41. رقبای در ارتباط با هم را شناسایی کنید
این امکان هم وجود دارد که بخواهیم موضوعات مرتبط با یک حوزه ی مشخص را بیایم. در این شرایط است که با دستور “related:”کار را پیش خواهیم برد.
یک نکته، دستور “related:” همان طور که در تصویر مشاهده می کنید کار می کند اما مشکل اینجاست که بیشتر باید آن را در ارتباط موضوعات و عناوین شناخته شده و بزرگ به کار بست.
42. محتوا را در مکان و زمان مخصوص و مشخص بیابید
حال می خواهیم به دل یک سایت رسوخ کنیم. با URL مشخص و تنیک آشنای “site:” . همان طور که به خوبی مشخص است در این مورد خاص تنها سراغ مقاله هایی رفته ایم که در 2016 منتشر شده اند.
در این روش تنها در URL های مشخص جست و جو انجام می گیرد. اگر بخواهیم زمان را نگه داشته و مسیر و مکان ها را گسترش دهیم چه کنیم؟
43. گسترده و همه جانبه برای یک Folder خاص جست و جو کنید
خوشبختانه گوگل سیستم “inurl:” هم دارد و به عنوان مثال با جست و جوی یک سال می توانید مشاهده کنید که در چه زمان و مکانی راجع به آن سالِ خاص(اتفاقات و رویدادهای مربوط در آن سال) مطلب نوشته شده است.
یک نکته آن هم اینکه باید توجه داشت که با دستور “inurl:” نتایج محدود به یک URL خاص نیست.
44. در بازه ای محدود و معدود جست و جو کنید
شاید بخواهید بازه ی جست و جوی خود را به طور واقعی و کامل محدود سازید. خوشبختانه گوگل چنین امکانی را هم دارد می توان “daterange:” کرد. یعنی اینکه می توان دقیقا دست روی محتوا و مقاله ای گذاشت که در یک روز خاص از سالی مشخص منتشر شده است. اما همان طور که مشخص است گاهی این شیوه ی جست و جو مشکلاتی دارد و کار سخت می شود. یعنی گوگل در یافتن روز مشخص خطا می کند؛ اما بازهم یافتن محتوای محدود به یک بازه ی مشخص قابل اعتماد و اتکا خواهد بود.
45. جست و جوی گسترده ی زمانی
اگر خیلی دربند یافتن بازه ای محدود و مشخص نیستید می توانید روی یک گستره ی وسیع تر کار کنید. کاری که ما در بالا کرده ایم را ببینید، کل تاریخ های بین 2016 الی 2017.
همان طور که می توان حدس زد این یکی هم خیلی دقیق کار نمی کند، اما بازهم تکنیکی است که می تواند در حد خود راهگشا باشد.
46. تنها یک فرمت نوشته را مد نظر قرار دهید
به عنوان مثال شاید بخواهید آگهی های مربوط به تسلا که در فرمت PDF تهیه شده اند را بخوانید. آن گاه دستور “filetype:” مفید به فایده خواهد بود.
پر واضح است که سایر فرمت های doc” (Word), “xls” (Excel), “ppt” (PowerPoint) و “txt” (text files) هم به همین روش قابلیت جست و جو دارند. نیازی به گفتن هست که “html”, “php”, “asp” سایت ها را هم می توان اینگونه گوگل کرد؟
47. سایت های در ارتباط با رقبا را بیابید
کاری که در بالا انجام داده ایم به این شکل بوده است که تمامی نتایج مرتبط بین تسلا و نیویورک تایمز را مورد جست و جو قرار داده ایم.
آن چه از این آزمایش بر می آید هویدا شدن این مطلب است که تسلا و نیویورک تایمز وجه اشتراک زیاد و قابل توجهی دارند.
48. نقاط اشتراک و ارتباط را بدون مشخص کردن منابع بیابید
حال بیایید “link:” را با (-) “site:” ترکیب کنیم. در این جا The New York Times را از نتیجه ی جست و حذف کرده ایم.
توجه داشته باشید که گوگل مقاوت نسبتا بالایی در برابر ایجاد ارتباط بین محتوا و مفاهیم مشترک دارد. در نتیجه آن چه در نتیجه ی این گونه سرچ ها به دست می آید معمولا خیلی مد نظر ما نیست و قدرت پیوند نسبتا ضعیفی دارد.
49. متن را به لینک دوخت کنید
بازهم یک تکنیک معرکه ی دیگر و آن استفاده از “inanchor:” می باشد. با استفاده از این کار مستقیما سراغ منابعی می روید که که از موضوع شده لینک دارند. به واقع منبع اصلی یا سرچشمه را نمی یابید(زیرا هدف هم ان نیست) بلکه سراغ ارتباط و نتایج و مرتبط می روید.
شایان ذکر است که “inanchor:” دیگر خیلی توسط گوگل پشتیبانی نمی شود و تنها معطوف به کارهای مختصر و مقیاس های کوچک است.