مقالات آموزشی

آشنایی با محتوا نویسی برای اخبار و ذکر نکاتی مهم در این عرصه

مفید بود؟

تمام اطلاعات را جمع آوری کرده اید، تمام گزارشات تکمیل شده  و با تمامی افرادی که درگیر این ماجرا بودند مصاحبه کردید، از جمله تمامی شاهدان عینی انفجار، مانند پلیس و ….الان وقت آن است که داستان را بنویسید و محتوا نویسی برای اخبار را آغاز کنید. در دفتر خود تمامی اطلاعات، تحقیقات و نقل قول ها را دارید.

همچنین ممکن است چندین نسخه از رسانه های دیگر نیز داشته باشید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که دست نگه دارید و فکر کنید. تا وقتی که یک برنامه مشخص تعیین نکرده اید دست به نوشتن نزنید. تمامی نوشته های خود را دوباره خوانده و مهم ترین بخش های اطلاعات و نقل قول ها را مشخص کنید. زیرا مسلما اطلاعات دفتر شما به ترتیب اهمیت نوشته نشده اند،

رپورتاژ آگهی

بنابراین شما باید تصمیم بگیرید که کدام اهمیت بیشتری داشته و کدام کمتر مهم است تا بتوانید سلسله مراتبی از اطلاعات تهیه کنید. و اینجاست که باید به خوانندگان خود فکر کنید. نه به چیز هایی که برای شما جالب است، بلکه باید مطالبی باشند که مورد علاقه آنهاست، چون این دو ممکن است با هم یکی نباشند و دراینجا فهم عمیق از احساسات و علایق مردم بسیار مهم میباشد. همان طور که به صفحه خالی که میخواهید در آن بنویسید نگاه میکنید، خواننده را هم تصور کنید. این مورد یکی از نکات تهیه متن خبری مهم محسوب می شود.

محتوا نویسی برای اخبار به صورت اختصاصی

البته که این موضوع محتوا نویسی برای اخبار، به انتشاراتی هم که قرار است برایش بنویسید بستگی دارد. اگر در یک نشریه تخصصی یا در یک بخش تخصصی  برای یک روزنامه می نویسید، می توانید اطلاعات بیشتری ارائه کنید. برای مثال یک گزارش درباره ورزش کریکت میتواند تنها شامل اطلاعات و قوانین کریکت باشد و مثلا یک مقاله در مجله اتوموبیل، میتواند اطلاعاتی درباره یک سوپرماشین به خواننده بدهد.

هزینه رپورتاژ آگهی

اما برخی از نشریات تخصصی برای آموزش بیشتر تلاش میکنند.مجله کامپیوتر مثال خوبی است.درکنار لحاظ کردن علاقه مخاطب، باید بتوان نحوه کار با یک نرم افزار مخصوص را نیز ارائه کرد.بنابراین سعی کنید اهداف انتشاراتی که برایش مینویسید را بدانید و اگر هم یک فریلنسر هستید، اهداف فروش خوب را باید بشناسید و بیشتر به نکات تهیه متن خبری توجه کنید.

نکاتی مهم در تهیه متن خبری

بخش بازاری که روزنامه درآن قرار دارد نیز به محتوا نویسی برای اخبار مرتبط است. جملات و پاراگراف های طولانی تر و بعضی اوقات حتی  کلمات طولانی تر را میتوان در روزنامه های جدی تری که تعداد نسبتاً کمی نسخه از آنها با تعداد تیراژ 10 برابر بیشتر فروش می یابد یافت. برای مثال میتوان تصور کرد که خوانندگان روزنامه (گاردین) تحصیلات بالاتری نسبت به خوانندگان روزنامه (سان) دارند. اما به عنوان یک نویسنده هیچگاه دایره لغات خود را در نوشته هایتان به رخ نکشید این یکی از نکات تهیه متن خبری به شدت مهم است.

هرگاه که مینویسید، کلمه کمتر شناخته شده را استفاده نکنید. همیشه متنی که کلمات زیاد ولی آشنا و آسان دارد بهتر از متنی با کلمات گنگ و طولانی است. هیچکس با کلماتی که متوجه نشده و یا در مکالمات روزمره استفاده نمیکند تحت تاثیر قرار نمیگیرد. این کار میتواند منجر به توهین به مخاطب شود و درنهایت باعث میشود که خوانندگان دیگر علاقه ای به خواندن روزنامه نداشته باشند و ادامه مطلب را رها کرده و نوشته های شما ناتمام باقی خواهند ماند. نوشتن خود خواهانه ،هیچکس به غیر از خود نویسنده را خوشحال نمیکند.

نوشتن مطالب عالی در روزنامه های مشهور کار بسیار سختی است . مطالب باید به راحتی قابل درک و خواندن باشد تا باعث شود مخاطب ادامه متن را بخواند. فضا ، همیشه مهم ترین و گرانبها ترین محصول یک روزنامه است. جملات و کلمات طولانی،فضای بیشتری اشغال میکنند.
استفن کینگ، کسی که رمان های بسیاری منتشر کرده است، در یکی از کتابهایش، پیامی مشابه برایمان ترسیم کرده است: یکی از بدترین کارهایی که میتوانید هنگام نوشتن انجام دهید پر کردن آن از کلمات سخت و طولانی  است. هیچگاه از به کار بردن کلمات کوتاه خجالت نکشید. این کار مانند این است که برتن یک حیوان خانگی لباس شب بپوشانید، با این کار هم حیوان شما احساس خجالت میکند و هم کسی که این کار را کرده است.

بنابراین مهمترین پیام در روزنامه نگاری، این است که: همه چیز را ساده بگیرید! هارولد اوانز، یکی از بزرگترین و مشهور ترین  ویراستاران و خبرنگاران، که کتاب های بسیاری درباره مبحث روزنامه نگاری منتشر کرده است به طور خلاصه میگوید: تنها جمع آوری اخبار کافی نیست، بلکه باید بتوانیم آنها را درجای درست خود قرار دهیم. معنای آن باید در عین اختصار، بدون اشتباه هم باشد. زیرا نه تنها خوانندگان وقت ندارند، بلکه روزنامه هم نمیتواند فضای زیادی در اختیار شما قرار دهد. این نکته الزامات خاصی می طلبد.

برای جلوگیری از بی حوصلگی و عدم درک خوانندگان، ویراستار باید راه روش هاش تولید محتوای خوب را بداند و به گونه ای خاص و مختصر طراحی کند. تک تک کلمات  باید توسط یک خواننده عادی فهمیده شود، همه ی جملات باید در یک نگاه واضح و شفاف منظور خود را بیان کنند و تمام داستان ها باید چیزی درباره خود مردم داشته باشند. همیشه باید در آنها ارتباطی با زندگی روزمره مردم وجود داشته باشد و نباید چیز انتزاعی در آن باشد. حتما به این مورد در محتوا نویسی برای اخبار دقت کنید.

تولید محتوا سئو شده

در زیر نکات تهیه متن خبری و ترغیب خواننده به ادامه خواندن آورده شده است. به طور خاص به مبحث نوشتن در اخبار میپردازد، اما این نکات میتوانند در دیگر جنبه های روزنامه نگاری نیز مورد استفاده قرار گیرند. حتما باید به نحوه نوشتن مقدمه متن خبری دقت کنید

نحوه نوشتن مقدمه متن خبری

همیشه اولین پاراگراف در محتوا نویسی برای اخبار، تازه آغاز داستان میباشد. نحوه نوشتن مقدمه متن خبری در اخبار به شیوه سنتی، که هنوز هم رایج است، دارای دو هدف مرتبط به هم میباشد: یکی اینکه به سرعت خواننده را درگیر موضوع کرده و دیگری آنکه بتواند مطلب را به صورت مختصر و مفید ارائه نماید. این ساختار به هرم وارونه معروف است که قدمت آن به زمان استفاده از فلز داغ برمیگردد، جایی که کلمات در مسیر خود به سمت کاغذ، از لوله هایی سربی میگذشتند.

هزینه تولید محتوا متنی

اخبار همیشه باید کوتاه شوند، چون خبرنگاران آنها را خیلی طولانی می نویسند و این نظریه وجود دارد که  میتوان قسمتی از متن را در آخرین مرحله حذف کرد و از نکات تهیه متن خبری دیگر اینجاست که اگر مقدمه، تنها پاراگراف متن باشد و بقیه قسمت ها را حذف کنیم، باز هم باید با معنی و مفهوم باشد.

در نحوه نوشتن مقدمه متن خبری، یک مقدمه ی خوب به قضاوت و قاطعیت شما بستگی دارد. مقدمه مشخص میکند که چرا این داستان منتشر شده است و کدام بخش جدیدتر، جالب تر، مهمتر و جالب توجه ترین بخش داستان میباشد. مقدمه قرار نیست خلاصه ای از تمامی اتفاقات مطلب باشد، بلکه باید حداکثر دو الی سه حقیقت ( در بعضی موارد شاید یکی هم کافی باشد) درباره داستان ارائه کند.

برای نمونه در یک روزنامه مصور و محبوب، میتواند تنها شامل یک جمله و تقریبا 25 کلمه باشد. یک مقدمه ی بد، مفهوم کلی درباره موضوع اصلی ارائه نمیدهد و چندین فکر و ایده متفاوت را در برمیگیرد. از طرفی بهترین مقدمه به شما انگیزه ای برای خواندن ادامه مطلب میدهد، اما یک مقدمه بد اینطور نیست.
نکته دیگر در محتوا نویسی برای اخبار، همان طور که (تونی هرکوپ) در کتاب خود میگوید: (مقدمه، یک بخش حیاتی محسوب میشود، چون ضرباهنگ ادامه مطلب به آن بستگی دارد. یک مقدمه ی بی ارزش و غیر حساب شده، میتواند خواننده را گیج، سردرگم و بی حوصله کند، درصورتی که یک مقدمه ی عالی، باعث شور و اشتیاق بیشتر خواننده برای خواندن ادامه مطلب خواهد شد.

 

ادامه ی داستان 

بعد از اینکه یک مقدمه ی خوب نوشتید، دومین پاراگراف شما مهمترین بخش خواهد بود و به همین ترتیب پاراگراف بعدی و بعدی مهمترین بخش خواهند بود. در محتوا نویسی برای اخبار این نکته بسیار مهم است . علاقه ی مخاطب، باید حتما تا آخر متن حفظ شود و همیشه انگیزه خواندن را داشته باشد.

در حال حاضر شما ساختار متن  خود را به شکل سلسله مراتب اطلاعات برنامه ریزی کرده اید. بعد از مقدمه باید با اضافه کردن اطلاعات و جزییات جدید و همچنین آوردن نقل قول ها، مطلب را جذاب تر کنید، که درنهایت همه ی اینها باعث روانتر و یکپارچه تر شدن داستان میشوند.در اخبار ،هدف تمامی داستان ها ارائه اطلاعات است، و در این موضوع هیچ چیز بدتر از آن نیست که خواننده بعد از اتمام و خواندن آن، هنوز سوالاتی در ذهنش باقی بماند.

به دانشجویان خبرنگاری، پنج سوال با (چه) آموزش داده میشود: چه کسی؟ چه؟  چه مکانی؟چه زمانی و چرا؟ این موارد ابزار خوبی هستند تا بتوانید با آنها همه چیز را بررسی کنید، البته لزوما نباید همه ی آنها در یک متن کاربرد داشته باشند.
از دیگر نکات تهیه متن خبری در محتوا نویسی برای اخبار این است که  همیشه هنگام نوشتن متن، اینکه خود را به جای خواننده قرار دهیم و به عنوان نویسنده مطلب به آن نگاه نکنیم سخت به نظر میرسد.

اما این کار را انجام دهید و سعی کنید در حین نوشتن، سوالاتی که فکر میکنید خواننده به آنها برخواهد خورد را مشخص کنید. همواره مشکلی بابت میزان اطلاعاتی که میخواهید وارد متن کنید وجود دارد، مخصوصا برای مطالبی که به صورت قسمتی و هر هفته باید نوشته شوند. چون شما نمیتواند برای هر متن، دوباره برای کسانی که تازه شروع به خواندن داستان کرده اند از اول ماجرا شروع کنید، بلکه تنها باید با یک سری اطلاعات، تنها سعی کنید که متن برای آن دسته از افراد بی معنی و نامفهوم نباشد.

از جملات معلوم به جای مجهول استفاده کنید

در محتوا نویسی برای اخبار  همیشه سعی کنید در جملات خود در اخبار از ساختار معلوم، مخصوصا در مقدمه ها، استفاده کنید. اینگونه جملات سریعتر و واضح تر بوده، همچنین از تعداد کلمات کمتری استفاده میکنند: ( شب گذشته آرسنال از منچستر یونایتد شکست خورد …. به جای آن میتوانید از : منچستر یونایتد آرسنال را شکست داد. و حتی اگر برای روزنامه ای لندنی مینویسید: آرسنال از منچستر یونایتد باخت نیز میتواند گزینه مناسبی باشد.

از جملات مثبت استفاده کنید، حتی اگر خود خبر منفی است

مثلا به جای: (دولت تصمیم گرفت که پاییز امسال، برنامه ای برای افزایش مالیات سوخت ندارد.) میتوانید از جمله: (دولت طرح های افزایش مالیات سوخت را در پاییز امسال کنار گذاشت. ) استفاده کنید.

نقل قول ها 

در محتوا نویسی برای اخبار،  نقل قول های طولانی و بلند، روند داستان را کند و متوقف میکنند، به خصوص اگر از طرف سیاستمداران و مخصوصا سیاستمداران محلی باشد، بیشتر خسته کننده خواهد شد. نقل قول های کوتاه، مستقیما سرعت داستان را تغییر میدهند و به متن رنگ و شخصیت میبخشند و تجربه شخصی افراد را نشان داده و از طرفی بهتر میتوان به وسیله آن واقعیت ها  را نشان داد.

خبرنگاران، سخنرانی ها و گزارشات را خلاصه میکنند تا بتوانند بر روی بخش های مهم آن تمرکز کنند تا برای مخاطبین قابل فهم تر و کوتاه تر باشد. مهارت خلاصه سازی، مانند مهارت استفاده از نقل قول های غیر مستقیم بسیار حیاتی است. اما یک نقل قول، میتواند مسیر یک گزارش را عوض کرده و به آن احساس و اشتیاق تزریق کند و به سوالاتی مثل: چگونه بود؟ چه حسی داشتی؟ بعد میخواهی چه کاری انجام دهی؟ درواقع چه اتفاقی افتاد؟ پاسخ دهد.

معمولا خبرنگاران در هنگام حادثه آنجا حضور ندارند و بعد از وقوع آن تنها به جمع آوری اطلاعات می پردازند. نقل قول مستقیم، واقعیت را بیان میکند و گاهی اوقات که کلمات به کار رفته و یا خود داستان بسیار حیاتی و مهم هستند، حتما باید به شکل درست و صحیح به کار برود.
هرگز از کلمه ای به جز ( گفت)، برای نسبت دادن نقل قولی به شخصی استفاده نکنید. ( تایید کرد، نظر داد، توضیح داد، درمیان آورد، ادعا کرد، اعلام کرد) همگی مترادف های نخ نما و کهنه ای هستند که هیچکاری برای کمک به جریان داستان نمیکنند. وقتی مردم حرف میزنند، آنها چیزی (میگویند)، پس باید از فعل (گفتن) استفاده کرد. در برخی موارد خاص نیز ممکن است با توجه به داستان، از افعالی مثل داد زدن و فریاد کشیدن هم استفاده شود که در این صورت این قانون نقض خواهد شد.

رسمی 

همیشه باید از زبانی که مدیران بانک و افسران شورا در نامه هایشان استفاده کرده و نحوه ای که پلیس ها در دادگاه برای شهادت دادن به کار میبرند ، خودداری کرد. مردم خواندن این نوع متون را ادامه نخواهند داد: ( آنها راه میروند. پلیس آنها را دستگیر نمی کند. پلیس آنها را متوقف کرده و دستگیر یا بازداشت میکند.
در ادامه مبحث محتوا نویسی برای اخبار ، جورج اورول، در مقاله خود به نام سیاست و زبان انگلیسی، یک قطعه از انجیل را، به شکل رسمی و مکاتبه ای برمیگرداند تا بتواند مفهوم آن را به مخاطب برساند.
متن اصلی: من بازگشتم و در زیر خورشید دیدم که این مسابقه سریع نیست، نبردی برای نیرومندان وجود ندارد و هنوز نانی برای خردمندان نیست و هنوز دانش ، ثروت مردان نیست و مهارت مورد پسند مردان نیست. اما زمان و شانس برای همه ی آنها اتفاق می افتد.
متن اورول: بررسی ظاهری  پدیده های معاصر این نتیجه را نشان می دهد که موفقیت یا شکست در فعالیت های رقابتی هیچ تناسبی با ظرفیت ذاتی ندارد، اما یک عنصر قابل توجه از موارد غیرقابل پیش بینی باید به طور مداوم در نظر گرفته شود.

صفت ها 

( کیت واترهوس)، ستون نویس پیشکسوت دیلی میل و دیلی میرور، کتابی درباره ی خبرنگاری به نام (سبک روزنامه) منتشر کرده است . البته این کتاب، اقتباسی از کتاب ( سبک میرور ) می باشد. در این کتاب او درباره ی خطر صفت ها اخطار داده است: صفت ها ، نباید در روزنامه ها به کار بروند، مگر اینکه حرفی برای گفتن داشته باشند. یک صفت نباید سوالی در ذهن خواننده به وجود آورد، بلکه باید به آنها پاسخ دهد. مثلا صفت (بلند)، این سوال را در ذهن مخاطب به وجود می آورد که چقدر بلند؟ یا: سلیقه ی گرانقیمت او به سمت ماشین های سریع سوق پیدا کرد و به سادگی به اتوموبیل های سریع، مارک و با ظرفیت موتور بالا علاقه مند شد.
این تست باید در تمامی متون خبرنگاری انجام شود . اگر صفات اطلاعاتی به موارد گفته شده اضافه کنند، می توانند باقی بمانند، اگر نه، باید آنها را حذف کنید. نویسندگان بسیاری باور دارند که صفات، به نوشته رنگ و سبک خاصی میبخشند. صفات مبهم یا خیلی کلی، چیزی به متن اضافه نمی کنند. از کلمات خاص ( قرمز ، آبی ، …) استفاده کنید، نه کلمات کلی ( رنگ های روشن ، …) .

 اصطلاحات، اختصارات، کلمات اختصاری و عبارات خارجی کاملاً آشنا 

همه ما که در سازمان ها، مشاغل مختلف و صنایع خاص  کار می کنیم توسط اصطلاحات خاصی احاطه شده ایم. ما اینگونه لغات اختصار یافته را استفاده می کنیم تا بتوانیم به ارتباط خود با دیگران سرعت ببخشیم، چون می توانیم معنا و مفهوم آنرا منتقل کنیم، اما خواسته یا ناخواسته ، با این کار، مانند یک سپر محافظتی، افرادی که معنای این اصطلاحات را نمی دانند از دایره خود خارج می کنیم. این کار دقیقا همین تاثیر را در روزنامه ها دارد.

بعضی افراد معنای اصطلاحات را می فهمند، اما بعضی دیگر خیر. هرچیزی که خواننده نتواند متوجه شود، باعث میشود که متن را رها کرده و به نوعی برابر آن مطلب موضع بگیرد و دیگر علاقه ای به ادامه ی خواندن نداشته باشد. پزشکی، علمی و اقتصادی دقیقا از این نوع مطالب هستند. یا از آنها دوری کرده و یا کامل و واضح در متن توضیح دهید. نسبت قیمت، درآمد و مسائل تخصصی سرمایه گذاری، برای خواننده عمومی هیچ معنایی ندارند. این اتفاق برای کلمات مخفف و اختصارات هم می افتد.شاید برخی افراد بدانند ( ناتو ) مخفف چه کلمه هایی است، اما تعداد کمتری این موضوع را درباره کلمه ( توک ) می دانند.

بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا

بعضی از این کلمات بسیار اختصاصی بوده و حتما باید در متن توضیح داده شوند ، وگرنه خواننده های بیشتری از دست خواهند رفت. این کار ، مشابه کاری است که کلمات طولانی و گنگ با خواننده انجام می دهند. چون همیشه یک کلمه ی کوتاه تر و ساده تر برای به کار بردن وجود دارد. کلمات بسیار قدیمی و یا کلماتی که به طور کامل از زبانی دیگر وارد شده اند، برای کسانی که هیچ آشنایی با آنها ندارند، بسیار کسل کننده خواهند بود و گاهی اوقات این کار، خودنمایی نویسنده را نشان می دهد، که این اتفاق هرگز نباید در محتوا نویسی برای اخبار اتفاق بیفتد.

 

جناس و کلیشه ها 

نویسندگان تیترهای روزنامه ها، علاقه ی زیادی به استفاده از اصطلاحات و کلیشه های دهه ی 60 دارند، اما بیشتر اوقات ویراستاران باید از این کار جلوگیری کنند. این موارد حتی کمتر قابل کپی برداری هستند، به طوری که فقط خوانندگان بالای 55 سال متوجه این اصطلاحات خواهند شد. بدترین خطر ها، در استفاده ازکنایه و جناس اتفاق می افتد. مانند این مورد: گروه ( کینگز بریج سیلور )، با سرانه ی تقریبی 52000 پوند، مورد توجه رئیس های لاتاری ملی قرار گرفته است.

آپاستروف 

کلمات چاپی، بیشتر از هر معلم دیگری به آپاستروف کمک کرده اند. با توجه به سرعت تولید روزنامه ها ومجلات، بسیار عجیب است که تعداد کمی از اشتباهات در املا یا علائم نگارشی به وجود می آیند، این کار ادای احترامی است به کسانی که نسخه را برای چاپ آماده می کنند. از تبلیغات گرفته تا حتی سبزی فروشی ها، ما همواره در حال بمباران شدن با اشتباهات در علائم نگارشی هستیم. گرچه بیشتر اوقات، تمامی کلمات قبل از چاپ درست به نظر می رسند، اما ممکن است مشکلاتی بعد از اینکه انتشار یافتند به وجود بیاید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.