مقالات آموزشی

آشنایی با طراحی لوگو طلایی و راهی برای طراحی آن

مفید بود؟

طراحی لوگو یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی است که صاحب کسب و کار باید نسبت به انجام آن حساس باشد. در کلام ساده‌تر لوگو به نوعی زبان گویای یک برند محسوب می‌شود. از این جهت است که طراحی لوگو طلایی به عنوان یکی از نمونه‌های مختلف طراحی لوگو می‌تواند مهم باشد. ما در این مقاله سعی داریم با بررسی طراحی لوگو طلایی به اهمیت لوگو و انواع فاکتور طراحی لوگو بپردازیم.

اولین سوالی که باید سعی کنیم به آن پاسخ دهیم این است که اصلا چرا به طراحی لوگو نیاز داریم؟ بنابراین قبل از این که بخواهیم با طراحی لوگو طلایی آشنا شویم باید بتوانیم تعریفی درست از خود طراحی لوگو داشته باشیم و دلیل استفاده از لوگو را داشته باشیم. در واقع ما به دنبال این هستیم که بدانیم در یک طراحی لوگو به چه چیزهایی باید توجه کنیم و سپس بر اساس این فاکتورها دست به طراحی لوگو طلایی بزنیم.

چرا به طراحی لوگو نیاز داریم؟

هدف هر برند تجاری یا هر فعالیت اقتصادی و کسب و کاری چیست؟ تمامی کسب و کارها در هر وسعتی که باشند در پی جذب مخاطب برای داشتن فروش بالاتر هستند. فروش بالا بدون جذب مخاطب و حفظ و نگهداری آن برای مدت طولانی امکان پذیر نیست.
بگذارید از یک مثال استفاده کنیم. دو کسب و کار هم ارز را در نظر بگیرید  که یکی از آن‌ها با داشتن یک مشتری به سود 100 تومان می‌رسد و دیگری با داشتن 10 مشتری به این سود می‌رسد. از نظر سود این دو کسب و کار به یک هدف رسیده‌اند. اما اگر بخواهیم آینده حیات آن‌ها در دنیای اقتصادی را مورد بررسی قرار دهیم به نکات جالبی دست پیدا می‌کنیم.

  • طراحی لوگو جواهرات، ساده اما تاثیرگذار

سود سازی

مسلما این موضوع را همه قبول دارند که اگر کسب و کاری مشتری نداشته باشد نمی‌تواند سود سازی کند. از این رو کسب و کار اول تا نقطه پایان و شکست خود تنها یک مشتری فاصله دارد. او این مشتری را به هر دلیلی از دست بدهد دیگر سودسازی نخواهد داشت. در حالی که در کسب و کار دوم ده مشتری تا نقطه شکست فاصله است.از طرف دیگر کسب و کار دوم با اضافه کردن تنها یک تومان سود به ازای هر مشتری می‌تواند ده تومان سود انباشته ایجاد کند. در حالی که کسب و کار اول با اضافه کردن یک تومان سود تنها می‌تواند یک تومان سود داشته باشد. پس می بینیم که در دنیای اقتصاد مشتری و مخاطب بیشتر از سودسازی اهمیت دارد.

لوگو، معرف قدرت

بنابراین عملا شما به طراحی لوگو نیاز دارید چون به مخاطب نیاز دارید. طراحی لوگو این فرصت را به شما می‌دهد که مخاطب مورد نظر خودتان را جذب کنید و آن را برای همیشه نگه دارید.
به برند اپل نگاه کنید، این برند جذاب توانسته است بر اساس لوگوی خود جایگاه فوق‌العاده‌ای در دل مخاطبان درست کند. لوگوی این برند معرف قدرت، ثروت و زیبایی است. پس شما هم اگر می‌خواهید برند موفقی شوید با طراحی لوگوی درستی انجام دهید.

 

 

چگونه دست به طراحی بزنیم؟

اولین سوال و شاید مهم‌ترین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که این طراحی لوگو باید به چه صورت باشد که بتواند مخاطب را جذب کند و به نوعی برای جذب مخاطب مناسب باشد؟
اولین فاکتور پاسخ به این سوال، شناخت مخاطب هست. آیا قبول دارید که تمامی انسان‌ها با یکدیگر فرق دارند؟ پس عملا نمی‌توان برای تمامی انسان‌ها یک نوع لوگو طراحی کرد و انتظار داشت همه آن‌ها از این لوگو برداشت برابر و یکسانی داشته باشند. در کلام ساده‌تر شما نمی‌توانید طراحی لوگو طلایی یا هر نوع لوگوی دیگری را انجام دهید و منتظر باشید که این طراحی لوگو به خوبی و درستی همه انسان‌ها و مخاطب‌های شما را درگیر کند.

اولین گام برای طراحی لوگو

این که تصور کنید شما می‌توانید همه انسان‌ها و مخاطب‌های سطح کره زمین یا منطقه خودتان را جذب کسب و کارتان خواهید کرد یک خیال واهی و هدف دست نیافتنی است. شما نمی‌توانید همه مخاطب‌ها را راضی نگه دارید. هیچکس قادر به انجام این چنین کاری نیست.حتی برندهای بزرگ و معتبری مانند اپل و سامسونگ که به نظر می‌رسد توانسته‌اند تمام مخاطبان جهان را درگیر برند خود کنند نیز همچنین هدفی نداشته و ندارند. کافی است کمی به اطراف خودتان نگاه کنید. رنج سنی و سطح فرهنگی کاربران اپل و سامسونگ را نگاه کنید. به سرعت متوجه خواهید شد که هر کدام از این برندها رنج خاصی از مخاطبان را هدف قرار داده‌اند.

پس بر خلاف تصور این برندها نیز قصد تسخیر تمام مخاطبان را ندارند! پس وقتی این چنین واقعیتی وجود دارد شما نیز باید سعی کنید بر اساس آن عمل کنید و باور کنید داشتن گروهی مشخص از مخاطبان بسیار هدفمندتر و منطقی‌تر از رفتن سراغ تمام جامعه است. شما وقتی بتوانید گروه مشتریان خودتان را که بر اساس فاکتورهای مربوط به کسب و کار خودتان است تشخیص دهید اولین گام برای طراحی لوگو را برداشته‌اید.

طراحی لوگو طلایی برای کدام گروه مشتریان مناسب است؟

از آنجایی که این مقاله یک مقاله عمومی است و مربوط به هیچ کسب و کار یا فعال اقتصادی خاصی نیست ما نمی‌توانیم بر اساس فاکتورهای کسب و کاری و شناخت گروه مشتریان دست به طراحی لوگو طلایی بزنیم. از این رو سعی می‌کنیم از انتها به ابتدا برویم و مشخص کنیم که طراحی لوگو طلایی برای کدام گروه مشتریان و در نهایت برای کدام کسب و کارها می‌تواند مناسب باشد. در این مسیر روش‌ها و فاکتورهایی را به صورت عملی مورد استفاده قرار می‌دهیم که می‌تواند بسیار کاربردی و مهم و مفید باشد.

طراحی لوگو طلایی با رنگ طلایی

طراحی لوگو طلایی لزوما بر اساس فاکتور مهمی به نام رنگ قرار گرفته است. در کلام ساده‌تر مهم‌ترین فاکتور طراحی لوگو طلایی رنگ طلایی آن است. مسئله مهمی که وجود دارد این است که طراحی لوگو در هر نوع و مدلی که باشد معمولا راه بینایی ذهن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین طرح، شکل و رنگ هر کدام اطلاعات مجزایی ارسال می‌کنند. وقتی شما می‌خواهید در کنار اطلاعات طراحی و یا نوشتاری از اطلاعات رنگ هم استفاده کنید بنابراین باید سعی کنید سایر بخش‌ها و اطلاعات را کاهش دهید.

مفهوم لوگو 

به برندهای بزرگ نگاه کنید. لوگوی آن‌ها معمولا از یک یا دو رنگ اصلی تشکیل شده است. این برندها چندان دوست ندارد که اطلاعات رنگ را بیشتر کنند. زیرا افزایش اطلاعات باعث می‌شود که اطلاعات اصلی به خوبی در ذهن مخاطب قرار نگیرد و نتواند مفهوم لوگو را به درستی درک کند.
پس به نظر می‌رسد در گام اول طراحی لوگو طلایی دارای اطلاعات اضافی‌تر نسبت به حالت استاندارد است. اما این حالت اضافی می‌تواند کارایی مهمی داشته باشد. در واقع رنگ طلایی می‌تواند قدرت، ثروت و برتری را به خوبی نشان دهد. به خصوص ترکیب شدن دو رنگ طلایی و سیاه کلاغی می‌تواند بهترین حالت را برای مخاطب ایجاد کند. در این موقعیت پیشنهاد ما این است که از  طراحی بیشتر دوری کنید و سعی کنید از نوع تایپ یا نوشتاری در طراحی لوگو طلایی استفاده کنید. در این حالت بار اطلاعات تعدیل‌تر می‌شود.

طراحی لوگو طلایی، نه فقط برای طلا فروشان

مسلما اولین کسب و کاری که به نظر می‌رسد برای استفاده از طراحی لوگو طلایی (Golden logo design) مناسب باشد، طلافروشان باشند. اما این‌ها تنها کسب و کاری نیستند که می‌توانند از این طراحی استفاده کنند. در واقع نوع مخاطبان است که می‌تواند این موضوع را مشخص کند.
شما اگر مخاطب‌هایی دارید که عقلشان به چشمشان است و همیشه دوست دارند به روزترین، زیباترین و به نوعی لاکچری ترین های بازار را در اختیار داشته باشند طراحی لوگو طلایی در کنار رنگ سیاه می‌تواند ترکیبی فوق‌العاده برای شما خلق کند. اما اگر شما مشتریانی دارید که کیفیت برای آن‌ها اهمیت بیشتری دارد و چندان به نظرات جامعه توجهی ندارند طراحی لوگو طلایی نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد.

استفاده از طراحی لوگو طلایی

بنابراین قبل از شروع هر کاری شما باید بتوانید مخاطب خودتان را بشناسید. خانم هایی که عاشق و زرق و برق هستند و مدام در حال خودنمایی و خودشیفتگی می‌باشند بهترین گزینه برای استفاده از طراحی لوگو طلایی محسوب می‌شود. یادتان باشد که در تشخیص شخصیت و ویژگی‌های مشتریان، خوب و بد در کنار یکدیگر است. در کلام ساده‌تر شما به دنبال تفکیک اخلاق خوب و بد نیستید، شما باید شاخص‌ترین و مهم‌ترین فاکتورهای ذهنی مخاطبان خودتان را استخراج کنید

 تاثیر رنگ طلایی در لوگو

ما در این مقاله سعی کردیم به نوعی تاثیر رنگ طلایی در لوگو را مورد بررسی قرار دهیم اما برای بیان بهتر این موقعیت مجبور بودیم برخی پیش زمینه هایی  را آماده کنیم. توجه داشته باشید که در دنیای اقتصاد مفهوم “بهترین” تنها زمانی معنی دارد که کارایی خوبی داشته باشد. به کلام ساده‌تر شما نمی‌توانید در اقتصاد پاسخی برای سوال ” بهترین طراحی لوگو کدام است ؟ ” پیدا کنید. شما باید این سوال را بهتر بپرسید
شما باید بگویید که ” کدام طراحی لوگو بر اساس نیاز من و مشتریان من کارایی بهتری دارد؟ ” این سوال شما را منوط به شناخت مشتریانتان بر اساس فاکتورهای کسب و کار خودتان می‌کند.

کارایی طراحی لوگو طلایی

پس عملا باید این‌گونه گفت تمامی طراحی‌ها مانند طراحی لوگو طلایی می‌تواند برای شما کارایی داشته باشد به شرطی که بر اساس فاکتورهای کسب و کاری شما بتواند بر روی مخاطبانتان تاثیر بگذارد.دنیای اقتصاد غرق در اعداد و قیمت‌ها و جداول و چارت‌های مختلف است. همین موضوع باعث شده است که بسیاری از فعالان اقتصادی فراموش کردند که انسان هستند و در برابر انسان‌ها قرار دارند. شما اگر می‌خواهید موفق شوید به این موضوع ایمان داشته باشید که مخاطب شما انسان است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.