مقالات آموزشی

آشنایی با انواع بازاریابی محتوا و نمونه‌هایی از بازاریابی محتوا

مفید بود؟

در بازاریابی محتوا هدف به اشتراک گذاشتن محتوا هایی آموزنده، مفید، شگفت آور، متفاوت و متناسب با مخاطب هدف شما است. سرمایه گذاری در بازاریابی محتوا که اصول بازاریابی محتوا و سئو در آن رعایت شود؛ سبب شهرت شما در کسب و کارتان خواهد شد. هنگامیکه تولید محتوا به خوبی و نحو احسنت صورت گیرد؛ برند و کار شما روز به روز دارای ارزش بیشتری خواهد شد. اینجاست که محتوای تولید شده‌ی شما در سایت‌ها و توسط افراد بازدید بیشتری می‌خورد و افراد به سراغ شما می‌آیند تا ادامه کسب و کار و یا شروع کسب و کارشان با شما پیش رود. بازاریابی محتوا به کمک تولید محتوای مناسب به مخاطب شما نیز کمک می‌کند و هدایت‌گری در مسیر شغل و کسب و کار وی هم خواهد بود.

در بازاریابی محتوا چند نکته را به کار ببندید تا موفق شوید:

  • تعیین استراتژی برای خود:

حال نوبت به این است که در بازاریابی محتوا  خود استراتژی مخصوص به خود را بکار ببرید. نیاز و مشکل مخاطبان و مشتریان خود را بشناسید و راه حل آنها را در محتواهای خود قرار دهید؛ در واقع مخاطب و مشتری را وابسته‌ی محتواهای خود کنید. استراتژی بازاریابی محتوا یعنی؛ محتوایی را ایجاد و طراحی کنید که با انتشار و پخش آن در سایت و مکان‌های موردنظر؛ غریبه و کاربر عادی را به مخاطب همیشگی شما و سپس مخاطب دنبال کننده را به مشتری ثابت تبدیل کند.

در واقع محتوای شما در ابتدا باید جذاب برای کاربر عادی، سپس سرگرم کننده و الهام بخش برای مخاطب شما و در نهایت مفید و سودآور برای مشتریانتان باشد. در کاری که انجام می‌دهید اگر برای مخاطب خود ارزش قائل شوید؛ شک نکنید که راهی موفقیت‌آمیز را طی می‌کنید؛ در غیر این صورت بازاریابی محتوا شما هرچند با استراتژی پیش رود؛ دچار سقوط خواهد شد.در بازاریابی محتوا ارتباط میان تولید کننده محتوا و مشتری دارای اهمیت ویژه است.

  • شناختن مشتریان خود:

آگاه باشد؛ در بازاریابی محتوا سکوی پرتاب شما مشتریانتان هستند. همانطور که آنها به شما نیاز دارند؛ یقینا شما هم برای مطرح کردن خودتان به آنها نیاز دارید. در قدم اول برای برقراری ارتباط و جذب مشتری باید آن را بشناسید، درکش کنید و با زبان خودشان با آنها صحبت کنید. شما حتی می‌توانید قبل از شروع کار با یک مشتری واقعی؛ چندین مشتری خیالی برای خود با ایده‌آل هایشان تصور کنید و کار را پیش ببرید تا حین کار به مشتری نزدیک‌تر شوید. این شبیه سازی کمک می‌کند در هنگام برخورد با مشتری بهترین تصمیم‌ها را بگیرید و برترین ایده‌ها را به او دهید.

  • شناسایی اطلاعات مورد نیاز مشتری:

نقشه راه در بازاریابی محتوا این است که؛ اطلاعات مورد نیاز او را بشناسید و فراهم کنید.

  • نحوه انتقال اطلاعات به مشتری:

بازاریابی محتوا نیازمند هنر و کارهای هنرمندانه است. شما باید در انتقال اطلاعات به مشتریان خود زیرک باشید و بهترین روش را انتخاب کنید. اینکه اطلاعات و محتوای مورد نیاز را چگونه و در چه قالبی ارائه دهید؛ بستگی به خودتان دارد که با چه نوع مشتری برخورد دارید.

  • رعایت اصول سئو:

در بازاریابی محتوا و سئو، رعایت بهینه‌سازی موتور جستجو در راس هر اقدامی قرار دارد. در ابتدا باید این را بدانید که موتور‌های جستجوی معروف کدامند، چگونه کار می‌کنند و هدف و انگیزه‌ی اصلی آنها کدام است. فعالیت موتورهای جستجو این است که با هر جمله پرسشی یا سوالی که مطرح می‌کنید؛ نزدیکترین و مرتبط‌ترین اطلاعات را در همان زمینه به شما دهد.

خوب است بخوانید: بازاریابی محتوا محور

  • در انتخاب عناوین خود وسواس و دقت به خرج دهید:

تولیدکنندگان در بازاریابی محتوا می‌دانند که عنوان‌ها بسیار اثر بخش هستند. به جرات می‌توان اظهار نظر کرد که؛ مخاطب با خواندن عنوان محتوا تصمیم به خواندن یا نخواندن آن می‌گیرد. عنوان محتوا تمام اطلاعات را به خواننده و مخاطب می‌دهد و تمام آنچه در متن محتوا است را به او انتقال می‌دهد.

در ادامه مقاله خود به بررسی انواع بازاریابی محتوا و چند نمونه بازاریابی محتوا می‌پردازیم.

انواع بازاریابی محتوا

انواع بازاریابی محتوا وجود دارند که محتواها در قالب آنها به مخاطب و مشتری ارائه خواهد شد تا کسب و کار و مشاغل خود را معرفی کنند:

  • وبلاگ‌ها:

طبیعی‌ترین و ساده‌ترین انتشار و تبلیغ محتوا می‌تواند در وبلاگ‌ها صورت گیرد. بازدید کاربران و مخاطبان از وبلاگ‌ها بیشتر است؛ یعنی با انتشار محتوا در وبلاگ شانس بیشتری برای دیده شدن دارید.

  • تصاویر:

از آنجایی که بیشترین تولید محتواها در بازاریابی محتوا غیر کلامی است؛ پس انتشار محتوا برای مخاطب از روش عکس‌ها و تصاویر بسیار آسان و پر بازدید است. گاهی می‌توانید مقصود و کلمات خود از محتوا در تصاویر بگنجانید به طوریکه مخاطب شما به طور واضح متوجه هدف شما شود. با تصاویر جذاب، پر مفهوم و خلاق می‌توانید به راحتی مشتری و مخاطب جذب کنید.

  • اینفوگرافیک‌ها: 

اینفوگرافیک‌ها یا اصطلاحا دیده نمایی چیزی قوی‌تر از تصاویر هستند. بازاریابی محتوا در قالب اینفوگرافیک بیشتر از تصاویر در حال رشد هستند. یک محتوای اینفوگرافیکی قوی در سایت‌های تصاویر بسیار کاربردی است.

  • ویدیو و فیلم‌ها:

ویدیوها آسان‌ترین روشی هستند که شاید مخاطب و کاربر هدف شما آن را انتخاب می‌کنند؛ تا به هدف محتوای تولید شده توسط شما دست یابند. شفاف و صریح بودن فیلم‌ها شاید از جمله دلایلی باشند که مخاطب آن را انتخاب می‌کند. ویدیو بسیار بر روی مخاطب اثر گذار است و به آسانی می‌تواند کاربر را به سمت خود بکشاند. همچنین بسیاری از افراد راحت طلب هستند و برای دریافت موضوع و محتوایی کار خود را راحت می‌کنند و تنها به مشاهده ویدیو می‌پردازند.

  • پادکست‌ها:

گاهی افراد با شنیدن، خوب درک می‌کنند؛ و در زمینه بازاریابی محتوا برای بررسی محتوا ها از پادکست‌ها بهره می‌گیرند. بسیاری از تولید کنندگان محتوا؛ بر این ادعا دارند که علت مشهور شدن محتواهای آنها تولید پادکست بوده است.

  • کتاب‌ها: 

صدای آواز هر نویسنده‌ای می‌تواند با کتاب‌هایش شنیده شود. در بازاریابی  محتوا کتاب هم نقش مهمی را برای ارائه محتوا ایفا می‌کند. نوع کتاب که الکترونیکی یا فیزیکی باشد؛ فرقی نمی‌کند. شاید کتاب در تعریفی ساده فقط یک ابزار سرگرمی باشد؛ اما بازاریابان محتوا آن را به عنوان ابزار و سلاحی برای موفقیت در بازاریابی خود بکار می‌گیرند.

  • وبسایت‌ها: 

دنیا دنیای مدرن و پیشرفته‌ای است؛ همانطور که بازاریابی صنعتی مدرن است. پس برای تبلیغ و معرفی باید انواع بازاریابی محتوا را که مدرن هستند، انتخاب کرد. بازاریابی محتوا در سایت‌ها تمام انواع بازاریابی محتوا را که در عناوین بالا ذکر شد در بر دارد.

  • نمونه‌های بازاریابی محتوا در ایران و خارج: 

در ایران نمونه بازاریابی محتوا که در کسب و کار خود بسیار موفق و مطرح هستند بسیار است؛ مانند شرکت رایا مارکتینگ که حرفی برای گفتن دارد.

در سایر نقاط دیگر بازاریابی در نمونه‌های مختلفی رایج است. مانند بلاگ بافر که کارش مدیریت کردن علی‌الخصوص مدیریت محتواهای شبکه‌های اجتماعی است.
شاتر استوک در نوع بصری فعالیت دارد؛ این سایت برای مخاطبان ایده‌پردازی می‌کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.