برای نوشتن از رپورتاژ باید صادق بود. بازی با کلمات، تشبیه و استعاره دردی دوا نمی کند. اگر بخواهیم بی پرده از تاریخ سخن بگوییم، قالبِ “رپورتاژ” یا حرکت از Advertisement به Advertorial از جایی مورد توجه قرار گرفت که هوشیاری جامعه نسبت به مسائل افزایش یافت.
همه می دانیم که دیگر دوران تبلیغ های اغراق آمیز سپری شده و گوش کسی بدهکار وعده و وعید نیست. در نتیجه تنها راه موفقیت در دراز مدت روی آوردن به چارچوبی است که مستقیم تبلیغ نمی کند؛ بلکه ذهنیت می سازد. یک رپورتاژِ خوب و استاندارد مخاطب را قانع می کند و اعتماد او را از آن خود می سازد.
برای شناخت بیشتر رپورتاژ با ما همراه باشید. سطرهای پیش رو خلاصه و چکیده وار، عصاره ی آن چه مهم است را در اختیار شما قرار می دهند.
در صورتی که به دنبال طبقه بندی و شناخت اصولی رپورتاژ هستید؛ باید بگوییم Advertorial بخشی از فرایند Digital Marketing به حساب می آید. در واقع یک سری فعالیت حساب شده در کنار هم موفقیت نهایی را به دست می دهد. کار را این گونه تصور کنید که باید میهمان دعوت کنید، از او پذیرایی کرده(نمک گیر کردن) و در آخر گزینه های خود را مقابلش قرار دهید. امروزه نمی توان مستقیم سراغ اصل مطلب رفت. ابتدا باید کاری کرد که مخاطب به برند و خدمات شما ایمان بیاورد و سپس کار راحت خواهد بود.
آمار سایت veracontent.com بیان می کند که در سال 2018 سوداوری رپورتاژ های 21 میلیارد دلار بوده است. این عدد بزرگ در سال 2013 تنها 4.7 میلیون دلار بوده است. با مشاهده ی همین ارقام به خوبی می توان به این حقیقت پی برد که اهمیت پدیده ی Advertorial روز به روز فزونی می یابد.
فارغ از مقدمات بیان شده بیایید به این بحث بپردازیم که واقعا راز برتری رپورتاژ نسبت به تبلیغات سنتی چیست. همچنین رعایت بندهای زیر و گام برداشتن در راستای آن ها می تواند متضمن موفقیت شما باشد!
1. روی محتوای قدرتمند تمرکز کنید
توجه داشته باشید محتوای رپورتاژ شما باید توسط یک ناشر(روزنامه، مجله، سایت، تلویزیون، رادیو و غیره) منتشر شود. باید به قدری قوی کار کنید که همکاری با شما برای هر ناشری لذت بخش باشد. تنها در صورتی موفقیت را در آغوش خواهید گرفت که حرفه ای و بدون کم و کاست محتوا تولید کنید.
2. تیترهای جذاب و درگیر کننده بزنید
مخاطب لزوما شما را نمی شناسد و البته شاید به کلیت حوزه ی کاری شما هم علاقه ای نداشته باشد. توجه داشته باشید که رپورتاژ شما یک مقاله یا مستند استغ در نتیجه همانند یک فیلم تجاری با عنوانی جداب، قدرتمند و گیرا مخاطب را تور کنید!
3. محصول و خدمات مربوط را بشناسید
در صورتی که نویسنده یا تولید کننده ی رپورتاژ هستید نسبت به محصول، برند و کسب و کار مربوطه اطلاعات کسب کنید. مخاطب زبان غیر واقعی و ساختگی را می شناسد(چون تقریبا همه جا و همه کس از آن استفاده می کند). در نتیجه با اطلاعات و اشراف کامل دست به قلم شوید.
4. چارچوب منتشر کننده را رعایت کنید
به بیان خودمانی گل درشت نباشید. مقاله یا رپورتاژ شما باید شبیه تمامی مطالب منتشر شده در نشریه یا تلویزیون و رادیویی که با آن کار می کنید باشد. یک مطلب یا مستندِ عادی در آن انتشارات تنها با این تفاوت که به حوزه ی کاری شما اختصاص دارد.
5. از تصویر غفلت نکیند
حتی شاید لازم باشد گرافیست استخدام کنید. توجه داشته باشید رخنه کردن در حافظه ی بصری مخاطب به معنی فرمانروایی و جهت دادن به سلیقه ی رفتاری اوست. پس تصاویر را جدی بگیرید.
6. مختصر و مفید باشید
دوره ی قصیده و مثنوی گذشته است، امروزه همه به دنبال رباعی و دوبیتی هستند. طبق مطالعات Microsoft Corporation یک مخاطب در 8 ثانیه راجع به محتوایی خاص تصمیم می گیرد. در نتیجه وقت زیادی برای ارائه ی خود ندارید!
7. قصه فراموش نشود
احتمالا برتری و مزیت اصلی یک رپورتاژ نسبت به سایر چارچوب های مارکتینگ قابلیت قصه یا خاطره گویی است. کیست که از شنیدن یک داستان جالب لذت نبرد و در فرصت مناسب همان قصه را برای دیگری تعریف نکند(حتی بعضا خود را به جای شخصیت اصلی ماجرا جا نزند)؟
8. نقل قول بیاورید
حتما برایتان پیش آمده که ماجرایی را تعریف کرده اید و ناگهان مقابلتان جبهه گرفته اند و منبع درخواست کرده اند. برای فرار از این مشکل از افراد شناخته شده در تایید اطلاعات خود سند بیاورید. واقعا جواب می دهد.
9. مقدمه و پایان داشته باشید
مطلب خود ر بی مقدمه آغاز نکنید و بی پایان رها نسازید. موضوع ساده است؛ هیچکس از فردی که بی سلام وارد یک جمع می شود و بی خداحافظی آن را ترک می کند خوشش نمی آید. در نتیجه محتوای خود را اینگونه خلق نکنید.
در صورتی که رپورتاژ شما هر 9 مولفه ی فوق را باهم در سطحی قابل قبول ارائه می دهد باید بگوییم که شما یک حرفه ای هستید و ادامه ی این روند بدون شک موفقیت کسب و کارتان را به همراه خواهد آورد.