استراتژی بازاریابی محتوا را می توان یکی از بخش های مهم در کسب و کار شما در دنیای دیجیتال به حساب آورد. در واقع هدف این کار توزیع محتوای تولید شده توسط شما به روشی ارزشمند در دنیای دیجیتال است که بیشترین تأثیر را داشته باشد. هدف این سیستم متمرکز کردن توجه مخاطبان شما و جذب مخاطبان جدید برای سایت شما است.
استراتژی بازاریابی محتوا به چه صورت است؟
برای اینکه یک استراتژی بازاریابی محتوای خوب داشت باشد باید به دقت موارد مهم را برنامه ریزی و اجرا کنید. این نحوه برنامه ریزی ارتباط دقیقی با محتوای تولید شده از سمت شما دارد. فرقی نمیکند که شما محتوا را برای فروش یک محصول تهیه کرده باشید و یا اینکه برای برند سازی و نشان دادن خدمات سایت و مجموعه خود تهیه کرده باشید. نحوه ایجاد و انتشار محتوا یکی از نکات کلیدی در استراتژی بازاریابی محتوا است.
مهمترین نکات کلیدی در تولید محتوا عبارتاند از:
محتوا را به چه افرادی تولید می کنید و مخاطب اصلی محتوای شما چه کسانی هستند؟
محتوای تولید شده از سمت شما چه سودی برای مخاطبان دارد؟
محتوای تولید شده از جانب شما منحصر به فرد است؟
محل های محتوای تولید شده در دنیای دیجیتال کدام ها هستند؟
نحوه انتشار و مدیریت محتوای تولید شده را چگونه انجام می دهید؟
نکته مهم در استراتژی بازاریابی محتوا این است که در این حالت شما برای جذب مخاطب بیشتر عمل می کنید و در واقع محتوای منتشر شده برای جذب بیشتر و بهتر مخاطب است. این مورد را می توان مهمترین تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی دانست چرا ه در بازاریابی سنتی تبلیغات و ارائه محتوای تولید شده عموماً باعث ایجاد مزاحمت و ناراحتی در کاربر میشد. نمونه بارز این نوع بازاریابی های سنتی را می توان تبلیغات تلویزیونی نام برد در حالی که در بازاریابی دیجیتال شما می توانید با تولید محتوای مناسب توجه مخاطبان را به محصول مورد نظر خود جلب کنید. استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا در تولید محتوای دیجیتالی باعث می شود که محتوای تولید شده برای کاربران مزاحم نبوده و باعث جذب مخاطب برای کسب و کار شما شود.
دلایل و اهمیت استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا در دنیای دیجیتال
پیدا شدن حس اعتماد
استفاده از استراتژی بازاریابی محتواباعث به وجود آمدن حس اعتماد در بین بازدیدکنندگان می شود. در نتیجه هر چه این حس اعتماد قوی تر و بیشتر باشد، کسب و کار دیجیتال و خرید محصولات و خدمات شما بیشتر و بهتر می شود.
آگاهی مخاطبان از برند شما
استفاده از این نوع بازاریابی باعث میشود که کاربران اینترنت به خوبی با برند و محصولات شما آشنا شوند. با آگاهی از برند و خدمات و محصولات شما، مخاطبان همواره شما برند شاه را در گوشه ذهن خود خواهند داشت تا در صورت نیاز از خدمات و محصولات شما استفاده کنند. برای برند سازی می توان از انواع فرآیند های تولید محتوا استفاده کرد. تولید محتوای متنی، ویدئویی، وبینار ها و تولید محتوای اینفوگرافیک از نمونه های موفق تولید محتوا در زمینه برند سازی هستند.
بهبود سئوی سایت
استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی سئوی سایت شما تأثیر بگذارد. شما می توانید با تولید محتوای با کیفیت و انتشار آن در شبکه های مجازی و سایتهای دیگر به صورت مستقیم بر روی برند سازی و افزایش بازدید ها از سایت خود اقدام کنید. این کار تأثیر مستقیمی بر روی سئوی سایت شما خواهد داشت. همچنین برند سازی و تولید محتوا در سایت های پر بیننده باعث میشود که اعتبار سایت شما نزد موتور ها جستجو افزایش پیدا کند و در نتیجه موتور های جستجو محتوای سایت شما را در رتبه های بهتر و بالاتری به مخاطبان خود نشان دهند. این کار تأثیر غیر مستقیم بر روی سئوی سایت شما دارد.
تولید آگاهی برای مشتریان و ایجاد سرنخ در بازاریابی
استراتژی بازاریابی محتوا به شما کمک میکند که محتوای مناسب کاربر تولید کنید و در نتیجه بیشتر با دغدغه های کاربران و نیاز های آنها آشنا شوید. این کار باعث ایجاد یک آگاهی و اعتماد در بین شما و کاربران سایت شما خواهد بود. نتیجه این اعتماد و آگاهی، خرید کاربران از سایت شما و بهبود کسب و کار شما خواهد بود. شما میتوانید با تولید مقالات، تولید اینفوگرافیک ها و تولید محتوا های آموزشی، تصویری و موارد اینچنینی بخشی از نیاز ها کاربران را تأمین کنید. این کار باعث خواهد شد که مخاطبان برای یادگیری موارد بیشتر مداوم به سایت شما مراجعه کنند در نتیجه اعتبار سایت شما بالاتر رفته و کاربران بیشتری به سایت شما مراجعه کنند. نتیجه این افزایش کاربران افزایش فروش و بهبود کسب و کار خواهد بود.
اشتراک گذاری محتوا توسط مخاطبان و بازدیدکنندگان
در صورتی که از استراتژی بازاریابی محتوا به خوبی استفاده کنید بخش اعظمی از گسترش محتوا توسط خود کاربران انجام خواهد شد. هرچه محتوای تولید شده توسط شما برای کاربران مفیدتر و بهتر باشد آنها نسبت به اشتراک گذاری محتوای شاه در بین دیگر نفرات و دوستان خود اقدام خواهند کرد. در نتیجه محتوای شاه توسط تعداد عظیمی از کاربران برای گروه بیشتری از مخاطبان به اشتراک گذاشته خواهد شد. این کار باعث میشود که نفرات و مخاطبان بیشتری با خدمات و محصولات شما آشنا شوند و در نتیجه کسب و کار شما رونق بیشتر و بهتری پیدا کند.
همانطور که در بالا اعلام شد استراتژی بازاریابی محتوا فراتر از تولید محتوا است به شما باید برای این کار استراتژی مناسب داشته باشید و برنامه ریزی دقیق انجام دهید.
در این برنامه ریزی شما باید موارد زیر را به خوبی رعایت کنید:
برنامه ریزی دقیق اهداف پیش رو
مشخص کردن مخاطبین هدف
ایجاد و تهیه سیستم مدیریت محتوا
استخدام نیروی تولید محتوا
ایده پردازی برای تولید محتوا و استراتژی بازاریابی محتوا
انتشار و مدیریت محتوا
استفاده از ابزارهای رایگان مانند شبکه های اجتماعی
استفاده از ابزار های پولی مانند رپورتاژ آگهی ها و تبلیغات اینترنتی
همانطور که گفته شد سیستم مدیریت استراتژی بازاریابی محتوا برای بررسی اهداف کلی شرکت و سازمان برنامه ریزی های بزرگ و مناسبی انجام می دهد. برای اینکه بهترین بازخورد را بر اساس این استراتژی داشته باشید باید به اهداف و مخاطبان خود را شناسایی کنید و بر اساس علایق و نیازهای آنها اقدام به تولید محتوا کنید.