در دنیای امروز، هر نویسنده یا تولید کننده محتوا نگران ِآینده شغلی تولید محتوا است. این شغل هم مانند هر شغل دیگری با نوسانات در دنیای واقعی، تغییر می کند. بنابراین این میزان ترس و نگرانی کاملا عادی و طبیعی است. بسیاری از مشاغلی که در گذشته وجود داشته اند، امروزه از بین رفته اند. به همین ترتیب برخی از مشاغل که تا دو دهه پیش حتی وجود خارجی نداشتند، متولد شده اند؛ تولید کننده محتوا، نویسنده محتوا، کارشناس محتوا و امثالهم، جزء این مشاغل هستند.
با تمام این تفاسیر، سوال اینجاست که: آینده شغلی تولید محتوا خوب است یا بد؟ آیا می توان به آن امیدوار بود؟ چگونه می توان مهارت تولید محتوا
را در خود تقویت کرد؟ وارد این شغل بشوم یا خیر؟
تولید کنندهی محتوا کیست؟
در مقدمه به این نکته اشاره کردیم که در دو دهه پیش شغلی تحت عنوان تولید کننده محتوا نداشتیم. اما امروزه، تعدادی از مردم به طور جدی از این شغل کسب درآمد می کنند. با اینکه اگر کسی از یک تولید کننده محتوا سوال کند که چه شغلی دارد و او تنها به «تولید کننده محتوا» اکتفا کند، برای شخصی که سوال را مطرح کرده این پاسخ بسیار گنگ خواهد بود. به همین خاطر در اینجا یک بار برای همیشه در مورد تفاوت تولید کننده محتوا، کپی رایتر و کارشناس محتوا صحبت می کنیم.
تولید کنندگان محتوا:
وبلاگ نویس ها، یوتیوبرها، روزنامه نگار ها، استریمر ها، اینفلوئنسر ها در شبکه های اجتماعی و … در جایگاه تولید کننده محتوا قرار می گیرند.
کارشناس تولید محتوا:
این فرد یک متخصص حرفه ای است. مسئولیت او این است که نقشه راهی تنظیم کند تا موضوعات پیچیده و تخصصی به طور سهل و آسان به مخاطب معمولی ارائه داده شوند؛ تا از آن لذت برده و درکش کنند. هر کسب و کار و شرکت بزرگی که امروزه در زمینه تولید محتوا سرمایه گذاری می کند به کارشناس تولید محتوا نیاز دارد.
کپی رایتر:
وظیفه کپی رایتر این است که متن های تبلیغاتی بنویسد. یا متنی را تولید کند که برای سایر شیوه های تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرد. محتوای تولیدی توسط کپی رایتر برای افزایش آگاهی مخاطب نوشته می شود؛ بنابراین کلیت هدف آن این است تا شخص یا اشخاصی را به سمت یک اقدام خاص (Action) یا خرید محصولی خاص (sale) ترغیب کند.
آینده شغلی تولید محتوا با نگاهی به آمار مصرف محتوای دیجیتال
یک شخص در مقام تولید کننده محتوا از زمانی که کار خود را آغاز می کند، وارد یک فضای رقابتی می شود. تعداد کسانی که وارد این شغل می شوند، روز به روز در حال افزایش است. دلیل آن را می توان شیوه های گوناگون برای فعالیت در این زمینه دانست؛ افراد هم می توانند به شیوه تمام وقت، هم پاره وقت، دورکاری و فریلنسری به شغل تولید محتوا مشغول شوند. اگر نوع دورکاری انتخاب شما باشد، می توانید در هر مکان، هر زمان و هر موقعیتی محتوا تولید کنید؛ بدون محدودیت.
استخدام تولید کننده محتوا
به همان نسبت که تولید کننده محتوا در حال افزایش است، تقاضا برای استخدام و بکارگیری این افراد هم رشد صعودی دارد. دلیل ِتامل برانگیز آن را می توان رشد صنعت دیجیتال دانست. از زمانی که تکنولوژی به زندگی مردم وارد شده است و بخش مهمی از آن را در اختیار خود گرفته، مردم به طور ناخودآگاه اقدام به استفاده از محتوای دیجیتال می کنند. به همین خاطر، اغلب شرکت ها و کسب و کارها در تلاش هستند تا افراد خبره، زبده، باتجربه و از همه مهم تر خلاق را به عنوان تولید کننده محتوا استخدام کنند.
بیایید به گفتهی هنری رولینز در طول کنفرانس Content Marketing World 2019 برگردیم:
«ما برای استفادهی مجدد به هیچ چیز باستانی و کهنه مثل تلفن های عمومی مراجعه نمیکنیم. نو به بازار می آید و کهنه باید جای خود را به او دهد. امروزه، هر چیز ِ«جدید» باید سرعت و نوآوری داشته باشد.»
حقایقی در مورد آینده شغلی تولید محتوا
تولید محتوا موتور محرکهی بازاریابی دیجیتال است. بیشتر از 85 درصد از کسانی که محتوا مصرف می کنند، قبل از خرید یک محصول، ترجیح می دهند در مورد آن با جستجو در گوگل تحقیق کنند؛ زیرا تحقیق به شیوهی آنلاین در دسترس تر از سایر شیوه ها است.
بسیاری از مردم به محتواهای آنلاین اعتماد دارند. البته، برای هر شخص تعدادی منبع موثق و قابل اعتماد وجود دارد که معمولا به آنها مراجعه می کند. اگر یک کسب و کار یا برند خاص به منبعی قابل استناد برای مخاطبانش تبدیل شود، می تواند با تولید محتوا دقیق و ارزشمند، درصدِ این اعتماد را ارتقا دهد.
آینده شغلی تولید محتوا
بنابراین آینده شغلی تولید محتوا به شرطی برای شما خوب و درخشان خواهد بود که بتوانید تولید محتوای با کیفیت را در دستور کار قرار دهید. زیرا در هر شغلی افرادی یافت می شوند که حکم سیاهی لشکر را داشته باشند؛ یعنی خلاقیت و کیفیت در در محتوایشان جایی نداشته باشد و فقط به فکر کسب درآمد باشند.
هدف تولید محتوا
به عنوان تولید کننده محتوا به شرطی می توانید آینده درخشانی داشته باشید که نظر شرکت ها و کسب و کار های بزرگ را با کیفیت کارتان به سمت خود جذب کنید. با توجه به اینکه امروزه میلیون ها صفحه در اینترنت تنها با هدف تولید محتوا ساخته می شود. چندان دور از انتظار نیست تا بتوانید یکی از موثر ترین افرادی باشید که برای حداقل هزار مورد از این صفحات، محتوا خلق میکند.
شغل کپی رایتینگ بهتر است یا تولید کنندهی محتوا؟
صنعت کپی رایتینگ به اندازه نویسنده یا تولید کننده محتوا در حال رشد و پیشرفت است. با تولید هر چه بیشتر محصولات متنوع، انجامِ بازاریابی سرعت بی سابقه ای پیدا کرده است. ایجاد نیاز برای مصرف کنندگان و ترغیب مردم به خرید محصولات، باعث شده است تا نیاز به کپی رایتر ها بیشتر از قبل احساس شود. در بازار محتوا، هر دو شغل کپی رایتینگ و تولید کننده محتوا آینده خوبی در پیش دارند.
تولید محتوا و کپی رایتینگ
معمولا به کسانی که دوست دارند وارد بازار کار تولید محتوا شوند، پیشنهاد می شود تا آینده شغلی تولید محتوا را بررسی کنند. سپس تولید محتوا و کپی رایتینگ را به صورت موازی بیاموزند. این کار به آنها کمک می کند تا فرصت های شغلی بیشتر و در نتیجه درآمد بالاتری داشته باشند. کپی رایتر ها حکم آهنربا را دارند؛ به خوبی می توانند مشتریان را به سمت خود جذب کنند.
از سویی دیگر، تولید کنندگان محتوا با کمک تولید محتوای متقاعد کننده و مفید می توانند اعتماد مشتریان را به دست آورند. وقتی شما به عنوان تولید کننده محتوا و کپی رایتر بتوانید هم قابل اعتماد باشید و هم مشتریان را به سمت خود جذب کنید، درآمد و پیشنهاد های کاری بیشتری خواهید داشت. بنابراین هر شرکتی شما را استخدام خواهد کرد.
علاوه بر موارد ذکر شده، در صورتی که به اصول سئو واقف باشید آینده شغلی تولید محتوا بسیار روشن خواهد بود؛ زیرا اکثر شرکت ها تلاش می کنند تا به واسطه محتوا در نتایج برتر گوگل دیده شوند. سپس ترافیک ارگانیک را به سمت خود جذب کنند.
آینده شغلی تولید محتوا به میزان علاقه شما به آن وابسته است
در مورد درآمد شغل تولید محتوا سوالات زیادی وجود دارد. شرکت ها و برند ها به دنبال نویسندگان و تولید کنندگان محتوایی هستند که ارزشمند باشند. شخصی می تواند با آینده ای درخشان در این حوزه فعالیت کند که به خوبی بداند تولید محتوای باکیفیت، داشتن نمونه کارهای قوی و فوق العاده به او کمک می کند در این فضا خواهان بیشتر داشته باشد.
محتوای خلاق
از هر شرکتی بپرسید به شما خواهند گفت که به دنبال تولید کنندگان محتوای خلاق هستند؛ به دنبال کیفیت می گردند و به خوبی می دانند که یافتن چنین افرادی کار آسانی نیست. هر چه توانایی و نمونه کارهای شما قوی تر باشد، در مقابل، دستمزد و حقوق بیشتری خواهید داشت. زیرا اکثر برند ها و شرکت ها ترجیح می دهند به تولید کنندگان محتوای خود حقوق کافی و عالی (در ازای کار عالی) پرداخت کنند.
بیمه کردنِ تولیدکنندگان محتوا
زمان شروع کار تولید محتوا ممکن است پایه حقوق تان در حد 3 میلیون تومان (یا کمتر) باشد. اما این عدد با کسب تجربه و تعیین ارزش ِشما بیشتر و بیشتر خواهد شد. زمانی که عیار و ارزش خود را بین سایر تولید کنندگان محتوا نشان دهید، قطعا استحقاق حقوق و مزایای بیشتر را خواهید داشت. ارائه مزایا در کنار حقوق بالا در شرکت های مختلف متفاوت است. برخی از شرکت ها اقدام به بیمه کردنِ تولیدکنندگان محتوای خود می کنند و به آنها پاداش (در ازای کار عالی) می دهند.
آمار استخدام و فعالیت نویسندگان و تولید کنندگان محتوا
خب، بهتر است کمی از داده های نظری در مورد آینده شغلی تولید محتوا فاصله بگیریم و به آمار حقیقی بپردازیم. بررسی آمار و اطلاعات مربوط به شغل تولید کننده محتوا به ما کمک می کند آیندهی آن را بهتر پیش بینی کنیم. همچنین می توانیم درک مناسبی از «مسیری که دنیای تولید محتوا» در حال طی کردن است، به دست آوریم.
درآمد تولیدکنندگان محتوا
تعداد نویسندگانی که در حوزهی تولید محتوا فعالیت می کنند بیشتر از 5 هزار نفر است. کاملا عادی است اگر تصور کنیم تعداد این افراد در آینده بیشتر می شود. اکثراً خانم ها مشغول انجام این شغل هستند تا آقایان. در اصل تعداد خانم های تولید کننده محتوا 60 درصد و تعداد آقایان 39 درصد برآورد شده است. در شهر های بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و … درآمد تولیدکنندگان محتوا بیشتر از کسانی است که در شهر های کوچکتر مشغول فعالیت هستند. رقم درآمد افرادی که به صورت دورکاری یا پاره وقت در شهر تهران فعالیت می کنند، معمولاً بیشتر است.
تولید محتوا نه تنها در ایران، بلکه در خارج از ایران (مخصوصا در ایالات متحده آمریکا) شغلی با درآمد خوب و آینده رو به رشد به حساب می آید. مثلا در آمریکا حقوق سالانه تولید کنندگان محتوا تا 60 هزار دلار می باشد. پردرآمد ترین ِاین افراد تا 83 هزار دلار درآمد دارند.
از کجا شغل تولید کننده محتوا را استارت بزنیم؟
برای شروع شغل تولید کننده محتوا، هر زمان که یادگیری مهارت ها را آغاز کنید می توانید در مدتی کوتاهی به یک نویسنده تبدیل شوید. منظور از نویسندگی محتوا فقط متن هایی که در وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی منتشر می شوند نیست. هر ویدئو، تصویر، پادکست، مصاحبه و غیره به یک پیش نویس نیاز دارد. شما می توانید براساس علاقه مندی های خود یک یا چند حوزه تخصصی را انتخاب کنید و در آن زمینه ها به تولید محتوا بپردازید.
به عنوان تولید کننده محتوا، مهارت های کلیدی را بیاموزید
داشتن مهارت تولید محتوا، آینده شغلی تولید محتوا را برای شما تضمین می کند. در ابتدای شروع این مسیر شما لازم است که مهارت های زیر را در خود تقویت کنید.
خلاقیت داشته باشید.
حتی در روزهایی که احساس می کنید هیچ توانایی برای ارائه محتوا جدید ندارید. زیرا کسب و کار ها و شرکت هایی که شما را استخدام می کنند از شما انتظار دارند برای آنها محتوای منظم تولید کنید.
مدیریت زمان و تحویل به موقع پروژه ها
مدیریت زمان و تحویل به موقع پروژه ها برای تولید کننده محتوا حائز اهمیت هستند. هیچ شرکت یا کسب و کاری ترجیح نمی دهد تا با یک فرد بی نظم همکاری کند. اگر قرار است هر روز یک محتوای 500 کلمه ای، یک ویدئو 15 دقیقه ای، یک اینفوگرافی و … تولید کنید، باید این کار را در زمان از پیش تعیین شده انجام دهید. تمامی کسب و کارها تقویم تولید محتوا دارند و براساس داده هایشان تولید و انتشار محتوا را برنامه ریزی می کنند. شما نباید کاری کنید که آنها از زمانبندی خود عقب بمانند.
- به زبان انگلیسی و فارسی تسلط متوسط داشته باشید. شیوه صحیح جمله بندی، استفاده از علائم سجاوندی و نگارشی را بیاموزید.
- یادگیری نحوه کار با ابزار های مخصوص تولید محتوا را بیاموزید.
- سئو و نکات کلیدی آن را بیاموزید و دانش خود را به روز نگه دارید.
- از اخبار و اطلاعات روز با خبر باشید. سعی کنید به متون نوشته شده توسط رقبایتان نگاهی بیندازید. تفاوت میان محتواهایی که به زبان فارسی تولید می شوند را با محتواهای انگلیسی درک کنید.
-
How Content Creation is Becoming the Job of Future
- اطلاعات خود را در مورد دنیای بازاریابی دیجیتال تقویت کنید.
- مهارت تحقیق کردن و شیوه های جستجو را در خود تقویت کنید.
- از وبلاگ رایا مارکتینگ و سایر نوشته های منتشر شده در این زمینه برای به روز نگه داشتن اطلاعات خود استفاده کنید.