مفید بود؟

در این مقاله قصد بررسی تقویم تولید محتوا را داریم. بدین منظور ابتدا باید با تولید محتوا و کاربرد آن آشنا شویم. سپس به موضوع تقویم تولید محتوا و کاربرد آن در دنیای دیجیتال برسیم. برای کسب اطلاعات در زمینه تقویم تولید محتوا با ما همراه باشید.

موضوع مورد بحث ما در این مقاله، تقویم تولید محتوا است. همانطور که از نام این عبارت مشخص است قاعدتا تقویم تولید محتوا، تقویمی است که در حوزه تولید محتوا استفاده می‌شود. اما شاید خیلی از شماها بگویید تولید محتوا چیست؟ در چه زمینه‌ای استفاده می‌شود و در کجا کاربرد دارد؟ پاسخ همه این سوالات در این مقاله داده خواهد شد تا با مطالعه کامل مقاله شما به راحتی بتوانید به راحتی تقویم تولید محتوا را شرح دهید.

تولید محتوا مفهومی نسبتا جدید است که آن را بیشتر در دنیای دیجیتال مارکتینگ و یا دنیای تبلیغات می‌شنویم. اگر بخواهیم همه چیز را از اول شروع کنیم باید گفت در روزگاران قدیم هر کسی که کسب و کاری را راه‌اندازی می‌کرد برای تبلیغ آن البته اگر به تبلیغات اعتقادی داشت، از شیوه سنتی یعنی چاپ بنر و پوستر برای معرفی کسب و کار خود استفاده می‌کرد.

در گذشته معمولا عدم اعتماد به تبلیغات یک روند دوطرفه بود. هم صاحب کسب و کار به تبلیغات به عنوان هزینه‌ای اضافی و بی‌بازگشت برای کسب و کار نگاه می‌کرد و هم مخاطبان آن را روشی برای فریب دادن خودشان تصور می‌کردند. اما امروزه تصور همگان هم صاحبان کسب و کار و هم مخاطبان نسبت به تبلیغات به طور کلی عضو شده است. تبلیغات به عنوان خط مقدم معرفی یک کسب و کار به شمار می‌آید. در این میان دیجیتال مارکتینگ یعنی تبلیغات و بازاریابی با استفاده از ابزارهای دیجیتال در بسترهای مختلف نیز جایگاه بسیار خوبی در دنیای تبلیغات به خود اختصاص داده است. تبلیغات مدرن به خوبی توانسته است اهمیت و ضرورت تبلیغات را در معرفی کسب و کارهای مختلف نشان دهد.

 

 

در این میان برای اینکه بتوانیم با مخاطبان ارتباط دوطرفه و نزدیکی را برقرار کنیم باید از نوع ویژه‌ای از تبلیغات که این امکان را به صاحبان کسب و کار می‌دهد، استفاده کنیم. به همین دلیل سراغ تولید محتوا در تبلیغات می ‌رویم. در انواع تبلیغاتی که در اینترنت در قالب سایت‌های معتبر و یا در انواع شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنیم نیاز به محتوا داریم. البته بهتر است بگوییم نیاز به محتوای جذاب و قوی دارند تا بتوانند مخاطبان را جذب کنند. بنابراین، تولید محتوا نقش بسیار مهمی در تبلیغات دارد. با این مقدمه نسبتا طولانی در قسمت بعدی وارد بحث تقویم تولید محتوا خواهیم رفت.

تقویم تولید محتوا چه کاربردی دارد؟

پس از بررسی مفهوم تولید محتوا و جایگاه آن در دیجیتال مارکتینگ در این قسمت به سراغ کاربرد تقویم تولید محتوا خواهیم رفت. برای اینکه بتوانیم بازاریابی از طریق تولید محتوا را پیش ببریم نیاز به یک برنامه ساماندهی شده و منظم داریم که در این صورت باید از ابزاری به نام تقویم تولید محتوا استفاده کنیم. تقویم تولید محتوا همانطور که از نامش پیداست نوعی تقویم است که در حیطه تولید محتوا استفاده می‌شود و به نوعی باعث ساماندهی کارهای حوزه تولید محتوا می‌شود. با استفاده از تقویم تولید محتوا می‌توان یک برنامه مشخص و منظم برای تولید محتوا در نظر گرفت. تقویم مورد نظر ما یک تقویم است که در آن مشخصات تمام کارهایی که باید در این حوزه انجام دهید را به شما گوشزد می‌کند. در واقع با استفاده از این تقویم می‌توانید استراتژی خود را برای انواع فعایت‌های خود در حوزه تولید محتوا، تنظیم کنید. نمونه‌ای از این تقویم را در زیر مشاهده می‌کنید.

 

 

در واقع از تقویم تولید محتوا به عنوان کاربردی‌ترین و مهم‌ترین ابزار برای شرکت‌های تولید کننده محتوا و یا شرکت‌هایی که در زمینه فروش تولید محتوا فعال هستند، یاد کرد. با استفاده از این تقویم می‌توان به یک استراتژی مشخص در زمینه تولید محتوا رسید و با استفاده از آن به تمام اهداف مد نظر خود در این حوزه برسید. البته باید گفت برای تمام شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند، نمی‌توان یک نمونه تقویم در نظر گرفت. زیرا هر شرکتی با توجه به ملاحظات سازمانی خود، شرایط خاص خود و مجموعه علایق و سلایق خود یک تقویم تولید محتوا را برای خود در نظر بگیرد. برای اینکه بتوانید نمونه‌های مختلف این تقویم را داشته باشید، می‌توانید نمونه این تقویم را در اینترنت مشاهده و دانلود کنید. به زبان ساده باید گفت این تقویم به عنوان یک نقشه در تمام طول مسیر شما خواهد بود. تقویم محتوا میتواند شامل قسمت‌های زیر باشد:

  • عنوان محتوا یا همان موضوع محتوا
  • تاریخ انتشار محتوا
  • مشخصات کارشناس تولید محتوا یا محتوا نویس
  • محل انتشار محتوا
  • دسته‌بندی محتوا
  • طیف مخاطبان محتوا

همچنین در کنار همه این موارد بهتر است دلایل استفاده از تقویم محتوا را نیز در نظر بگیرید.

 

مولفه‌های اصلی تقویم تولید محتوا

همانطور که گفتیم تقویم تولید محتوا یک برنامه مشخص را در حوزه تولید محتوا نشان می‌دهد. در واقع داشتن یک برنامه‌ریزی اصولی را سبب می‌شود. همچنین در قسمت قبلی به قسمت‌های مختلف یک تقویم محتوا اشاره کردیم که با استفاده از آن می‌توان نیازهای اصلی مخاطبان را شناسایی کرد و بر اساس آن‌ها به تولید محتوا پرداخت که بدین ترتیب از هدررفت سرمایه می‌توان جلوگیری کرد. این تقویم باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود اما برای اینکه بتواند موثر واقع شود باید حتما از مولفه‌های زیر استفاده کنید:

  1. در نظر گرفتن تاریخ‌های مهم: با در نظر گرفتن تاریخ‌های مهم در زمینه تولید محتوا می‌توانید به صورت موثر از هدر رفت زمان و هزینه جلوگیری کنید. بنابراین از هیچ گونه برنامه تولید محتوایی عقب نخواهید ماند.
  2. برقراری ارتباط موثر بین اعضای شرکت: استفاده از این نوع تقویم باعث ایجاد هماهنگی بین اعضای شرکت می‌شود و به نوعی به تشریح وظایف در بین آن‌ها می‌پردازد. بدین ترتیب اعضای گروه با راحتی و آرامش بیشتری به وظایف خود مشغول می‌شوند و در نتیجه منجر به ایجاد ارتباط بهتری بین اعضای تیم خواهد شد. این مورد به خصوص در مورد پروژه‌های عظیم با تعداد محتواهای زیاد کاربرد فراوان و البته موثری دارد.
  3. بهبود ایده‌پردازی: در صورت استفاده از تقویم محتوا می‌توانید ایده‌ها و استراتژی‌های خود در زمینه تولید محتوا را منظم کنید و به خوبی بهبود ببخشید.
  4. جلوگیری از انتشار مطالب اشتباه و تکراری: اگر از یک تقویم محتوا استفاده کنید، می‌توانید از انتشار مطالب تکراری که باعث ریزش مخاطبانتان خواهد شد، جلوگیری کنید و سعی کنید مطالب یکدست و یونیک منتشر کنید. بدین ترتیب مخاطبان خود را نیز حفظ خواهید کرد.

در هنگام برنامه‌ریزی برای تولید محتواهای خود می‌توانید زمانبندی خاصی را نیز در نظر بگیرید. برای مثال اگر تقویم محتوایی که را در حال طراحی آن هستید برای 90 روز تدوین شده است، با رسیدن به روز 60 برای تقویم محتوای بعدی برنامه بریزید و در نتیجه زمان بیشتری را حفظ و ذخیره کنید. در قدم اول بهتر است یک تقویم محتوای سه ماهه برای خود در نظر بگیرید و از جدول‌ها یا تقویم‌های از پیش آماده استفاده کنید تا به تدریج موارد و مولفه‌هایی را که مد نظر دارید به آن اضافه کنید.

 

 

 

مزایای استفاده از تقویم تولید محتوا چیست؟

در قسمت انتهای مقاله به مزایای استفاده از تقویم تولید محتوا اشاره خواهیم کرد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

• پی‌گیری بهتر مخاطب

• عدم سردرگمی مخاطبان هنگام مراجعه به سایت شما

• سازماندهی مطالب

• بررسی بازخورد مطالب از طرف مخاطبان

• صرفه‌جویی در زمان و هزینه

• جلوگیری از انتشار مطالب غیر مرتبط و محتوای بی‌کیفیت

با در نظر گرفتن یک تقویم محتوا هم شرکت تولید کننده محتوا با مخاطبان و هم با نویسندگان محتوا نویس خود ارتباط موثرتر و بهتری را برقرار می‌کند و هم کارهای خود را با سرعت و نظم بیشتری پیش می‌برد. برای اینکه با شرکت‌های تولید کننده تولید محتوا در اینترنت آشنا شوید، می‌توانید همین عبارت را در موتورهای جستجو مانند گوگل سرچ و یا جستجو کنید تا به اسامی این شرکت‌ها مانند الو محتوا، رایا مارکتینگ، نوین و … برسید. با ورود به سایت این شرکت‌ها می‌توانید از تعرفه تولید محتوا به همراه انواع فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، مطلع شد.

با وارد کردن تعداد کلمات مورد نظر خود برای تهیه محتوا و انتخاب دسته محتوای مورد نظر می‌توانید نسبت به ثبت سفارش اقدام کنید. همچنین برای بررسی نمونه کارهای قبلی یک شرکت تولید کننده محتوا یا یک شرکت فروش تولید محتوا می‌توانید از سایت این شرکت اقدام کنید و نسبت به تصمیم خود مطمئن شوید. اگر بخواهیم در قسمت پایانی به نقش تقویم تولید محتوا در دیجیتال مارکتینگ اشاره کنیم باید گفت این نوع تقویم باعث انسجام کاری شما می‌شود. به زبانی ساده این نوع تقویم به شما می‌گوید در چه روزی و چه ساعتی باید چه کاری انجام دهید؟ چه موضوعی مد نظر است؟ و برای چه موضوعی باید محتوا تهیه کنید؟ بدون داشتن تقویم محتوا شما از برنامه کاری خود به طور کلی عقب خواهید ماند و نخواهید توانست به صورت دقیق برنامه‌های خود را دنبال کنید و دچار آشفتگی و استرس زیادی خواهید شد. ضمن اینکه ممکن است دچار افت کیفیت و یا کاهش کیفیت در محتواهای تولیدی خود شوید. بنابراین این نوع تقویم یعنی تقویم تولید محتوا نقش بسیار مهم و البته کلیدی را در بازاریابی محتوایی ایفا می‌کند و یکی از ابزار اصلی و لازم برای شروع این نوع بازاریابی است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.