مقالات آموزشی

آشنایی با چگونگی کارکرد بازار محتوا و بازاریابی محتوا

مفید بود؟

بازار محتوا امروزه به یکی از مهم‌ترین بخش های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده‌است. امروزه تقریباً تمامی سایت‌های موجود در اینترنت از محتوا و فرآیند تولید محتوا استفاده می‌کنند. در این بین محتوایی که بر اساس اصول سئو و استانداردهای تولید محتوا ایجاد شده باشد دارای ارزش و کیفیت بالاتری است.

بازار محتوا به چه معنی است؟

بازار محتوا در واقع به این معنی است که محتوای ایجاد شده توانایی ایجاد رقابت با محصولات مشابه را ایجاد کند. وقتی شما برای یک محصول و یا خدمات و یا حتی یک کالا اقدام به تولید محتوا می‌کنید در واقع برای این محصول یک نوع راهنمای خرید ایجاد کرده‌اید.

 هدف اصلی تولید محتوا هم همین است. با استفاده از تولید محتوا شما می‌توانید اطلاعاتی را در خصوص یک محصول ،کالا و یا خدمات خود را به خواننده و کاربران منتقل کرده و اطلاعات آن‌ها را در یک زمینه خاص افزایش دهید. با استفاده از این تعریف می‌توان به خصوصیات بازار محتوا نیز دست پیدا کرد.

 در واقع بازار محتوا به شما این کمک را می‌کند که انواع مختلف محتوا را برای کالاهای مشابه و یا انواع مختلف کالا شناسایی و بررسی نمایید. تولید محتوا برای معرفی یک محصول و یا خدمات به مشتریان نیازمند دقت و تجربه بالا در زمینه نویسندگی است و با استفاده از شناخت مناسب بازار و سلایق مشتریان می‌تواند به یک قالب و استراتژی مناسب در زمینه تولید محتوا رسید. بازار محتوا به عنوان یک بستر برای این منظر می ‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که شما به انواع محتوا با ویژگی‌های و قابلیت‌های مختلف دسترسی داشته باشید می‌توانید نسبت به تولید محتوای مناسب به راحتی اقدام نمایید.

یکی از راه‌های پیشرفت در بازار محتوا داشتن استراتژی تولید و ارائه محتوا است. بدون داشتن استراتژی مناسب، محتوای شما با هر سطح کیفی که داشته باشد ممکن است شکست بخورد و در صورت موفقیت نیز شانسی خواهد بود. بازار محتوا به کمک استراتژی محتوا به شما این امکان را می‌‌دهد که شانس شکست خود را تا مقدار قابل توجهی کاهش دهید.

بازار محتوا چه سودی برای مدیران وب سایت‌ها دارد

بازار محتوا می‌تواند برای مدیران وب سایت‌ها بسیار مفید باشد. با استفاده از بازار محتوا و دسترسی به انواع محتوا آن‌ها می‌توانند به راحتی نسبت به انتخاب و انتشار محتوای مناسب و مورد نیاز خود اقدام کنند. با توجه به تولید انواع محتوا استفاده از بازار محتوا برای مدیران وب سایت‌ها و وب مسترها (Webmasters) این قابلیت را به وجود آورده‌است که انواع مختلف محتوا را با هم بررسی نموده و بهترین محتوا را انتخاب و استفاده نمایند.

بازار محتوا چه کاربری برای تولید کنندگان محتوا دارد

بازار محتوا همانطور که گفته شد می‌تواند انواع مختلف محتوا را در اختیار مدیران وب سایت‌ها قرار دهد. در اختیار تولید کنندگان محتوا نیز می‌تواند قرار گیرد. فرقی نمی‌کند که شما مدیر وب سایت باشید و یا تولید کننده محتوا. شما می‌توانید محتوای خود را برای سایت‌های مختلف تولید کننده و نسبت به انتشار آن‌ها در این سایت‌ها اقدام نمایید.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا عبارت است از توسعه و توزیع محتوای مفید، وبلاگ‌ها، روزنامه‌ها، روزنامه‌های سفید، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها، فیلم‌ها و موارد مشابه، برای مشتریان فعلی و بالقوه. وقتی مطالب به درستی انجام شود، این محتوا تخصص را ارائه می‌دهد و مشخص می کند که یک شرکت برای افرادی که به آنها می‌فروشد ارزش قائل است.

استفاده مداوم از بازاریابی محتوا با مشتریان احتمالی و مشتریان فعلی شما تقویت و با آنها ارتباط برقرار می‌کند. وقتی مخاطبان شما شرکت شما را شریکی می‌دانند که به موفقیت آنها علاقه مند است و منبع ارزشمندی از مشاوره و راهنمایی است، به احتمال زیاد شما را در زمان خرید انتخاب می‌کند.

بازاریابی محتوا یک تاکتیک پیشرو است که کارآیی آن ثابت شده‌است. همچنین، مزیت رقابتی ایجاد می‌کند. به آنچه داده‌ها در مورد بازاریابی محتوا می‌گویند نگاهی بیندازید:

  • کسب و کارهایی که دارای وبلاگ هستند 67 درصد بیشتر از سایر شرکت‌ها امتیاز کسب می‌کنند.
  • چهل و هفت درصد خریداران قبل از تعامل با نماینده فروش، 3 تا 5 قطعه را مشاهده می‌کنند.
  • شرکت‌هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، تقریباً 30 درصد نرخ رشد بیشتری نسبت به مشاغلی که از آن استفاده نمی‌کنند، مشاهده می‌کنند.
  • 72 درصد از بازاریابان مشاغل به مشاغل (B2B) می‌گویند بازاریابی محتوا باعث افزایش مشارکت و تعداد سرنخ‌هایی می‌شود که آنها ایجاد می‌کنند.

بازاریابی محتوا چگونه کار می‌کند

کسب و کار شما می‌تواند از بازاریابی محتوا برای جذب سرنخ استفاده کند، در مورد محصول یا خدمات شما وقتی کسی در حال تحقیق در مورد آنچه که باید خریداری کند و فروش را ببندد.

برای استفاده موثر از آن، باید محتوای مناسب را در هر مرحله از چرخه فروش ارائه دهید. از آگاهی تا ملاحظه تا خرید. اگر این پیچیده به نظر می‌رسد، نگران نباشید: نزدیک شدن به محتوا از این طریق در واقع روند را ساده می‌کند. در اینجا نحوه استفاده شرکت‌ها از بازاریابی محتوا در هر مرحله از چرخه فروش برای جذب و فروش است.

 

چگونه می‌توان بازاریابی محتوا را آغاز کرد

برای اینکه بتوانیم در بازار محتوا و در بین انواع تولید کننده‌ها و استفاده کننده‌های محتوا بهترین باشیم باید اصول و قواعد خاصی را رعایت کنیم. این اصول و قواعد عبارت اند از:

 مأموریت و هدف خود را برای تولید و انتشار محتوا مشخص کنید

منظور از هدف و مأموریت این است که مخاطب خود را شناسایی کرده و بر اساس سلیقه مخاطب خود اقدام به تولید محتوا کنید.

 شاخص رضایت مشتری از محتوای خود را مشخص کنید

به این معنی که محتوای تهیه شده توسط شما در بازار محتوا تا چه حد می‌تواند رضایت مشتریان را برآورده سازد. هرچه میزان این رضایت بیشتر باشد احتمال موفقیت محتوای شما بیشتر خواهد بود.

 مخاطبان خود را شناسایی کنید

برای ایجاد محتوا برای یک خواننده خاص، باید ایده روشنی از اولویت‌ها، چالش‌ها و ترجیحات آنها داشته باشید. اگر توضیحات مفصلی از بخش‌های مختلف خود دارید، 1 یا 2 را برای نوشتن انتخاب کنید. در غیر این صورت، قبل از شروع، پروفایل اعضای مخاطبان و مشتریان احتمالی خود را ایجاد کنید.

در بازار محتوا هرچه شما بیشتر در مورد مخاطب خود و کاربران محتوای خود اطلاعات داشته باشید بهتر می‌توانید نسبت به تولید محتوا اقدام کنید. این آشنایی با مخاطب باعث می‌شود که محتوای شما با کیفیت‌تر و کاربر پسندتر تولید شود.

 

جایگاه محتوای خود را مشخص کنید

 در بازار محتوا شما باید اطلاع دقیقی از جایگاه محتوای خود داشته باشید. آیا محتوای شما در بازار محتوا می‌تواند به عنوان یک محتوای مرجع شناخته شود و یا اینکه صرفاً به عنوان یک مقاله و محتوای ترجمه‌ای شناخته خواهد شد. هرچه محتوای شما به عنوان محتوای مرجع‌تر شناخته شود و سایت‌های دیگر محتوای شما را بازنشر کننده موقتی محتوای شما بیشتر و بهتر خواهد بود.

  بهترین کانال مناسب را انتخاب کنید

در بازار محتوا شما باید محتوا خود را در بهترین محل به کاربران ارائه دهید. به این معنی که اگر محتوای شما به صورت مقاله و وبلاگی است باید در فضای سایت‌های اینترنتی منتشر شود. اگر رپورتاژ آگهی است باید در سایت‌های خبری و بخش‌های خبری مرتبط منتشر شود. اگر محتوا مناسب شبکه‌های اجتماعی است باید در شبکه‌های اجتماعی مناسب با سطح دسترسی آزاد و رایگان منتشر شود.

 

مراحل بازاریابی موفق

بازاریابی محتوا ممکن است بسیار زیاد به نظر برسد، اما لازم نیست چنین باشد. یک کمپین بازاریابی محتوا موفق باید مدیریت پذیر و پایدار باشد. برای شروع این مراحل را انجام دهید:

قالب‌های مناسب را تعیین کنید

قالب مناسب مربوط به مرحله‌ای از چرخه فروش است که برای آن محتوا ایجاد می‌کنید. یکی دیگر از ملاحظات مهم شامل فرمت‌هایی است که به شما کمک می‌کند ارزش را به بهترین نحو نشان دهید. برای برخی، این یک ویدئو خواهد بود. برای دیگران، یک چک لیست.

 

تصمیم بگیرید که چه کسی نسخه شما را می‌نویسد

ویرایش و تصحیح می‌کند. مخاطبان محتوای شما را بر اساس کیفیت آن قضاوت می‌کنند و باید هم داشته باشند. منبع مناسب، داخلی یا خارجی را برای ایجاد این اثر مشخص کنید. صرف نظر از اینکه چه کسی آن را ایجاد می‌کند، یک ویرایشگر حرفه‌ای استخدام کنید تا قبل از بیرون آمدن هر چیزی را بررسی کند.

نحوه توزیع را تعیین کنید

آیا محتوایی را در سایت خود ارسال می‌کنید، برای افراد ایمیل می‌کنید یا برای رویدادی چاپ می‌کنید؟ با “جایی” که می‌دانید مخاطبان شما احتمالاً هستند شروع کنید و قالب‌هایی را انتخاب کنید که منطقی باشد. به عنوان مثال، ارسال مقاله از طریق ایمیل منطقی است، چک لیست یا کاربرگ را می‌توان در رسانه‌های اجتماعی ارسال کرد، و راهنمای خریدار پیگیری خوبی برای یک مشکل است.

 

یک برنامه پایدار انتخاب کنید

ایجاد یک برنامه بازاریابی محتوا که بیش از حد بلند پروازانه است، آسان است. هنگامی که خوانندگان مورد نظر و قالب‌ها را شناختید، یک برنامه کوتاه مدت (3-6 ماه) برای تعداد واقعی عناصر محتوا که می‌توانید بر اساس بودجه و منابع خود ایجاد کنید، ایجاد کنید. پیگیری کنید که چقدر طول می‌‎کشد تا هر قطعه را ایجاد کنید، تا بتوانید آن زمان را در برنامه خود قرار دهید.

بهترین شیوه‌ها را دنبال کنید

محتوای جذاب به وضوح نوشته شده‌است، بدون اصطلاحاتی که فقط شما و همسالان‌تان آن را بدانید. همچنین باید شامل نحوه راهنمایی باشد. یک محتوای کوتاه، مرتبط و قابل اجرا بهترین است.

نوع محتوای خود را بشناسید

 در بازار محتوا شما باید نوع محتوای خود را به خوبی شناسایی کنید. اینکه محتوای شما نوشتاری است یا ویدئویی یا صوتی و یا اینفوگرافیک به شما کمک می‌کند که محتوای خود را بهتر و عالی‌تر در بسترهای مناسب منتشر کنید. قاعدتاً انتشار یک محتوای متنی در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی کار درستی نیست.

تولید محتوا

درباره محتوا شما باید بتوانید محتوای مورد نیاز را به راحتی تولید و ارائه نمایید. هرچه شما در زمینه تولید محتوا تواناتر و با تجربه‌تر باشید محتوای تولید شده توسط شما دارای کیفیت بالاتری خواهد بود.

در خصوص بازار محتوا و اینکه محتوای شما توسط چه کسانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت باید همواره به یاد داشته باشید که ممکن است مخاطب محتوای شما یک گروه خاص و یا اینکه عام کاربران اینترنت باشد. به همین دلیل ساختار و قالب و نوع محتوای خود را باید بر اساس نوع مخاطب خود تولید و ارائه نماید. در بازار محتوا هرچه محتوای تولید شده به موارد گفته شده در بالا نزدیک تر باشد احتمال موفقیت آن بیشتر خواهد بود.

در زمینه محتوا شرکت رایامارکتینگ با  بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا می‌تواند شما را در این امر یاری کند. همچنین اگر در زمینه تایپ مهارت و فعالیت دارید شرکت رایا مارکتینگ اقدام به استخدام دورکاری تایپیست می‌کند.

مزایای بازاریابی محتوا

به طور خلاصه، محتوایی که برای استراتژی بازاریابی محتوای خود ایجاد می‌کنید، می‌تواند در بسیاری از جنبه‌های دیگر بازاریابی اینترنتی شما استفاده شود. در حالی که می‌توانیم ساعت‌ها در مورد اهمیت بازاریابی محتوا صحبت کنیم، می‌دانیم که احتمالاً زمانی برای آن ندارید. در عوض، ما فهرستی از چند مزیت بازاریابی محتوا برای کسب و کار شما تهیه کردیم.

شما خود را به عنوان یک متخصص معرفی می‌کنید

مردم زمانی که نیاز به پاسخ دارند به متخصصان اعتماد می‌کنند. شما ممکن است خود را یک متخصص ندانید، اما اطلاعاتی که فکر می‌کنید دانش رایج است، به احتمال زیاد توسط افراد خارج از صنعت شما ناشناخته است. اگر محتوایی ایجاد کنید که به سؤالات افراد پاسخ دهد یا اطلاعات مهمی به آنها بدهد، آنها به کسب و کار شما به عنوان یک مرجع نگاه می‌کنند.

در حالی که همه افرادی که محتوای شما را می‌خوانند مشتری شما نمی‌شوند، می‌توانید خود را به عنوان یک متخصص معرفی کنید تا اگر آنها (یا دوستانشان) به چیزی نیاز داشتند که کسب و کار شما ارائه می‌دهد، شما شرکتی باشید که آنها به آنها اعتماد دارند.

دید خود را در موتورهای جستجو بهبود می‌بخشید

ایجاد محتوا با در نظر گرفتن بهینه سازی موتور جستجو (SEO) می‌تواند به افراد بیشتری کمک کند تا کسب و کار شما را هنگام جستجوی آنلاین پیدا کنند. استفاده از کلمات کلیدی به طور طبیعی در سرتاسر محتوای خود می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوای شما را درک کنند و در نتیجه می‌تواند منجر به موقعیت بهتر در نتایج جستجوی مرتبط با موضوعات مورد نظر شما شود.

اگر صفحه‌ای در وب سایت خود در مورد نحوه تعمیر کولر گازی دارید و از کلمات کلیدی مرتبط با آن موضوع در محتوای خود استفاده می‌کنید، شخصی که با کلمات کلیدی مورد نظر شما جستجو می‌کند به طور بالقوه می‌تواند تجارت شما را پیدا کند. اگر صفحات شما به خوبی بهینه شده باشند، شخصی که در آن راهنمای نحوه کار قرار می گیرد ممکن است صفحات مرتبط بیشتری را در سایت شما بررسی کند یا برای خدمات شما با شما تماس بگیرد.

کسب درآمد از دیگر مزایای بازاریابی محتوا است. گوگل و سایر موتورهای جستجو دوست دارند لینک‌های سایت شما را از سایت‌های دیگر به صورت آنلاین ببینند. اگر یکی از گرافیک‌ها یا ویدیوهای شما ویروسی شود، می‌توانید لینک‌های زیادی را از دیگران دریافت کنید که می‌خواهند همان محتوا را به خوانندگان خود نشان دهند. این پیوندها به گوگل می‌گویند که شما منبع محتوای با کیفیت هستید و به شما کمک می‌کنند در نتایج جستجو رتبه بهتری داشته باشید.

آگاهی از برند را افزایش می‌دهید

تلاش‌های بازاریابی محتوای شما به مردم کمک می‌کند که به مردم بگویید که وجود دارید و می‌دانید چه کار می‌کنید. باز هم، سئو می‌تواند به دیده شدن آنلاین شما کمک کند. اگر محتوایی ایجاد کنید که لینک‌ها و به اشتراک گذاریها را دریافت کند، بدون انجام زیاد کار (علاوه بر ایجاد محتوا) نیز چشمان بیشتری به کسب و کار خود خواهید دید.

هویت و حضور برند قوی‌تری ایجاد می‌کنید

برند شما شخصیت شرکت شما است، بنابراین ضروری است که آن را توسعه و حفظ کنید. یکی دیگر از مزایای بازاریابی محتوا این است که می‌توانید هویت برند خود را از طریق محتوای خود بدرخشانید. چه برند خود را جدی و حرفه‌ای ببینید، چه سرگرم کننده و غیرعادی، می‌‎توانید شخصیت خود را به هر چیزی که خلق می‌کنید تزریق کنید.

ویدیوهای سرگرم کننده‌ای از رویدادهایی که برای تیم خود برگزار می‌کنید به اشتراک بگذارید و در مورد نحوه ایجاد فرهنگ منحصر به فرد خود بنویسید. وبلاگی راه اندازی کنید که به سؤالات رایجی که از مشتریان دریافت می‌کنید پاسخ می‌دهد. برخی از عناصری که به برقراری ارتباط هویت شما کمک می‌کنند، کلماتی که هنگام صحبت یا نوشتن انتخاب می‌کنید، و تصاویری که در هر پلتفرمی به اشتراک می‌گذارید، هستند، بنابراین هنگام برنامه‌ریزی محتوای خود این موارد را در نظر داشته باشید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله “10 مهارت بازاریابی محتوا که باید در آنها تسلط داشته باشید” را نیز مطالعه کنید تا در این زمینه دید قوی و کاملی به‌دست آورید.

می‌توانید یک فالوور در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید

بازاریابی محتوا و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی با هم بسیار خوب عمل می‌کنند. اگر در رسانه‌های اجتماعی حضور دارید، اگر قبلاً این کار را نمی‌کنید، محتوایی را که ایجاد می‌کنید به اشتراک بگذارید. از آنجایی که مردم می‌بینند که شما به طور منظم محتوا تولید می‌کنید، می‌توانند به طور مرتب از صفحات اجتماعی شما بازدید کنند و به نوبه خود به وب سایت شما بیایند. برای رشد حضور خود در رسانه‌های اجتماعی با بازاریابی محتوایی، به طور مداوم برای سایت خود محتوا ایجاد کنید و آن را به طور منظم به اشتراک بگذارید. با استراتژی مناسب، طرفداران وفادار ایجاد خواهید کرد و از بازدیدکنندگان و مشتریان بیشتری نسبت به قبل لذت خواهید برد.

شما ارجاع دریافت می‌کنید

ارجاعات به ایجاد اعتماد و هویت برند مرتبط است. اگر مردم احساس می‌کنند که کسب و کار شما را می‌دانند یا با آن ارتباط دارند، راحت‌تر می‌توانند آنچه را که می‌دانند با دیگران به اشتراک بگذارند. اگر یکی از مشتریان شما از محتوای شما لذت می‌برد، احتمالاً آن را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد و برخی از دنبال کنندگان خود را به سایت شما هدایت می‌کند. این یک ارجاع است و راهی عالی برای جذب مشتریان جدیدی است که قبلاً نام تجاری شما را نشنیده‌اند. درست مانند کسب لینک از طریق تلاش‌های سئو، ارجاع‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا کسب و کار بیشتری را بدون نیاز به انجام کارهای اضافی ایجاد کنید.

شما منابع جدید تولید می‌کنید

هر بار که محتوایی را به وب اضافه می‌کنید، درها را برای دسترسی به سرنخ‌ها باز می‌کنید. فراموش نکنید که می‌توانید یک تماس مستقیم برای اقدام اضافه کنید تا خوانندگان اگر سؤالی دارند یا علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کار شما هستند، با آنها تماس بگیرند. اگر راهنمای نحوه تمیز کردن خانه را به درستی منتشر می‌کنید و خدمات نظافتی درجه یک ارائه می‌دهید، به افراد این امکان را بدهید که در محتوا با شما تماس بگیرند.

باز هم، ارزش بازاریابی محتوا این است که می‌توانید تخصص خود را ایجاد کنید. اگر کسی ببیند که شما در موضوع خاصی به دلیل محتوایتان متخصص هستید، این به او کمک می‌کند در صورت نیاز به خدمات شما اعتماد بیشتری داشته باشد.

شما می‌توانید خوانندگان خود را آموزش دهید

به مردم آموزش دهید و تیم فروش شما از آن قدردانی خواهد کرد. آنها حتی می‌توانند از محتوایی که شما به صورت آنلاین منتشر می‌کنید استفاده کنند تا مشتریان بالقوه خود را از آنچه واقعاً در حوزه کاری شما اتفاق می‌افتد آگاه کنند. شما می‌توانید با حذف نیاز به پاسخگویی به سوالات متداول، در زمان خود و تیم فروش خود صرفه جویی کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.