مقالات آموزشی

آشنایی با ابزارهای سئو و نکات قابل توجه در تولید محتوا و بررسی آن

مفید بود؟

در این مقاله قصد داریم به آموزش سئو و نکات مربوط به آن بپردازیم. اگر شما هم دوست دارید اطلاعاتی درباره سئو کسب نمایید در ادامه با این مقاله همراه باشید. اولین نکته ای که باید درباره سئو ذکر نماییم این است که سئو و بهینه سازی وب سایت یک مقوله بسیار گسترده است. امکان پرداختن به آموزش کامل سئو در یک مقاله ممکن نیست. اما در آموزش سئو به مفاهیم پایه ای و اصول اساسی سئو میپردازیم و مقدمه ای برای آشنایی با سئو ارائه خواهیم کرد.

سئو چیست؟

در آموزش سئو اول باید به این سوال پاسخ دهیم که اصلا سئو چیست؟ سئو که آن را بهینه سازی موتورهای جستجو معنی میکنند مخفف واژه انگلیسی Search engine optimization  است. سئو مجموعه فعالیت هایی است که در نتیجه آن سایت برای موتورهای جستجو بهینه میشود. بهینه سازی مراحل متفاوتی دارد در حقیقت سایت باید برای خزنده های گوگل _به عنوان نماینده موتورهای جستجو_ قابل درک و پیمایش باشد.

انجام فعالیت سئو استمرار و دانش زیادی طلب میکند و لازم است که حتما به دست متخصصان سئو به انجام برسد. در نتیجه تمام این تلاش ها سایت رتبه بهتری کسب میکند و در صفحه نتایج مربوط به جستجوی کاربر رتبه بهتری کسب میکند. این رتبه روی ترافیک ورودی سایت اثر بسیار خوبی خواهد داشت. کسب اطلاعات درباره سئو برای تمام افرادی که در زمینه وب فعالیت میکنند بسیار مفید است.

آموزش سئو و تولید محتوا

مفهوم سئو با تولید محتوا ارتباط تنگاتنگی دارد. به صورتی که میتوان گفت برای هیچ سایتی بدون تولید محتوای اصولی امکان دست یابی به جایگاه مناسب در سئو وجود ندارد. اما دلیل اهمیت محتوا در سئو چیست؟ دلیل این مسئله مشخص است. چیزی که کاربران را وادار به سرچ کردن و جستجو در اینترنت میکند سوال و نیاز است.

تنها راه رفع نیاز کاربران این است که پاسخ سوال و نیاز آن ها در سایت های مختلف وجود داشته باشد. محتوا همان چیزی است که کاربر به دنبال آن است. پس برای آن که بتوانید استراتژی های سئو را موفق تر جلو ببرید لازم است که یک تیم برای تولید محتوا داشته باشید. در تولید محتوا نکات متعددی وجود دارد که هر کدام از آن ها یکی از اصول سئو هستند.

نکات قابل توجه در تولید محتوا

 به فرم خاصی از محتوا بسنده نکنید و قالب های مختلف را امتحان کنید. گاه انتشار ویدیو و یا تولید پادکست بسیار موثر تر از یک متن عریض و طویل عمل میکند. البته هستند افرادی که مطالعه مقالات را به مشاهده ویدیو ترجیح میدهند. یکی از گام های سئو این است که بتوانید سلیقه مخاطبان را به درستی ارزیابی کنید. اما اگر از سلیقه کاربران آگاهی لازم را ندارید میتوانید از ترکیبی از فرم های مختلف محتوایی استفاده نمایید.

در تولید محتوای متنی در نظر داشته باشید که مقاله منتشر شده تمام ابعاد و جوانب موضوع را در برگیرد. همچنین لازم است حتما در محتوا پاسخ سوال یا نیاز کاربر مستقیما ذکر شود. در نظر گرفتن این موارد سبب میشود که گاه مقالات بسیار طولانی باشند. این یکی دیگر از ویژگی های یک محتوای متنی خوب است. متن طولانی برای موتور های جستجو از جمله گوگل بسیار محبوب است. برای آن که محتوا رتبه خوبی از گوگل دریافت نماید لازم است در تولید آن از اصول سئو پیروی شود.

این اصول مواردی هستند که نشان میدهند محتوا برای پاسخ به نیاز مخاطب مناسب است. در تولید محتوا این سوال زیاد به گوش میخورد که برای گوگل محتوا تولید کنیم یا مخاطب. پاسخ این است که محتوا باید برای هر دو تولید شود. اما گاه پیش می آید که خواست گوگل و کاربر با هم در تناقض است. به یاد داشته باشید که هرگاه مجبور به انتخاب شدید مخاطب را انتخاب کنید. چرا که الگوریتم های گوگل هم به این دلیل طراحی شده اند که رضایت مخاطبان را جلب نمایند.

سئو به چه بخش هایی تقسیم میشود؟

متخصصان این حوزه سئو را به سه بخش تقسیم میکنند. این سه بخش لازم و ملزوم یکدیگرند و برای به نتیجه رسیدن سئو لازم است اصول مربوط به تمام این بخش ها رعایت شود.

  • سئوی تکنیکال

اولین بخش سئوی تکنیکال technical seo است. سئوی تکنیکال سنگ بنای سئو است. برای موفقیت در دو بخش دیگر لازم است ابتدا به درستی این بخش پرداخته شود. در این صورت است که یک سایت سئوپذیر خواهید داشت. فرآیند سئو باید حتی در زمان طراحی سایت نیز در نظر گرفته شود. سئوی تکنیکال نیز بخش های مختلفی را شامل میشود.

یکی از این بخش ها توجه به ریسپانسیو بودن سایت است. علاوه بر ریسپانسیو بودن لازم است سایت موبایل فرندلی هم باشد. با توجه به این که امروزه کاربرانی که از موبایل برای جستجو استفاده میکنند بسیار زیاد هستند این مفاهیم برای احترام به حقوق این کاربران مطرح شده است. ریسپانسیو بودن به این معناست که صفحه وب سایت شما در همه ابزارها اعم از دسکتاپ، تبلت، لپ تاپ و موبایل درست و اصولی نشان داده شود.

در این صورت است که میتوان گفت سایت ریسپانسیو یا واکنش گراست. یکی دیگر از بخش هایی که لازم است در سئوی تکنیکال به آن پرداخته شود سرعت سایت است. سایت باید در همه ابزارهایی که کاربر از آن ها در وب گردی استفاده میکند سرعت قابل قبولی داشته باشد. این سرعت قابل قبول از 2 تا 7 ثانیه است. اگر سایت زمان بیشتری برای بارگذاری طلب کند در دسته سایت های کند قرار میگیرد.

  • سئوی داخلی

بخش بعدی سئوی داخلی یا on page seo است. سئوی داخلی به مواردی میپردازد که باید داخل سایت انجام شود تا مخاطب مدت زمان بیشتری را در سایت بگذراند. محتوا و لینک سازی داخلی از جمله مهمترین بخش های سئو داخلی هستند که باید به آن ها توجه ویژه ای داشت.

  • سئوی خارجی

سئوی خارجی یا off page seo نیز یکی دیگر از بخش های مهم و قابل توجه در سئو است. در سئوی خارجی تمرکز روی فعالیت هایی است که در خارج سایت انجام میشوند و در نهایت منجر به بیشتر دیده شدن سایت خواهند شد. یکی از مهمترین گام ها در این بخش توجه به لینک ورودی یا بک لینک است.

بک لینک ها لینک هایی هستند که از سایت های دیگر به سایت شما داده شده است. در لینک سازی خارجی توجه داشته باشید که لینک طبیعی و منطبق با ترافیک سایت باشد. همچنین لازم است بک لینک از سایت های معتبر دریافت شده باشد. در این صورت است که بک لینک میتواند منجر به دیده شدن سایت شود و اعتبار آن را بیش از پیش بالا ببرد.

نکات قابل توجه در آموزش سئو

برای آن که در سئو به نتیجه مطلوب برسید باید توجه لازم را به همه بخش هایی که در قسمت قبل ذکر نموده ایم داشته باشید. در این صورت است که میتوان مطمئن بود سایت اعتبار مناسبی از گوگل دریافت میکند. در آموزش سئو و یادگیری نکات مربوط به سئو در نظر داشته باشید که در سئو نیز روش هایی برای تقلب وجود دارد. اساس این روش ها دور زدن الگوریتم موتورهای جستجو از جمله گوگل است.

با این که ممکن است استفاده از این روش ها برای مدتی اعتباری را هم شامل حال سایت کند اما در صورتی که گوگل پی به این تخلف ببرد جریمه سختی را برای سایت در نظر میگیرد. سئوی درست و اصولی که در آن هیچ تخلف و قانون شکنی وجود ندارد را سئوی سفید گویند. اگر در سئو از روش های ناعادلانه و غیر اصولی استفاده شود به آن سئوی سیاه میگویند. یکی از نکات قابل توجه در زمینه سئو توجه به رقبا و استراتژی های آن هاست.

فراموش نکنید که سئو بسیار رقابتی است و برای کسب جایگاه بهتر در صفحه نتایج موتور جستجو لازم است از رقبای خود پیشی بگیرید. برای این کار لازم است زمانی را برای آنالیز کلمات کلیدی، بک لینک ها و رتبه رقبایتان اختصاص دهید. اگر قصد لینک دادن به سایت های دیگر را دارید بهتر است به سایت های معتبر لینک دهید. توجه کنید که دریافت بک لینک از سایت های بی کیفیت و اسپم میتواند تاثیر منفی روی سئوی سایت شما داشته باشد.

آشنایی با ابزارهای سئو در آموزش سئو

بررسی و آنالیز سئو به صورت دستی کاری بسیار سخت و زمانبر است. به همین دلیل ابزارهایی برای بررسی دقیق سئو توسعه داده شده اند. عدم استفاده از این ابزارها یک نقطه ضعف جدی محسوب میشود. یکی از این ابزارها گوگل سرچ کنسول است. این ابزار توسط خود گوگل توسعه داده شده است.

سرچ کنسول یک نمای کلی از وضعیت سئوی سایت را به شما نشان میدهد. همچنین در صورتی که سایت مشکلی داشته باشد آن را به اطلاع میرساند. با استفاده از سرچ کنسول میتوانید بررسی نمایید که از چه سایت هایی بک لینک دریافت کرده اید. این افزونه به شما میگوید که سایت در نتیجه چه جستجوهایی به کاربران نشان داده شده است و چه تعداد کلیک دریافت نموده است.

گوگل سرچ کنسول کمک میکند تا عملکرد سایت را در بخش های مختلف سئو مشاهده و ارزیابی نمایید. گوگل آنالیتیکس، گوگل تگ منیجر، لینک ماینر، افزونه یوست برای سایت های وردپرسی، page speed، گوگل ترندز و … از دیگر ابزارهایی هستند که میتوانند در مسیر آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت شما را همراهی نمایند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.