تولید محتوا
یک موضوع همواره جاری، با افراد فعال در این حوزه است. سوال بسیاری از بازاریابان جدید این است: چه موضوعاتی را باید پوشش دهیم؟ چگونه مردم را به سمت آن هدایت کنیم؟ در حالی که به نظر میرسد برای تازه واردها راحتتر است؛ که این واقعیت را بپذیرند که به محتوای وب سایتهای خود نیاز دارند. این سوال که چه نوع محتوا و چه موضوعاتی را باید پوشش دهیم، چیزی است که بارها و بارها اتفاق میافتد. تولید محتوا سئو شده راه جدیدی برای بازاریابی نیست اما جنبههای مختلف موجود در آن همواره تازه و جدی هستند. و در نهایت هدف این است که توجه موتورهای جستجو را به وب سایت خود جلب کنید.
یکی از مشکلات بزرگ در تولید محتوا این است؛ که مردم شروع به فکر کردن در رابطه با این سوال می کنند: کدام موضوعات به بهترین شکل ممکن، به چیزی که ما می خواهیم دریافت کنیم مربوط می شود؟ این سوال اساسا نقطه شروع اشتباهی عادی و بسیار محدود کننده است! سوال ابتدایی شما برای تولید محتوا باید این باشد: کدام محتوا و کدام موضوعات، نوع مخاطبی را که میخواهیم در وبسایت خود ببینیم را، جذب می کند؟
بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا
چرا ایجاد و تولید محتوا باید بر روی مخاطبین تمرکز داشته باشد؟
اول اینکه، شما برای یک مخاطب مینویسید. اگر تولید محتوا برای محصول تان مناسب باشد؛ اما برای مخاطب نهایی بیارزش باشد، تلاش تان بینتیجه خواهد ماند. و در پیدا کردن مخاطبان جدید برای هدایت نمودن آنان به سایت خود و محصول تان شکست خواهید خورد.
افرادی که به محتوای شما علاقه ندارند، به سایت تان مراجعه نخواهند کرد. این موضوع طبیعی است. اگر نمیتوانید کاربران را به سایت خود وارد کنید، میتوانید بهترین محصول دنیا را در اختیار داشته باشید؛ اما هیچکس آن را نه تنها نمی خرد، بلکه نمی تواند به خوبی بشناسد.
دوم اینکه تولید محتوا بسیار نزدیک به محصول تان، مثل این است که موضوعات خود را تا حد زیادی محدود کنید. بعد از یک زمان نسبتا کوتاه، شما از ایده های محتوایی خارج میشوید. ( یا شبیه سابقه قدیمی، با یک نقص همراه می شوید ).
سوم پوشش دادن یک موضوع در یک مورد خاص، بسیار خسته کننده خواهد بود. نه تنها برای مخاطب بلکه برای خودتان هم روند تولید محتوا بسیار کند پیش خواهد رفت. پس سعی کنید برای تولید محتوا مخاطب محور خویش همیشه تازگی موضوعات را مد نظر قرار دهید.
برای تولید محتوا همواره با مخاطبین خود شروع کنید
اولین قدم به سمت موفقیت در بازاریابی سئو و تولید محتوا، جذب مخاطب است. که با گروه هدف شما مطابقت دارد. اگر وظایف خود را انجام دادید و گروه هدف خود را آنالیز کردید، باید بتوانید فورا با چندین موضوع که به آنها علاقه دارید؛ و یا در حال حاضر در موردشان صحبت میکنید، نظر کاربران را جلب نمایید.
اگر هنوز هیچ اطلاعی از این موضوع نداشته باشید که مخاطبین شما به چه چیزی علاقهمند هستند: نگاهی به وبلاگ های رقیب و موضوعات داغ در فضا مجازی بیندازید. آن ها بهترین منابع برای ایده های موضوعی برای مخاطب نهایی شما در تولید محتوا هستند. و به عنوان یک اثر جانبی، احساس بهتری نسبت به نحوه تولید محتوا خوب و سرگرمکننده خویش به دست خواهید آورد.
بسیاری از بازاریابان در ابتدا برای آوردن محصولات عالی خود داخل تولید محتوا تمرکز میکنند. اما این موضوع همواره درست از آب در نمی آید و باید نظر مخاطب را در اولویت قرار داد. سپس در جهت راهنمایی هر چه بهتر مخاطب به وبسایت تلاش نمود.
اکثر کسب و کارها و برندها از قبل بر اساس مشتریان فعلی، بازدیدکنندگان وب سایت و دنبال کنندگان رسانه های اجتماعی، مخاطبان هدف خود را می شناسند. در چنین مواردی، درک رفتاری بیشتر از افرادی که میخواهید به آنها دسترسی پیدا کنید، تمرین خوبی است. مشخص کنید که آنها به چه چیزی اهمیت می دهند، چگونه و چرا به وب سایت شما آمده اند، و نوع محتوا و موضوعی که بیشترین جستجو را دریافت می کند، چیست.
علاوه بر انواع محتوا و موضوعاتی که مشتریان ترجیح می دهند، به سبک و زبانی که در سراسر محتوا استفاده می شود، از جمله انواع تصاویر، گرافیک ها و ویدئوها توجه کنید. آیا آنها پستهای وبلاگ پر اطلاعاتی را میخوانند که در اصطلاح صنعتی سنگین هستند؟ یا در حال تماشای ویدیوهای کوتاه و معمولی هستند که یک نمای کلی از ایده ها و مفاهیم خاص ارائه می دهد؟ به دنبال الگوهایی باشید که می توانند به شما کمک کنند تا مخاطبان هدف خود را مشخص کنید و برای آزمایش آنها در استراتژی خود برنامه ریزی کنید.
اگر به ایدههای بیشتری نیاز دارید، میتوانید در واقع از موتورهای جستجو برای منبع بینش در مورد مخاطبان هدف خود و کلمات کلیدی که آنها جستجو میکنند استفاده کنید. یکی از سادهترین مکانها برای شروع، استفاده از Google برای درک الگوها و روندها بر اساس جستجوهای محبوب مورد علاقه است. در مرحله بعد، محتوای نشان داده شده در صفحه اول نتایج جستجو را بررسی کنید. اگر چندین آگهی پولی میبینید، ممکن است نمایانگر یک چشمانداز جستجوی بسیار رقابتی باشد. در موارد دیگر، محتوای ارگانیک بیشتری را مشاهده خواهید کرد که برای ارائه اطلاعات، ایدهها، کسبوکارهای محلی یا سایر اشکال ارزش طراحی شده است.
به عنوان مثال، هنگامی که عبارت «آبگوشت استخوان چیست» را می شنوید، ممکن است فرض کنید که کاربر به دنبال تعریفی است. با این حال، نتایج جستجو برای آن پرس و جو محتوای مربوط به دستور العمل های آبگوشت استخوان، مزایای سلامتی، ملاحظات رژیم غذایی، انواع و موارد استفاده را نشان می دهد. بنابراین اگر میخواهیم رتبه خوبی برای این عبارت جستجو کسب کنیم، باید محتوای خود را متنوع کنیم و در مورد آبگوشت استخوان بحث کنیم تا به برجستهتر شدن و رتبه بهتر در بین سایتهای رقیب کمک کنیم.
اما عملکرد خوب سئو برای جذب مخاطب بیشتر در تولید محتوا چیست؟
عملکرد خوب سئو (SEO) به این معنی است؛ که وب سایت شما به خوبی در جایگاه و بازار هدف، قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر، زمانی که فردی به دنبال اطلاعات در صنعت خود میگردد، وب سایت شما در اولین صفحه گوگل ظاهر شود. سئو به موتورهای جستجو در مورد آنچه که سایت شما درباره آن تولید محتوا می کند، توضیح می دهد. سئو عمدتا درباره تمام مطالبی است؛ که در وب سایت تان وجود دارد.
این صفحاتی است که میخواهید ایجاد کنید، و موضوعات مخاطب محور وبلاگ خود و تصاویری که برای پشتیبانی از کلمات کلیدی خود استفاده میکنید، را داخل آن قرار می دهید. لازم به ذکر است که المانهای تکنیکی و طراحی وجود دارند؛ که در تصویر بزرگتر نیز تغذیه میشوند، اما استراتژی محتوای شما بخش اصلی استراتژی سئو است.
سئو در تولید محتوا تا حدودی برای صاحبین کسب و وکارهای کوچک و همه افراد درگیر با تکنولوژی مناسب است. با این حال، این خیلی پیچیده نیست. شما میتوانید به راحتی اصول اولیه آن را درک کنید و به اندازه کافی از آن بهره ببرید. زمانی که اصول اولیه را یاد میگیرید، تکنیکهای پیشرفته بسیاری وجود دارد که میتوانید در صورت تمایل یاد بگیرید.
تعیین اینکه کدام موضوعات به عنوان بخشی از استراتژی محتوای سئو شما پوشش داده شود به همان اندازه مهم است که برای ایجاد آن انجام می دهید. هدف قرار دادن کلمات کلیدی محبوبی که حجم جستجوی بالایی دارند و پتانسیل ترافیک قابل توجهی دارند می تواند وسوسه انگیز باشد. اما همچنین مهم است که واقع بین باشید و سطح رقابتی را که با آن روبرو هستید در نظر بگیرید.
برعکس، برخی از برندها روی کلمات کلیدی کم رقابت تمرکز میکنند و محتوایی ایجاد میکنند که بیشترین پتانسیل را برای رتبهبندی دارد. با این حال، علیرغم دستیابی به رتبه های برتر و کسب حجم متوسطی از ترافیک از تلاش های آنها، هنوز افزایشی در تبدیل یا فروش مشاهده نمی کنند. چرا اینطور است؟
شرکت هایی که این مشکل را دارند، اغلب موضوعاتی را انتخاب می کنند که کاربرانی را که بخشی از بازار هدف آنها نیستند، جذب کنند. بنابراین حتی اگر افزایش بازدیدکنندگان سایت را مشاهده کنند، این کاربران واقعاً پس از خواندن محتوا به محصولات یا خدمات شما علاقه مند نیستند. راه حل این است که موضوعات هوشمندی را انتخاب کنید که هم اهداف سئو و هم نیازهای مشتری مورد نظر شما را برآورده می کند. به عبارت دیگر، انتخاب موضوعات هوشمند به معنای تقویت قلب و روح در انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو است: همیشه به یاد داشته باشید که هدف جستجو را در نظر بگیرید و از ابزار کلمه کلیدی برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای کار استفاده کنید.
اما چرا سئو و مخاطب محور بودن تا این حد اهمیت دارند؟
اگر میخواهید سایت تان به خوبی رتبهبندی شود، باید بیشتر تلاشهای سئو را در ارائه اطلاعات مفید و مناسب برای مخاطبین خود قرار دهید. و از طرفی این مخاطب است که در جهت بهبود کسب و کار شما پیش می رود. پس در اصل تولید محتوا باید در کنار اندیشیدن به مسائل بازاریابی و توسعه کسب و کارتان به این دو مورد نیز توجه کافی را داشته باشید.
همچنین به این معنی است که اگر شما یک استراتژی بازاریابی محتوا را با کمک سئو و بر مبنای نظر کاربران دنبال کنید، در حال ساخت پایههای محکمی هستید؛ که همواره شما و کسب و کارتان را در صدر قرار می دهد. رعایت این دو اصل در تولید محتوا چندان سخت به نظر نخواهد رسید.