مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره قواعد مربوط به آموزش تولید محتوا صوتی

مفید بود؟

صدا بخش مهمی از استراتژی بازاریابی و تولید محتوا شما است. و آموزش تولید محتوا صوتی برای این منظور امری ضروری محسوب می‌شود. تولید محتوا صوتی به شما این امکان را می‌دهد، تا برای ایجاد محتوا مناسب به موفقیت قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کنید. همانطور که می‌دانید تولید محتوا تنها به متن خلاصه نمی‌شود؛ و آموزش تولید محتوا صوتی بخش قابل توجهی از روند بازاریابی به کمک محتوا است. تولید محتوا صوتی اگر از طریق درست خود صورت گیرد؛ می‌تواند بهترین بازخوردها را در اختیارتان قرار دهد.

به همین سبب آموزش تولید محتوا صوتی باید جزء یکی از ملزومات کارتان باشد. تقریبا اکثر ما محتوای صوتی ضعیف شنیداری را شنیده‌ایم. و این ضعف می‌تواند تعاملات شما را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. حتی اگر از جنبه‌های دیگری به اندازه کافی قدرتمند باشید. باید توجه داشته باشید که برای هر رویداد مجازی، صدا مهم‌ترین ابزار برای برقراری ارتباط با مخاطبان است. پس آموزش تولید محتوا صوتی رنگ و لعاب جالب تری پیدا می کند. (بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا صوتی)

دستیابی به بالاترین کیفیت در آموزش تولید محتوا صوتی

دستیابی به کیفیتی قابل توجه در آموزش تولید محتوا صوتی بیش از توجه به تکنولوژی محض است. شما باید چهار نکته مهم را در این زمینه در نظر داشته باشید: عامل انسانی، فن‌آوری، محیط و عامل لجستیک (Logistics).

این‌ها شامل موارد زیر هستند:

– درک عوامل انسانی، که به شما در برقراری ارتباط به همراه پیام مورد نظرتان کمک می‌ کند.

– بهینه سازی زنجیره‌ی ارزش فناوری صوتی.

– طراحی و بررسی بهترین محیط برای مخاطبان.

– برنامه ‌ریزی لجستیک برای بررسی و تمرین صدا.

در ابتدای یادگیری این مبحث به بررسی سه مورد که باید در مورد آموزش تولید محتوا صوتی بدانید را برای شما جمع آوری کرده‌ایم. این سه مورد کمک می‌کند؛ تا تاثیر بالایی بر روی یک تاکتیک ( یا بیشتر از یک مورد) که می‌تواند اهداف کسب‌ و کارتان را تحقق بخشد؛ به همراه داشته باشید. در نتیجه این امر انتظارات مخاطب نیز برآورده خواهد شد.

آموزش تولید محتوا صوتی با استراتژی استفاده از صدای خود، به نفع خود

در مرحله اول آموزش تولید محتوا صوتی، انواع و اقسام قیاس های مختلف در این مورد و البته شکل آن، وجود دارد. اما باید ترجیح خود را پیدا کنیم. در ابتدا باید ببینیم که به این محتوا به چه چشمی باید نگاه کرد. آیا می توان به آن به عنوان برنامه ‌های آموزشی یا اطلاع رسانی و .. فکر کرد؟

این نوع برنامه‌ها درست هنگامی که درگیر تعامل با مخاطب می‌شوند؛ قدرت منحصر به فردی دارند. صداهای جذاب به گوش می‌رسد و با مخاطبان از طریق مکالمه، داستان‌سرایی، و صدای عالی ارتباط برقرار خواهد شد. پادکست ها این ویژگی‌ها را برایتان فراهم می‌کنند؛ تا راهی برای ارتباط با افراد و الهام بخشیدن به آن‌ها برای گسترش مکالمه با شما بوجود آید.

در ادامه این موضوع می‌توان اظهار کرد که تحریک کردن یک فرد از نظر عاطفی، و به زبان ساده‌تر بدست گرفتن احساسات او، اولین گام در آموزش محتوا صوتی، به سوی ایجاد نمودن یک تاثیر صوتی مثبت است. بر همین اساس باید استفاده از روش خودکار، تغییر سرعت صدا، و تغییر لحن در محتوای صوتی مد نظر قرار گیرد.

استفاده از تکنولوژی مناسب برای ارتقا کیفیت در آموزش تولید محتوا صوتی

شما ممکن است بهترین محتوا صوتی خود را تا به حال آماده کرده باشید. اما اگر مخاطبین شما نمی‌توانند با آنها ارتباط کنند؛ باید در جهت بکارگیری از تجربیات لازم در این رابطه باشد. ضبط صدا با استفاده از موضوعات مختلف در نهایت صداقت و توجه به جزئیات باید انجام شود.

به عبارت ساده‌تر، این به آن معنی است که برای تهیه و تولید محتوا صوتی از تجهیزات با کیفیت باید استفاده شود. بطور کلی زنجیره‌ی ارزش صوتی، باید شامل موارد زیر باشد:

– سیستم عامل محاسباتی: به عنوان یک ارائه دهنده، باید از سریعترین تجهیزات استفاده نمایید.

– دستگاه‌های صوتی: توجه داشته باشید که، نوع دستگاه صوتی که از آن استفاده می‌کنید؛ تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند. اگر با تجهیزات صوتی کم کیفیت کار را شروع کنید، افت کیفیت به یک معضل عظیم تبدیل خواهد شد.

بهترین روش برای ضبط صدا

نوع گرفتن صدای میکروفون: ابتدا، نوع الگوی میکروفون خود را مشخص کنید. رایج ترین آنها عبارتند از:

  • همه جهته
  • دو طرفه
  • کاردیوئید (تا حدودی یک طرفه)

بر اساس الگوی صدابرداری، می توانید نوع میکروفون مناسب خود را به درستی انتخاب کنید.

اگر به صورت انفرادی ضبط می کنید، الگوی کاردیوئید عالی است. میکروفون کاردیوئید را درست در بالا یا پایین (نه مستقیماً در مقابل) دهان خود، بین 6 تا 8 اینچ از دهان قرار دهید. با این کار تمیزترین صدای شما ضبط می شود و در عین حال صدای ناخواسته ای که از کناره ها یا پشت میکروفون می آید را به حداقل می رساند.

اگر دو نفر با هم ضبط می‌کنند، یک میکروفون دو طرفه مستقیماً بین (دوباره بالا یا پایین دهان) دو نفری که صحبت می‌کنند قرار دهید.

اگر 3 نفر یا بیشتر در حال ضبط هستند (و میکروفون جداگانه برای هر شرکت کننده وجود ندارد)، یک میکروفون همه جهته را در وسط قرار دهید و همه در یک دایره در اطراف آن قرار بگیرند. میکروفون همه جانبه صدا را به طور یکنواخت از همه جهات دریافت می کند. اگر شرکت‌کنندگانی دارید که از نظر حجم صحبت متفاوت هستند، این کار ایده‌آل نیست، اما اگر شرکت‌کنندگانی که آرام‌تر صحبت می‌کنند به میکروفون نزدیک‌تر شوند، می‌توان تا حدودی این موضوع را حل کرد.

سطوح ضبط میکروفون را تنظیم کنید

سطح بهینه ضبط برای تولید محتوا صوتی (سطح دسی بل که می خواهید بیشتر صدای شما در آن قرار گیرد) -12db است. این سطح تضمین می‌کند که صدای ضبط شده شما به اندازه‌ای بلند باشد که به وضوح بشنوید، بدون خطر اوج‌گیری زیاد صدا. هر نرم‌افزار ضبط روش‌های مختلفی برای تنظیم سطح میکروفون دارد.

RECORD ROOM TONE

پس از حاضر شدن همه افرادی که برای ضبط در اتاق حضور دارند و سطح ضبط میکروفون تنظیم شد، حدود 20-30 ثانیه سکوت مطلق را ضبط کنید. این ضبط سکوت در ابتدای محتوا صوتی شما هنگام ویرایش مفید است زیرا به شما امکان می دهد نویز پس زمینه را در کل آهنگ به راحتی کاهش دهید و به شما مقداری از نویز پس زمینه محیط را می دهد تا هنگام تلاش برای پوشاندن ویرایش های صوتی از آن استفاده کنید. ما معمولاً فراموش می کنیم که در زندگی هیچ سکوت کاملی وجود ندارد، اما اگر یک برش صوتی با چیزی جز فضای خالی روی آهنگ ایجاد کنید، صدایی نامناسب و ناراحت کننده به نظر می رسد. اطمینان از ضبط صدای اتاق در ابتدای هر جلسه ضبط، عادت خوبی است که باید آن را رعایت کنید.

توجه به ملاحظات صحیح حرفه‌ای در آموزش تولید محتوا صوتی

زمانی که مخاطبین خود را هدایت می‌کنید؛ یافتن و انتقال شور و اشتیاق مهمترین نکته، از نظر ملاحظات صحیح حرفه‌ای در آموزش تولید محتوا صوتی به شمار می آید. شما می‌توانید احساسات و هیجان خود را با استفاده از تغییرات صدا در لحن و تحویل آن‌ها بیان کنید. در اینجا چند نکته را می توان به عنوان آموزش تولید محتوا صوتی مد نظر قرار داد:

1- از ایجاد صداهای نامتعارف در هنگام ارائه بپرهیزید. محتوا صوتی شما باید بطور منظم و دقیق و به دور از رفتارهای غیر حرفه‌ای، تولید شود.

2- ابزارهای صوتی را امتحان کنید تا مطمئن شوید که کیفیت صدا خوب است.

3- مهربان باشید، دوستانه صحبت کنید و به طور طبیعی با یک لحن مکالمه صحبت کنید. لبخند بزنید، حتی با توجه به این موضوع که کسی نمی‌تواند شما را ببیند.

4- مخاطبین اغلب ترجیح می‌دهند؛ به صداهای چندگانه گوش دهند. بنابراین باید توانایی این را داشته باشید که، تمام بخش‌های متحرک یک محتوای صوتی خود را مدیریت کنید. در عین حالی که، جریان آن را حفظ می نمایید.

متن آماده خود را در اختیار داشته باشید، اما از آن استفاده نکنید

در حالی که نوشتن متن کامل در مرحله پیش تولید محتوا صوتی به طرز باورنکردنی در مرحله تولید مفید است، به یاد داشته باشید که مردم ترجیح می دهند صدای شما را به طور طبیعی بشنوند تا اینکه سطرها را از رو بخوانید. همچنین، اگر فهرستی از سؤالات از پیش آماده شده، دارید که می‌خواهید با سرعت از آنها عبور کنید، ممکن است برخی حکایات فوق‌العاده وجود داشته باشد که به دلیل رعایت دقیق متن آماده شده کاملاً از دست بروند. بهتر است آزادانه عمل کنید و در لحظه مکالمه کنید. در صورت وجود هر گونه بن بست، همیشه می توانید به متن از پیش آماده شده مراجعه کنید.

طبیعی بمانید

راهنماهای زیادی در مورد سخنرانی عمومی وجود دارد که اصرار دارند با صدای بلند و آهسته با تلفظ هدفمند و غیره صحبت کنند. پادکست ها بسیار شخصی تر و صمیمی تر از یک سخنرانی عمومی شلوغ هستند. یکی از دلایلی که مردم به پادکست گوش می دهند این است که احساس می کنند در حال شنیدن یک مکالمه معمولی هستند. خودتان باشید و اگر با یک دوست صحبت می کنید، همانطور که معمولاً صحبت می کنید برای محتوا صوتی خود صحبت کنید.

مطمئن شوید که فایل خود را ذخیره می‌کنید

چه از نرم افزار ضبط صدا یا یک ضبط کننده مستقل برای تولید محتوا صوتی استفاده می کنید، مطمئن شوید که پس از پایان جلسه ضبط، فایل را به درستی ذخیره می کنید. برای اکثر نرم افزارهای ضبط صدا، این به سادگی به معنای ذخیره پروژه (یا جلسه) از منوی File است. برای اکثر ضبط کننده های مستقل، باید دکمه STOP را فشار دهید تا فایل ها را روی دستگاه/کارت SD ثبت شوند.

در اینجا چند نکته برای تنظیم فضای خود قبل از شروع ضبط وجود دارد

سعی کنید یک مکان نرم برای ضبط صدای خود پیدا کنید

به دنبال مکان‌های آرام با سطوح بافت‌دار باشید (سعی کنید از مناطق بزرگ و باز با سطوح صاف که امواج صوتی می‌توانند از آن منعکس شوند دور شوید) جایی که بتوانید ساعت‌ها را به راحتی سپری کنید.

سعی کنید مکانی را پیدا کنید که قابل کنترل باشد

قبل از تنظیم فضای ضبط خود، به منطقه‌ای که می‌خواهید ضبط کنید بروید و فقط گوش دهید. آیا صدای پس زمینه وجود دارد؟ اگر چنین است، آیا می‌توانید کاری در مورد نویز پس زمینه انجام دهید؟ می‌توانید تهویه مطبوع را خاموش کنید یا (به طور موقت) یخچال را از برق بکشید تا سر و صدای پس‌زمینه حذف شود، اما در مورد همسایه‌های پر سر و صدا یا صدای ترافیک از بزرگراه‌های مجاور کاری نمی‌توانید انجام دهید.

یک اسکریپت تهیه کنید (در حدی که پادکست شما نیاز دارد)

برخی از پادکست ها بسیار ساختارمند و منظم هستند در حالی که برخی غیررسمی هستند. بسته به اینکه پادکست شما چقدر به اسکریپت بودن بستگی دارد، برای توسعه یک اسکریپت وقت بگذارید. اگر پادکست شما در مورد جنایت واقعی است یا به شدت از آمار استفاده می کند، این اطلاعات را در اسکریپت خود قرار دهید تا به عنوان مرجع عمل کند.

مزایای تولید محتوای صوتی

صدا تخیل و خلاقیت را افزایش می‌دهد

بدون شک مهم‌ترین مزیت صدا کمک به ایجاد تخیل و خلاقیت در شنوندگان است. هر زمان که بدون کمک صفحه بصری به محتوای صوتی گوش می‌دهیم، طبیعتاً ذهن انسان طوری برنامه ریزی شده‌است که نمایشی بصری از موقعیتی ایجاد کند که در آن احساس می‌کنیم محتوای صوتی واقعاً پخش می‌شود. اگر به دوران کودکی خود رجوع کنیم، همه ما داستان مورد علاقه سیندرلا را شنیده‌ایم. هر یک از ما نسخه منحصر به فرد خود را از ظاهر کالسکه، رنگ کفش‌های شیشه‌ای، ظاهر لباس او و غیره داشتیم.

هر زمان که داستان از یک کتاب خوانده می‌شود یا به‌عنوان پادکست یا کتاب صوتی پخش می‌شود، همه در جهان تصاویر تقریباً مشابهی در ذهن ما پخش می‌کنند. این توانایی برای توسعه و تقویت مهارت‌های تجسم و تخیل شما، قدرت صدا است و در رادیو، ما معتقدیم این اولین شکل واقعیت افزوده‌است، که در آن داستان‌نویسان می‌توانند از آن استفاده کنند تا تجربه‌ای شخصی را به ما ارائه دهند.

به توسعه مهارت‌های تمرکز کمک می‌کند

هنگام انجام چند کار، صدا می‌تواند مصرف شود. از آنجایی که چشمان خود را روی کتاب یا صفحه دیجیتال متمرکز نمی‌کنید، این تنها وسیله‌ای است که می‌توانید هنگام پیاده روی، بازی در خانه یا حتی در حین انجام کارهای خانه از آن لذت ببرید. برای بچه‌ها، این امر به ویژه مثمر ثمر است زیرا می‌توانند از موسیقی یا داستان‌ها در حین انجام تکالیف یا برخی فعالیت‌های هنری و صنایع دستی دیگر لذت ببرند.

مهارت شنیداری را بهبود می‌بخشد

بدون هیچ کمک بصری برای پشتیبانی ما، شنوندگان تنها به قدرت صدا برای درک محتوا متکی هستند. بنابراین آنها ذهن خود را تنظیم می‌کنند تا به طور مؤثرتری بر امواج صوتی که بر روی گوش آنها می‌افتند تمرکز کنند، به آنچه گفته می‌شود توجه دقیق دارند و اطلاعات را به طور مؤثر پردازش می‌کنند. این عادت به گوش دادن به دیگران احتمالاً یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که انسان‌ها در زمان بزرگ شدن به آن نیاز دارند و می‌توان کودکان را از سنین پایین برای انجام این کار با استفاده از محتوای صوتی آموزش داد.

همدلی را در شنوندگان ایجاد می‌کند

بدون هیچ صفحه نمایشی برای ترسیم تصویر برای ما، شنونده صوتی به طور پیش‌فرض بیشتر به محتوای صوتی متصل می‌شود و سعی می‌کند تصویری از تنظیمات، مکان، شهر، شخصیت‌هایی که در محتوای صوتی به آنها اشاره می‌شود، ترسیم کند. یک راوی خوب حتی با استفاده از مدولاسیون‌های صدای خود، کل تنظیمات را در ذهن مخاطب زنده می‌کند. تحقیقات علمی حاکی از آن است که وقتی از نزدیک با موقعیت در ارتباط هستیم، بر داستان و شخصیت‌ها و خط داستانی آن تأکید بیشتری می‌کنیم.

به تقویت حافظه و درک مطلب کمک می‌کند

برای دریافت پیام اصلی محتوای صوتی، شنونده تمایل دارد تمرکز و توجه بیشتری داشته باشد. آیا تا به حال به ارائه‌ای رفته‌اید که در آن مخاطبان بیشتر به اسلایدهای ارائه شده علاقه مند باشند تا صحبت‌های مجری؟ این اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که حواسمان پرت می‌شود و بیش از بقیه به یکی از اندام‌های حسی غالب خود تکیه می‌کنیم. اما تحقیقات علمی دوباره ثابت کرده‌است که وقتی با دقت گوش می‌دهیم، منجر به درک بهتر پیام اصلی می‌شود و همچنین به گسترش سطوح حفظ کمک می‌کند.

واژگان را می‌سازد و تلفظ را تصحیح می‌کند

از آنجایی که هنگام گوش دادن به صدا، توجه و کنجکاوی بیشتری داریم، تمایل بیشتری به تمرکز روی تک تک کلماتی که گفته می‌شود یا پخش می‌شود داریم که در نهایت به ما در یادگیری لغات و زبان‌های جدید کمک می‌کند. استفاده از لهجه‌های بین المللی، تصحیح تلفظ‌ها با گوش دادن به گویشوران بومی زبان از مزایای محتوای صوتی اضافه شده است.

مدولاسیون صدا را آموزش می‌دهد

گوش دادن به داستان نویسان و سخنرانان خوب به ما کمک می‌کند تا سبک‌های ارائه آنها را بیاموزیم. مدولاسیون‌های صوتی برای تأکید بر یک نقطه، مکث برای اجازه دادن به ایده، خلاصه کردن زیبا یک نکته کلیدی و غیره. این به بچه‌ها از سنین پایین کمک می‌کند تا در صحبت کردن در جمع اعتماد به نفس ایجاد کنند. ضروری است زیرا طبق یک تحقیق، بیش از 75 درصد از جمعیت جهان از فوبیا از سخنرانی در جمع رنج می‌برند.

تفکر منفی را کاهش می‌دهد

اغلب والدین از پرخاشگری یا مخرب بودن فرزندانشان در حین بازی با دوستان و خواهر و برادر کوچکترشان شکایت دارند. اغلب دلیل این امر، انرژی باقیمانده در کودکان است که آنها نمی‌توانند منبعی برای خروج پیدا کنند. درگیر نگه داشتن آنها در تمرینات بدنی یا بازی در حین لذت بردن از صدا در پس زمینه می‌تواند ترفند بسیار مفیدی باشد. اگر کودک شما پر انرژی است، ممکن است کنترل و خونسردی لازم برای نشستن و خواندن کتاب را نداشته باشد، این جایی است که صدا نیز میانه خوبی را ارائه می‌دهد.

برای چشم آسان است

در حالی که هر حالتی از محتوا مزایای خود را دارد و ویدئو می‌تواند ابزاری عالی برای توضیح مفاهیم دشوار یا تورهای مجازی در یک مکان باشد، اما اغلب به نظر می‌رسد که اعتیادآور است و همچنین بر سلامت طولانی‌مدت کودکان تأثیر می‌گذارد. بنابراین سرگرمی‌های صوتی می‌تواند در این دوران به بچه‌ها استراحتی عالی و بسیار مورد نیاز بدهد، به خصوص زمانی که مدارس نیز آنلاین شده‌اند.

مزایای تحصیلی

گوش دادن صوتی به کودکان کمک می‌کند تا سطح دانش، واژگان و درک را فراتر از سن خود توسعه دهند که واقعاً می‌تواند به آنها در تحصیلات عالی نیز کمک کند. این به آنها امکان می‌دهد موضوعات پیچیده‌تری را بپذیرند و مراحل پیشرفته محتوا را بخوانند. آنها می‌توانند با همسالان، سالمندان و بزرگسالان به طور یکسان در بحث‌های آگاهانه شرکت کنند که به افزایش اعتماد به نفس آنها کمک می‌کند. دانستن لهجه‌های مختلف، سبک‌های ارائه نیز به آنها کمک می‌کند تا سخنوران بهتری شوند.

سخن آخر

به طور خلاصه، ترکیب بازی، موسیقی و داستان در قالب صوتی در تامین نیازهای رشد عاطفی، فکری، اجتماعی و خلاقیت کودکان بسیار موثر است. با تمرکز بر محتوای واقعی و سبک ارائه، صدا تعادل خوبی بین هنر و علم ارائه می‌دهد. بنابراین اگر اکنون قصد دارید کودکان خود را در معرض صدا قرار دهید، توصیه می‌کنیم از کوچک شروع کنید. بسته به سن آنها، باید از محتوای مناسب استفاده شود تا آنها را از صفحه نمایش دور کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.