مقالات آموزشی

آشنایی با چگونگی تغییر دنیا با شبکه های اجتماعی (قسمت دوم)

مفید بود؟

در قسمت قبلی

به بررسی تبلیغات در شبکه های اجتماعی پرداختیم در این قسمت به ادامه این موضوع میپردازیم

پیش از طلوع شبکه های اجتماعی در بین مردم و دولت ها، سیاستمداران و دولتمردان به رسانه ها و ابزارهای سنتی برای ایجاد ارتباطات مختلف متکی بودند. این پدیده از جهتی دیگر، هم سو با رشد فناوری های دیجیتالی و ارتباطی بوده و این پیشرفت موجب فعال سازی هر چه بیشتر شبکه های اجتماعی در اکوسیستم ارتباطی بخش های گوناگون شده است.
4- شبکه های اجتماعی در حال ایجاد تحول و شک عظیم در بخش بهداشت و مراقبت های بهداشتی هستند. صنعت سلامت در حال حاضر از شبکه های اجتماعی برای تغییر در شیوه های کاری از طریق کمپین های بهداشت عمومی و یا بازدید پزشکان مجازی از بیماران خود در فضاهایی مانند Skype فعالیت می کنند. این صنعت با انجام آزمایشات متعدد و انتشار آن در شبکه های اجتماعی، یکی دیگر از کاربردهای این پدیده را نشان داده است.

شبکه های اجتماعی در نقش رسانه هایی فراگیر، مسئول تغییرات مربوط به سلامت فردی و اجتماعی هستند، به ویژه با توجه به اینکه در  این رسانه ها افراد بسیار زیادی می توانند به سرعت اطلاعات را به اشتراک بگذارند.
البته این ویژگی همیشه چیز خوبی نیست، در حالی که شبکه های اجتماعی به سازمان های رسمی کمک می کنند و کارشناسان آن¬ها سریعاً اطلاعات مهم و ارزشمندی را به اشتراک می گذارند (مانند شیوع بیماری های مختلف) ممکن است به طور ناخودآگاه آن¬ها را در معرض ضعف قرار دهد.
شبکه های اجتماعی را می توان مانند خیابان های دوطرفه در بخش سلامت تصور کرد. چرا که به افرادی که متخصص نیستند اجازه می دهد تا با سرعت، اطلاعات مختلف بهداشتی را در قالب آژانس های بهداشت و سلامت به اشتراک بگذارند. بنابراین صنعت بهداشت ناگزیر نیازمند برنامه ریزی های اساسی و متفکرانه در آینده است تا در تعامل با مشکلات احتمالی موجود در شبکه های اجتماعی، ابتکارات لازم را به خرج دهد. سازمان های بهداشتی ملزم به ارائه ی برنامه هایی در زمینه ی بکارگیری شبکه های اجتماعی برای افزایش اطلاع رسانی، اطلاعات دقیق و تفکیک آن¬ها از سوء استفاده ها و بعضاً اطلاعات غلط هستند.

5- شبکه های اجتماعی در پاسخ و عکس العمل برای بلایای طبیعی به مردم کمک می کنند. از Facebook’s Safety Check که به کاربران اجازه می دهد تا مناطق خطرناک را شناسایی و به محل های امن تغییر مکان دهند، تا افزایش استفاده از شبکه ی Crisisma Ppers، شاهد نمونه های بسیاری از چگونگی کاربرد شبکه های اجتماعی و ارتباطات دیجیتال به طور گسترده، برای کمک در بلایای طبیعی بودیم. این پدیده و همکاری با بخش های مختلف، به نظر در حال ادامه یافتن است. در حقیقت می توان گفت که روند استفاده از شبکه های اجتماعی در بلایای طبیعی رو به رشد خواهد بود. پاسخگوهای دیجیتال بلافاصله پس از ورود خبرهای مختلف در مورد فجایای طبیعی یا انسانی می توانند شکل بگیرند و افراد و تیم ها با توجه به مهارت های فنی و ذهنی خود تشکیل شوند. این پاسخگوهای دیجیتالی با استفاده از زمان و مهارت های فنی و همچنین شبکه های شخصی خود به منظور تلاش برای کاهش اضطراب و افزایش کمک های رسمی و بشر دوستانه مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین شبکه های اجتماعی را می توان ابزاری برای کاهش شکاف موجود در پاسخ به فجایا و بلایای مختلف دانست.

6- شبکه های اجتماعی در حل برخی از بزرگترین چالش های بشری به ما کمک می کنند. شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه هایی تأثیرگذار در بزرگترین چالش های جهان، از نقض حقوق بشر تا تغییرات آب و هوایی و کمبود منابع طبیعی مختلف می توانند نتایج خوبی داشته باشند.
بهار عربی شاید یکی از مشهورترین نمونه های این است که چگونه شبکه های اجتماعی می توانند جهان را تحت تأثیر و تغییرات خود قرار دهند. اما این پدیده بیش از آن است که تنها فعالان را به هم پیوند بزند. قرارگیری اسناد و پرونده های شفاف مربوط به نقض حقوق بشر بخشی از آن است. محتواهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی افزایش پتانسیل ها برای شواهد بیشتری از جنایات جنگی و نقض آشکار حقوق بشر شناخته می شوند و می توانند توسط نهادهای مرتبط مورد استفاده قرار بگیرند.
پس از بازبینی و بازجویی قانونی توسط دادستان ها و مدافعان حقوق بشر، این فیلم ها شواهد بالقوه ای است که ممکن است یک روز قبل از برگزاری دادگاه های بین المللی مطرح شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.