مقالات آموزشی

آشنایی با طراحی لوگو نایک؛ یکی از ماندگارترین برندهای آمریکایی

مفید بود؟

 طراحی لوگو نایک، گامی مهم در جهت برند شدن!

یکی از خلاقانه ترین طرح های موجود در دنیای سرشار از خلاقیت لوگوها، طراحی لوگو نایک است. این لوگو ساده و در عین حال درخشان نظرات زیادی را به خود جلب نموده و در اذهان زیادی ماندگار شده است. طراحی لوگو نایک را می توانید تداعی کننده ظرافت در سادگی معرفی کرده و آن را حاوی پیامی متفکرانه بدانید.
طراحی لوگو نایک به سال 1971 میلادی باز می گردد.

 

حدود نیم قرن پیش بود که کارولین دیویدسون یکی از دانشجویان خلاق دانشگاهی که در ایالت پورتلند واقع شده است، به طراحی لوگو نایک در سطحی جهانی پرداخت. از آن روز تا کنون طراحی این لوگو هیچ گونه تغییری نکرده و یکی از معروف¬ترین برندهای دنیا محسوب می شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که داستان طراحی لوگو نایک بسیار جالب و شنیدنی است. از همین رو بر آن شدیم تا در ادامه به بیان این داستان کوتاه بپردازیم.

  • آشنایی با لوگوی گوچی؛ یکی از معروف ترین برندهای دنیا

   یکی بود، یکی نبودهای طراحی لوگو نایک!
طراحی لوگو نایک زاییده ذهن کارولین دیویدسون یکی از دانشجویان گرافیک دانشگاهی واقع در پورتلند بود که به تازگی از ادامه تحصیل انصراف داده بود. وی به منظور پرداخت شهریه کلاس های نقاشی اش این اثر هنری را خلق کرد تا بتواند چند دلاری بیشتر درآمد داشته باشد. فارغ از این که خودش بداند چه اثر بی نظیری رقم زده است. طراح لوگو نایک 5/17 ساعت از وقت خود را صرف دستیابی به این طراحی زیبا کرد، اثری شگفت انگیز پدید آورد و در نهایت تنها 35 دلار دریافت نمود!

 

اما داستان طراحی لوگو نایک به همین جا ختم نشد. پس از گذشت ده سال از ماجرای طراحی لوگو نایک، این شرکت با پیشرفت قابل توجهی رو به رو شده و تولیدات آن در سراسر دنیا به رسمیت شناخته شدند. از همین رو رسم ادب را به جا آورده و الماسی را در حلقه ای به شکل نایک قرار داده و به همراه پاکتی حاوی 500 برگه سهام شرکت موفق نایک به این طراح اهدا نمود تا بتواند تلاش وی در طراحی این لوگو را ستایش کند.
از آن زمان تا کنون حدود 50 سال گذشته است. لوگوی NIKE در دنیای امروز بیانگر حرکت و شیوه زندگی است که ورزشکار را به سوی دستیابی به اهدافش تشویق می کند. تمام این موارد دست به دست هم داده اند تا این برند به عنوان برندی جهانی آمریکایی شناخته شود.

   آنچه که لازم است از طراحی لوگو نایک بدانید.
نام نایک استفاده شده در طراحی لوگو نایک را که تلفظ آمریکایی آن نایکی می شود، از نام الهه پیروزی در یونان باستان برگرفته اند. جالب است بدانید که کارولین دیویدسون در سال 1971 لوگوی معروف نایک را با الهام گرفتن از بال های این الهه معروف طراحی نمود.
این لوگوی پرطرفدار در عین سادگی ظاهری گویای بسیاری از مسائل است. سادگی را هنگامی در این لوگو در می یابید که متوجه شوید این لوگو تنها با استفاده از دو خط منحنی طراحی شده و با همین بی آلایشی توانسته است میلیاردها دلار ثروت را از طریق برندینگ و تبلیغات کسب نماید. لوگویی که تنها 35 دلار صرف طراحی آن شده است!

 کفش نایک، نخستین محصول برند نایک
کفش های فوتبالی نایک نخستین محصولات تولیدی این شرکت بودند که در کارخانه ای واقع در گوادالاخارا مکزیک ساخته شده و به بازار عرضه شدند. استقبال بی نظیر مردم از کفش نایک زمینه ای را فراهم ساخت تا نایک به برندی شکوفا در صنعت مد تبدیل گردد. تولیدات این برند تنها به کفش های نام برده محدود نشده و هر روز شاهد تولید محصولات ورزشی جدیدی از این برند هستیم که سهم زیادی از بازار رقابت را از آن خود کرده اند

 

شاید شما هم به خاطر داشته باشید که پیش تر نام نایک را در داخل نماد آن درج می کردند. این موضوع  از سال 1995 به بعد متوقف شده و تنها نماد اصلی باقی مانده است. هر چند که به منظور معرفی برندی با این عظمت تنها نماد آن کافی است و نیازی نیست حتما نامی از برند برده شود. چرا که همگان با آن آشنایی کامل دارند. بدون شک لوگوی نایک یکی از بزرگ ترین دارایی های این برند ورزشی صاحب نام محسوب می شود که شاید اگر این لوگوی منحصر به فرد نبود، نایک، نایک نمی شد!

     JUST DO IT

جمله مذکور شعار تبلیغاتی شرکت نایک است که با دیدن logo در ذهن ها تداعی می گردد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این شعار را یک قاتل زنجیره ای بزرگ که وی را برای اعدام آماده می کردند، به زبان آورد. از آن پس نایک تصمیم گرفت JUST DO IT را به عنوان شعار تبلیغاتی خود در نظر بگیرد.
گفتنی است که شعار ” فقط انجامش بده” یکی از بهترین شعارهای تبلیغاتی دنیا محسوب شده و به عنوان یکی از پنج شعار تبلیغاتی برتر قرن بیستم معرفی شده است. این قاتل زنجیره ای که از دو مرد دزدی کرده و در نهایت آن¬ها را به قتل رسانده بود، محکوم به مرگ شده و در حین قرارگیری در مقابل جوخه آتش تیراندازان با صدای بلند گفت: JUST DO IT !

     نایک؛ یکی از ماندگارترین برندهای آمریکایی

یکی از ماندگارترین برندهای آمریکایی که برای همیشه در اذهان جهانیان ماندگار شده است، نایک است. فرقی ندارد در کجای دنیا زندگی می کنید. هر جا که باشید با دیدن لوگوی نایک سریعا این برند صاحب نام را در ذهن مرور خواهید کرد.
شاید برایتان جالب باشد بدانید که نایک توانسته است بیش از 44000 کارمند را در 700 شعبه واقع در 120 کشور به کار بگیرد تا بتواند شهرت و افتخاراتی را که امروز دارد، کسب نماید. شرکت نایک علاوه بر عرضه کفش های ورزشی معروف خود در تولید و عرضه حجم زیادی از محصولات ورزشی فعالیت دارد. از همین رو می توان نایک را یکی از قدرتمندترین برندهای دنیا معرفی کرد. چرا که ورزشکاران صاحب نام استفاده از کالاهای ورزشی تولید شده توسط این برند را به سایر برندهای موجود در بازار ترجیح می دهند.

 

موفق ترین و محبوب ترین تیم های ورزشی دنیا کفش ها و لباس های دارای علامت نایک می پوشند و طرفداران خود را نیز به خرید محصولات این برند تشویق می کنند. ورزشکاران ممتازی نظیر مایکل جردن، لیونل مسی، کوبی برایانت و… مهم ترین حمایت کنندگان این برند ورزشی سرشناس هستند. آنچه موجب شده است برند نایک از سایر رقبای خود پیشی بگیرد، قدرت سرمایه این برند است.

 

سوالات متداول

  • طراحی لوگو نایک را به عنوان گامی مهم در جهت برند شدن توضیح دهید.

    یکی از خلاقانه‌ترین طرح‌های موجود در دنیای سرشار از خلاقیت لوگوها، طراحی لوگو نایک است. این لوگو ساده و در عین حال درخشان نظرات زیادی را به خود جلب نموده و در اذهان زیادی ماندگار شده است. طراحی لوگو نایک را می‌توانید تداعی کننده ظرافت در سادگی معرفی کرده و آن را حاوی پیامی متفکرانه بدانید. طراحی لوگو نایک به سال 1971 میلادی باز می‌گردد. حدود نیم قرن پیش بود که کارولین دیویدسون یکی از دانشجویان خلاق دانشگاهی که در ایالت پورتلند واقع شده است، به طراحی لوگو نایک در سطحی جهانی پرداخت. از آن روز تا کنون طراحی این لوگو هیچ‌گونه تغییری نکرده و یکی از معروف‌ترین برندهای دنیا محسوب می‌شود.

  • طراحی لوگو نایک در چه سالی و به چه صورت اتفاق افتاد؟

    طراحی لوگو نایک زاییده ذهن کارولین دیویدسون یکی از دانشجویان گرافیک دانشگاهی واقع در پورتلند بود که به تازگی از ادامه تحصیل انصراف داده بود. وی به منظور پرداخت شهریه کلاس‌های نقاشی اش این اثر هنری را خلق کرد تا بتواند چند دلاری بیشتر درآمد داشته باشد. فارغ از این که خودش بداند چه اثر بی نظیری رقم زده است. طراح لوگو نایک 5/17 ساعت از وقت خود را صرف دستیابی به این طراحی زیبا کرد، اثری شگفت انگیز پدید آورد و در نهایت تنها 35 دلار دریافت نمود! اما داستان طراحی لوگو نایک به همین جا ختم نشد. پس از گذشت ده سال از ماجرای طراحی لوگوی نایک، این شرکت با پیشرفت قابل توجهی رو به رو شده و تولیدات آن در سراسر دنیا به رسمیت شناخته شدند. از همین رو رسم ادب را به جا آورده و الماسی را در حلقه‌ای به شکل نایک قرار داده و به همراه پاکتی حاوی 500 برگه سهام شرکت موفق نایک به این طراح اهدا نمود تا بتواند تلاش وی در طراحی این لوگو را ستایش کند.

  • از طراحی لوگو نایک چه می¬دانید؟

    نام نایک استفاده شده در طراحی لوگو نایک را که تلفظ آمریکایی آن نایکی می‌شود، از نام الهه پیروزی در یونان باستان برگرفته‌اند. جالب است بدانید که کارولین دیویدسون در سال 1971 لوگوی معروف نایک را با الهام گرفتن از بال‌های این الهه معروف طراحی نمود. این لوگوی پرطرفدار در عین سادگی ظاهری گویای بسیاری از مسائل است. سادگی را هنگامی در این لوگو در می‌یابید که متوجه شوید این لوگو تنها با استفاده از دو خط منحنی طراحی شده و با همین بی آلایشی توانسته است میلیاردها دلار ثروت را از طریق برندینگ و تبلیغات کسب نماید. لوگویی که تنها 35 دلار صرف طراحی آن شده است!

  • نخستین محصول تولید شده توسط شرکت نایک چه بود؟

    کفش¬های فوتبالی نایک نخستین محصولات تولیدی این شرکت بودند که در کارخانه‌ای واقع در گوادالاخارا مکزیک ساخته شده و به بازار عرضه شدند. استقبال بی نظیر مردم از کفش نایک زمینه‌ای را فراهم ساخت تا نایک به برندی شکوفا در صنعت مد تبدیل گردد. تولیدات این برند تنها به کفش‌های نام برده محدود نشده و هر روز شاهد تولید محصولات ورزشی جدیدی از این برند هستیم که سهم زیادی از بازار رقابت را از آن خود کرده‌اند.

  • شعار تبلیغاتی شرکت نایک چیست و برگرفته از چه اتفاقی است؟

    جمله مذکور شعار تبلیغاتی شرکت نایک است که با دیدن لوگو در ذهن‌ها تداعی می‌گردد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این شعار را یک قاتل زنجیره¬ای بزرگ که وی را برای اعدام آماده می‌کردند، به زبان آورد. از آن پس نایک تصمیم گرفت JUST DO IT را به عنوان شعار تبلیغاتی خود در نظر بگیرد. گفتنی است که شعار ” فقط انجامش بده” یکی از بهترین شعارهای تبلیغاتی دنیا محسوب شده و به عنوان یکی از پنج شعار تبلیغاتی برتر قرن بیستم معرفی شده است. این قاتل زنجیره‌ای که از دو مرد دزدی کرده و در نهایت آن‌ها را به قتل رسانده بود، محکوم به مرگ شده و در حین قرارگیری در مقابل جوخه آتش تیراندازان با صدای بلند گفت: JUST DO IT !

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.