مقالات آموزشی

آشنایی با طراحی لوگو نستعلیق، رویکردی از آن با ابزاری سنتی

مفید بود؟

 طراحی لوگو نستعلیق، اتفاقی نوین با ابزاری سنتی

خط نستعلیق از قدیمی‌ترین انواع رسم‌الخط در دنیا محسوب می‌شود که به زبان فارسی نگارش می‌شود. این رسم‌الخط دارای قانون و قاعده‌های خاصی است که عموماً بر زیبایی متکی هست. ازاین‌رو به‌واقع می‌توان گفت که خط نستعلیق خطی زیباست که می‌تواند توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. از طرفی دیگر دنیای برندسازی و تبلیغات به‌طورکلی در تلاش است تا بتواند مخاطب را به سمت خود جذب کند. بنابراین وقتی هر دو این مفاهیم در نقطه‌ای به نام جلب نظر مخاطب توافق دارند چرا تبلیغات و برندسازی و … از طراحی لوگو نستعلیق استفاده نکند؟
طراحی لوگو نستعلیق درواقع ابزاری است که می‌تواند به یک کارخانه، تولیدی یا کسب‌وکار این فرصت را بدهد تا زیبایی قدرتمند به لوگو و برند خود بدهد. زیبایی که در طول سال‌ها و قرن‌ها پابرجا مانده است. این اتفاق مزایای بسیاری دارد که در این مقاله به بررسی تک‌تک آن‌ها خواهیم پرداخت و می‌خواهیم به این موضوع پی ببریم که چگونه از طراحی لوگو نستعلیق در جهت جذاب‌تر کردن کسب‌وکار خود استفاده کنیم.
متأسفانه یا خوشبختانه! خط نستعلیق امروزه توسط نرم‌افزارهای خاصی قابل طراحی است و لزوماً نیازی به داشتن علم و فن خط نستعلیق نیست. همین موضوع باعث شد تا استفاده از مشتقات این خط مانند طراحی لوگو نستعلیق در جامعه کنونی زیاد شود. همین استفاده‌های زیادی و گاها بی‌مورد باعث شده است کمی اثر طراحی لوگو نستعلیق کم شود و در چشم مخاطب بی‌فایده جلوه کند. اما هنوز می‌توان با یک طراحی درست به اثربخشی طراحی لوگو نستعلیق امیدوار بود. این اتفاق باعث شده است که نحوه استفاده از خط نستعلیق دربرند سازی و لوگو اهمیت خاصی پیدا کند. اگر کمی بی‌دقتی در این مسیر رخ دهد، طراحی لوگو نستعلیق این کسب‌وکار نیز ممکن است به سرنوشت دیگر برندهای ناموفق دچار شود. ازاین‌رو بررسی طراحی لوگو نستعلیق از چند نظر اهمیت بالاتری نسبت به سایر طراحی‌ها دارد. ازاین‌رو در این مقاله سعی داریم به بخش‌های مختلف این نوع طراحی به‌درستی بپردازیم و آن را موردبررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید که روش‌های جذابی برای استفاده از طراحی لوگو نستعلیق برای شما به همراه آورده‌ایم.

طراحی لوگو نستعلیق، نمادی از سنت و فرهنگ پارسی

خط نستعلیق، از خطوط سنتی ایرانی محسوب می‌شود که پدران و اجداد ما روزی به این خط نگارش‌های خود را انجام می‌دادند. سختی استفاده از قلم خوشنویسی و تهیه مرکب و … از معایب استفاده راحت از این خط محسوب می‌شود که باعث شده است امروزه جز به دید هنر استفاده دیگری از این خط نشود. کمتر دیده می‌شود در مکاتبات روزمره از خط نستعلیق استفاده شود.
به‌جز این مورد، نکته مهم دیگر این است که همه ایرانی‌ها امروزه ازنظر چشمی با خط نستعلیق آشنایی دارند و آن را می‌شناسند. یعنی وقتی به یک کودک چندساله نوشته‌ای نستعلیق را نشان دهید به‌راحتی آن را می‌شناسد. به‌جرئت این اتفاق در مورد هر فرد ایرانی رخ می‌دهد. اما این خط نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان نیز شناخته‌شده است. به‌نوعی می‌توان گفت خط نستعلیق به‌عنوان پرچم‌دار رسم‌الخط زبان فارسی در جهان شناخته می‌شود. همین اتفاق یک موضوع خیلی مهم را به ذهن طراح باهوش می‌رساند.

در طراحی لوگو و برند یکی از مهم‌ترین فاکتورها این است که مخاطب و بیننده آشنا پنداری خوبی باکلیت نوع طراحی داشته باشد و نکته‌های مهمی را از این طراحی دریافت کند. وقتی یک طراح از طراحی لوگو نستعلیق استفاده می‌کند، می‌تواند به مخاطب چند آشنا پنداری خوبی ارائه دهد. البته همان‌طور که در بالاتر گفته شد، در ایران به سبب استفاده بیش‌ازاندازه و بعضاً نادرست از خط نستعلیق این آشنا پنداری کمی بی‌اثر شده است اما همچنان می‌توان کارهای مثبتی در این زمینه کرد. اما در خارج از کشور هنوز برندهایی که از طراحی لوگو نستعلیق استفاده می‌کنند برد خوبی دارند و می‌توانند نسبت به جذب مخاطب امیدوار باشند.

نکته مهم

نکته مهمی که در لوگو نوشتاری، طراحی لوگو نستعلیق به مخاطب خود ارائه می‌دهد این است که این برند یا این کسب‌وکار یک خط و ربطی به ایران و زبان پارسی دارد. در بیشتر مواقع این برندها در خود ایران حضور دارند. اما گاها برخی برندهای خوش ذوق خارجی و اروپایی پیدا می‌شوند که از طراحی لوگو نستعلیق به‌عنوان طراحی اصلی خود استفاده می‌کنند. باید قبول کرد که دنیای تجارت و اقتصاد یک جنگ تمام‌عیار محسوب می‌شود و در این جنگ مهم نیست که اصل و اساس کسب‌وکار چه چیزی باشد. تنها چیزی که در اینجا اهمیت دارد این است که به شیوه‌های مختلفی مخاطب‌ها را از چنگ کسب‌وکارهای دیگر و برندهای دیگر خارج کند. اینجاست که طراحی لوگو نستعلیق می‌تواند وارد کار شود.
 

طراحی لوگو نستعلیق به چه صورت باید باشد؟

اما نکته مهمی که در بالا به آن اشاره کردیم این بود که استفاده از طراحی لوگو نستعلیق یا چیزهای دیگری که با خط نستعلیق عجین شده است به‌واسطه کامپیوتری شدن این خط بیشتر از گذشته شده است و این موضوع باعث شده است که خلاقیت کافی برای مخاطب نداشته باشد و به‌نوعی جذب مخاطب با استفاده از طراحی لوگو نستعلیق سخت باشد. باید گفت که استفاده نادرست و شاید خارج از قوانین طراحی درست طراحی لوگو نستعلیق موجب این مسئله شده است. اما به‌هرحال مزیت‌های خوب طراحی لوگو نستعلیق مانند آشنایی پنداری که برای ما دارد بسیار می‌تواند مفید به‌فایده باشد. ازاین‌رو بهتر است بدانیم که چگونه باید از طراحی لوگو نستعلیق استفاده کنیم؟

نکته مهم

اولین نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشیم این است که بدانیم دقیقاً در طراحی‌های قبلی و عموماً ناموفق از چه عناصر مشخصی استفاده‌شده است. عمدتاً در این طراحی‌ها ما شاهد این موضوع هستیم که مقداری مرکب برای نشان دادن دست‌نویس بودن این طرح! در اطراف طرح یا نماد وجود دارد. این اتفاق در آن سال‌ها می‌توانست جذابیت خوبی داشته باشد اما رفته‌رفته با بازتر شدن ذهن مخاطبان دیگر این‌گونه موارد تأثیر مستقیم و خوبی نمی‌تواند داشته باشد.

به بیان بهتر مخاطب به خاطر استفاده از این قطره‌های مرکب اضافی نه‌تنها به شما آفرین نمی‌گوید بلکه از این ترفند نسبتاً بچه‌گانه برای فریب دادن ذهن مخاطب خنده‌اش می‌گیرد و به‌نوعی در ذهن به شما توهین می‌کند. از طرفی دیگر استفاده از این قطرات مرکب به‌نوعی پلشتی و نامنظمی را به ذهن مخاطب می‌رساند و ناخودآگاه ذهن مخاطب نسبت به این برند و لوگو احساس نامناسبی پیدا می‌کند. ازاین‌رو در طراحی لوگو نستعلیق حتماً سعی شود که دیگر به فرم گذشته از قطرات مرکب و … استفاده نشود. درگذشته دور که همگان با قلم و مرکب نگارش خود را انجام می‌دادند این‌چنین قطره‌هایی روی کاغذ کمتر دیده می‌شد، حال چگونه این قطرات می‌تواند جذاب باشند؟
از طرفی دیگر به‌جای طراحی آرم و لوگو به‌صورت کلی به‌واسطه طراحی لوگوی نستعلیق بهتر است یک حرف یا بخشی از لوگو به شکل نستعلیق یا نقاشی‌خط صورت بگیرد این ترکیب می‌تواند جذابیت بیشتری برای مخاطب ایجاد کند و برای او ازنظر مثبت او را به خود جلب کند. البته تمام این‌ها به ذوق طراح و نظر صاحب کسب‌وکار دارد.
پیشنهاد می کنیم مقاله طراحی لوگو حرف m، پرکاربرد و دوست‌داشتنی را نیز بخوانید.

سخن پایانی

در مورد طراحی لوگو نستعلیق آن چیزی که بیشتر از هر چیزی مهم است این است که شما بتوانید نوع ذات کسب‌وکار خود را به‌درستی تشخیص بدهید و مخاطبان خود را به‌درستی بشناسید. به‌طور مثال اگر درزمینهٔ طراحی و تولید لباس فعالیت دارید و بیشتر فعالیت شما در حوزه تولید لباس‌های الیاف طبیعی و سنتی است مسلماً استفاده از طراحی لوگو نستعلیق می‌تواند برای کاربران شما همان معنی را بدهد که محصول شما می‌دهد. اما در موردهای مختلفی چون تولید بستنی! یا هر چیز دیگری نمی‌توان به قطعیت بیان کرد که طراحی لوگو نستعلیق می‌تواند مؤثر باشد یا نه. آن چیزی که مهم است این است که شما به‌درستی از این طراحی باید استفاده کنید. استفاده بی‌مورد و تنها نوشتن نام برند به‌واسطه این خط چندان جذابیتی ندارد.
پیشنهاد ما این است که شما از طراحی لوگو نستعلیق به‌عنوان طراحی لوگوی اصلی خود استفاده نکنید. بسته به نوع محصول و نوع کارایی که دارد می‌تواند روی برخی از محصولات خود از این طراحی‌ها استفاده کنید. به‌طور مثال اگر شما در صنعت تولید بستنی فعالیت می‌کنید لازم نیست تمام بستنی‌های شما آرم طراحی لوگو نستعلیق را داشته باشند اما استفاده از این آرم روی بستنی‌های سنتی و ایرانی می‌تواند نظر مخاطب را به خود جلب کند. این اتفاقی است که برای صادرات برخی محصولات مطلقاً ایرانی بسیار کاربرد دارد. گاهی داشتن تعصب روی نوع آرم و عدم تعویض آن باعث می‌شود که بازار ما از دست برود. از طرفی دیگر استفاده از آرم‌های گوناگون در کنار آرم اصلی و همیشگی می‌تواند کمک‌کننده باشد. به شرطی که بدانیم دقیقاً چگونه قرار است از آن‌ها استفاده کنیم.
درنهایت می‌توان گفت گرچه خط نستعلیق یک خط سنتی و قدیمی محسوب می‌شود اما می‌توان در دنیای مدرن امروز کارایی غیر از زیبایی داشته باشد. نه‌تنها این خط بلکه در دنیای اقتصاد و بازار هر چیزی می‌تواند در جای خود مؤثر باشد به شرطی که به‌درستی بتوانیم اطراف خودمان را نگاه کنیم و از تمام اتفاقات و وسایل و مهارت‌های اطراف خودمان استفاده کنیم. گاهی در بین این خرابه‌های قدیمی و این وسایل به‌ظاهر دور افتادنی می‌توان گنج‌هایی را پیدا کرد که باعث مطرح‌شدن برند و پیشی گرفتن از رقبا خواهد بود. به‌جز خطر نستعلیق شما می‌توانید از خط کوفی یا نسخ هم استفاده کنید. اما باید ابتدا با خود و کسب‌وکار خود صادق باشید تا بتوانید بهترین راه‌کار را پیدا کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.