محتوای صوتی چیست و تفاوت آن با پادکست چه هست؟
محتوای صوتی هر نوع ماده یا اطلاعات منتشرشدهای است که از طریق گوش دادن مصرف میشود. این قسمت از محتوا شامل هر نوع سرگرمی شنیداری یا وثیقه بازاریابی مانند پادکست، کتابهای صوتی و یا توانایی دستیار صوتی هوش مصنوعی (AI) است. محتوای صوتی را میتوان از طریق دستگاههایی مانند بلندگوهای رایانه، هدفون یا بلندگوهای هوشمند نیز پخش نمود.
فرق پادکست با محتوای صوتی چیست؟ پادکست نوعی از فایلهای صوتی است که آن را در شبکههای اجتماعی و یا وبسایتها به اشتراک میگذارند. این در حالی است که یک محتوای صوتی همیشه نیاز به اشتراک ندارد و میتوان با تولید و استفاده از یک عدد فایل صوتی از مزایای آن استفاده نمود. این نوع فایلهای صوتی را میتوان با نرمافزارهای مناسب گوش داد.برخلاف فرمتهای تصویری یا نوشتاری، محتوای صوتی ایجاد میشود تا بهراحتی در حین حرکت یا هنگام انجام چند کار قابلمصرف باشد.
از آنجا که مصرف محتوای صوتی افزایش مداوم داشته است، نمیتوان اهمیت ادغام آن را در تجارت نادیده گرفت. محتوای صوتی میتواند راهی مفید برای انتقال داستان، فرهنگ، مأموریت یا صدای سازمان به مشتریان بالقوه خود باشد. علاوه بر این، میتوان از تولید محتوای صوتی برای بهبود تجربه کاربر (UX) و برقراری ارتباط با کاربران نیز استفاده نمود.
چگونه میتوان به تولید محتوای صوتی پرداخت؟
بهطورمعمول با استفاده از سه تکنیک زیر میتوان به تولید محتوای صوتی پرداخت:
- تولید محتوای صوتی بهوسیلهی ضبط صدای واقعی انسان
- تولید محتوای صوتی با استفاده از تبدیل متن نوشتاری به کلمه گفتاری با استفاده از پردازش زبان طبیعی (NLP)
- تولید محتوای صوتی بهواسطهی تشخیص دستورات صوتی از طریق بلندگوهای هوشمند یا دستگاههای صدا گرا
آموزش تولید محتوای صوتی، ضبط و ترکیب صدای بهتر
در آموزش تولید محتوای صوتی شما با نحوه ضبط، ترکیب و ویرایش صدای حرفهای، برای تولید ویدیو، پادکست، موسیقی و … آشنا میشوید. برای این منظور شما باید موارد زیر را یاد بگیرید:
- تولید محتوای صوتی و ویرایش آن بهتر از هر زمان دیگر
- از تجهیزات صوتی در تولید محتوای صوتی بهدرستی استفاده کنید تا بهترین صدا را داشته باشید
- دانستن روشهای لازم برای اینکه بتوانید صدای خود را بهصورت حرفهای ویرایش و میکس کنید
- بدانید برای تولید محتوای صوتی عالی به چه نوع تجهیزاتی نیاز خواهید داشت
- صدای پسزمینه و پژواک در هر محیط را کاهش دهید
- از ابزارهای ویرایش رایگان استفاده کنید تا صدای صوتی شما بهتر شود
برای تولید محتوای صوتی باید دربارهی مفاهیم مهندسی صدا مانند فشردهسازی، یکسانسازی، لغو فاز، انتخاب میکروفون و راهاندازی استودیو، اطلاعات کسب کنید و نحوه استفاده از میکروفون، کنسول و ایستگاههای کاری صوتی دیجیتال (DAW) را بهمنظور ضبط و افزایش عملکرد بدانید.
علاوه بر این، برای تولید محتوای صوتی نیاز به یک گوینده درجهیک دارید؛ یعنی گویندهای که صدای آن بتواند روی مخاطب تأثیر بگذارد. اگر میخواهید محتوای صوتی شما تأثیرگذار باشد، باید بااحساس باشد.نکته مهم دیگر در ارتباط با تولید محتوای صوتی همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، استفاده از فناوریها و تجهیزات مناسب است. یکی از عوامل تأثیرگذار بر مخاطب در تولید محتواهای صوتی، کیفیت صدا است.
حتی اگر شما بهترین متن را داشته باشید ولی صدای شما در هنگام شنیده شدن توسط مخاطب کیفیت نداشته باشد، نمیتواند تأثیر زیادی روی مخاطب ایجاد کند. همچنین مکانی که صدای خود را در آنجا ضبط میکنید نیز بر کیفیت کار شما تأثیر میگذارد.محیطی که در آنجا اقدام به ضبط صدا میکنید باید عاری از هرگونه سروصدا باشد و قبل از انجام فرآیند ضبط صدا از سالم بودن تجهیزات خود اطمینان حاصل نمایید.
هزینه تولید محتوای صوتی چقدر است؟
اگر قصد دارید برای اولین بار یک درام صوتی تولید نمایید، مطمئناً برای شما این سؤال پیش میآید که هزینه تولید محتوای صوتی آن چقدر است؟ این هزینه مطمئناً تحت تأثیر دستمزد صداپیشهها، نویسنده، هنرمند صداگذار، تهیهکننده موسیقی و طراح صدا متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، خرید کلیه تجهیزات موردنیاز بهمنظور تولید محتوای صوتی از دیگر هزینههای تحمیلی بر پروژه شما خواهد بود.
علاوه براین، هزینه تولید محتوای صوتی تحت تأثیر نوع محتوا، تعداد کلمات بیانشده و دقایق بیان آن نیز است. همچنین این هزینه بر اساس نوع محتوای صوتی شامل موارد زیر است:
- هزینه تولید پادکست
- هزینه تولید کتاب صوتی
- هزینه تبدیل محتوای متنی از قبیل سخنرانی یا محتوای آموزشی به صوت
- هزینههای مربوط به گویندگی برای موشن گرافیک
- هزینههای مربوط به پیام خوشآمد گویی صوتی
- هزینههای مربوط به تبدیل شعر به صوت
تعرفه تولید محتوای صوتی
امروزه تولید محتوای صوتی تأثیرگذار، راهحل مناسبی برای پیشرفت و گسترش کسبوکار شما است. همچنین تولید محتوای صوتی تأثیرگذار باعث افزایش درآمد و بازگشت سرمایه شما خواهد شد. برای ارزشگذاری بر هر محتوای صوتی تولیدشده باید معیارهای استانداردی تعریف شود. علاوه بر این، از آنجایی که تولید محتوای صوتی مانند طلا باارزش است، نیاز به دانستن یک تعرفه تولید محتوای صوتی مشخص خودنمایی میکند.
زیرا بسیاری از شرکتها پس از آمادهسازی سایت و یا راهاندازی اپلیکیشن خود، برای تولید محتوای صوتی موردنیاز سایت خود سراغ شرکتهای تولیدکننده محتواهای صوتی میروند و برای برآورد هزینههای خود نیاز دارند تا تعرفهی تولید محتوای صوتی آن شرکتها را بدانند تا بر اساس آن نسبت به ثبت سفارشهای روزانه یا ماهانه خود اقدام کنند.تعرفه تولید محتوای صوتی بر اساس دقیقه است.
هزینه تولید کتاب صوتی و تعریف آن
کتاب صوتی ضبط یک کتاب یا اثر دیگری است که با صدای بلند خوانده میشود. بعد از دانلود کتاب صوتی، میتوانید آن را با استفاده از چند دستگاه مختلف گوش دهید. اگر شروع به گوش دادن کتاب صوتی روی یک دستگاه کنید، سپس کتاب صوتی خود را با دستگاه دیگری بازکنید، کتاب صوتی شما از همانجا که آن را متوقف نمودید، شروع به پخش صوت میکند.
دو مؤلفه در انتشار کتاب صوتی مؤثر است:
- تولید کتاب صوتی
- توزیع کتاب صوتی
تولید کتاب صوتی فرآیندی است که طی آن کتاب نوشتهشده شما در یک کتاب صوتی روایتشده و ضبط میشود. وقتی نوبت به تولید کتاب صوتی میرسد، دو گزینه پیش رو دارید: شما میتوانید کتاب صوتی را خودتان ضبط کنید یا میتوانید از یک متخصص حرفهای برای ضبط کتاب صوتی خود کمک بگیرید.
هزینه تولید کتاب صوتی روایتشده حرفهای، به طول کتاب، خدماتی که استفاده میکنید و کیفیت کار راوی بستگی دارد. علاوه بر این، تعرفه تولید کتاب صوتی بر اساس تعداد کلمات و دقایق انجام کار محاسبه میشود. استفاده از تجهیزات مناسب و تهیهی آنها عامل مؤثر دیگر در برآورد هزینه تولید یک کتاب صوتی است. شما برای تولید یک کتاب صوتی به تجهیزات زیر نیاز خواهید داشت:
- میکروفون مناسب
- پاپ اسکرین
- نرمافزار مناسب از قبیل GaragBand و یا Audacity
- استودیو
نکات مربوط به تولید محتوا برای پادکست
پادکست یک مجموعه اپیزودیک از فایلهای صوتی دیجیتال کلمه گفتاری است که کاربر میتواند برای گوش دادن به آن با استفاده از دستگاههای شخصی، آن را دانلود کند. از پادکست در همه حال میتوان استفاده نمود، در حین رانندگی، در هنگام آشپزی، در صف نانوایی، مترو و … . بحث و محتوای یک پادکست میتواند از متن یک سخنرانی گرفته و تا یک محتوای صوتی کاملاً بداهه، ادامه یابد.
تولید محتوا برای پادکست به زمان و کار نیاز دارد اما ارزش آن را دارد که روی آن سرمایهگذاری کنید. بزرگترین دلیل تمرکز برای تولید قسمتهای جذاب یک پادکست، توانایی آنها در کمک به شما برای داشتن طرفداران وفادار به خود است. این شنوندگان هر هفته برای شنیدن محتوای صوتی شما با برنامه پخش شما هماهنگ میشوند و با گذاشتن نظرات مثبت و به اشتراکگذاری مطالب شما به دوستان خود، به موفقیت شما کمک میکنند.
اگر میخواهید شنوندگان متعهد داشته باشید باید محتوای جذابی برای پادکست خود ایجاد کنید. برای این منظور نکات زیر را در هنگام تولید محتوا برای پادکست خود در نظر بگیرید:
- درباره مواردی که به آنها علاقه دارید صحبت کنید
- روی مخاطب موردنظر خود تمرکز کنید
- داستانهای زیادی بگویید
- به مخاطبان خود کمک کنید تا گام بعدی را بردارند
- از شنوندگان خود سؤال بپرسید و پاسخ آنها را انتشار دهید
- روی موضوع خود تمرکز کنید و از مسیر اصلی آن منحرف نشوید
- از کارشناسان بینظیر برای بررسی محتوای خود کمک بگیرید
- یک مصاحبه صوتی راه بیندازید
- برای مصاحبه صوتی خود از افراد دارای دانش کافی با موضوع محتوای صوتی، استفاده کنید
- صدای شما باید عالی باشد
- به شنوندگان پادکست خود بگویید از کجا بیشتر میتوانند بیاموزند
- خودتان باشید
- رونوشت قسمتهای خود را ارسال کنید
عوامل مؤثر بر قیمت تولید پادکست
قبل از سفارش پادکست، شما احتمالاً میخواهید بدانید که تولید پادکست برای شما چه هزینهای خواهد داشت. هزینه تولید پادکست به تعداد کلمات و دقایق انجام کار وابسته است. در کل عوامل زیر بر قیمت تولید پادکست شما تأثیرگذار است:
- مدتزمان پادکست
- نوع موضوع پادکست
- حجم فایل
- کیفیت کار
اگر به دنبال تولید یک پادکست برای خود هستید و قصد دارید خودتان این کار را انجام دهید باید بدانید که هزینه راهاندازی پادکست شخصی شما بسته به اینکه شما از چه تجهیزاتی استفاده میکنید و در حال حاضر از چه تجهیزاتی برخوردار هستید و میزان حرفهای بودن پادکست شما، متغیر خواهد بود. اگر تجهیزات لازم را ندارید و تهیهی آنها برای شما هزینهبر خواهد بود بهتر است به شرکتهای تولیدکننده محتواهای صوتی مراجعه نمایید و سفارش محتوا دهید زیرا این کار از خرید تجهیزات بسته به پروژه شما بهصرفهتر خواهد بود.