مقالات آموزشی

آشنایی با پیج رنک و عوامل کلیدی در رتبه بندی سایت ها

مفید بود؟

امروزه سایت ها برای قرار گرفتن در رتبه های بالاتر در گوگل، در حال رقابت هستند، در واقع مسئله ای که مهم است، معیار‌های گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها می‌باشد، که با بعضی از این معیار‌ها که در رتبه بندی سایت‌ها، از اهمیت بیشتری بر خوردار هستند آشنا خواهیم شد.

پیج رنک چیست و تاثیر آن بر رتبه بندی سایت ها

رتبه بندی سایت ها، بر اساس پیج رنک آن ها می‌باشد، پیج رنک (Pagerank)، امتیازی است که گوگل به صفحات داخلی یک وب سایت می‌دهد که هر چه این امتیاز بالاتر باشد، نشان دهنده‌ی اهمیت آن سایت می‌باشد. هر چه رتبه شما در گوگل بالاتر باشد راحت تر می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.
اما این ارتباط چگونه است؟شما با استفاده از روش‌هایی که در این مقاله، با آن‌ها ‌آشنا خواهید شد، می‌توانید به این مهم دست یابید.

تاثیر محتوای متنی خوب و با کیفیت بر رتبه بندی سایت ها

مهم ترین و موثرترین تکنیک برای رتبه بندی سایت ها، تولید محتوای متنی می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از محتوای متنی خوب و با کیفیت، به راحتی یکی از فاکتور‌های مهم برای کسب رتبه بالاتر در گوگل را بدست آورید، پس به فکر تولید محتوای متنی خوب و با کیفیت و بر پایه سئو باشید. همچنین سعی بر تولید محتوایی داشته باشید که خواننده از خواندن آن لذت ببرد، پس در تدوین محتوای خود کاربر پسند بودن را مدنظر خود قرار دهید. برای این امر می‌توانید از شرکت‌هایی که خدمات تولید محتوا ارائه می‌دهند کمک بگیرید.

محتوای سئو شده چه ویژگی‌هایی را باید داشته باشد؟

منظور از محتوای سئو شده این است، باید یک سری از نکات را درون محتوا رعایت کنیم. شامل، عنوان بندی ها و زیر عنوان ها، url ها، لینک‌های داخلی و خارجی و کلمات کلیدی می‌باشد.

1-عنوان ها

عنوان اصلی در محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است، که حتما عنوان اصلی، تگ H1 باشد(منظور همان سرنویس اول است که موضوع محتوایی که تولید کرده اید را، برای گوگل مشخص می‌کند) و حتما کلمه کلیدی موردنظرتان را در عنوان اصلی قرار دهید، مابقی عناوین، که مربوط به همین عنوان هستند را اصطلاحا به آن ها  زیر عنوان گفته می‌شود، در سرنویس‌های بعدی قرار خواهند گرفت(سرنویس دوم و سرنویس سوم و …).

2- طول مطلب

این ویژگی در گذشته از اهمیت زیادی برخوردار نبود، اما امروزه طول مطلب حرف اول را می زند یعنی هرچه مطلب عمیق‌تر و غنی‌تر باشد و اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطب بگذارد، شانس شما برای قرار گرفتن در رتبه‌های اول گوگل بیشتر می‌شود. البته این مطالب باید دارای ارزش محتوایی نیز باشند.

3- استفاده از کلمات کلیدی مناسب

هنگامی که می خواهید مطلبی را تولید کنید، ابتدا موضوع خود را مشخص کنید، حتما از موضوعی استفاده کنید که در حوزه  کاری شما می باشد و کلماتی را انتخاب کنید که به اصطلاح می‌خواهید این کلمات را ازآن خود کنید و زمانی که کاربری آن کلمات را جستجو می‌کند، گوگل وب سایت شما را در نتایج جستجو به او نشان دهد، پس ابتدا کلمه کلیدی خود را پیدا کنید و سپس به درستی از آن ها در محتوای خود استفاده کنید، این درستی شامل تکرار آن در متن می‌باشد(نه خیلی کم که تاثیری نداشته باشد و نه خیلی زیاد که تاثیر منفی داشته باشد و خواننده را در هنگام خواندن اذیت کند).
این را بخاطر داشته باشید افراط در کار نتیجه عکس می‌دهد. پس بسته به تعداد کلماتی که در محتوای خود استفاده می‌کنید از کلمه کلیدی استفاده کنید، برای مثال در محتوایی که دارای 700 کلمه است از کلمات کلیدی بین 7 تا 10 بار استفاده کنید.

آیا استفاده از چند کلمه کلیدی در محتوا تاثیر گذار است؟

در پاسخ به این سوال، باید به طول محتوا خود دقت داشته باشید، اگر طول محتوای شما کم می‌باشد و تصمیم بر این دارید که از چند کلمه کلیدی استفاده کنید، این کار می‌تواند از کیفیت محتوای شما بکاهد، همانطور که اشاره شد هرچه مطلب عمیق تر و اطلاعات بیشتری داشته باشد تاثیر آن بیشتر است. بهتر است از تعداد کلمات کلیدی کمتری استفاده کنید، که بتوانید به خوبی آن کلمات را در محتوا پوشش دهید و توضیحات بیشتری را ارائه دهید و یا از مطالب بلندتری استفاده کنید.

4- محتوای کپی

امروزه گوگل به محتواهایی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند و اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اهمیت بیشتری می‌دهد و اگر شما از محتوایی استفاده کنید و آن محتوا کپی شده باشد، گوگل محتوای شما را نمایش نخواهد داد و امتیاز منفی ای را برای محتوای شما در نظر خواهد گرفت.
اگر از محتوای کپی استفاده می‌کنید، حتما در پایان محتوا به سایتی که از آن کپی کرده اید لینک دهید. پیشنهاد می‌شود مطالب سایت خود را از جایی کپی نکنید و خودتان تولید کنید، بگذارید دیگران از سایت شما کپی کنند.

لینک ها چگونه بر رتبه بندی سایت ها تاثیر میگذارند

اهمیت لینک‌ها در رتبه بندی سایت‌ها بسیار مهم است، حتما به لینک‌های داخلی و خارجی سایت خود دقت کنید. منظور از لینک‌های داخلی چیست؟در متنی که تولید کرده اید، برای مثال کلمه‌ای یا جمله‌ای را به کار برده اید که در مورد آن در صفحه‌ای دیگر بصورت کامل آن را شرح داده اید، پس می‌توانید آن کلمه یا جمله را به صفحه مربوطه وصل کنید تا خوانندگان نیز آن مطلب را بخوانند و از آن مطلب استفاده کنند.
منظور از لینک‌های خارجی لینک‌هایی است که به دیگر سایت‌ها می‌دهید مانند آدرس منابع. بهتر است به سایت‌هایی لینک دهید یا از سایت‌هایی لینک دریافت کنید که در حوزه ی کاری شما می‌باشند، این کار به رتبه بندی سایت شما کمک خواهد کرد.

 تاثیر URL ها بر رتبه بندی سایت ها

url ها در رتبه بندی سایت نیز نقش بسزایی دارند، سعی کنید از url های انگلیسی استفاده کنید، زمانی که شما url مطلب خود را به اشتراک می گذارید، اگر فارسی باشد بصورت کاراکتر‌های نامفهومی دیده خواهند شد که علاوه بر اینکه برای مخاطب مفهومی نخواهد داشت، باعث طولانی‌تر شدن آدرس نیز می‌شود.
بهتر است آدرس، کوتاه و مفهومی باشد و  سعی کنید بین کلماتی که در url استفاده می‌کنید، فاصله نیندازید و از خط تیره (-) برای جدا کردن کلمات استفاده کنید و حروف اضافه مانند: and ، or و … را در url بکار نبرید.
نکته‌ی دیگر، سعی کنید از پارامتر‌های داینامیک در url ها استفاده نکنید، مانند:

‫‪/‬‬ ‫=‪https://Example.com/blog/?id‬‬ ‫‪20‬‬

نقش سرعت بارگذاری صفحات در رتبه بندی سایت ها

از دیگر عوامل مهم در رتبه بندی سایت ها، سرعت بارگذاری صفحات سایت می‌باشد، گوگل به سرعت بارگذاری صفحات اهمیت می‌دهد و سایت‌هایی که از نظر بارگذاری صفحات بهینه باشند، در رتبه بندی سایت ها، در جایگاه در جایگاه بالاتری قرار دارند.

سرعت پایین بارگذاری صفحات سایت، باعث نارضایتی کاربران می‌شود و با خروج سریع کاربر از سایت همراه است. این نکته را نیز در نظر داشته باشید، به سرعت بارگذاری تمامی صفحاتتان، اهمیت دهید و صرفا تمرکز بر صفحه نخست نباشد.

1- بهینه سازی تصاویر سایت

تصاویر بیشترین حجم تشکیل دهنده از اجزای یک صفحه می‌باشد، پس توجه به تصاویر حائز اهمیت است، زیرا تصاویر با حجم بالا، سبب افزایش بارگذاری صفحه می‌شود.

پس ابتدا تصاویر را کم حجم کرده و سپس در سایت خود بارگذاری کنید، برای این امر می‌توانید از، سایت Tinypng، استفاده کنید.

2- بهینه ساری کد‌های Html, Css, Js

یکی از تکنیک‌های افزایش سرعت وب سایت، بهینه سازی کد های css و java script می‌باشد، با فشرده ساری این کد‌ها به افزایش سرعت سایتتان کمک خواهید کرد. بنابراین دقت در کد نویسی، در هنگام طراحی سایت، از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهمیت شبکه های اجتماعی بر رتبه بندی سایت ها

برخی بر این باور هستند، که شبکه‌های اجتماعی تاثیری بر رتبه بندی سایت ها ندارند، اما با کمی تحقیق می توان به این نکته رسید، سایت‌هایی که محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند در نتایج گوگل رتبه بهتری دارند، شما می‌توانید با به اشتراک گذاشتن مطالب خود در شبکه های اجتماعی، انبوهی از مخاطبان را به سمت خود سرازیر کنید، که افزایش ترافیک سایت شما را به همراه خواهد داشت. این به خودی خود، باعث بهبود رتبه‌ی سایت شما می‌شود.

مقاله‌ای که سایت موز، در مورد رتبه بندی سایت‌ها

انتشار داده است.

شرکت رایا مارکتینگ، خدماتی همچون  آنالیز سئو سایت

و مشاوره جهت رفع مشکلات سئو را کاملا رایگان در اختیارتان قرار داده است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.