مقالات آموزشی

قواعد کلی در انتخاب اسم برند و بررسی کاربرد اسم برند

مفید بود؟

همانطور که در بدو تولد هر انسانی باید اسمی برای او انتخاب کنید. کسب و کارها نیز برای شروع فعالیت و رشد نیاز به اسمی مناسب برای محصولات خود دارند. انتخاب اسم برند یکی از دغدغه‌های هر نوع کسب و کاری در آغاز فعالیت محسوب می‌شود. انتخاب نام برند یکی از مهمترین مباحث بازاریابی را شامل می‌شود. نام برند می‌تواند در شناخته شدن محصول و تبلیغات اثرگذار کالا تأثیر مستقیم بگذارد.

یکی از روش های انتخاب اسم برند بر اساس نماد های آوایی است. در تحقیقی که توسط دکتر آقازاده در سال ۱۳۹۴ درباره نقش نمادهای آوایی در اسم برند انجام شده است به اهمیت انتخاب اسم برند پی می‌بریم. در این مقاله نمادهایی که برای انتخاب اسم برند مناسب هستند را بررسی می نماییم. با ما همراه باشید.

 اسم برند چه کاربردی دارد؟

 اسم برند اصالت یک محصول را نشان می‌دهد. باعث می‌شود محصول در نظر مشتری قابل اعتماد جلوه کند. برند در واقع دربردارنده یک علامت، لوگو، نام و هویت یک محصول است. تمام ویژگی های یک کسب و کار در برند آن تعریف می‌شود. برای متفاوت بودن از سایر رقبا اسم برند به کار می‌رود.

ترکیبی از نمادها، علائم، طرح، اسم  و واژه ها می‌تواند یک اسم برند را بسازند. انتخاب اسم برند برای یک کسب و کار در حدی ارزش دارد که سازمان‌ها تلاش می‌کنند تا بهترین نام برند ها را به دست بیاورند یا بخرند. عناصر اصلی یک برند شامل هویت، موقعیت، تصویر و ارزش ویژه هستند.

 تاثیر نماد های آوایی در انتخاب اسم برند

اولین کسی که به تاثیر نمادهای آوایی پرداخت افلاطون بود. در یک کنفرانس علمی از مهمانان خواسته شد که دو واژه mal و mil را به دو میز بزرگ و کوچک نسبت دهند. اغلب افراد mal را برای میز بزرگ و mil را برای میز کوچک انتخاب کردند. تحقیقات نشان داده که حروف (a, b, k, c, m, p, s) در نام اغلب برندهای برتر به عنوان حرف اول به کار رفته است. هر حرف می‌تواند دارای ابعادی مانند سرعت، زیبایی، سختی، تیزی یا سنگینی باشد.

ترکیب حروف در کنار هم واژه ها را که دارای انرژی هستند ایجاد می‌کند. بین صدا و معنای یک کلمه ارتباط وجود دارد و در برندسازی این فاکتور مهم است. جالب است بدانید تحقیقات ثابت کرده محصولات شوینده بهداشتی مانند پاک کننده ها یا دستمال توالت با استفاده زیاد از مصوت ها در اسم برند خود باعث شده اند که در نظر مشتری محصول قوی تر به نظر برسد.

برندهای مطرح با استفاده از الگوهای آوایی که در نام برند خود استفاده می کنند برند خود را از سایرین متمایز کرده اند. مصوت های زبان انگلیسی به دو نوع پسین و پیشین تقسیم می‌شوند. مصوت پیشین در نام برند به مخاطب احساس سبکی، نازکی، کوچکی، خنکی، زنانه بودن، ضعیفی، روشنی و قشنگی را القا می‌کند. صامت های امتدادپذیر در نام  برند نیز حس کوچکی، سرعت و سبکی را به مخاطب القا می‌کنند.

 تاثیر نمادهای آوایی زبان فارسی در نام برند

ما در زبان فارسی شش مصوت داریم که در اصطلاح با نام واکه شناخته می‌شوند و شامل (آ، او، ای، ضمه، فتحه، کسره ) هستند. تحقیقات ثابت کرده استفاده از واکه ‌های پیشین شامل فتحه، کسره و ای در نام برند ضعیفی کوچکی، سبکی، سرعت و ظریف بودن را القا می‌کنند. برخلاف آن واکه های پسین که شامل او، آ و ضمه هستند حس قدرت، بزرگی و سنگینی را به محصول نسبت می‌دهند.

نکات طلایی در انتخاب اسم برند

  • اسمی انتخاب کنید که جذاب باشد.
  • با محتوای محصول و برند شما هماهنگ باشد.
  • راحت در ذهن افراد ثبت شود.
  • در تبلیغات جذابیت داشته باشد.
  • قبل از انتخاب اسم چک کنید که دامنه اینترنتی یا حتی اکانت آن در شبکه‌های اجتماعی اشغال نشده باشد.

قواعد کلی در انتخاب اسم برند

 می توانید از ساختارهای تکرار شونده برای نام برند استفاده کنید: مثلاً در برندهای ایرانی اسامی مانند مزمز یا چین چین از این الگو استفاده کرده اند. در برندهای خارجی نیز کوکاکولا را می‌توان نام برد.  بین اسم برند و محصول ارتباط معنایی باشد مثلا اسم نوشابه های انرژی زا را در نظر بگیرید.

اسامی مانند خرس بزرگ (big bear) یا گاو قرمز  (red bull) حس قدرت و انرژی را به محصول تزریق می‌کند. اسم برندی متفاوت با سایرین انتخاب کنید. هیچ وقت سعی نکنید اسم برندی مشابه برندهای معروف انتخاب کنید. زیرا محصول شما از اعتبارش کم می شود و یک محصول کپی یا فیک محسوب می‌شود. حتی برند اصلی می تواند از شما شکایت کند.

  •  اسم انتخابی شما باید راحت تلفظ شود:

در انتخاب اسم از کلماتی که یک شکل ثابت نوشتاری دارند استفاده کنید. مثلا کلماتی که دو شکل دارند مثل راضی- رازی مناسب نام برند نیستند.

  •  استفاده از اسامی مخفف توصیه نمی‌شود:

زیرا اغلب مخفف ها ترکیب جالبی ندارند و در ذهن راحت باقی نمی ‌مانند. همچنین باید برای فهماندن اصل کلمه به مخاطب هزینه کنید. ریسک مخفف نویسی بالا است.

  •  اسم برند باید قابل ثبت شدن باشد:

برای ثبت دامنه مناسب اسم برند خود فقط کافیست به سایت های ارائه دهنده دامین مراجعه کنید و موجود بودن دامنه خود را بررسی نمایید.

  • در انتخاب اسم برند با نگاه به آینده محصول اسم انتخاب کنید:

 شاید محصول شما در آینده در سایر استان ها و کشورها عرضه شود پس همه جوانب را در نظر بگیرید. برند آب معدنی الموت که اسم خود را از منطقه ای در قزوین انتخاب کرده بود وقتی به کشورهای عربی صادر شد به خاطر معنای برند خود در فروش با شکست مواجه شد. واژه الموت در عربی به معنای مرگ بود و مشتریان تمایلی به خرید این آب نشان ندادند.

  • در انتخاب اسم برند از نام خانوادگی استفاده نکنید:

زیرا در آینده برند تاثیر منفی دارد. مگر در یک حالت انتخاب نام خانوادگی برای برند اصولی است که شما سلیبریتی یا مشهور باشید. مثل خانم لیلا اوتادی که برای شرکت عطر و ادکلن خود نام برند اوتادی را انتخاب نموده است. با این کار هزینه برندسازی کسب و کار خود را به دلیل شهرت اولیه کاهش داده است.

  • نام برند نباید حساسیت زا باشد:

مثلاً برند افق کوروش در شهری مانند قم باعث بروز حساسیت شد. لذا مجبور شد اسم کوروش را از نام برند خود در سر در فروشگاه های این شهر حذف کند.

  • اسم برند قابل تصویرسازی باشد:

مثلا از برند رد بول یا گاو قرمز نام برندی است که به راحتی توسط مشتری و طراح قابل تصویر سازی ذهنی است.

جمع بندی

در انتخاب اسم برند در زبان فارسی از مصوت هایی مانند او، آ و ضمه برای ایجاد حس قدرت بزرگی، سنگینی میتوان استفاده کرد. از مصوت های فتحه، کسره و ای برای القا حس ظرافت، سبکی و سرعت استفاده می شود. در انتخاب اسم برند باید طوفان فکری راه انداخت. باید از دسته بندی های مختلفی کلمات را برای اسم برند انتخاب کرد. سپس در یک جلسه طوفان فکری از بین آنها کلمه مناسب را استخراج کرد.

در این مقاله تاثیر نمادهای آوایی بر اسم برندها را بررسی کردیم. به نکاتی که در انتخاب اسم مناسبی برای برند اهمیت دارند اشاره کردیم. انتخاب اسم برند فرایندی زمان بر است اما از آنجایی که تمام هویت کسب و کار با اسم برند منتقل می شود در دراز مدت بر روی کسب وکار اثر مثبتی دارد. امیدوارم مقاله انتخاب اسم برند اطلاعات شما را افزایش داده و برای شما مفید باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.