آیا قصد ایجاد و گسترش یک رابطه مستحکم و مثبت با یک مشتری جدید در زمینه سئو را دارید؟ پس تا انتها با مطالعه این یادداشت با ما همراه باشید.
این بار سراغ یکی دیگر از پرسشهای جالب و در عین حال کاربردی کاربران رفته و تلاش میکنیم تا ضمن پاسخ به آن، اطلاعات مناسبی در این حیطه، در اختیار کاربران قرار دهیم. پرسش مذکور بدین شرح است:
⦁ هنگامی که یک مشتری جدید سئو دارید، باید از کجا آغاز کرد؟
ارتباط مستمر و شبانهروزی با یک مشتری جدید، اولین و مهمترین گام در ایجاد یک رابطه مستحکم با اوست. در عین حال همین ارتباط مستمر و شبانهروزی، یکی از جوانب اصلی درک نیازهای کاربر در زمینه سئو است. بسیاری از سئو کاران حرفهای بدون رعایت برخی پیشنیازها به محض ارتباط با کاربری جدید، به داخل فرآیندهای کاری و فنی شیرجه زده و فرصت کافی را صرف شناخت برخی پیشنیازها نمیکنند. باید دانست که کل فرآیند انجام سئو ، برآورده ساختن یک نیاز و حل یک مسئله است؛ با این وجود بدیهی است که گام اول برای سئو ، بدست آوردن شناخت کافی از مسئله است.
گامهای ابتدایی حسابشده و قدرتمند
پیش از ورود ناگهانی به امور فنی سئو ، بدست آوردن شناخت ابتدایی الزامی است. بسیار مهم است که قواعد بازی را تعیین کنید، انتظارات را مشخص ساخته و اصول خود را برای ارتباط با هر مشتری جدید برنامهریزی کنید. مهم نیست که ارتباط شما از چه طریق است و شما از منزل کار میکنید یا پشت میز یک شرکت، مهم است تا در هر صورت قواعد کاری روشنی برای ارتباط با یک متقاضی سئو تعریف کنید.
تعیین سطح سئو
در پروسه کاری ما گام اول, درک رابطه میان پیمانکار و کارفرمای یک پروژه است. در بسیاری از پروژهها شخص متقاضی تولید محتوا و سئو صرفاً یک پیمانکار است و خود او در برابر یک کارفرمای دیگر مسئول است. در شرایطی که خود مشتری، کارفرمای مستقیم پروژه باشد، این گام چندان مهم نبوده و اثر چشمگیری ندارد زیرا به طور مستقیم متوجه نیازها و نکات اثربخش در منظر او خواهید شد. اما در غیر این صورت این گام برای دستیابی به ارزیابی روشنی از سطح نیازهای کارفرمای اصلی, الزامی است. شما چه رابطه طولانی داشته باشید چه نداشته باشید، یک مشتری تولید محتوا و سئو بخش مهمی از نگرش و دید خود نسبت به شما را از همکاری در چند ماه ابتدایی بدست میآورد. در عین حال که ارتباط برقرار کردن در ابتدای همکاری ، کار به مراتب سختتری است و این دوره اهمیت بالایی در جلب نظر کاربر دارد.
جعبه ابزار را باز و همکاری را آغاز کنید
به شکل سنتی، پس از شناخت کافی نسبت به مسئله اصلی کاربرِ متقاضیِ تولید محتوا و سئو ، نوبت آن است که ابزار مدیریت پروژه را برپا کنید و با پیروی از یک برنامه گام به گام به سمت انجام نهایی کار پیش بروید. مهم است که به منظور بررسی پیشرفت کار و میزان موفقیت پروژه تولید محتوا و سئو ، یک برنامه ریزی مستمر برای تماس با کاربر در طی دو ماه ابتدایی فعالیت داشته باشید. درست است که بسیاری از مشتریان در مورد تماسهای بیش از حد احساس خوبی ندارند اما همواره، حتی در مواجهه با این دست مشتریان، تماسهای مکرر، انتخاب بهتری نسبت به سکوت و بیخبری است. یک جمله معروف در دنیای فریلنسری میگوید که اگر کاربر یا مشتری مطلع نشود که شما دقیقاً چه کار میکنید، احساس میکند که هیچکاری نمیکنید! و این قطعاً یک احساس منفی در او ایجاد میکند. پس سعی کنید همواره در طول تولید محتوا یا تولیدات سئو کاربر را از پیشرفت کار، حتی اگر کند باشد، مطلع کنید.
قاعده طلایی S.M.A.R.T
بسیار مهم است تا با کاربر به نقطه نظر مشترکی از نظر اهداف برسید؛ در این زمینه ما به شما قاعده طلایی S.M.A.R.T را گوشزد میکنیم:
⦁ Specific: ساده، حساس و دقیق
⦁ Measurable: معنادار و محرک
⦁ Achievable: مورد تأیید و دستیافتنی
⦁ Relevant: منطقی، واقعبینانه و نتیجهمحور
⦁ Time-bound: تابع برنامه و محدودیتهای زمانی معین
اهدافی که با یک کاربر تنظیم میشوند باید صفات و خصوصیات فوق را داشته باشند تا بتوان آنها را اهدافی مناسب و روشن در زمینه کاری قلمداد کرد. شما با تعیین اهداف مشترک با کاربر به نوعی رابطه خود را با او خطکشی کرده و ایستگاههای معینی را برای آن تعریف میکنید. این در کنار موفقیت پروژه، میزان انتظارات کاربر را نیز از آنچه تولید محتوا و سئو دانسته میشود مشخص میکند؛ هنگامی که شما و کاربر با هم به دید و هدف مشترکی از یک سئو یا تولید محتوای موفق برسید، در پایان پروژه کاربر نمیتواند ادعا کند که نتیجه مطابق میل او نیست یا پروژه ناموفق بوده است زیرا شما معیارهای موفقیت را با او جمعبندی کرده و از آن مطلع هستید. در بسیاری مواقع تعیین دقیق اهداف نهایی در ابتدای یک پروژه ممکن نیست اما این نباید مانع هدفگذاری مشترکی بین شما و کاربر شود. برای اجتناب از این مشکل کافیست تا اهداف کوتاهمدت و میانمدت را تعریف کنید. این کمک میکند تا هم از دردسر تعیین اهداف نهایی واقعبینانه در ابتدای مسیر رهایی پیدا کنید و هم پروسه کاری دچار سکون و ضعف نشود.
یک نکته مهم!
از پذیرفتن و توافق بر سر اهدافی که توانایی دستیابی به آن را ندارید جداً اجتناب کنید. این بسیار مهم است که در مورد اهدافی که توان انجام آنها را ندارید به کاربر اطلاع دهید و به روشنی سطح تواناییهای خود را به او نشان دهید. اگر با یک هدف که در دایره تواناییهای شما نیست موافقت کنید، این تنها به اعتبار و وجهه کاری شما صدمه میزند. البته این تنها بخشی از موضوع است گاهی این موضوع حتی منجر به اخراج شما خواهد شد!
فرآیند کار را استارت بزنید.
پس از انجام موارد فوق شما پیشنیازهای لازم را بدست آورده و حالا نوبت آن است که کار اصلی را انجام دهید: استارت زدن! معمولاً این دست پروژهها با نگاهی به وضعیت سئو و دادههای تولید محتوا آغاز خواهند شد. این باید یک بررسی همهجانبه در مورد موضوعات داخل حیطه بررسی و سایر موضوعات خارج اما مرتبط با آن باشد. نتایج این واکاوی سئو و محتویات لازم برای تولید محتوا در ایجاد و شکلدهی به برنامه بلندمدت شما کمک شایانی میکند. برنامه بلندمدت همیشه به معنی تعیین سررسید برای تحویل پارتهای یک پروژه نیست بلکه نوعی ساختاربندی و تعیین تاکتیک برای دستیابی به اهداف است.
تعیین سررسید در تولید محتوا و سئو ؟ بیشتر دقت کنید..
تولید محتوا امری پیوسته و نیازمند پایش مستمر است. در صورتی که شما از مدتها قبل، سررسیدهای بلندمدتی را برای تحویل پروژههای سئو خود تعیین کنید دچار مشکل خواهد شد. در این صورت ممکن است در بیخبری از بازخوردهای کاربر، مسیر اشتباهی را سپری کرده و در عین حال تطبیقناپذیری را به یک پاشنه آشیل برای تولید محتوا بدل کنید. به این ایمان داشته باشید که سئو یک فرآیند جاری و در جریان است که با ارزیابی بازخوردها راه خود را پیدا میکند. قابل درک نیست که چگونه برخی افراد در یک نگاه، برنامه جامع و بلندمدتی برای سئو پیریزی میکنند و بدون در نظر گرفتن بازخوردها و ایجاد مستمر تغییرات، آن را پیگیری میکنند. بدون اهداف کوتاهمدت و بررسی مداوم بازخوردها، شما دیر یا زود از مسیر موفقیت در تولید محتوا و سئو خارج خواهید شد. با تحویلهای مداوم و پیوسته، تعیین اهداف کوتاه و میانمدت و پایش مستمر بازخوردها، اهداف بلندمدت شما بیش از هر زمانی در دسترس خواهند بود پس برای موفقیت فراموش نکنید که تعیین اهداف خشک و دور از نظر زمانی, بسیار چالشزا هستند.