یکی از اسرار بازاریابی محتوا این است که با محتوای خوب باید اطلاعات مفید و کاربردی به مشتری بدهید، اما هرگز به طور مستقیم به فروش نپردازید.
استراتژی محتوا یا Content Strategy نوعی استراتژی بازاریابی است. در این نوع استراتژی برای جذب بازدیدکنندگان جدید و حفظ مخاطبین قبلی از تولید و به اشتراک گذاری محتوا استفاده میشود. محتوای تولیدی میتواند اشکال و فرمتهای مختلفی به خود بگیرد. از جمله رایج ترین انواع فرمتهای محتوا عبارتند از: گزارش تحلیلی، ویدیو، صوت یا پادکست، کتابهای الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور العمل، پرسش و پاسخ، مقاله، تصاویر و غیره.
استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟
استراتژی بازاریابی محتوا طرحی است برای انتشار، نگهداری و توزیع محتوای ارزشمند و مرتبط برای مخاطبان هدف تعریف شده به منظور جذب، تعامل با مشتری، با هدف نهایی هدایت اقدام سودآور مشتری. تمام موارد بازاریابی محتوای شما، از جمله پستهای وبلاگ، مقالات سفید، مطالعات موردی، روابط عمومی، بازاریابی در شبکه های اجتماعی، بازاریابی درونی، PPC ،SEO و موارد دیگر باید با استراتژی بازاریابی محتوا هدایت شوند.
استراتژی بازاریابی محتوا یک استراتژی محتوا نیست
ریشه بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی است: استفاده از محتوا برای تعمیق روابط با مشتریان. از طرف دیگر، استراتژی محتوا به دنبال مدیریت محتوا به عنوان یک دارایی استراتژیک در کل سازمان است.
در اینجا درباره شیوه های استراتژی محتوا بیشتر بیاموزید.
یک استراتژی بازاریابی محتوای قوی به این سوالات پاسخ میدهد:
- محتوا برای کسب و کار شما باید به چه اهدافی برسد؟
- چگونه محتوا به این اهداف می رسد؟
- با محتوای خود چه مخاطبانی را هدف قرار داده اید؟
- از آنجا که مربوط به تجارت یا صنعت شما است ، بیشترین نیاز مخاطب شما چیست؟
- شرکت شما با چه ایده ها و پیام هایی از طریق محتوا ارتباط برقرار میکند؟
- هر چند وقت یک بار محتوا را به روز می کنید و در چه سیستم عامل هایی قرار می گیرید؟
- چه کسی در حال ایجاد محتوا است؟
- آیا محتوا در تیم های مختلف ظاهر و احساس یکسانی دارد؟
یک استراتژی بازاریابی محتوا چگونه بر نتیجه کار شما تأثیر میگذارد بنابراین همه اینها برای شما و تجارت شما به چه معناست؟ ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا نه تنها تیم شما را به سمت موفقیت سوق میدهد، بلکه میتواند تأثیر مثبتی در خط تولید شرکت شما داشته باشد.
در اینجا شش مزیت برتر وجود دارد که می توانید انتظار داشته باشید از استراتژی بازاریابی محتوا بدست آورید:
افزایش کارایی تیم
یک استراتژی خوب بازاریابی محتوا باید مشخص کند که چه مقدار محتوا باید تولید شود، در کجا باید منتشر شود و چه زمانی، به علاوه استراتژی ایجاد محتوای دستیابی به هدف. این بدان معناست که تیم شما یک برنامه دارد و لازم نیست از ابتدا در مورد هر محتوایی که ایجاد میکند شروع کند، بنابراین آنها میتوانند قطعات بازاریابی را سریعتر ایجاد کنند. ترافیک بیشتر رهبران بازاریابی محتوا 7.8 برابر بیشتر از افراد غیر رهبر، بازدید سایت را تجربه میکنند. راه تبدیل شدن به یک مثال بازاریابی محتوایی؟ مطالب جذاب و ارزشمندی که خوانندگان شما میخواهند بسازید. این محتوای هدفمند با بازاریابی محتوای تعریف شده شروع میشود استراتژی برای مشتریان خود مرجع شوید.
هر قطعه از محتوای ارزشمندی که ایجاد و به اشتراک میگذارید به ایجاد اعتبار شما به عنوان یک منبع مفید کمک میکند. وقتی این کار را به طور مداوم انجام میدهید، مشتریان (بالقوه و موجود) در صورت داشتن سوال یا آمادگی برای خرید، شروع به مشاوره با شما به عنوان یک مرجع می کنند. نکته اصلی این است که اطمینان حاصل کنید که شما واقعاً از نیازهای مشتری هدف خود و آنچه که کسب و کار شما برای رفع آنها فراهم میکند آگاه هستید – این نقطه شیرینی است که می توانید ارزش واقعی را ارائه دهید. بهترین راه برای درک نیازهای مشتری؟ درک آنها و ساختن آنها از طریق نقشه برداری همدلی، مال خودتان است.
رتبه بندی بهتر موتور جستجو به لطف محتوای متمرکز
ایجاد محتوای با کیفیت به طور خاص برای مخاطبان مورد نظر شما ، بازدید از سایت شما را افزایش میدهد که باعث بهبود اعتبار و ارتباط سایت شما میشود. اگر محتوای شما واقعاً ارزشمند است (اگر در یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد شود که آنچه مخاطبان شما را احتیاج دارند، ایجاد شود)، میتوانید به خود انگیزه دهید در رتبهبندی، که به رانندگی حتی بیشتر کمک میکند و در نهایت منجر به تولید بیشتر می شود.
افزایش آگاهی از برند و وفاداری مشتری با محتوای سازگار
ایجاد محتوای سازگار و ارزشمند به شما امکان میدهد روابط قوی تری با مخاطبان مورد نظر خود ایجاد کنید. وقتی مشتری به محتوای شما اعتماد میکند، به احتمال زیاد به برند شما وفادار میماند و به یک مدافع برند تبدیل می شود که محتوای شما را به اشتراک میگذارد. این می تواند به آگاهی و شناخت بیشتر منجر شود، که میتواند به شما در جذب مشتریان بالقوه کمک کند.
هدف گذاری دقیق تر و ردیابی
محتوای شما همچنین فقط به اندازه توانایی شما در اندازه گیری است. یک استراتژی بازاریابی محتوا اهداف محتوای شما را تعیین میکند تا بتوانید موثر بودن محتوا را ردیابی، اندازه گیری و ارزیابی کنید.
امروزه شاهد افزایش وسیع حجم تبلیغات هستیم. تا همین اواخر تبلیغات گسترده میتوانست برای شرکت یا کسب و کار مزیت رقابتی ایجاد نموده و منجر به افزایش سهم بازار شود. اما امروز بسیاری از کسب و کارها صرفا برای ماندن در رقابت تبلیغ میکنند. میتوان گفت، هنگامی که همه در حال تبلیغ هستند، شما نیز تبلیغ میکنید تا حداقل مشتریهای کنونی را حفظ کنید.
استراتژی بازاریابی محتوا باید جذاب باشد نه تهاجمی
به عادات جدید مردم توجه کنید. بازاریابی محتوا بر عکس تبلیغات هیچ وقت باعث ایجاد مزاحمت نمیشود، بلکه افراد را جذب میکند. همانطور که میدانیم، تبلیغات مرسوم با استفاده از روشهای تهاجمی و بمباران بازدیدکننده سعی میکند به فروش مستقیم بپردازد.
افزایش حجم تبلیغات باعث شده مردم توجه کمی به تبلیغات رایج داشته باشند.
در حال حاضر مشتریان نسبت به گذشته بیشتر به دنبال دریافت اطلاعات مفید راجع به محصولات و خدمات گوناگون هستند.مردم برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود در موتورهای جستجو به خصوص گوگل جستجو میکنند. هنوز هم یکی از با اهمیت ترین عوامل تصمیم خرید مشتریان، دیدگاه دیگران، به خصوص افراد مورد اعتماد آنها است.
در چنین شرایطی محتوای مفید وارد میدان میشود
اگر محتوای ارزشمند در وب سایتی که برای موتورهای جستجو بهینه شده قرار بگیرد، ترافیک بیشتری را جذب میکند. محتوای مفید اگر در شبکههای اجتماعی بازنشر شود، همانند تبلیغات دهان به دهان عمل میکند. بنابراین در دنیای دیجیتال امروز بازاریابی محتوا کلید موفقیت است. شایان ذکر است که بازاریابی محتوا در دراز مدت هزینه کمتری نسبت به تبلیغات سنتی داشته و تأثیرگذاری بیشتر و پایدارتری خواهد داشت.
سرانجام، یکی از اسرار بازاریابی محتوا را با شما در میان میگذارم. شما با محتوای خوب باید اطلاعات مفید و کاربردی به مشتری بدهید، اما هرگز به طور مستقیم به فروش نپردازید. محتوای شما باید به شکلی غیر مستقیم مشتری بالقوه را جذب نموده و موجب افزایش اعتماد و تصمیم او به خرید شود.