شبکه های اجتماعی در عصر جدید یکی از ارکان و رسانه های پرمخاطب و پرطرفدار محسوب می شوند که افراد زیادی به طور روزانه به آن مراجعه می کنند. این مراجعات زیاد سرچشمه و مقدمه ی ایجاد فرصت ها و موقعیت های بسیار خوبی برای شبکه های اجتماعی خواهد بود. اما سؤال اینجاست، این شبکه های اجتماعی که هیچ هزینه ای از کاربران عادی و درصد بیشتر کاربران خود نمی گیرد، چگونه با کیفیت بهتر به فعالیت های خود و ارائه ی خدمات بهتر ادامه می دهند؟ شبکه های اجتماعی
از چه راه هایی به درآمدزایی می پردازند؟ هزینه های جاری شبکه های اجتماعی در ظاهر رایگان از چه منابعی تأمین خواهد شد؟ به جز مسأله ی تبلیغات که شاید خیلی از کاربران و طرفداران شبکه های اجتماعی از آن و درآمدزایی این روش با خبر هستند، چه منابع دیگری برای کسب درآمد شبکه های اجتماعی وجود دارد؟ شبکه های اجتماعی محبوب که به طور میانگین چند صد هزار و شاید بیشتر از آن کاربر فعال دارند، چه فرصت هایی برای اداره ی بهتر و پرداخت هزینه های خود ایجاد می کنند؟ آیا این شبکه های اجتماعی در حقیقت رایگان هستند یا اینکه تنها توسط عده ی کوچکی از کاربران خود به طور رایگان مورد استفاده قرار می گیرند؟
وسعت و گسترش شبکه های اجتماعی
پس از ارائه ی شبکه های اجتماعی به کاربران و خدمات متنوع، استفاده از این پدیده، کاربران و مخاطبان پرشماری را به عضو شدن در آن ترغیب کرد. این روند رو به رشد در استفاده از شبکه های اجتماعی، نیازمند تشکیلات گسترده تری از سوی سازندگان و طراحان آن بود. علاوه بر این، نیاز به پشتیبانی و مسائل امنیتی که همواره برای اداره ی بهتر شبکه های اجتماعی ضروری است، رفته رفته موجب ایجاد مجموعه های بزرگی در قالب تیم های گسترده یا شرکت های معتبری برای پشتیبانی از آن شد. این شرکت ها در ابتدای فعالیت، به طور قطع نیازمند سرمایه گذاری و جذب منابع کافی برای اداره ی خود بودند، بنابراین توسط سازمان ها یا اشخاص حقیقی و حقوقی مورد حمایت قرار گرفتند. این افراد با توجه به دانش کافی و ریسک پذیری بالایی اقدام به حمایت های مالی از ایده های اولیه ی شبکه های اجتماعی کردند. این ریسک در نهایت می تواند منجر به راه اندازی یک کسب و کار برتر و پیشرو در فضای مجازی شود و تا مدت ها موجب سود رسانی های کلان در بخش های مختلف شود که همین مسأله ادامه ی بحث مان را تشکیل خواهد داد.
ارائه ی خدمات متفاوت در شبکه های اجتماعی
یکی از جنبه هایی که شبکه های اجتماعی معتبر و محبوب به دنبال آن هستند، ارائه ی خدمات ویژه و جنبه های پیشرفته تری از کاربری ها، به مخاطبین خود است. این بخش عمدتاً توسط برندها یا کسب و کارها و افراد معروف و محبوبی مورد استفاده قرار می گیرد که در استفاده از شبکه های اجتماعی به دنبال دستیابی به اهداف خاص خود هستند. دریافت خدمات بیشتر و پرداخت مبالغ خاص در ازای آنها توسط شبکه های اجتماعی مختلف، با کاربری های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این شیوه با استفاده از متدهای مختلف و ارائه ی پیشنهادات متنوع به کاربران و کسب و کارها ارائه می شود تا در صورت نیاز اقدام به استفاده از نسخه یا عنصر مورد نظر خود کنند. این بخش در بسیاری از موارد دارای محدودیت های زمانی است و با استفاده از معیارها و پارامترهای متفاوتی قیمت گذاری می شود. این شیوه پس از ارائه ی اشکال مختلف و بعضاً خلاقانه برای کاربران، توسط مواردی از شبکه های اجتماعی ایرانی نیز بکار گرفته شد. این بخش با نگاه کمتر و محدودتری به شکل کسب و کار گونه ی استفاده از شبکه های اجتماعی به فعالیت های خود در فضای مجازی ادامه می دهد.
شیوه های کسب درآمد از طریق شبکه های اجتماعی نیازمند مطالعات مختلف و پژوهش های گسترده ای است. چراکه این مسأله می تواند حساسیت های بسیار زیادی در بین جامعه و کاربران پرشمار شبکه های اجتماعی ایجاد کند. تیم های طراحی و ساخت شبکه های اجتماعی در ابتدا فعالیت تمام کاربران را مورد رصد قرار می دهند تا به تصمیم سازی های صحیحی در این مقوله برسند.
در کنار مزیت های فراوان، یک اشتباه کوچک ممکن است هزینه های گزافی به بدنه ی کارتان وارد کند.