مفید بود؟

بررسی مولفه و مثال هایی از رپورتاژ

مطلب ارائه شده در این قسمت به رپورتاژ یا Advertorial می پردازد. اما باید توجه داشته باشید که منظور از تعریف این پدیده پرداختن به اسامی و معانی لغوی نیست. در نتیجه اگر با واژه ی “رپورتاژ” میانه ی خوبی ندارید می توانید آن را تبلیغ محلی، اسپانسرینگ محتوا، ساز و کار اطلاع رسانی و تبلیغ و یا هر نام دیگری بنامید.
به طور کلی منظور از رپورتاژ تبلیغی است که در قالب یک کار حرفه ای و مستند ارائه می شود. در واقع سخن از پدیده ای است که داستان و روح دارد و پیام خود را در بستری سازمان یافته به نمایش می گذارد و به جان و جهان مخاطب نفوذ می کند.
همچنین می توان رپورتاژ را بازی دوسر برد نامید. مخاطب از تماشا، مطالعه یا گوش سپردن به آن لذت می برد و کیفور می شود؛ سفارش دهنده و صاحب رپورتاژ هم پیام مورد نظر خود را انتقال می دهد.
بار دیگر تاکید می کنیم مهم نیست چه نامی برای رپورتاژ درنظر بگیرید، مساله دریافتن مفهوم و فحوای آن است، به عنوان مثال Don Nicholas در 1980 نویسنده ی Sacramento Magazine بوده است و آن هنگام رپورتاژ را “special advertising section” می نامیده اند(قسمت تبلیغات مخصوص).
یک رپورتاژ در چرخه ای سه محوره جان می گیرد. مخاطب، نویسنده و سفارش دهنده. به عنوان مثال یک نویسنده در حوزه ی غذا مشغول به کار است. او برای محتوای خود اسپانسر دست و پا می کند(سفارش دهنده ی رپورتاژ) و مخاطب مطالب او را می خواند. تفاوت اصلی این کار با تبلیغاتِ صرف و ساده راضی بودن تمامی طرف ها است. در قالب رپورتاژ تبلیغ و پیام تبلیغاتی در لفافه بیان می شود و تمامی روح مطلب را به خود اختصاص نمی دهد؛ در نتیجه ی این امر هم نویسنده خشنود است که در حوزه ی مورد علاقه ی خود قلم می زند و خلاقیتش در خدمت موفقیت است و هم مخاطب طعم داده های دست اول و کارشناسی را می چشد. برنده ی بعدی اسپانسر است که با حضور در چارچوبی معتبر و قابل احترام اعتبار برند و کسب و کار خود را دوچندان کرده است.
حال بسته به این که شما در کدام قست و محور این چرخه فعال هستید می توانید از زوایای مختلف به موضوع بنگرید. یک نویسنده، انتشارات، برند و کسب و کار و البته مخاطب هر یک نظر، سلیقه و منافع خود را دنبال می کند. اما مهم این است که اصل اساسی رپورتاژ یا روح Advertorial رعایت شود و مرزها بیش از حد به این یا آن طرف نغلزد. کوتاه سخن اینکه باید اصالت داشت و به وادی تبلیغ و فعالیت های سطحی سقوط نکرد.

اشتباه نکنید

نگاهی به فضای دیجیتال فارسی زبان روشن می سازد که درک صحیحی از مفهوم رپورتاژ(رپرتاژ هم نوشته می شود) یا Advertorial وجود ندارد. به عنوان مثال پخش و انتشار محتوای تبلیغاتی را رپورتاژ معرفی می کنند حال آنکه رپورتاژ خود محتوایی است خاص که در قالب های مختلف بصری، نوشتاری، صوتی و گرافیکی به مخاطب ارائه می شود.
البته که راه و روش های انتشار آن خود در چارچوب و اسلوب هایی منحصر به فرد صورت می گیرد، از ایمیل گرفته تا نشر روزنامه ای، کتاب الکترونیکی و غیره.

یک نمونه از رپورتاژ

بهترین راه برای رسیدن به درک صحیح و الگوبرداری، مطالعه ی نمونه های موفق است. این اصل در هر حوزه ای صادق است و رپورتاژ هم مستثنی از این اصل نیست. بسته به این که در چه قالبی قصد فعالیت دارید نمونه ها مختلف و متنوع هستند. ما در این قسمت یک رپورتاژ اینترنتی را نمایش می دهیم.
مثالی که آماده کرده ایم از سایت معروف و موفق  می باشد. جالب است بدانید با تولید رپورتاژ های فوق العاده موفق و تاثیرگذار، نظیر نمونه ی زیر بازدید از مطالب و مراجعه به برند را تا رقم فوق العاده بی نظیر 9 میلیون نفر افزایش داده است.

 

همان طور که مشاهده می کنید مطلب یا رپورتاژ تصویری است از سریال How I met your mother که شخصیت اصلی در شرایط خاص و عجیب گرفتار شده است. پیامی فرستاده و پشیمان از نوشته ی خود است. به قسمت بالا یا انتشار دهنده توجه کنید، Virgin mobile  در بستر سایت   فعالیت کرده است.
در این مثال یک منتشر کننده، برند ذی النفع و مخاطب سه محور رپورتاژ هستند. هدف از سطرهای بالا پرداختن به مفهوم Advertorial  بود و تلاش کردیم نشان دهیم که رپورتاژ با تبلیغ و آگهی صرف تفاوت دارد و چارچوبی است تخصصی و پیچیده.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.