طراحی کارت ویزیت جذاب نیاز به کمی فکر و خلاقیت دارد. طراحی کارت ویزیت خلاقانه یکی از مهمترین کارهایی است که هر انسان موفقی باید آن را انجام دهد. کارت ویزیت جذاب یک ابزار ساده برای تبلیغات و معرفی کسب و کار شما است. این کارتهای کوچک و ساده اولین روش برای معرفی شما و کسب و کارتان به دیگران است و با همین کارتها در خاطر بقیه افراد باقی میمانید.
شاید در نگاه اول طراحی کارت ویزیت کاری ساده و پیش پا افتاده باشد اما وقتی با دقت بیشتری به این مسئله نگاه کنید متوجه میشوید که این کار از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین شما به عنوان یک کارفرما باید کارت ویزیتی حرفهای، جذاب و خلاق داشته باشید تا به بهترین شکل ممکن معرف شما و مهارتهایتان باشد.
کارت ویزیتها معمولا در سه مدل عمودی، افقی و مربع وجود دارند اما در موارد خاصتر کارت ویزیت با اشکال هندسی مختلف نیز دیده میشود.
شکل و مدل کارت ویزیت کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. برای گرفتن نتیجه بهتر علاوه بر طراحی جذاب و منطبق بر حرفه شما باید چاپ کارت ویزیت نیز با کیفیت بالایی انجام شود. طراحی کارت ویزیت جذاب کار سختی نیست و با شناخت عوامل تاثیر گذار در طراحی کارت ویزیت می توانید طراحی بهتری داشته باشید.
روشهای طراحی کارت ویزیت جذاب:
ما میتوانیم طراحی کارت ویزیت جذاب به راحتی با دیدن نمونه کارتهای ویزیت خارجی یاد بگیریم. اولین موردی که در نمونه کارت ویزیت حرفهای و جذاب دیده میشود توجه طراح به محتوا و فرم کارت است. در کارت ویزیت باید محتوایی منطبق بر مهارتهای شما و کسب و کارتان ذکر شود. فرم کارت ویزیت میتواند باعث جذب افراد شود و جذابیت کارت را بالا ببرد. فرمهای هندسی مختلف برای به وجود آوردن یک کارت ویزیت خلاقانه کمک بزرگی میکند.
محتوا در طراحی کارت ویزیت جذاب:
در طراحی کارت ویزیت جذاب همانطور که گفته شد یکی از موارد مهم محتوای کارت است. محتوا باعث میشود افراد شناخت کافی درباره شما، کارتان و روحیاتتان پیدا کنند. در کل طراحی حرفهای کارت ویزیت نیاز به محتوایی اثرگذار دارد.
این محتوا است که افراد را در درجه اول به کارت ویزیت شما جذب میکند. بنابراین انتخاب محتوا و نحوه محتوا گذاری در کارت ویزیت بسیار مهم است. 7 موردی که در زیر آمده کمک میکند تا محتوای بهتری برای کارت ویزیت خود انتخاب کنید.
لوگو و شعار در طراحی کارت ویزیت جذاب:
محتوا گذاری در طراحی کارت ویزیت جذاب با لوگو و شعار خاص شما شروع میشود. همان طور که میدانید شرکتها و برندهای بزرگ دنیا (microsoft,Samsung,Apple, …) دارای لوگو و شعار خاصی هستند. لوگو کسب و کار شما را جدیتر و حرفهایتر به بقیه نشان میدهد. لوگوها چه در کارت ویزیت چه در جاهای دیگر شما را به افراد یادآوری میکنند و باعث میشوند افراد سریعا شما را به خاطر بیاورند.
داشتن لوگو بسیار مهم است اما در صورتی که کسب و کار و شکرت شما فاقد لوگو است میتوانید این مورد را فعلا از روی کارت ویزیت خود حذف کنید. البته فقط تا زمانی که یک لوگو و شعار مناسب و پرمعنا درباره کارتان پیدا کنید. یک لوگوی خوب بخش بزرگی از هویت کسب و کار شما را تشکیل میدهد، اما اگر لوگوی شما مناسب نباشد به کار شما آسیب میزند.
پس در انتخاب آن عجله نکنید و سعی کنید بهترین مورد را بر اساس کارتان انتخاب کنید. البته میتوانید از یک شعار خوب و پرمعنا درباره کارتان روی کارت ویزیت خود استفاده کنید. این شعار باید افراد مختلف را با اهداف شما آشنا کند. شعارها در بندهای بزرگ دنیا مانند برند نایک، مک دونالد و غیره انگیزشی و مملو از حس مثبت هستند. پس یک شعار مناسب باید حس مثبت در خواننده خود ایجاد کند.
عنوان شغل و نام شما در طراحی کارت ویزیت جذاب:
در طراحی کارت ویزیت جذاب نام شما مانند هویت آن کارت است. اگر نام شما در کارت ویزیت خود ذکر نشود حس بی اعتمادی به افراد دست میدهد. پس یکی از موارد بسیار مهم در کارت ویزیت جذاب ذکر نام و نام خانوادگی شخص است. وقتی نام و نام خانوادگی در کنار هم ذکر میشود احساس نزدیکی به خواننده دست داده و فرد برای ارتباط با شما مشتاقتر میشود.
عنوان شغلی نیز در طراحی حرفهای کارت ویزیت بسیار مهم است. زیرا وقتی شخصی که شناخت کمی از شما و کارتان دارد کارت ویزیت را میبیند یک تصور ذهنی کلی در او به وجود میآید. بهتر است که در این تصور ذهنی سمت و عنوان شغلی نیز وجود داشته باشد. البته اگر شما جز افراد موفقی که چند رده شغلی دارند هستید نیازی نیست که همه سمتهای خود را در کارت ویزیت خود ذکر کنید.
ذکر چندین عنوان شغلی برای یک فرد در کارت ویزیت جالب نیست. اگر حتما باید موارد مختلف عنوان شغلی در کارت ویزیت نوشته شود بهتر است که از دو مورد بیشتر نباشد و این دو مورد نیز به یکدیگر مرتبط باشند. مثلا در عنوان شغلی مدرس و مشاور روانشناسی پیش از ازدواج میبینیم که کلمات مدرس و مشاور به یکدیگر نزدیک و مرتبط هستند.
اطلاعات تماس با شما در طراحی کارت ویزیت جذاب:
دلیل اصلی طراحی کارت ویزیت جذاب دادن اطلاعات تماس به افراد مختلف است. این اطلاعات به افراد کمک میکنند با شما ارتباط برقرار کنند و هر چقدر کارت ویزیت شما جذابتر باشد برای برقراری ارتباط مشتاقتر میشوند. در دنیای امروزی راههای ارتباطی زیادی با افراد وجود دارد. تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، ایمیل، شماره تلفن ثابت و همراه تنها بخشی از این راههای ارتباطی هستند.
حال فکر کنید اگر شما همه این موارد را در کارت ویزیت خود شرح دهید مخاطب را گمراه میکنید. در یک کارت ویزیت جذاب و حرفهای بیشتر از سه مورد راه ارتباطی ذکر نمیشود. همچنین بهتر است که شماره تماس شخصی شما به روی کارت ویزیت نوشته نشود. با رعایت این نکته حس اعتماد به افراد دست میدهد. زیرا تجربه نشان داده افراد با تلفنهای ثابت و یا شماره موبایلهای مخصوص کار راحتتر تماس میگیرند.
در طراحی کارت ویزیت جذاب همه مشتری دائمی هستند:
طراحی کارت ویزیت جذاب ویژگیهای خاصی دارد و همه کسانی که کارت ویزیت دارند، مشتریان دائمی شما میشوند. اگر نمونه کارت ویزیت خاص را مشاهده کرده باشید متوجه میشوید در اکثر آنها آپشن کال تو اکشن call to action وجود دارد. بسیاری از برندهای روز دنیا با این آپشن مشتریان خود را چند برابر کردهاند.
شاید برای خود شما هم پیش آمده باشد که مثلا متن با ارسال عدد 1 به شماره 3000030 با ما همراه باشید مشتاق شوید که این عدد را ارسال کنید. این کار یعنی کال تو اکشن که یکی از جدیدترین راههای جذب مشتری است. وقتی شما عدد یا متنی را به شماره گفته شده ارسال میکنید شماره تلفنتان در پنل پیامکی شرکت یا برند ذخیره میشود.
این کار یک ارتباط دو طرفه ایجاد میکند و برند مورد نظر شما هم میتواند در صورت نیاز با شما ارتباط برقرار کرده و تبادل اطلاعات کند. پس زمانی که آپشن کال تو اکشن را به کارت ویزیت خود اضافه میکنید فرصت ارتباط با مشتریها را به دست میآورید. این فرصت طلایی امکان بازاریابی را نیز در اختیار شما قرار میدهد.
در طراحی کارت ویزیت جذاب ذکر نتیجه کار با شما مهم است
طراحی کارت ویزیت جذاب شامل ذکر نتیجه برقراری ارتباط با شما و کسب و کارتان میشود. بسیاری از افراد خواستار نتیجههای خاصی از ارتباط با شما هستند اگر شما نتایج این ارتباط را در کارت ویزیت خود بنویسید کمک بزرگی به این افراد کردهاید. در مقابل گاهی افراد با دیدن این نتیجه ارتباط با شما مشتاق و کنجکاو میشوند تا با شما تماس بگیرند. در این راستا باید به دنبال نتایج مثبت ارتباط دیگران با خودتان باشید، تا بتوانید بهترین نتیجه را پیدا کرده و در کارت ویزیت خود شرح دهید.
-
فرم و شکل در طراحی کارت ویزیت جذاب:
از عوامل مهم در طراحی کارت ویزیت جذاب فرم و شکل کارت است. اگر محتواگذاری به بهترین شکل ممکن اتفاق بیفتد اما فرم کارت جذاب نباشد هیچ تاثیری در مخاطب ندارد. طراحی فرم ضعیف و غیر خلاقانه برای مخاطب شما جذابیتی نداشته و ممکن است اصلا به نوشتههای هر چند عالی شما نگاه هم نکنند.
به یاد داشته باشید وقتی کارت ویزیت خود را به کسی میدهید اولین چیزی که میبیند فرم و رنگهای آن است. پس فرم کارت ویزیت جذاب بسیار مهم است. برای داشتن یک نتیجه عالی در این زمینه باید موارد زیر را رعایت کنیم.
-
رنگشناسی در طراحی کارت ویزیت جذاب:
رنگشناسی در طراحی کارت ویزیت جذاب از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا رنگها اولین راه ورود شما به دل مشتریهایتان است. مهم نیست چه رنگی را انتخاب کنید مهم این است هر کسی که شما را میشناسد با دیدن این رنگ یاد شما بیفتد. البته مانند لگو مهم نیست که از ابتدای کار رنگ سازمانی و یا مخصوص برند خود داشته باشید.
میتوانید در ادامه راه بهترین رنگ را برای برند و کمپانی خود انتخاب کنید. در کارت ویزیت جذاب رنگبندی حرف اول را میزند. رنگبندی باید با توجه به حرفه شما انتخاب شود.
برای انتخاب بهتر در رنگبندی و قرارگیری رنگهایی با بیشترین اثرگذاری در کنار هم باید روانشناسی رنگها را بلد باشید. هر رنگی با احساسی که در مخاطب خود ایجاد میکند مفهوم و معنای خاصی دارد. مثلا رنگ بنفش مفهوم خلاقیت دارد و اگر میخواهید از این رنگ به عنوان رنگ سازمانی خود استفاده کنید باید مکمل و کنتراستهای این رنگ را به درستی بشناسید.
-
طراحی کارت ویزیت جذاب با داشتن فونت مناسب:
طراحی کارت ویزیت جذاب با داشتن فونت مناسب میسر است. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در طراحی کارت ویزیت اتفاق میافتد تناسب نداشتن فونت یا به طور کلی مناسب نبودن آن است. استفاده از فونتی مخصوص به خودتان جذابیت کارت شما را چند برابر میکند اما اگر این امکان برای شما فراهم نبود میتوانید از فونتهای شیک دیگری استفاده کنید.
در کارت ویزیت بیشتر از دو نوع فونت اصلا جذاب نیست و پیشنهاد نمیشود. رنگ فونت شما باید با رنگ کلی کارت ویزیت هارمونی داشته باشد. حال این هارمونی میتواند به شکل کنتراست رنگی یا موارد دیگر باشد. مثلا اگر رنگ کلی کارت ویزیت شما بنفش است استفاده از رنگ مکمل آن یعنی زرد ترکیبی زیبا و جذاب به وجود میآورد.
در رابطه با داشتن فونت مناسب اندازه آن نیز نقش زیادی دارد. بهتر است از سایزهایی استفاده کنید که خوانا باشند و موارد مهمتر تو چشم باشند. اگر اندازه فونت طوری باشد که چشم خواننده را اذیت کند مطمئن باشید که جذابیت کارت ویزیت شما کم میشود.
-
فضاهای خالی در طراحی کارت ویزیت جذاب:
در طراحی کارت ویزیت جذاب ایجاد فضای خالی حس بهتری در افراد ایجاد میکند. آوردن هرگونه اطلاعات اضافی در کارت ویزیت یک اشتباه بزرگ است.
مطالب و محتوای شما باید مختصر باشند و در کنار این مختصر بودن باید اطلاعات کافی درباره شما را به مخاطبان بدهد. منظور از ایجاد فضای خالی این نیست که قسمتی از کارت خالی باشد بلکه منظور این است که کارت ویزیت شما باید بدون هیچ گونه اضافهگویی باشد. همچنین دقت کنید که در دو طرف کارت ویزیت فضایی خالی وجود داشته باشد.
-
مسیر دید و عکسها در طراحی کارت ویزیت جذاب:
طراحی کارت ویزیت جذاب به مسیر دید نیاز دارد. به طور کلی طراحی مسیر دید یعنی مهمترین موردی که میخواهید مخاطب ببیند را مشخص کنید. با روشهای متفاوتی میتوانید اولین چیزی که بیننده ببیند را مشخص کنید. مثلا با تغییر دادن فونت، رنگ و غیره.
استفاده از عکس نیز میتواند مانند یک تعیینکننده مسیر دید عمل کند. معمولا افراد به تصاویر راحتتر از نوشتهها جذب میشوند. به طور کلی تصاویر تاثیر بیشتری در ذهن افراد میگذارند. حتما باید از عکسی مرتبط با حرفه خود استفاده کنید. همچنین عکس مورد استفاده باید بیشترین مفهوم را درباره کار شما داشته باشد.
-
استفاده از بارکد در طراحی کارت ویزیت جذاب:
طراحی کارت ویزیت جذاب با استفاده از کد QR بهتر است. زیرا این کدها اطلاعات زیادی را در کمترین زمان ممکن به مخاطب شما میدهد. در این بارکدها هر گونه اطلاعاتی مانند آدرس و سایت حرفه شما وجود دارد. عملکرد این کدها به گونهای است که افراد باید آن را اسکن کرده و به اطلاعات شما دست پیدا کنند.
چرا طراحی کارت ویزیت جذاب مهم است؟
1-طراحی کارت ویزیت جذاب جز شرطهای اصلی موفقیت در هر نوع کسب و کاری است.
حرفه و شغل شما فارغ از بزرگی و کوچکی آن نیاز به معرفی و تبلیغات دارد. به همین دلیل شما به کارت ویزیت جذاب نیاز دارید و برای داشتن آن باید با روش درستی کارت ویزیت را طراحی و چاپ نمایید. اگر شما نمونه طرح کارت ویزیت خارجی را مشاهده کنید شاهد تفاوت آن با نمونههای ایرانی میشوید.
2- اگر شرکت و کسب و کار شما هم اهدافی جهانی و بزرگ دارد باید روی کارت ویزیت خود بیشتر کار کنید.
بسیار از افراد دانش کافی را در این زمینه نداشته و لازم است از افراد حرفهای کمک بگیرند. طراحی حرفهای کارت ویزیت در ایران توسط شرکت رایا مارکتینگ انجام میشود. تیم حرفهای رایا مارکتینگ با افتخار کارت ویزیتهایی خوانا و مرتبط طراحی میکند. برای مشاهده هزینه طراحی کارت ویزیت در این سایت می توانید به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.
3- طراحی کارت ویزیت جذاب این کارت را به یک راه ارتباطی بین شما و مشتریهایتان تبدیل میکند.
اگر این کارتها در دید مردم جذاب و زیبا نباشند آنها را به راحتی دور انداخته و شاید نام شما را هم به یاد نیاورند. کارت ویزیتی که یک ابزار قدرتمند ارتباطی بین شما و مشتریهایتان است و مهم است که افرادی حرفهای مانند تیم رایا مارکتینگ آن را طراحی کند. البته شرکت رایا مارکتینگ به صورت آنلاین کارت ویزیت جذابی را برای شما طراحی میکند.
سوالاتی درباره طراحی کارت ویزیت جذاب:
-
کارت ویزیت جذاب چه ویژگیهایی دارد؟
در طراحی کارت ویزیت جذاب باید از محتوا و فرم مناسبی برخوردار باشد. محتوای کارت ویزیت شامل مواردی مانند لوگو و شعار شما، عنوان شغلی و نام، اطلاعات تماس و نحوه برقراری تماس با شما، کال تو اکشن و ذکر نتیجه ارتباط با شما است. فرم نیز در ایجاد جذابیت نقش موثری دارد.
استفاده از رنگ و فونت مناسب موضوع مهمی است که برای داشتن کارت ویزیت جذاب باید اطلاعات زیادی در این زمینه داشته باشید. در نمونه کارت ویزیت خاص ما شاهد ساختارشکنیهایی هستیم.
به عنوان مثال جنس متفاوت کارت ویزیت و سه بعدی بودن آن میتواند آن را خاصتر کند. همچنین کارت ویزیت شما میتواند یک المان خاصی مرتبط با کارتان باشد. تمام ویژگیهای یک کارت ویزیت جذاب را افرادی که در رایا مارکتینگ فعالیت دارند میشناسند و بهترین کارت ویزیت را برای شما طراحی میکنند.
-
چگونه کارت ویزیت جذاب طراحی کنیم و برای جذاب شدن کارت ویزیت چه نکاتی را رعایت کنیم؟
برای طراحی کارت ویزیت جذاب باید ویژگیهایی که در این مقاله گفته شده را رعایت کنیم. علم و آگاهی در زمینه کارتهای ویزیت جذاب و دیدن نمونههای موفق خارجی کمک بزرگی در طراحی به شما میکند. اما در صورتی که وقت یا آگاهی لازم در این زمینه را ندارید بهتر است که این امر مهم را به افراد حرفهای در این زمینه بسپارید.
برای جذاب شدن کارت ویزیت یکی از مهمترین موارد فرم کارت است. فرم اولین چیزی است که مخاطب در کارت ویزیت شما میبیند. رنگها و فونت هم در جذاب شدن کارت ویزیت نقش بسیار مهمی دارند. البته محتوا نیز میتواند تا حد زیادی فرد را به حرفه شما جذب کند.
یکی از راهکارها برای جذب افراد گفتن نتیجه کار کردن و ارتباط با شما است. این کار افراد را به ارتباط با شما تشویق میکند. طراحی کارت ویزیت جذاب نیازمند رعایت نکات زیادی است که بدون شک افراد حرفهای مانند رایا مارکتینگ این کار را بهتر انجام میدهند.