مقالات آموزشی

آشنایی با ترفند های دیجیتال مارکتینگ

مفید بود؟

استراتژی در دیجیتال مارکتینگ به چه معناست؟

به طور خلاصه، استراتژی دیجیتال مارکتینگ، مجموعه کارهایی است که با به کارگیری بازاریابی آنلاین، کمک می‌کند به اهداف خود برسید. شاید واژه استراتژی اندکی ترس آور باشد، اما ساختن یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ پیچیدگی و دشواری خاصی ندارد. به بیان ساده تر، استراتژی یک نقشه راه است برای رسیدن به یک یا تعدادی هدف دل‌خواه شما. به عنوان مثال ممکن است هدف کلیدی شما این باشد که در سال جدید به میزان 25% نسبت به سال گذشته، مخاطبان بیشتری را به سمت وبسایت خود هدایت کنید.

 

بسته به گستردگی کسب و کارتان، استراتژی محتوا در زمینه دیجیتال مارکتینگ می‌تواند شامل اهداف مختلف و حرکت‌های متفاوتی باشد. فکر کردن به استراتژی برای دستیابی به این اهداف بسیار تاثیرگذار است. در طول مسیر حرکتتان هر بار به این مسیر ساده بازگردید و درباره استراتژی خود بیندیشید. این باعث می‌شود تمرکز خود را از دست ندهید و به اهداف خود برسید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مسیری است که شما باید آن را بسازید. بنابراین شروع آن می‌تواند اندکی سخت باشد. اشاره به نکات کلیدی و اساسی برای ساخت این مسیر، که همچون مصالح مورد نیاز برای ساختن راه هستند، به شما در موفقیت در فضای آنلاین کمک خواهد کرد.

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

قبل از تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، باید برای تعیین دقیق اهداف و خواسته‌ها زمان بگذارید. هدف شما در این زمینه باید مشخص باشد و هر کس با دانش اندکی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ را بخواند متوجه اهداف دقیق شما بشود. یا استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید قابل اندازه گیر باشد یعنی بتوان تخمین زد چه مدت زمانی برای رسیدن به اهدافمان لازم است؟ آیا این استراتژی ها قابل دستیابی است یا خیر. سعی کنید در این راه واقع بین باشید و متناسب با بودجه، زمان و هدف های کوچک خود استراتژی ها را دنبال کنید. سعی کنید استراتژی مارکتینگ را در بازه زمانی مناسب پیش ببرید نه یک زمان طولانی که انگیزه شما را کم کند نه یک زمان کم که به برنامه ها و اهدافتان نرسید.

مثل یک مسابقه عمل کنید!

یکی از مهم ترین رویکرد هایی که باید در زمینه استراتژی تولید محتوا داشته باشید این است که مشتریان خود را بشناسید زیرا که در این صورت تمامی زحمات شما بی‌نتیجه خواهد بود. شما منطبق با مخاطبان هدف خود باید محتوایی ارائه دهید که متناسب با نیاز مشتریان شماست. برای چیدن یک نقشه همیشه باید مثل یک مسابقه عمل کرد. این شما نیستید که در این زمینه بازارایابی دیجیتال فعالیت می کنید! شما رقیبانی دارید که بسیار خوش فکرند و ایده پردازی می کنند. سعی کنید رقبای مستقیم و غیر مستقیم خود را شناسایی کنید و رویکردی به کار بگیرید که رقبایتان از آن استفاده نکرده اند! اینگونه می توانید مقام بالایی در این مسابقه کسب کنید.

برای شناخت مشتریان خود حتما وقت بگذارید: چه میزان برای خدمات و محصولات شما هزینه می‌کنند؟ معمولا مشتریان شما در کجای ایران یا خارج از ایران ساکن هستند؟ وضعیت تاهل آن‌ها چگونه است؟ جنسیت و بازه سنی آن‌ها چطور؟

با پاسخ به این سوالات دید بازتری برای چیدن استراتژی Digital Marketing خواهید داشت.

 

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال استراتژی

به سادگی ممکن است مفاهیم دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال استراتژی را با هم اشتباه بگیرید. اما در اینجا تمایز آن‌ها را توضیح میدهیم.

همانطور که در بالا اشاره شد، دیجیتال استراتژی یکسری عملکردهایی (برای ترسیم یک مسیر) است برای اینکه به شما کمک کند به اهداف کلیدی بازاریابی دیجیتال خود دست یابید. دیجیتال مارکتینگ در واقع همان مصالحی است که برای ساخت این مسیر برای پیش روی به سمت هدف‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنید.

کمپین برای رسیدن به هدف

بگذارید مثالی را در این زمینه با هم مرور کنیم. فرض کنید شما کمپینی راه بیندازید که در آن برخی از بهترین عملکردهای شرکت یا سازمان خود را در twitter به اشتراک بگذارید. این کمپین با هدف جذب مخاطبان بیشتر از طریق این کانال راه اندازی شده است. در واقع استراتژی شما “جذب مخاطب بیشتر” و کمپین راه اندازی شده بخشی از این استراتژی و عملی در جهت این استراتژی (یا مسیر) است.

بسیار مهم است به این نکته توجه داشته باشید که حتی اگر این کمپین برای رسیدن به هدف، چند سال به درازا بکشد، باز هم به تنهایی یک استراتژی محسوب نمی‌شود. بلکه به عنوان بخشی از استراتژی شما در جذب مخاطب بیشتر (یک عملکرد در حوزه دیجیتال مارکتینگ) در کنار سایر کمپین‌ها قرار می‌گیرد.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.