استراتژی محتوا در عرصه بازاریابی به خصوص بازاریابی محتوا؛ به معنای تولید، انتشار و ادارهی محتوا است. در واقع در این سه مرحله باید بتوان به کمک استراتژی محتوا که همانند یک برنامه و نقشهی راه است؛ هدف خود را پیش ببرید و به نتیجه در کسب و کار خود برسید. استراتژی محتوا به کسب و کار های شما جهت و هدف میدهد؛ و از همه مهم تر میتوانید با استراتژی از سردرگمی در مسیر کسب و کار و تجارت های خود دور بمانید.
این روزها شاهد این مسئله هستیم که همه کسب و کارها و سازمان هایی که در فضای مجازی در حال فعالیت می باشند، به اهمیت تولید محتوا و ارزش محتوا پی برده اند و هر روز سعی می کنند با تولید محتواهای مناسب و با کیفیت مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کنند. در این اوضاع که همه سازمانها در حال تولید محتوا هستند و مخاطبین با حجم بسیار زیادی از محتوا رو به رو هستند، قطعا هیچ مجموعه ای بدون داشتن استراتژی محتوا، موفق نخواهد شد.
استراتژی محتوا چیست؟
منظور از استراتژی محتوا چیست؟ اگر بخواهیم به ساده ترین نوع ممکن استراتژی محتوا را برای شما تعریف کنیم. می توانیم بگوییم استراتژی محتوا، یعنی داشتن برنامه برای تولید محتوا و انتشار آن. حتما این سوال در ذهن شما پیش می آید که قطعا هر شخصی که شروع به تولید محتوا می کند، مسلما دارای هدف می باشد.
استراتژی محتوا یک مسئله بزرگتری می باشد که سران سازمان، یعنی مدیران و صاحبان مجموعه را هدف گرفته است. مسلما این اشخاص هستند که سیاست ها و هدف های سازمان را پایه ریزی و برنامه ریزی می کنند. بنابراین استراتژی محتوا می بایست بر اساس تصمیمات این افراد اتخاذ گردد.
در رابطه با استراتژی محتوا، نکاتی وجود دارد که شما با رعایت کردن آنها و سرلوحه قرار دادن آنها در فعالیت های تولید محتوای خود، قطعا به اهدافی که مد نظر شما و سازمان شما می باشد، دست پیدا خواهید کرد. با ما همراه باشید تا با این نکات آشنا شوید.
آیا به استراتژی محتوا در کسب و کار خود نیاز داریم؟
پاسخ این سوال مثبت است. طبق تحقیقات انجام شده در کسب و کار ها و بازاریابی های محتوا؛ تعیین استراتژی برای بازاریابی محتوا مانند یک نقشه راه بی نقص عمل میکند. امروزه استراتژی محتوا جزء مهمترین پایه های تجارت و بازاریابی است. در قلب یک مثال آسان و قابل فهم، اگر شما بازاریابی و کسب و کار خود را مانند یک پرنده در نظر بگیرید؛ استراتژی بال های آن پرنده است. پس نیاز شما به استراتژی محتوا، نیازی اساسی است.
استراتژی محتوا چه کاری انجام می دهد؟
استراتژی محتوا سبب می شود تا علایق و خواسته های تجاری شما شناسایی شود و همچنین طرح ها و روش هایی را ارائه می دهد تا خواسته های شما در قالب محتوا بر آورده شوند؛ و علاوه بر آن مخاطب را نیز به پاسخ نیازش برساند. استراتژی محتوا در کسب و کار شما تعیین می کند که برای موفقیت به کدام از عوامل زیر نیازمند هستید:
- دریافت هوش تجاری: استراتژی هوش تجاری را تعیین می کند؛ یعنی به کمک هوش تجاری قادر خواهید بود که نیازهای کسب و کار، مخاطبان هدف و نیازهای آنها، مسیر های صحیح از نادرست و روش های رونق و پیشرفت فعالیت های خود را تشخیص دهید.
- مدیریت و حسابرسی فرایند ها: در قدم اول بازاریابی به کمک محتوا باید مشخص شود که استراتژی که انتخاب شده است؛ آیا مشکلات تجاری که احتمالا پیش می آیند را حل می کند؟همین تفکر پیش از شروع کار، یعنی مدیریت کردن تجارت و کسب و کار شما که احتمال موفقیت شما تا پایان کار را بیشتر خواهد کرد.
- شناخت مخاطب: محتوا بدون خاطب ارزشی پیدا نخواهد کرد. این مخاطب است که به محتوا ها و بازاریابی های محتوایی شما ارزش می دهد. در واقع باید مخاطبی وجود داشته باشد؛ که محتوایی تولید شود. طبق اصل استراتژی محتوا، باید مخاطب هدف را بشناسید، او و نیازهایش را درک کنید و از او نظر سنجی کنید تا میزان تاثیر گذاری و موفقیت شما تعیین گردد.
طراحی ایده ویژه: ایده پردازی و خلق ایده های جدید در اصل استراتژی محتوا؛ یک نیاز اساسی برای موفقیت و گسترش بازاریابی محتوا محسوب می شود. با طرح و ایجاد ایده های جدید و خلاقانه در واقع به حل مشکلات احتمالی در کسب و کار خود کمک خواهید کرد.
چگونه استراتژی محتوا تولید و طراحی کنیم؟
می توان گفت استراتژی محتوا برای هر تجارت و کسب و کاری منحصر به فرد است. برای طراحی و خلق استراتژی محتوا نیاز دارید تا چند اصل مهم را بشناسید و در تجارت خودر بکار ببرید:
- شناخت هدف تجارت از طریق تولید محتوا یک امر ضروری به حساب می آید. شروع استراتژی محتوا با تعیین هدف است. پس اولین مرحله برای تولید استراتژی محتوا، انتخاب و شناخت هدف است.
- درک مخاطب و تسلط بر نیازهای او می تواند کمک بزرگی در راستا تحقق خواسته ای شما بکند؛ چرا بازاریابی محتوا بر پایه ی مخاطب رونق می گیرد.
- پروژه کاری شما نیاز دارد تا برای آن معیار هایی را تعریف کنید. معیار و اهداف پایه هایی برای بنای استراتژی محتوا نیز است.
پیشرفت بازاریابی محتوا با استراتژی محتوا:
تدوین استراتژی محتواشامل سه گام اساسی تعیین هدف، بررسی وضعیت تجاری و کسب و کار شما و تولید محتوا شگفت انگیز است.
- در گام اول یعنی تعیین هدف نیاز دارید تا اهداف اصلی و فرعی برای کار خود را بشناسید. اهداف اصلی مهمترین بخش در تجارت شما هستند و اهداف فرعی کار شما را تکمیل میکنند. اهداف اصلی شامل دستیابی به افزایش ترافیک و بازدید سایت محتوایی، افزایش فروش و درآمد، تبدیل مخاطب به مشتری دائمی، افزایش نرخ تبدیل و برجستگی برند تجاری شما هستند.
- در گام بعدی استراتژی محتوا، باید وضعیت چند بخش از کسب و کار خود را بررسی کنید؛ که این بخش ها نیز شامل بررسی وضعیت کلی شرکت تجاری و بازاریابی شما، وضعیت و محبوبیت محتوا های تولید شده از نظر شکست و یا موفقیت در میان مخاطبان و بررسی وضعیت میزان سود و فروش شما هستند.
محتوای شگفت انگیز از نظر استراتژی محتوا، یعنی آهنربای قوی ای که مخاطب را جذب می کند. توجه و اهمیت در تولید محتوای با کیفیت و با ارزش بسیاری از کاربران و مخاطبان را به سوی شما روانه می کنند. با حفظ مخاطبان و بها دادن به خواسته و نیازهای آنها، می توانید آنها را به مشتریان خود تبدیل کنید
استراتژی محتوا شامل چه بخش هایی است؟
- هدف گذاری: طبق عقیده ی بسیاری از بزرگان و سرشناسان بازاریابی محتوا؛ تعیین و مشخص کردن هدف از اصلی ترین بخش های استراتژی محتوا است. هدف های شما باید به سه دسته هدف های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تبدیل شوند. هدف های کوتاه مدت باید در ابتدای کار و شروع فعالیت شما باشد تا به برنامه های بعدی خود نظم دهید. هدف های میان مدت سبب می شود تا ثبات تجارت و کسب و کار خود را در بلند مدت افزایش دهید. هدف های بلند مدت در اوج کسب و کار و دقیقا در زمان به اوج رسیدن شما نمود پیدا می کند.
- در گام بعدی استراتژی محتوا، شما نیاز دارید تا برند و نام تجاری که برای بازاریابی و کسب و کار خود انتخاب کرده اید را توصیف کنید. این توصیف برند باید شامل توصیف هویت برند شما، ارزش های آن، چشم انداز های آینده و هدف آن برند باشد.
- در استراتژی محتوا یک اصل مهم تعریف شده است، و آن این است که مخاطب را به دست بگیرید؛ یعنی آن را جذب کنید، نیازهای آن را بشناسید و با کیفیت ترین محتوا را برای رفع نیاز ها و خواسته هایش ارائه دهید.
- بسیاری از برند ها و بازاریابان بزرگ محتوا تلاش می کنند تا رقبای خود را زیر نظر داشته باشند. باید در این راه یعنی بازاریابی محتوا رقبای خود، فعالیت های آنها، میزان موفقیت و شکست آنها و همچنین استراتژی محتوای آنها را تحلیل کنید.
- بر اساس اصل استراتژی محتوا باید نحوه توزیع و ارائه ی محتواهای خود را برای مخاطب تعیین کنید. شما باید محبوب ترین روش و مکان حضور مخاطب را بشناسید و محتوا های خود را در آن منتشر کنید. امروزه شبکه های اجتماعی و کانال هایی مانند تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، یوتیوب و … در نزد مخاطبان بسیار محبوبیت دارند.
- استراتژی محتوا کسب و کار شما باید دارای یک تقویم زمانی باشد. زمانبندی به شما کمک می کند تا دقیق تر پیش روید.
- یک استراتژی محتوا صحیح و کاربردی، دارای شاخص عملکرد ها است. بهتر است برای عملکرد ها و فعالیت های کسب و کاری خود شاخص هایی را تعیین کنید؛ و طبق یک برنامه زمانی به بررسی آنها بپردازید؛ تا عوامل صعود و سقوط و دیگر معیار های کاری خود را شناسایی کنید.
بررسی مزیت های استراتژی محتوا در بازاریابی محتوا:
در ابتدای بررسی مزیت های استراتژی محتوا در بازاریابی محتوا باید گفت؛ نداشتن استراتژی یعنی انجام کار ها و فعالیت های بیهوده تا انتهای مسیر تجارت شما. موفق ترین تولید کنندگان محتوا از استراتژی محتوا بهره می گیرند.
- زمان در کسب و کار های دیجیتال بسیار حائز اهمیت و حیاتی است. باید بدانید در بهترین و طلایی ترین زمان محتوای خود را منتشر کنید تا موفق شوید. به همین دلیل استراتژی محتوا زمان را برای شما ذخیره می کند و همچنین باعث عدم تلف شدن زمان های مهم و طلایی می شود.
- پی بردیم که استراتژی محتوا به کسب و کار و تجارت های آنلاین امروزه سمت و سو می دهد و آنها را از بیهودگی دور می کند. استراتژی یا همان برنامه راهبردی، تجارت شما را برای مخاطبان خود هدفمند می سازد.
- موفقیت شما با انتخاب استراتژی محتوا مناسب حتمی می شود.
- با استراتژی محتوا از رقیبان کاری خود پیشی میگیرید و جایگاه و رتبه ی خود در میان کاربران، مخاطبان، سایت ها و حتی در سطح جهانی ارتقا می دهید.
- استراتژی محتوا کمک می کند تا محتواهای تولید شده شما نم و یکپارچگی پیدا کنند و علاوه بر آن سبب منظم شدن ذهن و دیدگاه مخاطب نیز شود.
- رعایت اصول سئو در بازاریابی محتوا و تولید محتوا بسیار مهم است. از دیگر مزیت های استراتژی این است که سئو سایت تجاری و کسب و کار شما بهبود پیدا می کند.
- در دنیای عظیم و گسترده بازاریابی محتوا، محتواهای تولید شده نیاز دارند تا از کلمات کلیدی برخوردار شوند. کلمات کلیدی ارزش محتواهای شما را دوچندان می کنند؛ و محتواهای شما در گوگل و سایت ها در رده ی مقاله های برتر قرار خواهند گرفت. این اصل مهم نیاز دارد تا در تولید محتوا در بازاریابی، از استراتژی محتوا بهره بگیرید.
خوب است بخوانید: فرق بین بازاریابی محتوایی و استراتژی محتوا چیست و چرا به هر دو نیاز دارید
ارتباط استراتژی محتوا و سئو:
اگر بخواهیم در ابتدا و به صورت کلی ارتباط استراتژی محتوا و سئو را بیان کنیم، باید گفت که استراتژی و سئو با یکدیگر سبب میشوند؛ که تولید محتوا، رشد بازاریابی محتوا، عملکرد سایت تجاری شما و افزایش درآمد شما بهبود چشمگیری داشته باشد.
در بازاریابی محتوا ممکن است کار و فعالیت شما به صورت تیمی و یا فردی صورت بگیرد؛ به هر حال بکارگیری استراتژی محتوای توام با سئو نشانه ی ذکاوت و هوش تجاری بسیار بالای آن شخص و یا یک تیم قوی و حرفه ای است.
به صورت کلی باید بیان کرد که؛ استراتژی بر روی سئو تاثیر مثبت میگذارد؛ البته استراتژی محتوا صحیح و برنامه ریزی شده تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
توصیه میکنیم که مقاله نحوه تغییر استراتژی محتوا ، طبق الگوریتم های متغیر را نیز مطالعه کنید.
هدف از تولید محتوا
اولین نکته ای که در استراتژی محتوا شما می بایست به آن توجه داشته باشید، هدف از تولید محتوا می باشد. هیچ کاری وجود ندارد که بی هدف آغاز گردد و به سرانجام برسد. تولید محتوا نیز از این مسئله مستثنی نیست. هنگامی که شما قصد دارید استراتژی محتوا سازمان خود را اتخاذ کنید، در ابتدا می بایست با اهداف و سیاست های سازمان به خوبی آشنا گردید و در رابطه با آنها آگاهی پیدا کنید.
این مسئله از این جهت مهم می باشد که شما می بایست هدف از تولید محتوای سازمان را متوجه شوید. سازمان قصد دارد با تولید محتوا، چه مزایایی را به دست بیاورد. سازمان با تولید محتوا قصد دارد با چه نوع مخاطبانی رو به رو شود و هدف سازمان از جلب نظر مخاطبان چیست.
برای مثال هدف سازمان از تولید محتوا، معرفی خود سازمان و خدماتی که ارائه می دهد، باشد و یا اینکه سازمانی قصد دارد با استفاده از تولید محتوا، محصولات و خدمات خود را در فضای مجازی در دسترس مخاطبان قرار دهد و آنها را به مشتریان خود عرضه کند.
شما زمانی که از سیاست های سازمان در رابطه با تولید محتوا آگاه می شوید، می توانید بهترین استراتژی محتوا را برای سازمان پیاده کنید.
انتخاب روش های تولید محتوا
دومین نکته ای که در استراتژی محتوا، بعد از هدف گذاری مورد اهمیت پیدا می کند، انتخاب مدل مناسب محتوا برای تولید می باشد. زمانی که شما با سیاست ها و اهداف مجموعه در رابطه با تولید محتوا آشنا شدید، می بایست تصمیم گیری کنید که چه نوع از محتوا، می تواند شما را به هدف سازمان از تولید محتوا نزدیک کند. تولید محتوا روش های مختلفی دارد.
اگر شما به این نتیجه برسید که در راستای استراتژی محتوای سازمان، شما نیازمند تولید محتوا متنی هستید، می بایست با استفاده از نویسندگان و افرادی که در حوزه تولید محتوای متنی فعالیت می کنند. شروع به تولید محتوا برای سازمان کنید. در رابطه با تولید محتوای متنی نکته ای که می بایست به آن توجه داشته باشید، تولید محتواهایی استاندارد، با کیفیت و بر پایه سئو می باشد.
اگر سازمان شما برای محتوای خود نیاز به تصاویر و عکس داشته باشد، شما می بایست بهترین تصاویر و عکس ها را برای سازمان خود پدید آورید. فراموش نکنید یکی از ستون های اصلی استراتژی محتوا، تولید محتوای با کیفیت می باشد. بنابراین عکس های شما نیز می بایست از کیفیت بالایی برخوردار باشند.
بعضی از سازمان ها بر اساس اهدافی که دارند، تمایل به تولید محتوا ویدئویی در قالب فیلم، ویدئو، تیزر و … می نمایند. این سازمان ها به این نتیجه رسیده اند که برای پیشبرد اهداف خود در رابطه با تولید محتوا، می بایست تولید محتوا ویدئویی را در برنامه استراتژی محتوا خود بگنجانند.
استفاده از پلتفرم های گوناگون
یکی دیگر از مسائل مربوط به استراتژی محتوا، تعیین و انتخاب پلتفرم مناسب برای انتشار محتواهای تولید شده می باشد. این روزها بسیاری از سازمان ها راغب هستند که علاوه بر فعالیت در فضای مجازی در قالب سایت، در شبکه های اجتماعی نیز حضور داشته باشند.
بر اساس بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که افراد جامعه زمان بسیار زیادی را در شبکه های اجتماعی می گذرانند. به نحوی که امروزه شاهد هستیم هرکسی دارای گوشی تلفن همراه هوشمند می باشد، حتما در یکی از این شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام، واتس آپ و … حضور دارد.
همین شبکه های مجازی می توانند یکی از اصول استراتژی محتوای ما برای جذب مخاطب و معرفی کردن سازمان و محصولات آن به مخاطبین گردد. با استفاده از این شبکه های مجازی شما می توانید مخاطبین بسیار زیادی را تبدیل به مشتریان محصولات و خدمات سازمان خود کنید.
نکته آخری که در رابطه با استراتژی محتوا می بایست به آن توجه داشته باشید، زمان انتشار محتوا می باشد. وقتی که شما به عنوان یک استراتژیست، استراتژی محتوا برای سازمان خود را پایه ریزی می کنید. محتواهای با کیفیت و ارزش بالا برای سازمان خود تولید می کنید، می بایست با بررسی و تجزیه و تحلیل، بهترین زمان را برای انتشار محتواهای خود انتخاب کنید، تا محتوا شما به خوبی در اختیار مخاطبین قرار گیرد.
توجه به نظرات مشتریان و مخاطبین، استفاده از پیشنهادات و انتقادات مشتریان، می تواند استراتژی محتوا شما را به سمت و سویی هم راستای مخاطبین پیش ببرد. هدف نهایی شما از داشتن استراتژی محتوا، جذب مخاطب و استفاده از مخاطبین به عنوان مشتری برای سازمان می باشد. بنابراین به این افراد می بایست توجه اساسی داشت.