد گرفت. شما باید تمام سعی و کوشش خود را بر این موضوع متمرکز کنید که ویدئوهای جذاب با حداقل مدت زمان تولید و منتشر کنید.

چگونه کمیت محتوا بر استراتژی بازاریابی شما تأثیر می‌گذارد

وقتی می‌نشینید و به آن فکر می‌کنید، هر پستی که می‌گذارید فرصتی برای نشان دادن نزدیکتر به بالای صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) است. به عنوان یک قاعده کلی، این می‌تواند منجر به ترافیک بیشتری از جستجوی ارگانیک به وب سایت یا وبلاگ شما شود. در حالی که این واقعاً چیز خوبی است، همیشه این خطر وجود دارد که ربات‌های جستجوگر گوگل محتوا را پایین‌تر از سطح محتوا شناسایی کنند، زیرا شما فقط بر کمیت آن تمرکز می‌کنید و نه کیفیت محتوا.

سپس این واقعیت وجود دارد که هرچه بیشتر پست کنید، احتمالاً تعداد بیشتری از سرنخ‌های جدید را به دست خواهید آورد. بعلاوه، هرچه محتوای بیشتری تولید کرده باشید و بتوانید پست کنید، محتوای بیشتری برای ارسال ایمیل، پست در رسانه های اجتماعی و به سادگی بازاریابی خواهید داشت. هرچه محتوای بیشتری تولید کنید و در مقابل مشتریان احتمالی قرار دهید، آن‌ها از برند شما آگاه‌تر می‌شوند و احتمال تبدیل آن‌ها بیشتر می‌شود.

به خاطر داشته باشید که نمی‌خواهید مخاطبان خود را با محتوای زیاد بارگذاری کنید، اما در عین حال، نمی‌خواهید خیلی کم پست کنید. ارسال بیش از حد ممکن است به‌عنوان هرزنامه تلقی شود، و می‌تواند شما را محدود کند و شما را از انجام سایر کارهای مهم مرتبط با تجارت باز دارد. با ارسال یک وبلاگ در ماه که ممکن است برای خوانندگان شما از کیفیت کافی برخوردار باشد یا نباشد، وبلاگ خود را زیاد نمی‌سازید. شما باید با استفاده از کلمات کلیدی مختلف به طور معمول سایت خود را در SERP ها قرار دهید. اگر محتوای کافی ارسال نکنید، این کار انجام نمی‌شود. هر پست فرصت دیگری برای دیده شدن در اختیار شما قرار می‌دهد.

بهترین راه برای ایجاد تعادل بین کیفیت و کمیت

وقتی نوبت به یافتن تعادل بین کیفیت و کمیت می‌رسد، فقط باید اطمینان حاصل کنید که محتوای کافی تولید می‌کنید تا مخاطبان خود را درگیر خود نگه دارید و همچنین اطمینان حاصل کنید که محتوای تولید شده برای مخاطبان شما ارزشمند است. در اینجا چند نکته وجود دارد که به جلو می‌روید و سعی می‌کنید تعادل کاملی بین کمیت و کیفیت ایجاد کنید.

محتوای خود را برنامه ریزی کنید

یکی از کارهایی که باید برای حفظ تعادل مناسب بین این دو انجام دهید، برنامه ریزی پست‌های خود است. شما باید بدانید چه محتوایی منتشر می‌شود، چه زمانی منتشر می‌شود و کجا منتشر می‌شود. در حالی که محتوایی که پست می‌کنید واقعاً باید کیفیت خوبی داشته باشد، شما نمی‌خواهید شکاف قابل توجهی در برنامه پست خود داشته باشید. این به این دلیل است که عدم ارسال مکرر و مداوم منجر به از دست دادن خوانندگان مهم می‌شود.

بنابراین، زمانی که شروع به ایجاد یک برنامه زمان‌بندی ارسال محتوا می‌کنید، می‌خواهید یک زمان‌بندی فرکانس ایجاد کنید که با برنامه تولید محتوای شما همسو باشد و در عین حال اطمینان حاصل کنید که بیش از یک یا دو بار در هفته پست می‌کنید. این به شما امکان می‌دهد تا بهتر با خوانندگان خود در ارتباط باشید. بعلاوه، احتمالاً تعداد خوانندگان و فالوورهای خود را با برنامه‌ریزی پست‌های مکرر افزایش خواهید داد. فراموش نکنید که در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود نیز پست بگذارید. فقط سعی کنید مطمئن شوید که محتوا، تاریخ‌ها و زمان‌های شما با یکدیگر تضاد ندارند.

محتوا را به چند پست تقسیم کنید

در حالی که یک پست طولانی زمانی می‌تواند مفید باشد که محتوای مناسب و با کیفیت بالا ارائه کند، حقیقت این است که خوانندگان وقت ندارند یک پست بسیار طولانی را در یک جلسه بنشینند و بخوانند. بنابراین، هنگامی که یک قطعه طولانی ایجاد می‌کنید (که گاهی برای رساندن تمام اطلاعات به خوانندگان در مورد یک موضوع خاص ضروری است)، آن را به بخش‌ها یا پست‌های کوچکتر تقسیم کنید. از طرف دیگر، می‌توانید فقط برای ایجاد محتوایی که به صورت یک سری ارائه می‌شود، اقدام کنید. با انجام این کار، خواندن مطالب برای مخاطبان شما آسان‌تر می‌شود و می‌توانید هم کیفیت محتوا و هم کمیت محتوا را مدیریت کنید. علاوه بر این، وقتی یک سریال را پست می‌کنید، مخاطبان شما برای خواندن قسمت‌های بعدی بازمی‌گردند.

از Analytics استفاده کنید

تجزیه و تحلیل می‌تواند بسیار سودمند باشد زیرا سعی می‌کنید بفهمید مخاطبان شما به عنوان یک برند در قالب محتوا چه می‌خواهند و چه نیازهایی دارند. این تجزیه و تحلیل‌ها مشخص می‌کند که چه رویکرد بازاریابی محتوا برای شما مفید است و کدام یک نیست. می‌توانید از داده‌های دوره‌های زمانی استفاده کنید تا ببینید کدام رویکرد بازاریابی خوانندگان بیشتری را جذب کرده و کدام یک خوانندگان بیشتری به دست آورده‌است.

سخن آخر

متخصصان بازاریابی مدت‌هاست که در مورد اینکه کیفیت یا کمیت در کمپین‌های بازاریابی محتوا بهتر است بحث می‌کنند. برای هر یک موردی وجود دارد، زیرا هر دو چیز متفاوتی را به میز می‌آورند. با این حال، ممکن است بهترین رویکرد شما استفاده از آنها با هم برای دستیابی به بیشترین موفقیت باشد.

قطعاً هر رویکرد کمی یا کیفی مزایایی دارد، و وقتی همه چیز گفته شد و انجام شد، باید احساسی برای خوانندگان خود داشته باشید. اکثر خوانندگان به دنبال محتوای باکیفیتی هستند که به آنها در حل یک مشکل یا روشن کردن یک موضوع خاص کمک می‌کند. با این حال، اگر به طور مداوم و مکرر پست نمی‌کنید، خوانندگان ممکن است سعی کنند اطلاعات خود را در جای دیگری پیدا کنند. بنابراین، کیفیت و کمیت در استراتژی بازاریابی شما به یک اندازه مهم هستند. همانطور که در تلاش برای تولید محتوای با کیفیت بالا هستید، ارزیابی محتوا را انجام دهید و ببینید در چه وضعیتی هستید.

وقتی محتوای باکیفیت ایجاد می‌کنید، به‌جای محتوای کم‌کیفیت و با حجم بالا، جذب مخاطب مناسب بسیار آسان‌تر است. هم کیفیت و هم کمیت مزایایی دارد، اما اگر واقعاً می‌خواهید از بازی جلوتر باشید، باید تعادلی بین هر دو در کمپین بازاریابی خود ایجاد کنید. در صورتی‌که قصد داشته‌باشید در این زمینه تولید محتوا انجام دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم سایت رایا مارکتینگ را انتخاب کنید زیرا با داشتن نویسندگان متخصص، سفارش شما را با بیشترین کیفیت و با رعایت اصول سئو تحویل خواهند داد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.