مسئله محتوا و شکل آن در مطبوعات عنوان مطلبی هست که این بار در مورد آن می خواهیم صحبت کنیم. ما انواع محتوا و امروزه انواع رسانه های مطبوعاتی داریم. و هر مطبوعاتی در رابطه با مسئله محتوا همیشه با چالش هایی رو به رو بوده است ، در ادامه قصد داریم انواع مطبوعات و انواع محتواها را بیان کنیم . در رابطه با مسئله محتوا و شکل آن صحبت کنیم.
محتوا و مطبوعات
شاید بشود گفت که مطبوعات خواستگاه اصلی محتوا می باشند. و اولین اشخاصی که با مسئله محتوا و انواع اشکال آن رو به رو بوده اند، اشخاصی بوده اند که به مطبوعات ارتباط داشتند. در گذشته اولین رسانه های مطبوعاتی روزنامه ها بوده اند ، که در ابتدا محتواهای آنها بیشتر بر اساس خبر رسانی و اطلاعات بوده و هر چقدر که جلوتر آمده ایم، بیشتر سرگرمی مخاطب مورد اهمیت واقع شده و به تولید محتوا در این زمینه پرداخته اند.
اما اگر بخواهیم روند صعودی محتوا و شکل آن در مطبوعات را بررسی کنیم ، همانطور که گفتیم اولین مطبوعات رسانه ها بوده اند، و اولین قدم آنها مسئله محتوا، محتوا نویسی و تولید محتوا بوده است. اولین محتواهای تولید شده در زمینه خبر ، اطلاع رسانی بوده و کم کم ستون های پاورقی به مطبوعات اضافه شده و داستان های پاورقی که در ابتدا به صورت داستان هایی برای شب و داستان های کارآگاهی بوده و البته همین اولین مسئله محتوا، یعنی تولید محتوا متنی، نیز امروز می توان گفت که پایه اولیه ی بسیاری از رسانه های مطبوعاتی می باشد که بر بستر آن فعالیت می کنند و بعد ها با اضافه شدن رادیو و تلویزیون به مطبوعات ها مسئله محتوا در تولید محتواهای شنیداری و ویدئو به وجود امد. و تا به امروز می رسیم که انواع مطبوعات نیازمند انواع محتواها هستند.
انواع محتواها در مطبوعات امروزی
امروزه مطبوعات و رسانه ها در چندین بعد فعالیت می کنند و مسئله محتوا برای آنها امروزه به دغدغه جدی بدل شده است. برای اینکه مطبوعات در حالت عادی به روش چاپ شده بر روی کاغذ به حالت روزنامه ، مجله ، هفته نامه و … می باشند ، اما امروزه با گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی ما شاهد این هستیم که مطبوعات در این رسانه ها نیز دارای پایگاه می باشند و فعالیت های بسیاری در جهت جذب مخاطب انجام می دهند.
زمانی که پایگاه های رسانه های مطبوعاتی در مدیوم های مختلف گسترش پیدا می کند، طبیعتا نیاز به تولید محتوا آنها نیز گسترش می یابد. و می بایست با توجه به پلتفرمی که در آن فعالیت دارند ، محتوایی متناسب با آن پلتفرم نیز تولید کنند. امروزه رسانه های مطبوعاتی در کنار روزنامه خود ، دارای سایت در اینترنت، صفحاتی در اینستاگرام و دارای کانال هایی در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام هستند و همچنین فعالیت های دیگری در دیگر سایت ها همچون اپارات و ….. .
اولین مسئله محتوا در مطبوعات ، صداقت و درست بودن آن محتوا می باشد. این بدین معنی می باشد که مهم نیست شما در چه پلتفرمی با چه نوع محتوایی و با چه رویه ای کار می کنید ، در اولین قدم می بایست محتواهای تولید شده بر اساس اطلاعات درست ایجاد شده باشند.
زمانی که شما محتوای متنی تولید می کنید چه در روزنامه و چه در سایت ، متن یا مقاله شما می بایست جذاب باشد و یک نیاز مخاطب را برطرف کند، هر مخاطبی انواع نیازها دارد و هنگامی که رسانه مطبوعاتی شما را انتخاب می کند به دنبال رفع آن نیاز می باشد. آن نیاز می تواند نیاز به دریافت اطلاعات باشد، یا سرگرم شدن یا خواندن خبر و یا هر چیز دیگری. شما مطلب خود را به نحوی می بایست نگارش کنید که مخاطب را جذب کند و هنگامی که در سایت ها نشر پیدا می کند، از لحاظ سئو و دیگر چیزها نیز بررسی شود. نوع بعدی محتواها که در کنار این محتواهای متنی برای مطبوعات کارایی و اهمیت بسیار بالایی دارد،
قرار دادن تصویر یا عکس می باشد. شما هنگامی که در کنار مقاله یا متن خود عکس یا تصویر زیبایی را قرار می دهید، باعث جلب توجه و جذابیت بیشتری برای متن می شود. البته به این نکته نیز می بایست توجه داشت که تصاویر استفاده شده از کیفیت بالایی برخوردار باشند و به موضوع مقاله یا محتوای شما ارتباط داشته باشند و در مکان مناسبی در کنار مقاله قرار گیرند.
در این عصر دیجیتال، مهم است که از همه اشکال محتوا را در به نحو احسن استفاده کنید تا به برند شما کمک کند برجسته شود.
محتوای مبتنی بر متن همیشه در بازاریابی دیجیتال نقش مهمی ایفا می کند، اما ایجاد و ترویج محتوای بصری و تعاملی می تواند مزایای بزرگی را به همراه داشته باشد.
انواع محتوا
به طور کلی، می توانیم انواع مختلف محتوا را به صورت زیر دسته بندی کنیم:
محتوای نوشتاری
محتوای بصری
محتوای تعاملی
محتوای ویدیویی
در عمل، بسیاری از این انواع مختلف با هم همپوشانی دارند، اما تفاوتهای کوچک میتواند تاثیر زیادی داشته باشد.
انواع محتوای نوشتاری
1. پست وبلاگ
پست های وبلاگ به طور مداوم برای برندها بهترین عملکرد را دارند.
پستهای وبلاگ نه تنها برای سئوی مؤثر (بهینهسازی موتور جستجو) ضروری هستند، بلکه میتوانند وضعیت رهبری فکری شما را افزایش دهند، به ایجاد فرصتهای شبکه کمک کنند و بهعنوان یک تولیدکننده سرنخ برای کسبوکار شما عمل کنند.
پست های وبلاگ را زمانی ایجاد کنید که : می خواهید به مخاطبان خود اطلاع دهید، آگاهی از برند خود را افزایش دهید، دانش شرکت خود را از اخبار فعلی صنعت برجسته کنید، یا یک سابقه طولانی مدت در ارائه محتوای مفید و ارزشمند ایجاد کنید
2. کتاب های الکترونیکی
کتابهای الکترونیکی برای برندهایی که امیدوارند فهرست مشترکان بازاریابی ایمیلی خود را افزایش دهند یا فرصتهای تعامل برای تیمهای فروش خود را افزایش دهند، تولیدکنندگان سرنخ قدرتمندی هستند.
کتابهای الکترونیکی را میتوان بهعنوان یک دانلود دیجیتال رایگان، بهعنوان محتوای دروازهدار برای مشترکین ممتاز ارائه کرد، یا در بازارهایی مانند آمازون برای ایجاد اعتبار برند برای مدیر عامل شرکت ارائه شد.
زمانی که میخواهید اطلاعات عمیق یا پسزمینهای ارائه دهید، زمانی که مخاطبان شما محدودیت زمانی ندارند، یا زمانی که میخواهید از مرحله آگاهی از ساختمان عبور کنید و به راهنمایی مشتریان بالقوه عمیقتر به قیف فروش خود کمک کنید، از کتابهای الکترونیکی استفاده کنید.
این را امتحان کنید: یک کتاب الکترونیکی در مورد موضوعی ایجاد کنید که برای مشتریان بالقوه شما مهم است. به افراد اجازه دهید با ارائه نام و ایمیل خود کتاب الکترونیکی را دانلود کنند. با بازاریابی هدفمند محصولات یا خدمات خود را با این افراد تماس بگیرید.
3. داستان های موفقیت مشتری
زمانی که می دانیم یک مشتری واقعی با چالش های مشابهی روبرو شده و از یک محصول یا خدمات سود برده است، ما بیشتر احتمال دارد چیزی بخریم. داستان های موفقیت مشتری نشان می دهد که شرکت شما در دنیای واقعی چگونه عمل می کند.
این را امتحان کنید: از مشتریان برتر خود در مورد اینکه چگونه شرکت شما به آنها کمک کرده است، بازخورد بخواهید و نتایج را منتشر کنید.
4. مطالعات موردی
89 درصد از بازاریابان می گویند که مطالعات موردی و توصیفات مؤثرترین فرم های محتوا برای تأثیرگذاری بر خرید هستند. مانند داستان های مشتری، مطالعات موردی ثابت می کند که راه حل های شما کار می کنند.
مطالعات موردی به ویژه برای بهینه سازی نرخ تبدیل مفید هستند. ارائه مطالعات موردی به عنوان جزئی از استراتژی بازاریابی محتوای شما می تواند به متقاعد کردن مشتریان برای امتحان محصول/خدمات شما کمک کند و همچنین برای بهینه سازی طولانی مدت موتور جستجو مفید است.
زمانی که نیاز به اثبات ارزش دارید، نقاط تمایز را در مقابل رقبای خود برجسته کنید، یا تاریخچه فروش شرکت خود را در صنعت خود به نمایش بگذارید، از مطالعات موردی استفاده کنید. گواهی در صفحه اول وب سایت شما یک تیزر است. یک مطالعه موردی نتایج واقعی را در پشت تیزر گواهی ارائه می دهد.
این را امتحان کنید: مطمئن شوید که چالشی را که یک مشتری با آن مواجه است نشان دهید و نشان دهید که راه حل شما چگونه پاسخ داده است
تولید محتوا در مطبوعات اینترنتی
همانطور که در بالا به ان اشاره کردیم ، امروزه مطبوعات به دنیای اینترنت نیز راه پیدا کرده اند و مطبوعات با داشتن سایت، علاقه مند به جذب مخاطب در این بستر نیز می باشند. تفاوتی که مطبوعات اینترنتی با مطبوعات به شکل قدیمی آن دارند در این است که در مطبوعات اینترنتی حوزه تولید محتوا شما گسترش پیدا می کند و شما می بایست انواع محتواها را برای جذب مخاطب تولید کنید و از تک بعدی بودن به چند بعدی بودن رجعت کنید.
در زمان حال وقتی که شما به یک سایت مطبوعاتی مراجعه می کنید با انواع مختلف محتوا در زمینه محتوای متنی، عکس ، ویدئو ، پادکست و … رو به رو می شوید. طبعا مطبوعات اینترنتی موفق می شوند که بتواند با تولید محتوا با کیفیت در زمینه های مختلف ، مخاطب بیشتری را جذب کنند.
البته امروزه شاهد انواع مطبوعات اینترنتی هستیم که فقط یک نوع محتوا در زمینه های گوناگون تولید می کنند و موفق می باشند. برای مثال رسانه های مطبوعات ویدئویی که محتواهای خود را در هر زمینه با تولید ویدئو در دسترس مخاطبان خود قرار می دهند. و یا رسانه هایی که پادکست را بستر مناسبی برای فعالیت خود مناسب دانسته اند.
مسئله محتوا و تولید محتوا امروزه تبدیل به اصلی ترین رکن در هر فعالیتی شده است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. حال اگر بستر فعالیت شما مطبوعات می باشد ، اهمیت محتوا به مراتب بالاتر از دیگران می باشد.
در زمینه محتوا شرکت رایامارکتینگ با بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا میتواند شما را در این امر یاری کند.همچنین اگر در زمینه تولید محتوا مهارت و فعالیت دارید شرکت رایا مارکتینگ اقدام به جذب نیرو جهت استخدام دورکاری پاره وقت می کند.