بازاریابی درونگرا نوعی بازاریابی است که تمرکز آن بر جذب مشتری از طریق محتوای کمکی و مرتبط با کسب و کار می باشد. مهم این است که بتوان به هر مرحله ای از سفر مشتری، ارزشی افزود.
با عمل بازاریابی درونگرا مشتریان بالقوه از طریق شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها، موتورهای جستجو و … شما را پیدا می کنند.
بر خلاف بازاریابی برونگرا ، بازاریابی درونگرا نیازی ندارد که برای یافتن مشتریان بالقوه و جذب آنها بجنگد. بلکه با تهیه محتوایی که راه حل مشکلات آنها را در دل خود دارد و نیازهای مشتری ایده آل آن کسب و کار است، اعتبار و اعتماد به همراه می آورد و علاقمندان را خودبخود جذب می کند.
بهترین راه برای تبدیل غریبه ها به مشتریان و توصیه کنندگان کسب و کارتان به دیگران روش درونگرا است. به تصویر زیر و مراحل آن توجه کنید:
این یکی از بهترین تقسیم بندی هاییست که برای توصیف بازاریابی درونگرا وجود دارد. همانطور که می بینید در بازاریابی درونگرا چهار مرحله وجود دارد:
• جذب کردن
• تبدیل نمودن
• نزدیک شدن
• لذت رسیدن به نتیجه
در مراحل مختلف این نوع بازاریابی، افراد نامهای متفاوتی در هر مرحله به خود می گیرند. در ابتدای کار غریبه (strangers) هستند. سپس با جذب شدن به محتویات ما تبدیل به بینندگان (visitors) می شوند. وقتی پیگیر شدند آنها را لید (lead) می نامیم. به مفهوم بینندگانی هدایت یافته که به طور مستمر از وبسایت یا محتواهای ما بازدید می کنند. در نهایت لیدها به مشتریان بالفعل یعنی کسانی که خرید انجام می دهند و در فاز نهایی توصیه کنندگان محصول و یا خدمات ما به دیگران می شوند. روش فوق وقتی همراه با استراتژی موفق فروش پیاده سازی شود حتی قدرتمندتر و مطمئن تر خواهد بود.
در قسمت پایین تصویر می بینید که یک مجموعه کامل نرم افزاری برای بازاریابی، فروش و موفقیت مشتری، همراه با یک CRM کاملا رایگان در هسته اصلی است. اگرچه هرکدام (موارد بالا و پایین) به تنهایی قدرتمند هستند، اما وقتی کنار هم استفاده می شوند بهتر است و به شما کمک می کند با تمامی روش بازاریابی محتوا رشد کنید و به پیش بروید.
آنچه در بخش پایین تصویر توصیه شده، می تواند نرم افزارهایی از هر کمپانی باشد که برای این هدف ساخته شده است، اما این تصویر متعلق به وبسایت معروف Hubspot است و بنابراین نرم افزار طراحی شده خود را توصیه می کند. اگر خوب دقت کنیم، می بینیم که این وبسایت خود نیز از روش بازاریابی درونگرا برای جذب مخاطبانش استفاده می کند. دارای مقالات آموزشی فراوان و پاسخ به سوالات بسیاری در زمینه دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی درونگرا، بازاریابی محتوا و سایر موضوعات است و به این ترتیب بازدیدکنندگان می توانند تبدیل به مشتریان آن شوند.