آن چه در این متن مطالعه خواهید کرد به شرح زیر است:
- اصالت و خاستگاه رپورتاژ؛
- تفاوت رپورتاژ و لینک مهمان؛
- چه زمانی یک مقاله ی مستند رپورتاژ محسوب می شود؛
- الزامات قانونی انتشار رپورتاژ؛
- فواید رپورتاژ برای SEO؛
- فواید رپورتاژ در مارکتینگ آنلاین.
رپورتاژ مقاله ای است که با اهداف تبلیغاتی نگاشته می شود و در رسانه های آنلاین یا انتشارات چاپی عرضه می گردد. در این مقالات مستند گونه، جلوه های تصویری و گرافیکی، ویدئوها، جداول و المان های مختلفی می توانند برای تعمیق و تقویت اثر رپورتاژ به کار گرفته شوند. امروزه هر شرکت فعال در حوزه ی مارکتینگ به مخاطبان خود نشر رپورتاژ را پیشنهاد می دهد، می دانید چرا؟
اصالت و خاستگاه رپورتاژ
این که برای استفاده از رپورتاژ تاریخی مشخص اعلام کنیم موضوع این نوشته نیست، بلکه منظور از اصالت و خاستگاه، چرایی به وجود آمدن رپورتاژ است. منابع علمی اینطور اعلام می کنند که رپورتاژ محصول زمانی است که دیگر تبلیغات سنتی کار نمی کردند و سودآوری به راحتی از آن ها حاصل نمی شد. با ظهور رپورتاژ مرز میان مستند و تبلیغ مخدوش شد و از این طریق افکار عمومی درگیر پدیده ای نوظهور شدند.
این مساله در نامِ رپورتاژ(به انگلیسیAdvertorial) به خوبی قابل رویت است، ترکیب مقاله ی مستند(Editorial) و تبلیغ(Advertising) می دهد رپورتاژ. با این تکنیک رسانه ها توانستند دوباره مشتری جلب کنند، زیرا متنی چاپ می کردند که مخاطب داشت و از آن بازخورد دریافت می شد.
تفاوت رپورتاژ و لینک مهمان
آن چه تحت عنوان لینک میهمان(Guest Link) از شما در سایتی قرار می گیرد یک ابزار فوق العاده ی مارکتینگ است، اما رپورتاژ نیست. هدف اصلی پست و لینک هایی به این شکل ارتقای SEO و جذب مخاطب برای سایت است، اما رپورتاژ دنیایی دیگر است. در ادامه بیشتر توضیح می دهیم که چه پدیده ای دقیقا در مرزهای رپورتاژ می گنجد، اما تا این جا بدانید که وقتی مطلبی از شما به صورت لینک و ارجاع در سایتی دیگر قرار می گیرد از ظرفیت رپورتاژ استفاده نشده است.
چه زمانی یک مقاله ی مستند رپورتاژ محسوب می شود؛
ساده است، مقاله ای که در یک حوزه ی مشخص، به مخاطب اطلاعات دست اول ارائه دهد و او را از راز و رمز کار با خبر کند رپورتاژ محسوب می شود با یک شرط؛ لحن رپورتاژ نباید به شکلی باشد که مخاطب احساس کند کلمات فریاد می زنند “من را بخر”. اگر این اتفاق بیافتد، شما تبلیغ ساخته اید نه رپورتاژ.
الزامات قانونی انتشار رپورتاژ
رپورتاژ مانند هر حوزه ی دیگر از تبلیغات یک سری قوانین مشخص دارد. به خصوص در صورتی که در یک سایت یا انتشارات رسمی، قانونی و اسم و رسم دار کار می کنید به نکته ی زیر توجه داشته باشید زیرا عدم رعایتش می تواند پیگرد قانونی داشته باشد:
در ابتدای رپورتاژ، ذکر کنید که این مطلب سفارشی است. به دلیل ماهیت رپورتاژ ممکن است که مخاطب متوجه نشود و این طور فکر کند که نویسنده ی یک سایت معتبر واقعا فلان محصول یا خدمات را تجربه کرده و حالا آن را به خواننده ها توصیه می کند، به این مورد واقعا توجه داشته باشید، یک رپورتاژ به گیر افتادن در مراجع قانونی و از دست دادن اعتبار و جلوه نزد مخاطبین نمی ارزد.
فواید رپورتاژ برای SEO
مطلب خوب، درجه یک، قابل استناد و جذاب راه خود را بین اقیانوس محتوای فضای مجازی پیدا می کند. مطالبی از این دست به اشتراک گذاشته می شوند، مورد استناد افراد مختلف قرار می گیرند، در مقالات به آن ها ارجاع داده می شود و خلاصه این که می توانند یک سایت را در جایگاه بهتری نسبت به رقبا قرار دهند.
تنها به یک نکته توجه داشته باشید، به دلیل ظرفیت بالای رپورتاژ و تاثیرگذاری قابل تاملش در جذب ترافیک، ممکن است استفاده ی غیر اصولی از آن منجر به ایجاد مشکل شود و موتورهای جست و جو گر رپورتاژها را اسپم تشخصی دهند. برای جلوگیری از این مشکل توصیه می کنیم Google Webmaster Guidelines1 را مطالعه فرمایید.
فواید رپورتاژ در مارکتینگ آنلاین
در پروسه و استراژی مارکتینگ جامع برند خود، اگر به دنبال محصولات زود بازده هستید باید سراغ تبلیغات بروید، اما اگر درخت می خواهید و در کوتاه مدت حاضر به هزینه کردن هستید تا میوه ی آن را سال های بعد بی دردسر بچینید، باید سراغ رپورتاژ بیایید.
رپورتاژ کم کم ذهنیت نسل ها را می سازد. ذائقه می سازد و باور جامعه را به سمت و سویی هدفمند هدایت می کند. البته این امر به معنی کاستن از اهمیت تبلیغات معمول نیست، بلکه بحث این است که یک باغ نیاز به تمامی گیاهان دارد تا زیبا به نظر برسد، درخت، گل، بوته، چمن و همه در کنار هم باغ می سازند.
مارکتینگ هم نیاز به هارمونی دارد تا نتیجه دهد.