تاثیر پیوسته ی گرافیک در رپورتاژ
آن چه ارائه کرده ایم با دو رویکرد اصلی پیش می رود، اول تعیین چارچوب برای سنجش عیار خلاقیت طرح هایی است که برای رپورتاژ خود در نظر می گیرید(سفارش داده اید یا خریداری می کنید) و سپس سخنی است با گرافیست هایی که شوق حضور در عالم رپورتاژ سازی را به سر دارند.
باری؛ این شما و این 8 نکته برای تولید جلوه های بصری رپورتاژ
1. از کامپیوتر دور شوید
قرار بوده یک فروشگاه گوشت پروموت(Promote) شود، بسیار خب، طراح هوشمندانه با تکه های گوشت طرحی پدید می آورد زیبا و طبیعی. گاهی برای خلق زیبایی و جلوه های منحصر به فرد چاره ای نیست جز رفتن در دل المان های طبیعی. توجه داشته باشید یکی از کارکردهای حضور گرافیک در رپورتاژ جلب توجه مخاطبی است که نسبت به موضوع خاکستری است. با دیدن یک تصویر خلاقانه و جذاب شاید بتوان مخاطب بی تفاوت را قانع کرد که متن رپورتاژ را بخواند.
2. جهانی طراحی کنید
منظور از طراحی جهانی بهره گیری از نشان های معروفی است که از اعماق یک فرهنگ بیرون آمده اند و حالا در قامت نشان های بین المللی عرض اندام می کنند. کار فوق گرافیکی است که در رپورتاژهای پاناسونیک استفاده شده، الگوهای آسیایی و شرقی به وضوح در کار مشخص هستند، می توانید دلیل این کار را حدس بزنید؟
3. طراحی های سه بعدی کار می کنند
یکی از قدرتمند ترین راه هایی که می توان با آن رپورتاژ را مردمی(Pop) ساخت، استفاده از جلوه های گرافیکی سه بعدی است. کاری که در این جا معرفی می شود تبلیغ کوکا است و یک نکته نتیجه ای است که می توان به طور مستقیم به آن دست یافت، گاهی می توان ترجیع بند، یا شاه بیت رپورتاژ خود را به صورت گرافیکی باز آفرید.
4. هارمونی ایجاد کنید
همان طور که متن رپورتاژ نیاز به انسجام، خلاقیت و هارمونی دارد، جلوه های بصری و گرافیکی شما هم باید هارمونی داشته باشند. به تصویر بالا نگاه کنید، عکسی طبیعی چگونه با نوشته های مد نظر رپورتاژ در هم آمیخته اند این تصویر بی نظیر را خلق کرده اند.
5. از کارهای لایه لایه نترسید
گاهی ایجاد عمق در گرافیک می تواند به معنی جلب توجه به رپورتاژ باشد. البته این کار حد و اندازه های مشخصی دارد و اگر صحیح اجرا شود به طور قطع به یقین کمک شایانی است به رپورتاژ تولیدی شما.
6. هوشمندانه عمل کنید
در نگاه اول تصویر بالا یک کفش پاشنه بلند معمولی است. اما به طرح روی ساق پا نگاه کنید، استعاره ایست هوشمندانه از نقش کلمه ی S که حرف اول واژه ی Sale یا فروش را نمایندگی می کند. البته استفاده از این تکنیک بسته به محتوا و هدف اصلی رپورتاژ می تواند از موردی به مورد دیگر متفاوت باشد.
7. معما بسازید(پازل)
مثال بالا یک گرافیک درجه یک برای رپورتاژ است. در نگاه اول خیل عظیم کراوات ها در تصویر این موضوع را تصویر می کند که کار هیچ هدف مشخصی را دنبال نمی کند، اما اگر دقیق تر به قضیه نکاه کنید به وضوح قابل تشخیص است که طراح در به وجود آوردن یک سوال موفق بوده، “کراوات مورد علاقه ی من کدام است؟” این همان مطلبی است که برای رپورتاژ مطلوب است، اگر بتوان سوالی در ذهن مخاطب ایجاد کرد و در متن برای آن پاسخی داشت، با اطمینان می توان گفت که یک رپورتاژ درجه یک متولد شده.
8. از زبان تمثیل استفاده کنید
اگر نیک بنگرید تمام رپورتاژ تمثیل و مصداق است. در طول یک متن به طور مشخص روی موضوعی دست گذاشته می شود، درباره ی آن قصه سرایی و داستان پردازی می شود و در آخر مثل یک شعبده باز ماهر، پاسخ از کلاه مشکی بیرون می آید. اگر این توانایی را داشته باشید که تصاویر حاضر در رپورتاژ خود را هم به شکل تلفیقی از استعاره و مجاز و تمثیل بیان کنید کار محشر می شود.
هدف از نگارش متن های بالا همان طور که در مقدمه بیان شد نه یک کتابچه ی مفصل و جامع طراحی گرافیک رپورتاژ، بلکه اشاره ای ریز به اهمیت و راهکارهای هوشمندانه ی تقویت رپورتاژ با استفاده از سلاح گرافیک و تصویر بود. در صورت تمایل خوشحال می شویم که در این باره با شما همکلام شویم.