تقریبا تمامی صنایع موجود در جهان از مزیت دنیای ارتباطات و اطلاعات برای پویایی و حیات اقتصادی خود استفاده میکنند.
در این میان، صنعت گردشگری نیز نه تنها از دیگر صنایع عقب نیست، بلکه تلاش میکند تا با استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی، مرزهای جدیدی را بگشاید و ارتباطات بهتر، کاملتر و سریعتری را میان عرضه و تقاضای موجود در بازار جهانی گردشگری و سفر ایجاد نماید.
در ایران، با توجه به ساختار و شرایط خاص صنعت گردشگری و در حال توسعه بودن زیرساختهای فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، اقدامات و فعالیتهای هرچند نامتوازان ولی خوب و رو به جلویی صورت گرفته است.
در چند سال گذشته شاهد انفجار انواع وبسایتهای گردشگری و سفر و فروش و تبلیغ تور بودهایم و هستیم، در کنار این وبسایتها آژانسهای مسافرتی و تورگردانها نیز از شیوههای سنتی بازاریابی و تبلیغات به روشهای نوین و آنلاین روی آوردند و در این بین نیز نرمافزارهای مختلف همراه متولد شدهاند.
با اینکه تعداد زیادی از وبسایتها و ایدهها ماهیتی نوآورانه دارا نمیباشند و کارهای نشده در این حوزه هنوز بسیار است، اما این روند، روندی نیک است و امید است روز به روز در این زمینه شاهد نوآوریها و ایدههای جالبتری باشیم، و بازیگران صنعت گردشگری نیز به صورت بسیار خلاقانهتر از روشهای نوین و بسترهای آنلاین در جهت توسعه صنعت سفر و گردشگری استفاده نمایند.
در این مقاله 25 روش و ابزار تبلیغ تور و یا آژانس مسافرتی را بیان خواهیم نمود تا اهمیت این روشها را برجسته نماییم و بیان کنیم که جا برای فعالیت و خلاقیت بسیار است، به ویژه برای گنجاندن در برنامههای بازاریابی اینترنتی.
این مقاله به مدیران شرکتهای تورگردان، آژانسهای گردشگری، مراکز اقامتی، وبسایتهای گردشگری و دیگر کسبوکارهای آنلاین و غیرآنلاین حوزه صنعت گردشگری و اهالی دانشگاه پیشنهاد میگردد.
1. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق وبسایت
اگر یک وبسایت خوب و مناسب ندارید و اگر در کسبوکارتان جدی هستید، هماکنون دست به کار شوید.
ویژگیهای یک وبسایت خوب و مناسب گردشگری را در این مقاله میتوانید بیابید:یک وبسایت گردشگری و سفر چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
2. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق شبکههای اجتماعی
اگر از بسترها و فرصتهای شبکههای اجتماعی استفاده نمیکنید، هماکنون به فکر چاره باشید و اقدام کنید. منظور من از استفاده از بسترها و فرصتهای شبکههای اجتماعی، تنها ساخت چند اکانت و رها کردن آن، یا از آنسوی دیوار افتادن با پُست مدام تبلیغ آژانس و تور نیست اصلا!
استفاده از شبکههای اجتماعی یک بحث کاملا جدی و نظاممند است. بنابراین باید یک برنامه کاملا مدون و روشن برای آن وجود داشته باشد. یک برنامه استراتژیک بازاریابی در شبکههای اجتماعی که تمامی نقشه راه را برای وبسایت یا شرکت شما به صورت دقیق تدوین کرده باشد و در هر زمان از تقویم زمانی بدانید باید چه کاری کنید. کوچکترین و سادهترین برنامه از بیبرنامگی به مراتب بهتر است.
3. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق وبسایتهای کاربر محور
وبسایتهای کاربر محور حوزه فعالیت خود را بشناسید و در آنها صادقانه و با برنامه فعالیت کنید. فعالیت در این نوع وبسایتها به منظور تبلیغ مداوم محصول شما نیست، این کار باعث آزار دیگران است. برای اینکار باید برنامه داشته باشید. به این معنا که باید تعامل خوبی با دیگر کاربران ایجاد کنید و تقریبا از 100% زمان و محتوا نهایت 10% را از محصول و خدمت خود صحبت کنید.
4. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق نرمافزارهای موبایلی ارتباط جمعی
استفاده از این نرمافزارها نیز از قوانین مورد دو و سه پیروی میکند. حال آنکه اگر هوشیار باشید و با برنامه عمل کنید میتوانید دوستان و مشتریان وفاداری را در این بستر برای خود فراهم کنید و یک کانال مطمئن برای خود بسازید.
5. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق وبسایتهای تخفیف
خدماتی که این وبسایتها ارائه مینمایند را میتوان به روشهای گوناگون در جهت فروش و یا تبلیغ یک تور یا یک آژانس مسافرتی مورد استفاده قرار داد. این روش در یافتن مشتریها و مخاطبان جدید بسیار مؤثر است اگر با برنامه دقیق همراه باشد تا بهترین بازده از این اقدام گرفته شود.
6. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق نوشتن مقاله
این روش بسیار کم مورد استفاده قرار میگیرد و هنوز جا برای کار بسیار دارد. در این روش میتوانید در زمینه یک مقصد، موضوع، رویداد یا فعالیتی خاص، مقالهای عالی نوشته و آن را منتشر کنید و با انتشار آن توجهها را به سوی خود جلب نمایید. این روش برای اهداف گوناگونی از جمله تبلیغ و ترویج میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
7. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق بلاگ
منظور از بلاگ، یک وبلاگ بیکیفیت در سرویسدهندگان رایگان وبلاگنویسی نیست. بلکه منظور ایجاد یک فضای اینترنتی جدا از وبسایت یا در داخل وبسایت برای نشر برنامهریزیشده محتواهای با کیفیت است. این بلاگ در صورت دارا بودن یک برنامه محتوایی خوب میتواند به یک قیف فروش تبدیل شود و به نوعی کانالی برای توزیع خدمات و محصولاتتان و دعوت از خوانندگان برای خرید از شما گردد.
8. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق مهمانی رفتن به دیگر بلاگها
در بلاگهای موجود در حوزه فعالیت خود حضور داشته باشید و نظر دهید و تعامل کنید. این کار باعث گسترش پیام برند شما میشود.
9. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق پرداخت به ازای کلیک یا PPC
اگر بودجه بازاریابیتان اجازه داد گاهی بد نیست از این روش استفاده کنید تا هم بازدیدکنندههای جدیدی داشته باشید و هم در کنار آن بتوانید ذخیره ایمیلها یا تلفنهای خبرنامه خود را افزایش دهید. این روش اگر همراه با استفاده از صفحه فرود (landing page) میتواند به فروش (یا ارائه خدمت) نیز ختم شود.
10. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجوگر یا سئو (SEO)
بسیار دیده میشود هزینههای قابل توجهی برای انواع روشهای تبلیغ و بازاریابی میشود ولی وقتی به وبسایت آن شرکت یا محصول مراجعه میکنیم، میبینیم خیلی چیزها ایراد دارد! حال ما از چشم انسانی خود میبینیم ولی گوگل یا دیگر موتورهای جستجوگر اصلا از این موضوع خوششان نمیآید.
اگر وبسایتتان آماده پذیرایی از کاربران و موتورهای جستجوگر نیست، تمامی فعالیتهای تبلیغاتی و بازاریابی آنلاین خود را متوقف کنید تا هزینه آنها بر باد نرود.
همانطور که به طور مفصل در مقاله بازاریابی دیجیتال، بازاریابی الکترونیکی و بازاریابی اینترنتی اشاره کردیم، بهینهسازی یک وبسایت جزئی از یک برنامه بازاریابی است و جدا از آن نیست، به همین دلیل هرجا کسی به شما پیشنهاد خدمات سئو داد و حرفی از برنامه بازاریابی نزد بدانید یک جای کار ایراد دارد و گفتگو را ادامه ندهید.
بگذارید اینگونه بگوییم:
هدف از بهینهسازی یک وبسایت چیست؟ در دید بودن.
در دید چه کسانی؟ مشتریهای هدف یا بازار هدف.
مشتریها (کاربران هدف) چه کسانی هستند؟ کسانی که تنها در فرآیند تهیه برنامه بازاریابی اینترنتی مختصاتشان مشخص میشود.
11. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق انتشار رسانهای
گاهی میتوانید با نشریهها و روزنامهها برنامهای را ترتیب دهید تا در خصوص مسئله یا موضوعی مطلبی کارآمد و مفید را منتشر کنید تا به نفع همگان باشد و قابلیت رسانهای شدن داشته باشد. این اقدام باعث جلب توجه بسیار برای شما است.
12. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق خبرنامهها
اگر هماکنون به صورت اسپم و مزاحمتگونه از خبرنامههای پیامکی و ایمیلی استفاده میکنید و میدانید که مخاطب راضی نیست به دریافت آن، این کار را متوقف کنید. این کار به برند و برنامههای بازاریابی شما آسیب وارد میکند. تلاش کنید با برنامهها و استراتژیهای کاربردی آنلاین ایمیلها و تلفنهای علاقهمند را جلب کنید.
13. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق انتشار ویدئو
اگر یک شرکت تورگردان، یک آژانس مسافرتی یا یک وبسایت گردشگری هستید چرا از سفرها و گردشهایی که به گردشگران و مسافران ارائه میدهید یک کلیپ کوتاه تهیه نمیکنید؟ کار سختی نیست و بسیار هم مفید است اگر همراه با برنامه و هدف باشد. سپس این ویدئوها را در ارائهدهندگان داخلی و خارجی درج کنید تا هم برند شما بیشتر و بهتر شناخته شود و هم بازدیدکننده و لینکهای مفید از این سرویسدهندگان دریافت کنید.
14. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق ارائه امکانات ویژه
برای مشتریان آنلاین فعلی خود امکانات ویژهای فراهم کنید تا پیشنهادات و اطلاعات بهتری از تورها یا خدمات شما نسبت به دیگر مشتریان دریافت کنند. برای اینکه ارتباط با مشتریان فعلی بسیار سادهتر است. مثلا اگر تور جدیدی دارید، به مشتریان فعلی خود اطلاعات و مستندات بیشتر و بهتری ارائه دهید. همان تبلیغ و محتوایی که به دیگران میدهید را به آنها ندهید.
15. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق دعوت به پخش پیام
پیام و محتوای تبلیغاتی و ترویجی خود را طوری تنظیم و طراحی کنید که مشتریان آنلاین و فعلی شما بتوانند به راحتی آن را از روشهایی که دوست دارند با دیگران به اشتراک بگذارند.
16. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق سفارشگیری
این امکان را در وبسایت خود فراهم کنید تا مخاطبان شما بتوانند تور یا سفری را سفارش دهند. آنگاه شما میتوانید تورهای فعلی خود را با توقعات ایشان به صورت مستقل یا با همکاری شرکتهای همکار، هماهنگ کنید و ارائه دهید.
17. تبلیغ بهتر تور یا آژانس مسافرتی از طریق برجستهسازی منفعت
صرف تبلیغ کردن به معنی افزایش فروش و موفقیت آن تبلیغ نیست. محتوای تبلیغ و پیام مخابره شده در آن بسیار حائز اهمیت است. سعی کنید محتواهای تبلیغاتی و بازاریابیتان به ویژه در دنیای آنلاین (که امکانات مخابره بیشتر و گوناگونتری فراهم است) دارای محتوای با کیفیت باشد و در آن حتما به منفعت مورد نظر مشتری پرداخته شده باشد. یعنی مشتری پاسخ یا نیاز خود را در پیام شما در سریعترین حالت ممکن ببیند.
18. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق توفانهای تبلیغاتی
گاهی میتوان به تنهایی یا با همکاری شرکتها یا وبسایتهای دیگر یک توفان تبلیغاتی برای ترویج یک نوع تور یا سفر یا رویدادی خاص استفاده کرد. این کار هزینهها را شکسته و به طرفهای مشارکت سود خوبی میبخشد.
19. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق جلب توجه شرکتهای دیگر
اگر شرکت تورگردان یا آژانس مسافرتی یا وبسایت شما مدعی تخصص در حوزه یا حوزههای خاص است، حتما در وبسایت خود آن را نشان دهید. چگونه؟ با نوشتن و نشر محتواهای مفید، با کیفیت و کاربردی برای دیگر شرکتها. این مسئله باعث افزایش و توسعه بازوهای فروش شما میشود و بسترهای خوبی را برای اقدامات بازاریابی B2B فراهم میکند.
20. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق همکاری با فعالان خارج از صنعت گردشگری
به دنبال ایدههایی باشید تا با کسبوکارهای آنلاین خارج از صنعت گردشگری ارتباط برقرار کرده و کار کنید. و یادتان باشد الزاما این کار نباید برای سودآوری در گام اول باشد، به این مسئله به عنوان یک فعالیت برندسازی نگاه کنید، هرچند گاهی میتواند یک روش خوب و متمرکز فروش باشد.
21. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق خدمات رایگان
به بازدیدکنندگان خود در بازههای زمانی خاص، خدمات رایگانی را ارائه دهید. این کار را میتوانید به روشها و برای اهداف مختلف انجام دهید. برای مثال قرعهکشی تور رایگان کیش در ازای یک کار خاص در وبسایت شما.
22. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق دنبال کردن سرنخها
همیشه نظارت داشته باشید که بازدیدکننده آنلاین شما از کجا و کدام مسیر آمده است. آن مسیرها ایدهآلترین مسیرها برای سرمایهگذاریهای تبلیغاتی و ترویجی است.
23. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق مسابقات آنلاین
از ابزارهای آنلاین خود، چه وبسایت، چه نرمافزار چه شبکههای اجتماعی و غیره، گاهی برای مسابقه با موضوعات مختلف حوزه فعالیت خود استفاده کنید. و حتما این مسابقهها را در جهت برنامه بازاریابی آنلاین خود و افزایش کیفیت حضور آنلاینتان به کار گیرید.
24. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق خرید بنرها و لینکها
در حال حاضر این روش رایجترین شیوه در دنیای آنلاین گردشگری ایران است. این روش هم گرچه هزینه بالایی دارد و گاهی اثرات رعد و برقی در افزایش بازدیدکننده دارد، اگر همراه و جزئی از یک برنامه استراتژیک بازاریابی اینترنتی نباشد در درازمدت ممکن است فقط یک هزینه باشد و بازده کافی نداشته باشد. هرچند شخصا معتقدم این هزینه اگر در داخل وبسایت سرمایهگذاری شود بهتر و هوشمندانهتر است.
25. تبلیغ تور یا آژانس مسافرتی از طریق تولید محتوا
تولید محتوا و دارا بودن یک برنامه تولید محتوا به همراه یک برنامه بازاریابی محتوا، خود میتواند به صورت جداگانه یک کانال توزیع و فروش باشد، مانند خود بال الکترونیکی.
نکته طلایی
به یاد داشته باشید تمامی موارد و روشهای بیانشده را زمانی به گام اجرا برسانید که آنها را به صورت مکتوب یا نوشتاری، نوشته باشید. ذهنی عمل نکنید. به دو دلیل:
* برنامه بازاریابی زمانی برنامه بازاریابی است که مکتوب و مدون باشد.
* برنامه مکتوب و نوشته شده قابلیت ارزیابی و اندازهگیری خواهد داشت.
نتیجهگیری
روشها و تکنیکها بسیارند و با نوآوریهای مختلف میتوان تاکتیکها و تکنیکهای ذکر شده را افزایش و ارتقا داد، لذا محدودیتی در اقدامات بازاریابی آنلاین وجود ندارد. تنها چیزی که مهم است انتخاب بهترین حالت و ترکیب از این تکنیکها و تاکتیکهاست که آن هم تنها و تنها از طریق یک برنامه بازاریابی آنلاین شدنی است.
منبع: وب سایت بال الکترونیکی