مقالات آموزشی

آشنایی با ترفند های بازاریابی محتوایی در یک نیچ مارکت

مفید بود؟

قبل از تدوین هر استراتژی بازاریابی محتوایی باید به این دو سؤال پاسخ داد:

  1. بازار خود را چگونه تعریف می‌کنید؟
  2. جمعیت هدف چه مشخصاتی دارد؟

بگذارید برای شما یک موضوع را روشن کنم؛ هرچقدر هم که سازمان تحت امر شما بزرگ باشد، بازهم قادر نخواهید  بود که تمام جامعه هدف را زیر چتر خود قرار دهید. بازاریابی محتوایی حکم می‌کند که اگر بازار خود را محدودتر کنید، بهتر می‌توانید پیامتان را به مشتریان مخابره کنید. به این روند بازاریابی گوشه‌ای در بازار می‌گویند که یک عامل کلیدی در خلق هرگونه کمپین بازاریابی مؤثر است.

طبق مطالعه جدیدی که شرکت Jivox بر مبنای استراتژی محتوایی انجام داده، یک آگهی دیجیتالی شخصی‌سازی‌شده سه برابر مشتری بیشتری نسبت به نمایش ساده یک آگاهی استاندارد جذب می­کند. میزان جذب مشتری بر اساس سه بخش اندازه‌گیری شد: نرخ تعداد کلیک روی آگهی، نرخ تعامل با آگهی و متوسط زمانی که صرف تماشای آگهی شده.

در بازاریابی گوشه‌ای هرچه پیام شما متمرکزتر باشد، بیشتر با مخاطبتان صحبت خواهید کرد. و هنگامی‌که مخاطب شما تفاوت را حس می‌کند، بیشتر احتمال دارد که به سمت شما متمایل شود.

در حالت آنلاین، راه‌های زیادی برای جذب نیچ مارکت خود دارید. این کار را می‌توانید از طریق تبلیغات بکنید. می‌توانید به شبکه‌های اجتماعی متوسل شوید. می‌توانید از محتوا – یکی از موفق‌ترین فرایندهای آنلاین – بهره‌برداری کنید.

برای اینکه شرکت شما از سایرین متمایز باشد، باید ارزش خود را به روشی جالب و جذاب عرضه کنید. هنگامی‌که شرکت‌ها تفکری جدید یا خلاقانه به کار می‌گیرند، مردم واکنش نشان می‌دهند.

  • مردم می‌خواهند مشکلاتشان حل شود.
  • مردم می‌خواهند سرگرم شوند.
  • مردم می‌خواهند یاد بگیرند.
  • مردم می‌خواهند مشارکت داشته باشند.

بله، عملکرد پایدار و باثبات برای هر شرکتی دشوار است. اما یک استراتژی بازاریابی محتوایی می‌تواند به شما در انجام همه این کارها و موارد دیگر کمک کند. و این کار را در سه مرحله آسان انجام می‌دهد:

آگاهی بخشی

در بازاریابی محتوای، محتوا به حل مشکل کمک می‌کند. محتوا به افراد در مورد موضوعات خاص آموزش می‌دهد. شما این کار را با ایجاد محتوایی که مشتریان فعلی و بالقوه در جستجوی آن هستند، انجام می‌دهید. هرچه خاص‌تر باشد، بهتر عمل می‌کند. این محتوا تخصص شما در مورد یک موضوع خاص را به نمایش می‌گذارد. این محتوا به برند شما اعتبار و آبرو می‌دهد.

ارزیابی راه‌حل‌ها

مصرف‌کنندگان همیشه به دنبال راه‌حل‌های شرطی‌اند؛ در اینجا جمله اول با اگر و جمله دوم با پس آغاز می‌شود؛ اگر مشکلی داشته باشم، پس چطور می‌توانید راه‌حل باشید؟ محتوای شما باعث آگاهی بخشی می‌شود تا بتوانید مشکل را حل کنید. محتوای شما افراد را به سمت مسیری سوق می‌دهد که شما را به‌عنوان ارائه‌دهنده راه‌حل ارزیابی کنند. شما می‌توانید این کار را به شیوه‌های مختلف انجام دهید، از گزارش‌های سالانه که مجانی تمام می‌شود تا مطالعات موردی که دال بر تخصص شما دارند.

تغییر و تحول

هنگامی‌که توانستید به مشتری بقبولانید که چه کسی هستید، با ایجاد یک روند آسان فروش را کامل می‌کنید. از انعقاد قرارداد برای تهیه یک نسخه نمایشی (دمو) تا درست کردن یک سبد خرید متناسب با کاربر، هرچه این روند ساده‌تر باشد، کمپین تبلیغاتی آنلاین شما موفق‌ترخواهد بود.

اینکه خوبِ، مگِ نه؟

از کجا شروع می­کنید؟

توسعه یک استراتژی بازاریابی محتوایی گوشه‌ای

مخاطب را تعریف کنید

در بازاریابی گوشه ای مهم نیست هدف شما یک نیچ یا چندین بخش مختلف است، هرچه درک بیشتری از مخاطب داشته باشید، دسترسی به آن‌ها آسان‌تر خواهد بود. برای نمونه فردی را در نظر بگیرید که به دنبال خرید یک آبگرم کن جدید است. مردی که از خود می‌پرسید چه چیزی باعث شده که آبگرم کن صدای مهیب از خود تولید می‌کند، اطلاعات را به شیوه‌های متفاوت از زنی که به دنبال یک آبگرم کن جدید و کارآمد برای خانه‌اش است، جستجو خواهد کرد.

یک آبگرم کن فروش معمولی ممکن است سرسری و خیلی ساده عمل کند: ما آبگرم کن می‌فروشیم. اما یک استراتژی بازاریابی محتوایی تضمین خواهد کرد که اطلاعات درست وجود دارد و آماده دستیابی به هر دو مشتری بالقوه است که در حال جستجو هستند.

ما آبگرم کن می‌فروشیم

تعجب نمی‌کنید که آن صدای مهیب به معنای آن است که وقت خرید یک آبگرم کن جدید است؟

حدس می‌زنید که مردم روی کدام جمله بیشتر کلیک می‌کنند؟

تا حد امکان مشتریان خود را با دقت تعریف کنید. اطلاعات دموگرافیک مانند سن، جنس، محل زندگی و وضعیت تأهل حائز اهمیت است. همچنین می‌توانید سؤالات و نگرانی‌هایی را که مخاطب هدف شما ممکن است داشته باشد، فهرست کنید. همچنین عادات خرج کردن آن‌ها، علایق آن‌ها و جایی را که برای مصرف محتوا می‌روند، تعریف کنید.

بفهمید که مخاطب شما در جستجوی چه چیزی است

برای اینکه محتوای شما مؤثر باشد، باید بدانید که مشتریان بالقوه شما چه چیزی را جستجو می‌کنند. با یک حدس و گمان ساده ره به‌جایی نمی‌برید. کلمات کلیدی مناسب شما را درجایی از نتایج موتور جستجو قرار می‌دهد که افراد بتوانند شما را پیدا کنند. اگر در مورد روند جستجوی مبتنی بر کلیدواژه اطلاع چندانی ندارید، بهتر است این کار را به یک متخصص واگذار کنید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا دامنه کاملی از واژه‌های احتمالی را که مشتری به دنبال آن‌ها است، کشف کنید.

ایجاد تقویم محتوایی

مانند هر استراتژی محتوایی دیگر که استفاده می‌کنید، ثبات رمز پیروزی شماست. کمی محتوا اینجا و کمی محتوا آنجا مشتری‌تان را دلسرد می‌کند. یک جدول زمانی برای هنگامی‌که محتوا تولید می‌شود و اینکه چطور منتشر می‌شود، تیم شما را در مسیر درست قرار می‌دهد. برای انجام این کار، بهتر است یک تقویم محتوایی ایجاد کنید که مشخص کند هرماه چقدر محتوا تولید می‌شود و تأثیر آن بر تقویم رسانه‌های اجتماعی شما چقدر است، بنابراین می‌دانید که چه زمانی محتوا برای ارسال و اشتراک‌گذاری در دسترس خواهد بود.

تولید محتوا

عنوان و کلمات کلیدی محتوا را تعریف می‌کنند. اما ایجاد جذابیت بیشتر در دنیای آنلاین بیش از نوشتن عنوان عالی کار می‌برد. آیا تاکنون پست یا مقاله‌ای را خوانده‌اید که باعث تعجب شما شود و بگویید….چی؟ همه تولیدکنندگان محتوا مثل هم نیستند. چراکه بازاریابی محتوایی بسیار باارزش است، بسیاری از شرکت‌ها میانبر می‌زنند و صرفاً به خاطر رتبه‌بندی موتورهای جستجو، محتوا تولید می‌کنند. و گرچه این ممکن است منجر به محبوب شدن شرکت در موتورهای جستجوگر شود، اما پس از کلیک کردن روی لینک مشخص می‌شود که خیلی هم شرکت معتبر و مطمئنی نیست. این محتوای باکیفیت است که پیروزی را به ارمغان می‌آورد.

توزیع

بله، محتوای شما باید مستقیماً روی سایت شما درج شود. اما ازآنجا به بعد باید به طرق مختلف به اشتراک گذاشته شود. مطالعات نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از مصرف‌کنندگان قبل از خرید، سه تا پنج بخش از محتوا را مطالعه می‌کنند. هرچه هزینه واژه موردنظر بالاتر باشد، محتویات بیشتری نیز مصرف می‌کند.

هرچه بیشتر آن را توزیع کنید، شانس بیشتری برای پیدا شدن خواهید داشت. می‌توانید از انواع تاکتیک‌ها استفاده کنید، ازجمله:

دهان‌به‌دهان – سایت‌های انتقادی خوب کار می‌کنند

اعلام عمومی – سایت‌های خبری می‌توانند به بخش شدن هر چه بیشتر واژه موردنظر کمک کنند

رسانه خریداری‌شده – هر کانالی که برای تبلیغ محتوای خود به آن پول پرداخت می‌کنید

رسانه‌های اجتماعی – و حساب کاربری که از آن برای انتشار محتوای خود استفاده می‌کنید

شما می‌توانید از ترکیبات مختلفی استفاده کنید، از بازاریابی ایمیلی تا چاپ خبرنامه. بی‌نهایت راه جلوی پای شماست.

اندازه‌گیری نتایج

می‌توانید محتوای خود را به‌صورت گسترده منتشر کنید، اما اگر نمی‌خواهید نتایج خود را ردیابی کنید، هرگز پی به بهترین روش‌ها برای کسب‌وکار خود نمی‌برید. ردیابی به شما می‌گوید که چه بسترهایی کار می‌کنند. این می‌تواند به صرف زمان و هزینه بیشتر روی مواردی که واقعاً نتیجه‌بخش‌اند، منجر شود. همچنین می‌فهمید که چقدر روی استراتژی محتوایی خود کار کنید و محتوای بیشتری برای بخش‌های خاصی از نیچ مارکت خود تولید کنید. ممکن است مشتریان سؤالاتی داشته باشند که قبلاً هرگز به آن‌ها فکر نکرده‌اید. و اگر به آن‌ها پاسخ دهید، احتمال پیدا شدن شرکت شما در موتورهای جستجو بیشتر است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.