تبلیغات اینترنتی مجموعهای از روش ها برای ارسال تبلیغات به افراد در سراسر دنیا می باشد که از اینترنت به عنوان یک پلتفرم جهانی استفاده می کند. برای اینکه بهتر درک کنیم تبلیغات اینترنتی چیست بیایید تا کمی به تاریخچه آن نگاه کنیم. با ما همراه باشید.
با گسترش اینترنت و فناوری های آن در اوایل دهه ۹۰ میلادی، تبلیغات اینترنتی در کنار روش های بازاریابی سنتی مثل: رادیو و تلویزیون قرار گرفت. پیش بینی ها حاکی از آن است که شرکت ها هزینه های تبلیغاتی بیشتری را در این زمینه نسبت به روش های سنتی صرف کنند.
در این قسمت سعی داریم ببینیم که تبلیغات اینترنتی چیست و چرا اینقدر محبوب شده است. رایج ترین آن ها تبلیغات موتور های جست و جو، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی شبکه های اجتماعی هستند.
مزایا و معایب تبلیغات اینترنتی چیست؟
در دنیا بیش از ۴ میلیارد کاربر اینترنت وجود دارد و این بازار بسیار وسوسه کننده ای است. مردم دنیا امروزه کالا های دلخواه شان را در موتور های جست و جو، شبکه های اجتماعی یا با عضو شدن در خبرنامه ها پیدا می کنند.
در پاسخ به سوال فرصت های تبلیغات اینترنتی چیست؟ باید گفت که فرصت ها بسیار زیاد هستند اما استفاده از آن ها اصلا کار ساده ای نیست و نیاز به تخصص و مهارت زیادی در این زمینه دارد.
حالا بیایید به سوال مزایا و معایب اصلی تبلیغات اینترنتی چیست بپردازیم.
مزایای تبلیغات اینترنتی
-
پوشش سراسری و جهانی
امروزه مردم عادت دارند که اطلاعات مورد نیاز و یا کالا ها و خدماتشان را در گوگل جست و جو کنند.
و تبلیغات اینترنتی راهی است که می توانید پیشنهادات خودتان را به ۴ میلیارد کاربر اینترنت معرفی کنید . شما به راحتی می توانید کل دنیا را به وسیله اینترنت هدف قرار دهید.
-
مناسب برای بودجه های پایین
طبق نظرسنجی های انجام شده هزینه ای که شما برای بدست آوردن ۲۰۰۰ مخاطب نیاز دارید حدوداً یک سوم روش های بازاریابی سنتی است.
بنابراین تمام شرکتهای بزرگ و کوچک میتوانند از مزایای تبلیغات اینترنتی استفاده کنند.
-
افزایش ترافیک ورودی سایت
هرچه که تعداد کاربران ورودی به سایت شما بیشتر شود مشتری های احتمالی شما هم بیشتر می شود که نتیجه آن افزایش فروش است. با این وجود هدف تبلیغات اینترنتی چیست؟
هدف تبلیغات اینترنتی جلب توجه کاربران و هدایت آن ها به سوی سایت شماست.
پیشنهاداتی که شما در تبلیغاتتان ارائه می کنید، باید آنقدر جذاب باشند تا کاربر را مجاب کنند روی تبلیغ شما کلیک کنند.
-
تبلیغات هدفمند
اگر بخواهیم بگوییم که بزرگترین مزیت تبلیغات اینترنتی چیست؟ این است که ما را قادر می سازد تا مخاطبان مورد نظر خود را مستقیما هدف قرار دهیم.
درست برعکس تبلیغات سنتی که تبلیغ شما برای همه نمایش داده می شود، تبلیغات اینترنتی پیشنهاد شما را فقط به افراد خاصی که احتمال زیادی دارند که به مشتری تبدیل شوند نشان میدهد.
-
قابلیت هدف گیری مجدد مخاطب
در این گونه از تبلیغات مستقیماً افرادی را هدف قرار میدهند که یکبار به وب سایت شما آمده اند و آنها را مجاب میکند تا دوباره به سایت شما سر بزنند و کالاها و خدمات شما را مشاهده و یا انتخاب کنند.
-
امکان تماس با مخاطب به روشهای مختلف
یکی از نقاط قوت تبلیغات اینترنتی این است که می توانید در زمان و مکان مناسب با مخاطب تان ارتباط برقرار کنید. مثلاً اگر صاحب یک مغازه کوچک هستید می توانید از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام برای نشان دادن محصولات خودتان استفاده کنید و یا مثلاً با بازاریابی ایمیلی می توانید اخبار خود را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید و با ترکیبی از روش های مختلف تبلیغات دیجیتال به مخاطبانتان نشان می دهید که شرکت شما همیشه حاضر و آماده ارائه خدمات به آن هاست.
-
قابل اندازهگیری بودن
برخلاف بازاریابی سنتی، هزینه تبلیغات اینترنتی و میزان موثر بودن آن قابل اندازهگیری است و با استفاده از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس می توانید بازدهی تبلیغات اینترنتی خود را بسنجید.
معایب تبلیغات اینترنتی چیست؟
یکی از چالش های اصلی که در تبلیغات اینترنتی با آن مواجه هستید شامل رقابت شدید، هزینه بر بودن اشتباهات و تجزیه و تحلیل پیچیده آن است. برای پی بردن به اینکه معایب تبلیغات اینترنتی چیست بیایید تا نگاهی دقیقتر داشته باشیم.
-
رقابت شدید
البته این موضوع بستگی به حوزه کاری شما دارد اما اگر در حوزه نوپا که رقبای کمتری دارند کار نمی کنید، باید برای جلب توجه مشتریان تان با حریفان تجاری تان رقابت کنید.
برای این کار شما باید نیازهای مشتریانتان را در اولویت خود بگذارید و به طور مرتب محصولاتتان را بهبود ببخشید تا بتوانید مزیت رقابتی نسبت به رقبای تان داشته باشید.
-
هزینه بالای اشتباهات
هدف گرفتن مخاطبان اشتباه، انتخاب کلمات کلیدی که رقابت در آنها شدید است و موارد دیگر می تواند هزینه های زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. و برای جلوگیری از این اشتباهات شما نیاز به یک متخصص خبره و تجربه زیادی در این زمینه دارید.
-
تجزیه و تحلیل آماری پیچیده
سخت ترین قسمت تبلیغات اینترنتی چیست؟ تحلیل عملکرد تبلیغات!
برای تجزیه و تحلیل های پیچیده عملکرد کمپین های تبلیغاتی به یک پلتفرمی مانند گوگل آنالیتیکس و تجربه برای تفسیر نتایج داده ها نیاز دارید.
بیزینس های موفق در این زمینه دارای متخصص تحلیلگری هستند تا تبلیغاتشان را هدفمند تر و موثرتر کنند.
-
عدم توجه به تبلیغ
این اصطلاح معمولاً برای تبلیغات بنری به کار برده میشود. تقریباً امروزه افراد هر بار که یک صفحه را باز میکنند تبلیغات را مشاهده میکند و اکثراً به سادگی بنرهای تبلیغاتی را نادیده گرفته و از کنار آنها عبور می کنند. برای جلوگیری از این کار شما باید بنرهای تبلیغاتی تان را به افرادی که به پیشنهادهای شما نیاز دارند نمایش دهید.
تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات اینترنتی چیست؟
برای روشن تر شدن این موضوع به تعریف جداگانه هر دو عبارت می پردازیم.
بازاریابی اینترنتی چیست؟
بازاریابی اینترنتی یعنی تبلیغ محصولات شما به مخاطبان هدف تان. این پروسه شامل تحقیقات بازاریابی، شناخت پرسونای مشتری و آنالیز داده هاست که سبب ارائه پیشنهادات شما به مشتریانتان است.
تبلیغات اینترنتی چیست؟
تبلیغات اینترنتی شامل مجموعه فعالیت هایی است که باعث شناخته شدن نام تجاری شما می شود. تبلیغات اینترنتی یکی از عناصر بازاریابی اینترنتی است. اما بازاریابی اینترنتی شامل موارد گسترده تری مانند روابط عمومی، ارتقای فروش و فروش مستقیم است.