نرخ تولید محتوا از جمله مواردی است که برای خیلی از شرکتها، مجموعهها و سازمانها به منظور برونسپاری پروژهها بسیار اهمیت دارد. این مجموعهها با مشاهده قیمت تولید محتوا تصمیم میگیرند که یک شرکت را برای برونسپاری پروژههای خود انتخاب کنند یا اینکه شخصی را استخدام کرده تا عمل تولید محتوا را برای آنها انجام دهد.
دو عامل اصلی وجود دارد که میتواند نقش تعیین کنندهای در برونسپاری پروژهها داشته باشد. یکی از این موارد نرخ تولید محتوا و مورد بعدی هزینه تمام شده پروژه است و به طبع هر شرکتی که در زمینه تولید محتوا فعالیت میکند از یک نرخ به خصوص بهره میبرد.
نرخ تولید محتوا بر چه اساسی تعیین میشود؟
احتمالاً این سوال هم ذهن شما را درگیر خودش کرده که قیمت و نرخ تولید محتوا بر چه اساسی تعیین و مشخص میشود. شما به راحتی میتوانید تعرفه تولید محتوا شرکتهایی که در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنند را بررسی و سپس قیمت نهایی محتوای تولید شده را مشخص نمایید.
اما منظور از قیمت و نرخ هر محتوا در واقع ارزش واقعی آن است و همین مورد باعث میشود تا برخی از شرکتهای تولید کننده محتوا نسبت به رقبا، متمایزتر باشد. این یعنی نرخ تولید محتوا و قیمت نهایی آن در قبال دریافت یک محتوای با کیفیت و کاربرپسند است.
اما نکتهای که باید مد نظر داشته باشید این است که هر شرکت استارتاپ تولید محتوا یک نرخ به خصوص برای محتواهای تولید شده دارد و این مورد ارتباطی مستقیم به تعداد مشتریان، میزان سابقه، تجربه کاری، مهارت، تخصص و غیره میتواند داشته باشد. همچنین این شرکتها سعی میکنند نرخ تولید محتوا خودشان را با توجه به قیمتهای دیگر رقبا، تعیین کنند.
همچنین یکی دیگر از نکات موثر در قیمتگذاری تولید محتوا، کیفیت محتوای تولید شده، مدت زمانی که برای انجام کار سپری شده و همچنین تنوع محتواها، است. این مورد نشان دهنده این است که فاکتورهای بسیار متنوع و متفاوتی برای قیمتگذاری و تعیین نرخ تولید محتوا وجود دارد و قطعاً بر قیمت تمام شده محتوای تولید شده تأثیر زیادی خواهد داشت.
فاکتورهای تأثیرگذار در نرخ تولید محتوا
همان طوری که در بالا هم اشاره کردیم، عوامل و فاکتورهای زیادی وجود دارد که میتواند بر قیمت و نرخ تولید محتوا نهایی، تأثیرگذار باشد. در این بخش به مهمترین این موارد اشارهای کوتاه خواهیم داشت:
- تخصص و تجربه و همچنین برند بودن شرکت به هنگام تولید و نوشتن محتوا
- کیفیت محتوا
- نوع برقراری ارتباط با مشتریان
- رعایت اصول به هنگام نوشتن محتوا
- رعایت استانداردهای سئو در محتواهای متنی
- کارآمدی و کاربردی بودن محتوای تولید شده
- تعداد مشتریان، شرکتها، موسسات، سازمان و مجموعههایی که با تولید کنندههای محتوا همکاری میکنند
- تعداد نویسندههایی که با شرکت تولید محتوا همکاری میکنند
- تجربه، تخصص و سابقه نویسندههای تولید محتوا
- رعایت زمانبندی به هنگام نوشتن و تحویل محتوا
- تنوع زیاد به هنگام نوشتن محتواهای مختلف
آیا شرکتی وجود دارد که چنین فاکتورهایی را به همراه داشته باشد؟
قطعاً جواب به این سوال مثبت است. یکی از شرکتهایی که در زمینه تولید محتوا فعالیت میکند و به طبع مشتریان زیادی هم دارد، هلدینگ رایامارکتینگ است. این شرکت در حال حاضر بیشتر از 7 هزار نویسنده خلاق، زبده و کاربلد در اختیار دارد. نویسندههایی که هر کدام در حیطههای متفاوتی اقدام به تولید محتوا میکنند و همین مورد روی نرخ تولید محتوا تأثیر زیادی دارد.
نویسندههایی که افتخار همکاری با رایامارکتینگ را دارند در زمینههای خاص و متفاوتی اقدام به تولید محتوا میکنند و همین مورد باعث شده تا شرکتها و مجموعهها با خیالی کاملاً راحت اقدام به برونسپاری پروژههای خود کنند، حتی اگر نرخ تولید محتوا این هلدینگ به نسبت دیگر سایتهای رقبا بیشتر باشد. فقط به خاطر اینکه رایامارکتینگ این تضمین را میدهد که یک محتوای با کیفیت را در کمترین زمان ممکن به مشتریان خود تحویل دهد.
نرخ تولید محتوا متنی در شرکتهای تولید کننده محتوا
نرخ تولید محتوا در واقع هزینهای است که در ازای دریافت خدمات تولید محتوا به شرکت تولید کننده محتوا و یا نویسنده مورد نظر، پرداخت میشود. بدون شک در دنیای امروزی که دنیای اینترنت لقب گرفته، شرکتها، مجموعهها، موسسات و سازمانها برای رشد و پیشرفت مجبور به فعالیت در فضای مجازی هستند و بدون تولید محتوا هرگز نمیتوانند به این مهم دست پیدا کنند.
همین مورد کافی است تا خیلی از شرکتها و سازمانها، تولید محتوای وب سایت و همچنین فضای مجازی خودشان را به افرادی کاربلد، خبره و حرفهای آن هم با اهداف مالی و قیمتی واضح و مشخص، بسپارند. برای تولید محتوا 2 راه پیش رو دارید:
- راه اول: استخدام یک نویسنده و یا تولید کننده محتوا با پرداخت هزینه ثابت، بیمه، ایاب و ذهاب و غیره
- راه دوم: برونسپاری پروژهها به دیگر شرکتهای واسطه مانند شرکت رایامارکتینگ که به طبع نرخ تولید محتوا را تا حد خیلی زیادی کاهش میدهد
به واسطه اینکه تولید محتوا به صورت مستقیم با مخاطبین در ارتباط است میتوان به حساس بودن آن اشاره کرد و اگر وب سایتی از محتوای مناسب و خوبی برخوردار نباشد قطعاً مخاطبین و مشتریان زیادی را از دست خواهد داد. در مقابل وب سایتهایی که محتواهایی با کیفیت تولید میکنند، بازدید کنندهها و کاربران زیادی را به سمت خودشان جذب خواهند کرد و این یعنی هزینهای که بابت تولید محتوا پرداخت میکنند یک هزینه کاملاً معقول و به صرفه است.
در این بین فاکتورها و عوامل زیادی برای تعیین نرخ تولید محتوا متنی وجود دارد که هر شرکت تولید کننده محتوا از یک نرخ و قیمت به خصوص استفاده میکند. اما از اصلیترین و مهمترین فاکتورها که تأثیر زیادی بر قیمت نهایی و تمام شده محتوا دارد، کیفیت کاری محتوانویس است.اما عوامل دیگری هم در این موضوع دخیل هستند و میتوانند نرخ تولید محتوا را افزایش دهند. به طور مثال میتوان به طول محتوای متن، تجربه و تخصص نویسنده محتوا و همچنین شرکت تولید کننده محتوا هم اشاره کرد و به طبع این عوامل و فاکتورها میتواند تا حد زیادی تعیین کننده قیمت محتوای تولید شده باشد.
انواع محتوا و نرخ تولید محتوا
در شرکتهای تولید کننده محتوا، محتوا به شکلهای متفاوتی تولید میشود. به طور مثال تألیفی، ترجمه و یا بازنویسی (متنی، ویدیویی، پادکست صوتی، اینفوگرافیک، موشن گرافی و غیره) و به طبع هر کدام از آنها از یک نرخ تولید محتوا به خصوصی پیروی میکنند. در واقع این شما هستید که مشخص میکنید چه نوع محتوایی را مد نظر دارید و همین مورد میتواند تعیین کننده هزینه تولید محتوا باشد و به طور سادهتر، قیمت تولید انواع محتوا متفاوت و متنوع است.
به طور مثال نرخ تولید محتوا برای محتوایی که به صورت تألیفی است با محتوایی که به صورت بازنویسی یا ترجمهای است، متفاوت خواهد بود و همین مورد اهمیت برونسپاری پروژهها را میرساند چرا که در برونسپاری، هزینه تولید محتوا خیلی به صرفهتر از این است که بخواهید یک نویسنده را به صورت مستقیم استخدام و به وی حقوق پرداخت کنید.
بررسی عواملی که بر نرخ تولید محتوا تأثیرگذار است
یکی از رایجترین و در عین حال عمومیترین محتواهایی که در سطح وب وجود دارد، محتواهای متنی است. شرکتهایی که قصد برونسپاری پروژههای خود را دارند بایستی اطلاعاتی جامع در مورد نرخ تولید محتوا بر طبق عواملی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، در اختیار داشته باشند.
محتوای تولید شده بایستی بر اساس سئو، ارائه شود
یکی از مهمترین دغدغههای کارفرماها، محتوای سئو محور است. در واقع محتواهایی که از نظر سئو در بهترین حالت ممکن است به راحتی قادر خواهد بود مراحل رشد و ترقی را خیلی زودتر از رقبا طی کند و جایگاه مناسبی را در جستجوهای گوگل به دست بیاورد.پس سعی کنید شرکتهایی را برای تولید محتوا مد نظر داشته باشید که از دانش فنی بالایی در زمینه تولید محتوا و همچنین سئو برخوردار باشد. این مورد شاید در هزینه و نرخ تولید محتوا تمام شده تأثیر زیادی داشته باشد اما ارزش این را دارد که در بهترین جایگاه گوگل قرار بگیرید.
محتوای تولید شده باید به صورت تخصصی نوشته شود
مورد بعدی که تأثیر زیادی روی نرخ تولید محتوا دارد، تخصصی بودن محتوای تولید شده است و این مورد ارتباطی مستقیم به میزان اطلاعات و همچنین دانش نویسنده دارد. در شرکت رایامارکتینگ این مورد به صورت دقیق و کاملاً حساس انجام میشود.به طور مثال هرگز نویسندهای که در زمینه خودرو فعالیت کرده و محتواهای زیادی را تحویل داده، نمیتواند محتواهایی در زمینه مهندسی را تولید و به کارفرما تحویل دهد. چرا که برخوردار بودن از اطلاعات، مهارت و تخصص لازم، یکی از موارد حساس به هنگام تولید محتوا و همچنین قیمتگذاری و نرخ تولید محتوا به شمار میرود.
کیفیت محتوای تولید شده
از دیگر عوامل و فاکتورهای تأثیرگذار بر نرخ تولید محتوا، کیفیت محتوایی است که تولید میشود. قطعاً هر چه روی پروژه وقت بیشتری گذاشته شود و نویسندههای حرفهای، متخصص و با تجربه آن را تولید کرده باشند، در نهایت خروجی که به دست میآید یک محتوای با کیفیت است و به طبع نرخ تولید محتوا هم افزایش پیدا خواهد کرد.
مشخص کردن زمان برای تحویل محتوا
مورد بعدی که سبب افزایش هزینه و نرخ تولید محتوا میشود، مشخص کردن زمان برای تحویل محتوا است. به طور مثال اگر سفارشی قرار است طی 4 روز کاری انجام شود و سپس کارفرما تقاضا کند که این سفارش را خیلی زودتر از موعد مقرر دریافت کند و این مورد در هزینه نهایی بیتأثیر نخواهد بود. در واقع زمان تحویل محتوا برای کارفرماهایی که به صورت کاملاً منظم محتوا را روی سایت خود منتشر میکنند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.