چگونه خلاقیت در تولید محتوا را بالا ببریم
خلاقیت در تولید محتوا
خیلی از ما وقتی صحبت از نوشتن می شود به شعرهای فروغ، داستانهای صادق هدایت و رمان های محمود دولت آبادی فکر می کنیم. برای خود من پیش آمده که نوشتن را با ترجمه اشعار مایاکوفسکی شروع کنم و دست و پا شکسته از رمان های انگلیسی بازنویسی می کردم. اغلب کسانی که اهل ادب و نویسندگی اند احتمالا نوشته های یک نویسنده تولید محتوا را به رسمیت نشناسند و او را در حد یک کپی کننده ببینند. ولی من کاملا با این دیدگاه مخالفم و دلایل قانع کننده خودم را دارم. در حالی که بسیاری از مردم نوشتن تولید محتوا را شغل و فعالیتی خسته کننده می دانند، ولی من به همان اندازه معتقدم که این کار می تواند سراسر خلاقیت و جذابیت باشد و خلاقیت در تولید محتوا حرف اول را می زند.
در حقیقت، استدلالم این است که وقتی نویسنده یک متنی تمام خلاقیت خود را برای نوشتن مطلب به خرج داده است، کار نویسنده تولید محتوا تازه بعد از این شروع می شود. نویسنده تولید محتوا است که باید این مطلب را بازنویسی کند. برای اینکه کارش را متفاوت کند و خلاقیتی روی خلاقیت نویسنده بیاورد در حدی نیاز به شگفت آفرینی دارد که انگار از کلاه نویسندگی اش خرگوش بیرون می آورد.
با این وجود، احتمالا بعد از مدتی خلاقیت آدم ته می کشد، خسته می شود یا هر دلیلی پیدا می کند که نوشتنش رو به افول برود. با این متن سعی می کنیم کمی به برگرداندن خلاقیت و بالا بردن روح نوشته کمک کنیم.
خلاقیت و نویسندگی: زوج جدانشدنی
بدون خلاقیت، هیچ متنی قابلیت نوشته شدن ندارد.
عموما کلمه تولید محتوا را مترادف با بازاریابی می بینند. بازاریابی رشدی سریعتر از سرعت نور دارد و افرادی که می خواهند با این سرعت یکریز بنویسند، انبوهی از نوشته های تو خالی و خسته کننده خواهند داشت. این حجم نوشته بین گرداب بزرگی از شرکتهای بزرگ و مصرف کنندگان و موتورهای جستجو گم می شود. چیزی که همه این نوشته ها به دنبالشند چیزی نیست جز “خلاقیت”
امروز بیش از ۲۷ میلیون قطعه محتوا هر روز به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می شود، و هیچ علامت واضحی نداریم که حالا حالاها این روند کند شود. با توجه به این حجم و احتیاجی که می بینیم، تنها راهی که بازاریابان، نویسندگان و برندها می توانند روی آن تمرکز کنند، خلاقیت در تولید محتوا است.
قطعا شما هم خلاقیت در تولید محتوا، نوع برند، لوگو و هر چیز دیگری را بین برندهای معتبر دیدید. اگر کمی در روند خلاقانه این برندها دقیق شوید، همه چیز به شما ثابت می کند که هیچ نردبانی به جز خلاقیت برای بالا رفتن وجود ندارد. اگر صفحات خود را با مطالب خسته کننده پر کنید، مردم حوصله شان سر می رود و فوری صفحه را ترک می کنند. اگر خیلی به راه و روش قدیمی چنگ بزنید و از چهارچوب بسته و امن خودتان خارج نشوید، موجهای زیبای این دریای خروشان را نمی بینید.
۵ نکته اساسی برای خلاقانه نوشتن
خب حالا که فهمیدیم خلاقیت در محتوا مهم است، بعد چی؟
حتی اگر شما یک فرد خلاق با پیش زمینه هنری و ایده های منحصر به فرد باشید، بعد از مدتی خلاقیتتان دچار اصطکاک می شود. مژده! این پنج موردی که با هم مرور می کنیم به شما در خلاقیت تولید محتوا کمک می کنند.
۱٫ هر روز یک پله بالاتر روید.
این جمله حتی اگر کلیشه ای به نظر بیاید ولی کاملا واقعیت زندگی است. باید یاد بگیرید روز به روز خودتان را ارتقا دهید. از عادتهای بد، اعتیاد و هر چیزی که شما را عقب نگه می دارد دوری کنید و شروع کنید به پیشرفت و خودسازی. اصلا به این فکر نکنید که الان در چه جایگاهی هستید و خودتان را دست کم نگیرید. هر کاری را که دارید، بهترین همان کار باشید و همین اتفاق، راه پیشرفت را برایتان باز می کند.
برای بالا بردن خلاقیت در محتوا و سفت و سخت گرفتن کارتان راهکار وجود دارد. خودتان را بجای شرکتتان قرار دهید: چرا این افراد نسبت به چیزی که انجام می دهند علاقه دارند؟ محصولات شرکت چطور دنیا را به مکانی بهتر تبدیل می کند؟ از طرف دیگر خود را در جایگاه مشتری قرار دهید: چطور این محصول به شما کمک می کند تا بیشتر از زندگی خود لذت ببرید؟ چه چیزی از این شرکت نظر شما را جلب می کند؟
در هر کمپینی، پشت ترتیب محتوا و انتخاب کلمه کلیدی هزار جور داستان وجود دارد، روایت این داستان بر عهده شماست که این داستانها را به روشی خلاقانه ترسیم کنید.
۲٫به نسخه اصلی وفادار باشید اما خلاقانه.
” زلف بر باد مده تا ندهی بر بادم، طره را تاب نده تا نکنی نا شادم” این بیت از حافظ را بخوانید. خب حالا یک نویسنده ای که صرفا رفع تکلیف می کند و خلاقیتی در محتوا ندارد اگر چنین مطلبی را در نظر داشته باشد می نویسد “حجاب را رعایت کنید”
با وجود محتوای یکسان، این دو نوشته به نظرتان یکیست؟
این نکته همان چیزیست که یک نویسنده تولید محتوا از آن غافل می شود و وقتی از رفرنسی ترجمه می کند یا مطلبی می نویسد، جملات را در قالبی خشک و بدون انعطاف قرار می دهد.
الان خیلی از افراد می توانند کلمه را در قالب جمله بگذارند و یا یک مطلب را واو به واو تعریف کنند، نکته اصلی اینجاست که کاری کنید نه محتوای اصلی خیلی مخدوش شود، نه زندانی کلمات اصلی بمانید.
۳٫ پیش نویس “ببین و بنداز ” برای خودتان داشته باشید
این اصطلاح عجیب و پر زرق و برق، مال من نیست. این ایده را هاندلی در کتابش به اسم “همه می نویسند” مطرح کرده است.
حالا معنی این عبارت چیست؟ ساده است. خودتان را پشت سیستم “میبینید” ، می نشینید و تمام ایده ها، راهکارها و عبارات توی ذهنتان را روی صفحه “می اندازید” و هر کاری که می کنید، دیگر برنمی گردید که دوباره بخوانید، یا ویرایش کنید و تغییر دهید. به عبارتی تا تمام شدن متن هیچ نگاهی به عقب نمی اندازید و حتی متوقف نمی شوید که املای یک کلمه را اصلاح کنید. با این روش فقط و فقط می نویسید.
این روش چند هدف را دنبال می کند. اول از همه، این کار کاملا ذهن را آزاد می کند. در صنعتی که ما اغلب تحت فشارهای گسترده ای برای ارائه مطالب حرفه ای و اشتراکی قرار داریم، اینکه به خودتان اجازه بدهید که فقط جلو بروید و بنویسید، نهایت لطف در حق خودتان است. با این روش موانع ذهنی را پشت سر می گذارید و باعث بالا رفتن خلاقیت در تولید محتوایتان می شود.
۴٫ یک تخته الهام بخش بسازید
تخته الهام بخش یک تابلوی پر از عکس است، عکس هایی که حالتان را خوب می کند. عموما مردم چنین تابلویی را برای دکوراسیان استفاده می کنند تا چنین چیزی را به عنوان تابلوی کائنات می شناسند ولی در واقع صفحه ای است که قرار است محرک شما باشد. اگر خلاقیت در تولید محتوا برایتان مهم است، یکی از این تخته ها برای خودتان دست و پا کنید و خلاقیت را در محتوای عکسهای و نوشته های این تخته هم ایجاد کنید.
برای ساختن این تخته از پینترست الهام بگیرید، تخته را که درست کردید چند روزی بگردید و چیزهایی که دوست دارید را انتخاب کنید و جمع کنید.
انتهای هر روز به تخته تان نگاه کنید. به احتمال زیاد مجموعه ای از الگوهای ، رویکردها و صداهایی را خواهید دید که می تواند برای خلاقیت در تولید محتوای خود از آن استفاده کنید.
۵٫ همیشه حواستان باشد
همه ما لحظات سختی را وقت نوشتن تجربه کردیم، متنهای ثقیلی که تا به رشته تحریر درآمدن، نصف موهایمان سفید شده است. ولی نکته اصلی اینجاست که این لحظات سخت را اساس قرار ندهید. اینها را در لحظه بگذارید و به عنوان یک تجربه نگاهش کنید. از دل همین سختی ها بگذارید خلاقیتتان جوانه بزند. صرفا به اینکه “حالا این متن هم تمام شود برود” به نوشته تان نگاه نکنید. نوشته تان مثل بچه شماست، حتی اگر ناخلف باشد نباید رهایش کنید.
به جای اینکه فقط مطلب را تمام کنید و بروید، از زوایای دیگری به موضوع نگاه کنید و سعی کنید خودتان را جای افراد مختلفی بگذارید تا نوشتن را برایتان راحت تر و خلاقیت در تولید محتوای شما را بالا ببرد. این کار به شما در ارائه مطالب بهتری برای کلیه مشتریانتان نیز کمک می کند.
در انتها…
این نکته را در نظر داشته باشید که بزرگترین رمان ایران و جهان را نمی خواهیم فوری و فوتی بنویسیم. ولی بهرحال خلاقیت نقش مهمی در نوشتن حتی برای تولید محتوا دارد.
نویسندگان تولید محتوا فرم متفاوتی از نوشتار را دارند، اما نه به خلاقیت شعرهای حافظ و نوشته های کافکا.
ما به عنوان نویسندگان تولید محتوا، فروش کلمه نداریم، فروش همان خلاقیتی است که ارزش کار ما را بالا می برد. ما برای دستیابی شرکتها و صنایع به رویاهایشان مطلب می نویسیم و چه چیزی انقدر زیباست؟ عین غول چراغ جادویی که با نوشتنمان رویاها را محقق می کنیم و این موضوع اهمیت خلاقیت در تولید محتوا را نشان می دهد.
تیم تولید محتوای متنی بیزون با داشتن نیروهایی خلاق و پر انرژی آماده شنیدن ایده های شماست و اگر برای صنعتتان نیاز به همین غول تحقق رویاها دارید با ما تماس بگیرید.