مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره طراحی لوگو سنگ و تأثیری که می‌تواند بر تبلیغات داشته باشد

مفید بود؟

همان‌طور که می‌دانید لوگو به‌عنوان مهم‌ترین نماد برند و یک گروه تجاری محسوب می‌شود. این نماد باید بیان‌کننده ویژگی‌ها اصلی کسب‌وکار و هدف اصلی گروه تجاری باشد. علاوه بر آن لوگو باید به‌نوعی طراحی شود که بتوان از روی آن نام برند را حدس زد یا تا حدودی نام برند در آن مشخص باشد. انواع طراحی‌های مختلف برای لوگو‌ها وجود دارد که طراحی لوگو سنگ یکی از آن‌ها محسوب می‌شود.

 سراغ طراحی لوگو سنگ برویم!

قبل از این‌که بخواهیم سراغ طراحی لوگو سنگ برویم و موارد استفاده آن را بهتر و بیشتر بشناسیم بهتر است ابتدا به یک سؤال مهم و اساسی پاسخ دهیم که چه فاکتورهایی در انتخاب نوع لوگو خودمان در نظر بگیریم؟

از کجا بدانیم که طراحی لوگو سنگ بیشتر می‌تواند به ما در جهت گسترش برند کمک کند؟ چرا طراحی لوگو سنگ می‌تواند برای کسب‌وکاری مناسب باشد اما برای یک برند تجاری دیگر طراحی لوگو سنگ نه‌تنها مناسب نیست بلکه می‌تواند بسیار نامتعارف باشد؟ عمده فاکتوری که مشخص می‌کند طراحی لوگو سنگ یا هر نوع طراحی دیگر چگونه می‌تواند به برند شما کمک کند این است که ابتدا خود شما باید کسب‌وکارتان را به‌درستی بشناسید و نکات پنهان آن را به‌درستی خارج کنید.

نظر مشتریان

سپس بتوانید گروه مشتریان خودتان را مشخص کنید و شخصیت‌ها و تیپ شخصیتی کلی آن‌ها را حدس بزنید. فراموش نکنید که هدف از ایجاد یک برند تجاری و هر نوع کسب‌وکار دیگر جذب مخاطب و مشتری هست. بنابراین به‌طورکلی محور اصلی هر کسب‌وکاری تجاری را مشتری مشخص می‌کند. ازاین‌رو باید شما در طراحی برند و لوگو خودتان نظر مشتریان را بدانید و از آن‌ها استفاده کنید. برخی از برندهای مطرح دراین‌باره کاری جذاب انجام داده‌اند.

لوگوی سیب روی گوشی‌های اپل

این برندهای تجاری با برگزاری مسابقه و اعطای جایزه از مشتریان خود خواستند تا طرح کلی برند آن‌ها را پیشنهاد بدهند. این یعنی استفاده از خود مشتری در جهت تأثیر گذاشتن روی خودشان! لوگو بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید می‌تواند روی مشتری‌ها و مخاطبان تأثیر بگذارد. به‌طور مثال لوگوی سیب روی گوشی‌های اپل یکی از مهم‌ترین دلایل خرید این گوشی محسوب می‌شود. حال هر آنچه در این مقاله در باب طراحی لوگو سنگ می‌گوییم تنها اطلاعاتی است که می‌تواند به شما درزمینهٔ انتخاب درست فرم کلی لوگو‌تان کمک کند. بنابراین با ما همراه باشید تا بدانیم طراحی لوگو سنگ به چه‌کاری می‌آید و اصولاً در چه برندهایی کاربرد دارد.

طراحی لوگو سنگ و خود سنگ

اولین چیزی که از عنوان طراحی لوگو سنگ به ذهن ما خطور می‌کند این است که این طراحی برگرفته از سخت‌ترین و شاید پایه‌ای‌ترین عنصر طبیعت یعنی سنگ است. سنگ از گذشته نماد سختی و پایداری محسوب می‌شود. ازاین‌رو عملاً می‌توان گفت که طراحی لوگو سنگ به‌نوعی یادآور سختی‌ها و یا پایداری‌ها محسوب می‌شود. این پایه‌ای‌ترین و اولین ایده‌ای است که طراحی لوگو سنگ می‌تواند به ما و به بیننده‌ها القا کند.
اما برای موفقیت در هر نوع طراحی لوگو‌ی باید یاد بگیریم به‌نوعی دیگر به موضوعات نگاه کنیم. نگاه متفاوت به ما این فرصت را می‌دهد که مشتری و مخاطب را شگفت‌زده کنیم و باعث شویم که طراحی دیده شود و با دیده شدن طراحی نام برند بیشتر از گذشته مطرح شود.

انواع سنگ‌ها

ازاین‌رو دوباره به هزینه طراحی لوگو سنگ و خود سنگ نگاه کنیم. به نظر شما سنگ‌ها همه یک‌شکل و یکرنگ و طرح دارند؟ مسلماً خیر. هزار و شاید میلیون‌ها نوع سنگ در کل سطح کره خاکی وجود داشته باشد که هرکدام ویژگی‌های خاص خوش را دارد. ازاین‌رو عملاً نمی‌توان ویژگی چندان کلی به‌جز همان سخت و سفت بودن را به سنگ‌ها نسبت داد. این در حالی است که برخی از انواع سنگ‌ها همین ویژگی‌ها را نیز ندارند و بسیار شکننده و ظریف می‌باشند.

 ترکیب مناسب بین سنگ‌ها در طراحی لوگو

اما به‌هرحال به نظر می‌آید می‌توان سنگ را همچون انسان‌ها تشبیه کرد که از یک سری ویژگی‌های کلی و عمومی برخوردار هستند درحالی‌که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و اخلاقیات خاص خودشان رادارند. این تشبیه خود ایده مهمی است که می‌تواند ترکیب مناسبی بین سنگ‌ها در طراحی لوگو سنگ ایجاد کند. به‌طور مثال شما می‌توانید به‌واسطه انواع نرم‌افزارهای طراحی لوگو سنگ‌ها را به‌گونه‌ای برش دهید که نشان‌دهنده یک جامعه سنگی باشد و لوگو‌ی شما این را در دل خود جای‌داده است.

  • طراحی لوگو گل می تواند مهم تر از آن چیزی باشد که به نظر می آید!

قابلیت طراحی لوگو 

این تنها یک ایده است که می‌تواند نشان دهد قابلیت طراحی لوگو سنگ بیش از چیزی است که فکرش را می‌کنید. ازاین‌رو طراحی لوگو سنگ تنها به‌عنوان لوگو سنگ فروشی، لوگو معدن سنگ یا لوگو صنایع سنگ کاربرد ندارد. اگر طراح باهوشی داشته باشید می‌تواند از سنگ برای شما طلایی به نام لوگو بسازد که می‌تواند مخاطبان را به خود جذب و آن‌ها را مدهوش خود کند. در ادامه بیشتر از این داستان خواهیم گفت.

سنگ خود یک ماده پیکرتراشی

نکته مهم و مهم در طراحی لوگو سنگ این است که خود سنگ عموماً این قابلیت را دارد که تحت برش‌ها و پیکرتراشی‌ها شکل‌های مختلفی به خود بگیرد و به‌نوعی به یک مجسمه، شیشه یا هر چیز دیگری تبدیل شود. این موضوع می‌تواند بسیاری در طراحی لوگو سنگ مورداستفاده قرار بگیرد. به بیان بهتر شما در طراحی لوگو سنگ لزوماً از شکل سنگ خام استفاده نمی‌کنید.

می‌توانید در این طراحی چیزی مبتنی بر سنگ را استفاده کنید. مثلاً لوگو‌ی خود را با استفاده از متریال سنگی طراحی کنید و به‌نوعی شبیه به یک مجسمه آن را نشان دهید. حال سؤال اصلی این است که طراحی لوگو سنگ به شکل یک مجسمه چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟

سردیس و تندیس

مسلماً می‌دانید که چیزهایی مانند مجسمه، سردیس و تندیس نمادهایی از اسطوره‌ها و یا قهرمان‌ها و یا نمادهای مهم هستند که دوست داریم همیشه و همه‌جا وجود داشته باشند. ازاین‌رو استفاده از طراحی لوگو سنگ به شکل یک مجسمه این را به ذهن مخاطب شما می‌رساند که این برند و این لوگو به‌نوعی یک اسطوره در دنیای تجارت و کسب‌وکار محسوب می‌شود. ازاین‌رو شما با طراحی این برند به‌نوعی یک احترام خاص برای خود ایجاد می‌کنید. اما باید در نظر داشته باشید که این احترام و این نوع طراحی نباید بیش‌ازحد اغراق شود و نباید به شکل بزرگنمایی مورداستفاده قرار بگیرد.

زیرا می‌تواند اثر منفی زیادی داشته باشد. یعنی راه رفتن روی این لبه و ایجاد این احترام می‌تواند همچون شمشیری دو لبه باشد، ممکن است شما بتوانید احترامی قابل‌ملاحظه دریافت کنید اما از طرفی نیز ممکن است توسط مخاطبان یا برندهای دیگر مورد تمسخر قرار بگیرید. اینجاست که نحوه استفاده از طراحی لوگو سنگ بسیار اهمیت پیدا می‌کند. همچنین این‌که چه نوع سنگی را به‌عنوان متریال این موضوع استفاده کنید بسیار می‌تواند در نحوه برخورد مخاطب تأثیرگذار باشد.

سنگ مرمر برای طراحی مجسمه

به‌طور مثال این‌که شما از سنگ مرمر برای طراحی مجسمه لوگو‌ی خود استفاده کنید و یا از متریال سنگ‌های رسوبی و چندلایه در طراحی این لوگو استفاده کنید می‌تواند مفاهیم مختلفی به مخاطب القا کند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید منظور ما از متریال به شکل حقیقی آن نیست. شما و طراح لوگو‌ی (Logo Designer ‌) شما می‌تواند در انواع نرم‌افزارهای طراحی از این نوع متریال ها استفاده کند. خوشبختانه نرم‌افزارهایی چون فتوشاپ و کرول این‌گونه مواد را پشتیبانی می‌کنند.

خلاقیت در طراحی لوگو سنگ

اما تا اینجا هر چیزی که گفتیم به‌نوعی اتفاقاتی روتین در باب طراحی لوگو سنگ محسوب می‌شود. مسلماً این‌چنین رفتارهای روتین گرچه مطمئن‌تر محسوب می‌شوند اما مسلماً جلب‌توجه کمتری از سوی مخاطب دارند. ازاین‌رو در این بخش انتهایی بهتر است کمی ایده‌های خلاقانه در این زمینه را با یکدیگر بررسی کنیم. این ایده‌های خلاقانه صرفاً جهت آشنایی شما با موضوع طراحی لوگو سنگ و خلاقیت در آن است. خلاقیت یعنی این‌که شما بی‌نهایت فکر کنید و بی‌نهایت عمل کنید. همین اتفاق اگر به شکل درستی بیفتد می‌تواند کاری کند برند شما ره صدساله را در یک‌شب بپیماید.

ایده‌های خلاقانه‌ در طراحی لوگو

یکی از ایده‌های خلاقانه‌ای که در طراحی لوگو سنگ می‌توان از آن استفاده کرد این است که سنگ را به‌عنوان یک دشمن یا عامل ضد موفقیت معرفی کنید و خود را مانند یک قطره آب تصویر کنید که بر آن مدام چکه می‌کنید و با مرور زمان این سنگ را از هم مشکافید. این نوع ایده چندین بار به شکل‌های مختلف توسط برندهای مطرح دنیا استفاده‌شده است. البته این‌یک طرح کاملاً پایه‌ای است و شما می‌توانید از این موضوع در کسب‌وکارهای مرتبط با شیرآلات ولوله کشی و … استفاده کنید.

طراحی ساده

ترک‌ها و رنگ‌های روی سنگ نیز خودبه‌خود می‌تواند ایده‌های جذاب و نوینی به ما بدهند. این طرح‌ها و رنگ‌ها را اگر به‌خوبی نگاه کنیم می‌توانیم باکمی تغییر آن را تبدیل به طرحی از برند خودمان کنیم. این سخن یعنی این‌که می‌توان این‌گونه به مخاطب القا کرد که برند و کسب‌وکار شما به‌قدری محکم و قدیمی است که روی سنگ‌ها نیز حک‌شده است. این القای قدمت می‌تواند بسیار در جلب نظر مخاطبان و مشتریان و جلب اعتماد آن‌ها مؤثر باشد.

درنهایت می‌توان گفت که طراحی لوگو سنگ نه‌تنها دور از ذهن نیست بلکه می‌تواند بسیار مورداستفاده طراحان و کسب‌وکارهای مختلف قرار بگیرد. لزوماً این کسب‌وکارها مرتبط با صنایع سنگی نیستند و هر نوع تجارتی می‌تواند از آن استفاده کند به شرطی که دقیقاً بداند که از این طراحی چه می‌خواهد و می‌داند که دقیقاً قرار است چگونه بر مخاطب خود اثر بگذارد. گاهی کی طراحی ساده چندین برابر یک طراحی پیچیده و پرهزینه تأثیر می‌گذارد. علت این موضوع در این است که طراح و صاحب کسب‌وکار به‌خوبی توانسته‌اند جامعه هدف خود را تحت تأثیر بگذارند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.