مقالات آموزشی

آشنایی با نحوه پذیرفتن مخاطبان به وسیله رپورتاژ

مفید بود؟

رپورتاژ را در حوزه ی promotional material طبقه بندی می کنند. اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم مقاله/مستندی که در هر یک از چارچوب های کاغذی و آنلاین نشر پیدا کند و با هدف تبلیغ، پشتیبانی و تقویت از یک محصول، خدمات و برند باشد رپورتاژ یا Advertorial نامیده می شود. این چارچوب های تبلیغاتی باید شبیه مقالات/مستنداتِ واقعی به رشته ی تحریر در آورده شوند و همین نکته کار را سخت می کند. به خصوص زمانی که قرار بر نگارش مستمر و طولانی مدت باشد.
برای نگارش یک رپورتاژ قدرتمند حفظ تعادل بین جنبه ی تبلیغاتی و ژورنالیستی امری است مهم و غیر قابل اغماض. به دیگر سخن لحظه ای که مخاطب احساس کند رپورتاژ شما در وادی تبلیغ قرار گرفته و واقعا در راستای معرفی موضوع نیست دست از خواندن می کشد و کار شما در نطفه خفه می شود. همچنین درصورتی که تمام و کمال دقت و تمرکز روی جنبه های ژورنالیستی قرار داده شود هدف اصلی که افزایش فروش و کسب موفقیت اقتصادی است شهید می شود.
در سطرهای آینده قصد معرفی 5 محور و مولفه را داریم که رعایت و گام برداشتن در مسیر آن ها به ور تضمینی موفقیت را به دنبال خواهد داشت. این مولفه ها با مطالعه ی محتوای سایت معتبر Adchief.io جمع آوری شده اند و به نوعی امتحان پس داده به حساب می آیند.
با ما همراه باشید

1. مطالعه ی انتشارات و مخاطبین آن

عنوان اصلی این قسمت Study the Publication and its Audience می باشد. دلیل این که مستقیما به عنوان انگلیسی این محور یا مولفه اشاره کردیم اهمیت موضوع است. توجه داشته باشید منظور از مطالعه نگاهی سرسری نیست؛ بلکه یک مجموعه بررسی و پژوهش عمیق را در نظر آورید.
لحن، محتوا، تکنیک و فرم نگارش رپورتاژ شما باید شبیه به انتشاراتی باشد که در آن مطلب منتشر می کنید. به احتمال زیاد این توصیه و نوشته هایی از این قبیل را مدام و با عناوینی مختلف مشاهده کرده اید؛ این اتفاق تنها یک دلیل دارد و آن اهمیت مولفه هایی از این دست است.
بیان آخر این که توجه داشته باشید که تولید Advertorial ورد و جادویی خاص ندارد بلکه نیازمند رعایت یک سری اصل و مولفه ی اینچنینی است.

2. قصه بسازید

در ابتدا یا مقدمه چه گفتیم؟ یک رپورتاژ باید شبیه مقاله یا مستند باشد. یک مقاله چگونه پیش می رود؟ قصه دارد، شخصیت اصلی دارد، خط داستانی، مقدمه و پایان. در نتیجه به تمامی این نکات توجه داشته باشید. اصطلاحا چنگک بسازید و جان و جهان مخاطب را به کار خود دوخت کنید.
قصه ی شما باید بخشی از کمبود و البته نیازهای مخاطبین شما را در بر داشته باشد، طوری که خط به خط رپورتاژ مساله ی شخصی مخاطب تلقی شود.

3. احساس را درگیر کنید

تنها روی جنبه های عقلانی و منطق تکیه نداشته باشید. درگیر کردن احساسات یا Stir Emotions کلید برتری است. توجه داشته باشید که خیلی پیاز داغ کار زیاد نکنید زیرا اثر معکوس خواهد داشت. در واقع همان طور که از واژه ی Stir برمی آید فوت کوزه گری کار در آمیختن و درگیر کردن احساسات است نه تمرکز بی قید و شرط و بزرگنمایی احساسات.

4. در اثبات حقانیت مدعای خود “فکت” بیاورید

هرمِ رپورتاژ روی قاعده ی سه گانه ی اطلاعات، احساسات و البته اثبات بنا می شود. کمیت رپورتاژ شما بدون اثبات مطالب لنگ می زند. محتوایی که این قسمت را در بر نداشته باشد شاید در کوتاه مدت دستاوردهایی داشته باشد اما با قاطعیت می توان گفت شانسی برای ادامه ی حیات در روند مارکتینگ ندارد. در نتیجه توجه داشته باشید که مدعای شما باید ریشه ی علمی و حقیقی داشته باشد(قابل اثبات باشد).

5. مرحله به مرحله پیشرفت کنید

به بیان دقیق عبارت Hone your Heading and Subheading to perfection را چاشنی کار کنید. مطالب شما در تیتر باید در اوج کیفیت باشند. این اتفاق باید به مرور ارتقای کیفیت هم داشته باشد؛ یعنی اینکه  نوشته های شما برای تاثیرگذاری روزافزون و در اختیار داشتن مخاطب دائم باید شهره شوند.
این طور شنیده می شود که نویسنده های درجه یک همان قدر که وقت صرف نگارش مطلب می کنند به همان اندازه درگیر تیتر و عناوین هستند.
در نتیجه اگر قصد دارید حرفه ای باشید و مسیر موفقیت در تولید رپورتاژ را طی کنید حتما به توصیه های ارائه شده توجه داشته باشید. تنها از طریق طی مسیرهایی مشخص و آزمون پس داده است که می توان به کارکرد اصلی رپورتاژ نزدیک شد یا “مخاطب را قانع کرد”.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.